Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

Jeg skjønner liksom ikke helt den redselen for at ting skal "dæve". Kjøper man noe til over 2 mill har man som privatperson ganske sterke rettigheter om noe skulle skje.Spesielt dersom det i ettertid av et eventuellt motorhavari viser seg at det er grunnet sviktende vedlikehold. Det har man sett eksempler på tidligere. Mener å huske en Viking 31 hvor kjøper via advokat  fikk nærmest betalt for å beholde den etter mye feil og mangler. Og dette var båt til rundt 3-400 000,-  Ved kjøp av kapitalvare i den prisklassen det her er snakk om vil vel et motorhavari havne fort i retten dersom selger ikke kommer på banen og rydder opp. Klart det vil være en ubehagelig opplevelse men ingen ting i livet er helt uten risiko.  

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 29 minutter siden:

Det er veldig lett og raskt å bli kvitt over 2 mill men å spare dem opp det går dessverre ikke like fort.

 

Det er den første millionen som er verst, har jeg hørt.

Jeg er ikke så bevandret i finansverdenen, men det var det de sa før i tiden.

Men en million er kanskje ikke det samme nå som da? Nei, det er vel ikke det.

Link to post
Share on other sites

@Martine29f Det blir slutt om jeg kjøper en til 2 mill og ting skal dævve på rekke å rad men om jeg kjøper en "pocketdriter" så blir det aldeles ikke slutt. Men om den til 2 mill er i virkelig bra tilstand noe som jeg klarer ikke å sjekke selv så vil sjansen betydelig reduseres for at ting dævver på rekke og rad.

@Lyst på båt Altså båt kjøpes til under 10 % av hva tilsvarende nybåt med utstyr koster og den er nesten 30 år og den selges som den er fra en privatperson. Så må ting være dævva fra før av og nærmest skjult for at man skal kunne reklamere på dette. Og blir f.eks båt ikke sjekka av en ekspert og det er noe smått som dævver under f.eks hentetur og man ikke merker dette men lar det fortsette i flere 100 NM så blir man jo fort selv ansvarlig for å ikke ha merket dette og fortsatt turen og drept motorne.

Derfor er det helt annerledes med båt i nærområdet hvor man får den inn i båsen, mekaniker tar litt vare på den sjekker bytter diverse ting han finner osv osv. Men under en kjapp hentetur på flere 100 NM er det fort gjort å få drept båten og selv ha skylda i å ikke ha oppdaget noe smått. Og da blir jo fort selger bare ansvarlig for den lille greia som fantes før salget imens man selv har klart å kverke resten.

Uansett jeg ønsker ikke å delta i lange rettsaker med en selger hvis alt dette kan unngås ved en ordentlig sjekk av båten. Hvorfor ta unødvendig risiko og skape problemer + sjanser for seg selv til å muligens ødelegge båten.

Det har jo vært flere tråder her hvor motorer dævva rimelig raskt som f.eks @kdtran sine og har ikke akkurat lest i disse at selger refunderte penger. Eneste stedet var vel hvor @Viking22 kjøpte Princess 414 som jeg så på tidligere og akseln dævva under henting til Oslo. Så fikk han igjen penger for dette fra selger fordi selger var sabla snill.

Men sånn eller så er jo nærmest 30 år gammel båt å se på som noe som nesten er avskrevet når verdien er under 10 % av tilsvarende som er ny. Når jeg selv solgte Alicraft så skrev jeg jo som riktig var i annonsen at alt fungerer men båt selges likevel som den er og som mulig reparasjonsobjekt da det gis ikke noe garanti for at ting ikke stopper å fungere 5 minutter etter overtagelse. Skrev da også at jeg tror det kan fungere i lang tid fremover slik det gjorde for meg men kjøper må være klar over at alt kan slutte å fungere rett etter overtagelse og må sjekke hele båten selv da jeg har ingen båtkunnskaper til å kunne undersøke tilstand på egen båt mer enn at alt fungerer i momentet. Så skrev jeg en liste over ting som er byttet og fikset men anmerket at selv om noe er nesten nytt så kan det også slutte å fungere når som helst da jeg ikke fikk noe garanti på det.

Man hadde jo aldri blitt kvitt en båt om man skulle stille med garanti for ting som dævver siden som jeg skrev før så kan man jo som kjøper om man ikke kan noe (slik som meg) bli skyldig i at noe smått utvikler seg til total motorhavari om det får holde på i flere 100 NM som en hentetur fra Bergen er.

@Chilli Solbris Er det noe premie involvert som nesten ferdigrenovert, fikset båt som ikke trengs å sjekkes til lavpris :giggle::lol: (Jeg bare tuller det er spøk vil ikke ta båten fra deg :lol: )

@Dykker Ikke noe delegering men hjelp til kjøpet av personer som er eksperter på emnet. Blir jo som med alt annet hvis man ikke kan noe og skal bruke masse penger så bruker man gjerne nøytrale eksperter til å få en mening om tingen ellers så lar man være å risikere om man vet man selv har manglende kunnskaper. Blir jo som å kjøpe fond til 5000 eller kjøpe til 5 mill helt annerledes situasjon for undersøkelse. Og det samme med alt annet jo dyrere desto mer hjelp vil man ha dersom man ikke kan noe selv.

Jeg skal jo reise til Bergen også selvfølgelig dersom eksperten og mekaniker vil kunne delta. Men fikk jo råd på forumet fra @Komodo om jeg husker rett om å f.eks prøve å få eksperten til å ta kontakt med selger noe som eksperten ikke veldig hadde lyst til. Så da spurte jeg når det eventuelt blir tid for undersøkelse så jeg kan sende melding og spørre selger men det var foreløpig ikke tid til dette så eksperten skulle tenke på det. 


@Jannmar Det viktigste er å ha riktig budsjett og oversikt over alt man gjør og ikke gjøre noe "happy go lucky" med mindre det er med penger man har tenkt å risikere 100 % men da kan man også få 3000 % (eller 5000 % om noen har nerver av stål men av og til er det lurere å bytte prosjekt om man har allerede fått "nok" husk alltid vurder noe som om du skulle kjøpe dette i dag og ikke hva du har tjent eller tapt på damme aksjen før. En aksje skylder deg ingenting selv om du har tapt masse så kan det være lurt å bytte til en annen med bedre utsikter) som på f.eks CD Projekt aksjer. Eller man kan få 0 og tape alt. Men en 3000 % gjør opp for 30 prosjekter hvor man taper alt. Så må man spare hardt gjerne fra man er 18 om det skal bli til noe i fremtiden penger i dag er verdt 6x så mye om 15 år om ikke enda mer.

Men når man har nådd ett nivå med alt så vil man ikke risikere mye lenger og da er det greit med 15 % i året i ett land uten formueskatt. Siden man kan ikke forestille seg lenger ett annet liv hvor man må be på sine knær om å få en drittjobb skulle man tapt alle penger etter ett visst nivå så er det bare som noen av menneskene på wallstreet i 1929 ikke mulig å leve lenger.

Men man vil jo gjerne være forsiktig selv med penger til forbruk dersom man skal bruke mange års forbruk på engang som med 2 mill båt.


 

Link to post
Share on other sites

@Martine29f Fordi det er hva jeg har fått av råd her i tråden av flertallige folk:

 

Quote

Bare en tanke, men kanskje feks Sap_2000 eller annen kan være interresert i å ta på seg jobben med å stå for kommunikasjonen, tenker det kan bli en meget bedre telefonsamtale som ikke dras inn på pengeflytting, familieforhold etc etc, det kan være en fornuftig investering.


Men hvis det er ingen lyst til dette så er det jo ikke nødvendig men må jo få beskjed om det er ønskelig i det hele tatt å sjekke båten og når det eventuelt er tid til dette. Slik at jeg kan gi en konkret beskjed til selger med forespørsel om han da har tid til å vise frem båten og deretter en eventuell "prøveseiling" og kjøp om alt er som det skal være. Skulle også kontakte mekaniker som jeg kjenner om han har tid på de dagene da eventuelt eksperten kan.

Men for å kontakte selger med noe konkret så må jeg først vite om eksperten i det hele tatt vil ha tid til å sjekke båten.

Link to post
Share on other sites

Lyst på båt skrev for 2 timer siden:

Jeg skjønner liksom ikke helt den redselen for at ting skal "dæve". Kjøper man noe til over 2 mill har man som privatperson ganske sterke rettigheter om noe skulle skje.Spesielt dersom det i ettertid av et eventuellt motorhavari viser seg at det er grunnet sviktende vedlikehold. Det har man sett eksempler på tidligere. 

 

At prisen er over to millioner har da ingen ting å si for rettighetene, kostet denne båten ti millioner som ny så er den sannsynligvis både nedkjørt og utslitt i dag når den har blitt 25 år gammel.

 

Prisen gjenspeiler også dette, garantien har utløpt for en mannsalder siden.

Link to post
Share on other sites

@Martine29f Det finnes mange forskjellige båter denne er ikke den eneste som er stor hvit flybridge båt men fordi den virker til å være rimelig mye båt med riktig motor og i god tilstand (tilsynelatende) for pengene så ville jeg bruke mer penger enn jeg har planlagt raskere. Men hele poenget blir jo borte dersom man må kjøpe båten i blinde, da blir det "happy go lucky" kjøp til 2 mill ++ Og disse 2 milla til forbruk har jeg ikke spart engang og må belåne forbruket fra foreldra.

Så om det ikke blir mulig å få båten sjekket så synes jeg risikoen blir aldeles høy. Og da kan man kjøpe noe billigere istedet om det skal være mer blindt eller kun undersøkt av mekaniker. Slik at det ikke blir en katastrofe dersom det dævver øyeblikkelig. Hvis den blir undersøkt grundig og viser seg å være i grei stand så er jo sjansen betydelig mindre for snarlig dævving, også er det jo en lang hentetur fra Bergen hvor man helst ikke vil overse symptomer på at noe dævver og fortsette henteturen på flere 100 NM til det fører at alt sammen dævver som følgedævving.

Prøver ikke å henge noe ansvar på noe som helst, vil bare kjøpe båt på en måte som føles som best mulig man kunne gjøre. Og ikke ett "høl i hue" kjøp og det ville jeg kalt å bruke 2 mill ++ i blinde på en båt i nåværende finansielle situasjon. Slik kan jeg kjøpe båt til 200 000 - 400 000 på auksjon eller annet kjapt og gærnt, men ikke til 2 mill ++

Å overlate ting til flaksen uten å sjekke ender sjeldent godt med mindre man er en heldig person som har mye flaks i livet men det er ikke slik jeg oppfatter livet mitt. Om ting skjer av seg selv så er de som oftest heller tragiske enn heldige.

Akkurat slik jeg analyserer diverse emosjonelle ting tidligere i livet hva om jeg gjorde det istedet for det eller lot være det og gjorde det istedet eller blokkerte den og den før det og det ble gjort osv. osv. osv. Jeg ønsker ikke å sitte slik og analysere "hvis jeg tok med en ekspert så ville han merket dette og da ville jeg ikke stått her ute på vestlandet med dævva båt tauua inn av RS til en random havn hvor de venter med regninga for at den skal tas opp og ligge (flere 100 km fra mekaniker) frem til nye motorer kan kjøpes og installeres"

PS. Altså alt dette kan fortsatt skje om man tar med både ekspert og mekaniker. Men sjansen reduseres betydelig og man vet i hvert fall at man har gjort alt man kunne så slipper man etterpå å tenke "hvis jeg bare og dersom". Siden da er det noe uunngåelig som man kunne ikke "sluppet unna" om det ikke blir funnet ut av, selv av de beste.

Link to post
Share on other sites

Har TS vurdert om kjøp av en stor gammel driter ikke passer sammen med TS som kjøper eier og vedlikeholder ?

For meg og troligt dem fleste andre ser det ut som en svært dårlig kombinasjon.

Men råd har TS fått gjennom dem til nå 200 sider i tråden.

Det å få med seg kyndig hjelp under kjøp/vurdering er bra. Men der kommer en tid etter kjøp også. 
Båtplassen blir god for TS da om det noen gang blir kjøp og rep og vedlikehold som kommer.

Gjennom 200 sider lyser det angst fra TS for dææving av div. Kanskje burde TS kjøpt noe mindre/nyere båt. Men det rådet når ikke fram.

men først må det bli båt kjøpt.

mener leste tidligere at foreldre skal tilbake til Polen ?

flytter TS med på lasset med even’t båt ?

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

@Boatmad Båten skal flytte til Polen om litt under 2 år mest sannsynlig dersom den ikke selges og byttes i en annen båt. I Polen har jeg allerede lokalisert båtverksted ved Gdańsk  som man kan leve med selv om det aldeles ikke er "Polen pris" siden båtmekanikere som kan ting gror ikke på trær i Polen heller. Og bilmekaniker som "jeg tror dette burde være samme" kan fort bli dyrt om det ikke er det samme likevel.

Angående "dævvinger" så er det tilbakemeldinger fra forumet, jeg har ikke opplevd personlig store dævvinger med Alicraft 31 som var urgammel men som det ble sagt har jeg vært veldig heldig + hadde fantastisk hjelp fra mekaniker.

Skal selvfølgelig også ha hjelp fra mekaniker til denne kommende båten uansett hva slags båt det til slutt blir. Nyere båt blir bare dyrere uansett enn om den gamle båten dævver fullstendig siden bare verdifall og tapte kapitalinntekter er nok for dette selv med NULL vedlikehold og reparasjoner på den nyere. Imens den nyere trenger jo i det minste vedlikehold.

Skal båt være så ny at den har håp om at den ikke dævver så skal den vel være helst 2011 eller nyere om jeg har forstått riktig. Og da koster det jo langt over 2 mill for en miniatyr halvgammel "pocketdriter" (en båt på 40+ fot koster så vidt jeg har sett over 4 mill (da var det 2012 Princess 42 modell) ).

Altså hvis man kjøper en 30+ foter til over 2 mill så kan det dævve 10 stykk gamle 30+ fotere til 200 000 eller 5 stykk til 400 000 før man har brukt 2 mill. Ellers så kan 2 mill investeres og bringe inn per år 200 000 - 300 000 NOK altså man tjener inn en gammel 30+ foter i bare kapitalinntekt altså man kunne hatt en dau 30+ foter per år til bare fortjenesten man får per år av det som en nyere 30 foter koster for å ikke snakke om verditap og hele pakka.

Med svære båter blir det litt mindre forskjell siden man kunne kjøpe 2012 båt til 9 mill og 1996 båt koster 2 mill men likevel den båten til 9 mill er ikke vedlikeholdsfri og garantert å ikke dævve + man får garantert mistet kapitalinntekt på 1 mill ++ per år + man får verditap osv. Og alt dette er garanterte kostnader uten at noe har dævva eller blitt vedlikeholdt. Så selv om jeg hadde spart opp 10 mill til forbruk så er jeg ikke sikker på at det lureste ville være å kjøpe båt som er 2011 ++ siden man får garanterte kostnader på nivå med uheldig kostnader på den gamle.

Link to post
Share on other sites

@XardasKSP Slik jeg skjønner deg, så er du en vellykket forretningsmann med store inntekter, og det er bra når du skal kjøpe drømmebåten:flag_bp:

Noe jeg ikke skjønner, som mange BP medlemmer har kommentert i den lengste tråden i BP's historie, er at du overhodet ikke respekterer de mange velmente råd du har fått. Du selekterer ut de svar du ønsker, og overser de resterende.

 

Du er en forretningsmann med et velrennomert firma i Polen (googlet erfaringer med ditt firma....:confused:....), synd at firmaets WEB-side ikke er oppdatert på noen år (som du selv nevner flere ganger i denne tråden)........ 

 

Etter hundrevis av kjøpetråder de siste åren (på kanskje 2-3 sider), så er de avsluttet med enten kjøp, eller ikke. Dog med gode innspill fra BP.

 

Normalt, så vil kjøper selv, ta standpunkt til kjøp eller ikke. Synes (personlig) veldig synd på @sap_2000 som er blitt dratt inn i dette. 

Mekanikeren din har jeg ikke noen formening om, men mulig han er en ekspert på alt av båtmoterer:wink: PS! Båtmotor er jo ikke noe annen enn en marinisert utgave av standard blokker, men det vet vel mekanikeren din.

 

Uansett @XardasKSP Lykke til med drømmebåten, men prøv, altså prøv å ta beslutninger selv:flag_bp:

 

 

 

Link to post
Share on other sites

@Dykker Skal ikke fortelle for mye om flyskole siden sist du spurte så forsøkte du å bruke svaret til å stenge tråden (ganske spesielt). Men en ting må du vite om Polske flyskoler uansett hvilken du skriver inn så får du opp masse dritt som kommer fra de andre flyskolene som konkurrerer om folk. Hvis man spør på forum eller hvor som helst hvem personen er så blir det plutselig stille kun anonyme som aldri har vært der, på facebook er det bedre oppdatert og relevante innspill fra folk siden det blir vanskelig med "noname" drittslenging. Men skal ikke gi noen linker så du ikke anmelder tråden igjen.

Hvordan respekterer jeg ikke råd som jeg får? Jeg har jo nettopp gått etter rådene som jeg fikk og derfor prøver å få @sap_2000 med på sjekking av båt. Noe han var positivt innstilt til før, så antar at han rett og slett ikke har tid til dette nå.

Hvis du mener råd om å kjøpe en annen båt enn det jeg har lyst på så kan du jo si det du sier men altså det blir som om man går på bilforum og spørr om gamle S-klasser og 7-serier og får som svar kjøp nesten ny Yaris. Blir jo ikke relevant i forhold til hva man ønsker.

Takk for gode ønsker, men ble jo faktisk rådet av forumet til å få hjelp til å sjekke ting grundig. Det er jo jeg som bestemmer om jeg skal kjøpe båt, men jeg vil ikke kjøpe båt i blinde uten at den blir godt undersøkt siden det er jo ikke lurt som jeg har jo også lest råd om her.

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 7 timer siden:

Ingen båt til flere millioner uten at den blir ordentlig sjekket og risiko redusert ved hjelp av dette.

 

Men det kan alltids bli rimeligere båt hvor man kan leve med at den må avskrives som tapt. Dette dersom denne blir solgt før eksperten og mekaniker har tid for undersøkelse.

 

Det er veldig lett og raskt å bli kvitt over 2 mill men å spare dem opp det går dessverre ikke like fort.

Er det ikke litt katastrofetanker du har. Hvor mange her inne tror du har opplevd å kjøpe båt til noen hundre tusen og opplevd at den måtte avskrives som tapt?

Link to post
Share on other sites

@BårdK Jeg var mer positivt innstilt før men har jo i tråden fått råd om hvor fort ting dævver og hvor dyrt det skal bli samt linker til tråder om hvor galt det kan gå. Så da har jeg ansett meg selv heldig med Alicraften + utrolig god hjelp av mekaniker (og ikke bare heldig).

Men f.eks det ble jo linket til @kdtran sine tråder hvor han først måtte ta motorbytte på Princess 35 og deretter kjøpte han en Princess 45 som så veldig pen ut i interiøret og likevel endte han med overhaling av motorer og skifting av drivstofftanker osv. Altså 2 båter og 2 ganger måtte han vel bruke mer penger enn båten ble kjøpt for trolig for at den skulle fungere. Ergo blir det jo nesten det samme som om båten ble avskrevet som tapt dersom det han eventuelt får igjen ved salg er ikke mer enn det som det kosta å fikse båten (om ikke mindre) så er jo opprinnelige båten avskrevet som tapt eller i hvert fall dens kjøpesum.

Så det jeg merket meg er at det blir aller aller dyrest om det er motor eller noe ved motor som dævver og at dette er det viktigste punktet i båten (i tillegg til skroggjennomføringer men de er jo ikke dyre å vedlikeholde så man slipper katastrofe med sunken båt og forsikring som nekter å betale fordi de sier skroggjennomføringer ble dårlig vedlikeholdt).

Link to post
Share on other sites

Ting skjer, men prøv å tenk litt sannsynligheter. Hvis du jobber med flyopplæring er du sikkert kjent med at folk overvurderer sannsynligheten ved å dø i fllyulykker. Folk blir drept i trafikken, fotgjengere blir påkjørt i fotgjengerfelt, tilsynelatende friske og spreke folk dæver av hjertestans på tur på fjellet osv. De fleste av oss kjører allikevel bil, går i forgjengerfelt og tar seg tur på fjellet eller i skogen. Det går som regel bra. De av oss som kjøpt båt tar til og med sjansen på en tur på sjøen :-)

Link to post
Share on other sites

@Martine29f Hva får deg til å tro at jeg ikke har gjort det når jeg skrev jo om det i tråden at jeg fikk til svar at det ikke er tid til dette nå og at han skulle tenke på om han ville være med på dette?

@BårdK Med fly så har folk jobbet i flere 10talls år for å redusere sannsynligheten for at ting dævver fordi da dør mennesker også veldig ofte om noe vesentlig i flyet dævver (selv om de fleste ulykker er pilotfeil). I båter er det heldgvis stort sett penger som dævver etter at noe dævver i båten.

Men hvorfor skulle man ikke redusere risikoen for at noe slikt skjer ved å få båten sjekket av erfarne folk? Ville du kjøpt aksjer i random selskap som ser bra ut på børsen for 2 mill uten å spørre en nøytral ekspert og gjerne mer enn 1 om dette er bra idee og hva han mener etter å ha vurdert teknisk analyse og selskapet fundamentalt slik det lar seg gjøres i løpet av kort tid i det minste? Hadde du tatt sjansen i blinde og bare kjøpt noe til slik sum?

Jeg trodde det var bra odds for at gamle båter ikke må snarlig avskrives som tapte dersom man valgte riktig båt noe jeg fortsatt håper på (selv om forumets erfarne har kommet med informasjon om at de sjansene er mye dårligere enn man håper). Men jeg vil jo ha så bra odds som mulig og ikke så dårlig som mulig ved å kjøpe noe uvitende og i blinde uten sjekk.

 

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig bør man forsøke å redusere sannsynligheten for motorhavari og liknende, men den forsvinner aldri. Det tryggeste er jo å bli på land :-) Når det gjelder finans ville jeg i alle fall ikke ha spurt såkalte eksperter og aldri vurdert å legge to mill i ett enkelt selskap, jeg ville heller ikke ha puttet alt inn i et fond på samme tid. Men jeg er risikoavers og fryktelig kjedelig når det kommer til slike avgjørelser. Allikevel kjøpte jeg den første litt store båten til 1,3 mill. uten noen andre å stole på enn meg selv. Og så har det blitt noen mindre båter etter det. Den jeg har nå er 2016-modell med 225 HK utenbords med servicehistorikken i orden (hjelp, hva med alle de udugelige båtmekanikerne på båtverksteder!) Da jeg ble tvunget på land kjøpte jeg hytte til litt over 5 millioner på flyet fra Shanghai til køben  Det går som regel bra - gjør det ikke det så går det over :-)

Link to post
Share on other sites

@BårdK Men med båt må man faktisk velge en båt til slutt og hvis man ikke vil ha garanterte tap man får på nesten ny båt så kjøper man eldre båt hvor det er muligheter for at man om den er godt sjekket og vedlikeholdt slipper billigere unna (når man tar kapitalinntekter i beregninga som bortfaller om man bruker pengene på den nesten nye båten).

Risikoen for at et indeksfond skal falle overtid er sabla liten imens risikoen for at en eldre båt får total motorhavari er mye høyere. Likevel ville du ikke kjøpt indeksfond til 2 mill på samme tid men båten tørr du å kjøpe så da blir det vel litt motsetninger i det å være risikoavers.

Jeg nevnte også nøytrale eksperter siden de som jobber i banker vil jo ha penga dine i fondet sitt siden da tjener de mer uansett om du får tap eller gevinst. Men nøytrale eksperter er noe helt annet spesielt de som ikke har pen diploma på veggen men faktiske praktiske kunnskaper som alle andre som kjenner dem forteller at de har.

Hytte og hus er jo noe helt annet der er det ikke mye motor som kan dævve. Men selvfølgelig det kan jo være rotter i kjelleren og sopp i veggene men dette er kanskje mindre tricky å oppdage enn ting med motorne.

Link to post
Share on other sites

Du har helt rett. Risikoavers på det meste, men som 59-åring som motvillig ble landkrabbe i 15 år da ekskona heller ville ha hytte og hyttebåt tar jeg sjansen på at båt og motor holder. Dagen i dag i Dragsund på Håøya ville jeg ikke ha gått glipp av - og den kommer ikke igjen selv om morgendagen sikkert også blir flott - i båten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...