Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

@KGB70 Ønsket er jo å kjøpe så stor båt som mulig (men har ikke polsk yachtcaptian, bare norske D5L så det får holde med 80 fot altså :giggle::lol: ) i så bra tilstand som mulig for så lite som mulig (men skal være flybridgebåt og helst hvit) :giggle:  Men altså i det siste har grensa gått opp til litt over 2 mill (selv om det er med sjela på skuldern siden man ekskluderer jo mange livsmuligheter om alt skal gå til båt, skulle egentlig spart litt lenger så jeg slapp å låne fra foreldra men vil jo også gjerne få bra tilstand på båten).

Heldigvis er jo Storebroene bygd i glassfiber (det var jo trebåter opprinnelig) og motorene er jo ikke veldig mye treverk heller. Interiøret er ikke så veldig viktig for meg men ser jo behovet av å ikke la det forfalle om man ikke skal tape veldig mye penger (på annet enn motorproblematikk), men dette ordner jo snekkere/tømrere i Polen er ikke noe annet enn å pusse en møbel. Behøver ikke spesiell båtkompetanse hos håndverkere som til øvrige ting da.

Link to post
Share on other sites

@Martine29f Skal se på den er planen selv om som sagt prisen ikke er vakker og fantastisk da måtte det være meget bedre tilstand enn @Chilli Solbris sin Storebro etter all den fiksinga for å kunne forsvare slik pris.

Har også fått tips om Storebro 500 ved Ålesund men langt unna er det og motorene er ikke så spennende da de er VP122 og trolig de med 475 HK og ikke de nyere med 610 HK. Men den skal visst være i veldig bra tilstand så det er en tredje eventualitet.

Det er kanskje barnslig som hele drømmen om å kaste store summer på båt :giggle::lol: Men det er jo sabla tøft om båten kan gå fortere enn de fleste "småbåter" når det gjelder og man gir på full gass. Er sånn tøft på nivå med 760i eller Alpina B7 motor i bil :lol:

Link to post
Share on other sites

Jo den er jo stor, men i og med at Tyrkia ikke akkurat er med i EU så er det ikke noe ferdigpris de 450 000 Euro som blir ca. 5 mill. Siden uansett hvor den skal så må den ha enten 25 % norsk MVA eller 23 % Polsk MVA.

Og selv om den kosta 5 mill så er dette en pris hvor man trenger å få en båt betydelig nyere enn "snar dævvekandidat". Hvis man føler seg med "hjertet i halsen" (nå fikk jeg vite det var slik det heter på norsk og ikke med sjela på skuldern som det heter på Polsk direkte oversatt) når man kjøper gammal båt til 2++ mill hvordan skulle det være med gammal båt til 5++ mill.

Eneste mulighet er om man er 80 eller 90 da kan man jo kjøpe ett lite skip gjerne og dævver det så er det null stress er bare å vifte med handa og si at "jeg kommer jo snart til å gjøre det også personlig". Men så lenge det er stor risiko for at man skal fortsatt leve i 30 eller 40 eller 50 år til så vil man helst unngå økonomiske beslutninger som får store konsekvenser for fremtiden :giggle:

Link to post
Share on other sites

@Martine29f Jepp det blir den fikk en ekspertforklaring på hvorfor jeg ikke burde ønske Storebro med MAN motor. Og at ting på eldre båter KAN dævve selv om man i kortere tid gir "bånn gass" så gleder ved Polsk sommerstrand kan være kortvarige slik jeg tenkte før at motor kan gjerne dævve når den er gammel og man bruker den for fullt selv i kort tid.

Ellers så skal jeg snart få beskjed når sjekken i Bergen kan finne sted og jeg vil faktisk få hjelp til den så da burde alt gå bra. Og dersom båten er i riktig tilstand så kan den til og med bli hentet muligens. Så da får man se hva tilstanden er på båten :giggle:

Link to post
Share on other sites

4 minutes ago, ohio said:

Denne tråden trenger absolutt en pause/slutt da den har utspilt sin rolle da TS bare babler i vei 

TS må da få lov fil å bable så mye han vil uten at du eller andre skal forlange tråden stengt. Det er jo bare å la være å lese nye innlegg dersom du finner tråden uinteresant.

Link to post
Share on other sites

@casie Jeg har allerede avtalt med ekspert at han trolig vil ha tid til neste uke eller uka deretter (før selger reiser på ferie 13 Juli) og når han får tid så vil jeg kunne informere mekaniker og spørre om han kan ha tid samtidig.

Alt jeg har fått vite som eventuelle negative ting er "er noen lekkasjer inn i båt fra topp" fra båtens eier.

Men tusen takk for tilbudet og hvis du bor veldig nærme så gjerne se om det ikke er noen obvious store feil ved den om du har anledning. Men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det til eier. Må vel skrive at noen bare kommer for å se om det ikke er noe store feil. Slik at det ikke blir fullstendig bomtur for ekspert og mekaniker.

Ellers ser det ut til at eksperten klarer å finne en luke i tidsprogrammet til å få sjekket båten, men det er alltids fint å vite om det er noe mål og mening med å ta hele store reisen dit med mekaniker&ekspert forberedt til å kjøpe.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 10 timer siden:

Har også fått tips om Storebro 500 ved Ålesund men langt unna er det og motorene er ikke så spennende da de er VP122 og trolig de med 475 HK og ikke de nyere med 610 HK. Men den skal visst være i veldig bra tilstand så det er en tredje eventualitet.

Det er kanskje barnslig som hele drømmen om å kaste store summer på båt :giggle::lol: Men det er jo sabla tøft om båten kan gå fortere enn de fleste "småbåter" når det gjelder og man gir på full gass. Er sånn tøft på nivå med 760i eller Alpina B7 motor i bil :lol:

Går disse digre båtene fortere enn de ca 32 knopene min 19-foter kjøpt for 45.000 kr klarer?

 

Husk også at en ting er hvilken fart båten klarer, men det er andre faktorer også som feks sjøvett og øknonomi.

 

Angåedne sjøvett bør du unngå å oppføre deg som en bølle som skal bevise at du har raskere båt enn disse små båtene rundt deg. Jeg kjørte en gang i Blindleia (nær Lillesand) og var på vei mot trangere farvann i rolig tempo (ca 5 knop) i en 15-foter da jeg ble innhentet av en større cabincruiser som hadde såvidt litt høyere fart enn meg og med none store bølger.

 

Hadde jeg fortsatt i samme fart så ville det blitt en god del gynging, så jeg valgte å heller øke farten med noen få knop så jeg slappp å bli forbikjørt og heller ikke hindret cabincruiseren. Problemet var bare at da økte han også farten og når jjeg økte farten mer s¨bare økte han farten igjen. Mulig det er en sånn som absolutt skal vise at han har raskere båt enn oss med små båter og derfor bare må gi på enda mer. Til sllutt var cabincruiseren uforsvarlig tett bak meg og jeg hadde full gass og var uten ,ulgihet til å komme meg unna på forsvarlig vis. Skulle jeg kommet meg unna så måtte jeg kjørt på full gass inn i ukjent farvann utafor leia og det blir for risikabelt. Og å snu rundt og få inn bølgene fra baugen var det ikke tid til da cabincruiseren var altfor tett på og halte innpå. Og tegngivinga mi til at de skulle senke farta nyttet ikke. Så da måtte jeg rett og slett bare ta imot kjempebølgene bakfra fra cabincruiser i høy fart på kloss hold. Bølgen kom inn bakfra og passasjeren var redd for at vi skulle gå rundt og båten blir senket, og jeg var bekymret selv også, og det ble noe voldsomt til gynging. Hadde jeg hatt fortøyningstauet lett tilgjengelig (og ikke bortgjemt under dekk) kunne jeg kanskje ha kastet det på sjøen slik at cabincruiseren få sekunder senere får det i propellen og mister fart og jeg slipper stor fare for å senkes (det blir jo en form for nødrett der man må forsvare seg for å holde unna en som er iferd med å senke båten min med to personer ombord).

 

Så når noen kanksje tenker at de skal tøffe seg og vise at de har raskee bå enn andre så kan det skape store problemer for andre. Og det kan også få endel konsekvnenser for den som bøllekjører slik, enten i form av reaksjoner fra politiet, eller i form av feks tau i propellen fra dem man holder på å kjøre ned når man tøffer seg.

 

Så er det jo også snakk om drivstofføkonomi når man kjører noe digert på full gass, og særlig hvis man gjør det lenge.

Link to post
Share on other sites

Har du fått ordnet D5L så du har det i lomma og kan overbevise selger om dine ferdigheter og få lov til å kjøre båten?

 

Husk på at det kan være lite fristende å selge til en som ikke har lov å kjøre båten (og dermed kunne bli medskyldig i det kjøper måtte begå av alvorlige feil).

 

Også kan det hende det dukker opp båter som feks selges fra dødsbo der ingen ra selger har D5L og prøveturen dermed skal foregå med deg bak rattet. Da er det dumt om det ikke blir noe prøvetur pga manglende D5L.

 

Du har jo tidligere skrevet at du har gjort unna alt arbeidet og prøvene, men ville vente med å ta ut selve beviset til du hadde litt mer. Så hva er status nå?

 

Og angående dette med å ha med ekspert eller ikke så står du jo mye friere til å dra avgårde uten ekspert om du kan føre båten selv.

 

Jeg synes du ikke alltid bør vente på ekspert, men også kunne dra på visninger selv for en grovsortering slik at du ikke bruker opp eksperten på alt mulig, men selv tster ut litt og bare tar med eksperten på de båten som er mest aktuelle.

 

La oss feks si at du hadde tatt med deg ekspert og så ser du at den båten er jo iikke noe god å fiske fra fordi akterdekket har feil form osv, da er det jo helt likegyldig om motorene er topp elelr vrak da båten uansett ikke er aktuell. Sånt kan man ofte fine ut selv.

 

Også bør du lage deg en sjekkliste basert på denne tråden slik at du kan kikke gjennom lista og finne ut mye om båten. Og hvis båten antas å være god så kan du tilkalle eksperten som kan komme og se. Husk ogsåat eksperter som feks sap kan gå lei etterhvert og at det er bedre å få ham med på de viktige båtene enn å bruke ham opp på båter som du lett finner ut er uaktuelle.

 

Du synes kanskje det blir bortkasta å ta endel turer selv uten ekspert, men husk at også andre har ting de driver med og det kan også passe dårlig for eksperter å reise rundt i hytt og vær.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev On 27.6.2024 at 21.22:

Heldigvis er jo Storebroene bygd i glassfiber (det var jo trebåter opprinnelig) og motorene er jo ikke veldig mye treverk heller. Interiøret er ikke så veldig viktig for meg men ser jo behovet av å ikke la det forfalle om man ikke skal tape veldig mye penger (på annet enn motorproblematikk), men dette ordner jo snekkere/tømrere i Polen er ikke noe annet enn å pusse en møbel. Behøver ikke spesiell båtkompetanse hos håndverkere som til øvrige ting da.

Selv om du tror fiksing i båt er det samme som på land så er det ofte store forsjelller som gjør det dyrere i båt.

 

Du har jo tidligere konkludert med at defekt strømaggregat i båt ikke er så dyrt å fikse, basert på pris på land-aggregat, men uten å tenke over at man må lede eksosen bort osv. Dette fikk du imidlertid forklart av andre etterhvert.

 

Og angående interiør så vil du nok lett gå på samme smellen når du tenker at en polsk snekker kan fikse dette like lett som å pusse opp et vanlig møbel. Jeg vet ikek hvordan stua di ser ut, men jeg antar den er et firkantet rom med loddrette vegger og vannrett gulv og at hele stua står rolig på et sted. tenk bare på skap med løse glasshyller og glassdører, ville det vært lurt å tatt ut i dårøig vær? Bårmøbler bør også kunne låses på en enkel måte så ikke ting ramler ut, og mye pmå tilpasses der med kanter rundt det løse inventaret osv.

 

I en båt vil alle møbler måtte tilpasses den mye mer avanserte skrogformen for å passe inn. Og man må tenke på bruksområder basert på trangere forhold. Siden båten beveger seg mye og iblant slår hardt i bølgene når du skal vise frem toppfarten for de som bare har råd til liten båt så må alle møbler være godt festet til skroget. Og da må man også vite hva man kan feste i og hva man må unngå å skru i. Det er jo dumt om det blir skruehull i røret til dieseltanken, eller du ser skruer stikker ut gjennom skroget.

 

Så er det også viktig å holde vekten nede i en båt og at det ikke blir stor endring i vektfordelingen styrbord / babord så bååten blir skjev.

 

I et båtinteriør så er det  også viktig at metalll er rustfritt, noe som ikke er fullt så viktig i stua di som forhåpentligvis er noe tørrere og ikke utsettes for saltvann.

 

Det brukes også endel teknikker i skipsinteriør som ikke er så vanlige på land, som feks nating av dørken.

 

En møbelsnekekr som reparerer hus-møbler kan lett putte disse inn i varebilen sin og kjøre avgårde. Mens i en båt så må man først demontere mye for å få ut møblene. Det kan også vøre lurt at nye møbler lages så de kan demonteres enkelt og bæres ut gjennom smale passasjer ombord da det iblant iser seg å være behov for å komme tiil innafor møbelne når feks slangen til septiktanken skal byttes.

 

Du ahr tidligere nevnt at det ikke er så vanlig med slike store fritidsbåter i Polen. Det betyr nok også at polske snekkkere ike er så vant til båt-interiør og at det er lett å gjøre noen landkrabbe-feil på interiøret.

Link to post
Share on other sites

@19 fot Det med gå fortere enn liten båt var ikke ment for Norge her går jo de små båtene i over 60 knop :giggle::lol: Eremis yachten hadde jo hatt problemer med sportsbåtene :lol:

Det var mer ment som når en tung limousin går forbi en f.eks porsche på autobahn på en måte morro fordi den svære båten er som limousinen egentlig ikke ment for å gå som sportsbil så hvis den først gjør det så er det noe uvanlig. Ellers selvfølgelig passer jo ikke (som for meg) norske skjærgården for at man i trange fjorder skal teste toppfart og motorens overlevelses evner etter 30 års liv.

Men Polsk Gdańsk bukt om sommern eller Mielno er noe helt annet. Man ser jo flertallige 10 talls NM uhindret og folk som har klart å komme seg ut på havet "kødder og tuller" på alle mulige måter. Så det er naturlig folk gjør diverse morro ting, jeg er uansett bare den som tar dem "trygge". Andre tar det lenger som f.eks med kakefulle folk spredt rundt omkring på 50-60 fots båt som går raskt i svingene er jo ikke mye til for at noen av de folka mistes i Østersjøen og i den tilstanden de er i så vil ingen merke det og muligens heller ikke edru kapteinen med musikken for fullt og øynene på havet og bevegelsene til øvrige båter. Og kake fulle folk svømmer jo sabla dårlig så hjelper fint lite at vannet er varmt.

Men litt morro som at båten går i høy fart selv om den er stor kan man jo ha uten at man har fulle folk hengende ut på kantene av båten imens dette skjer, men nå blir det ikke MAN motor Storebro uansett fikk det forklart at den tanken om at motor muligens ikke overlever "bånn gass" ikke var så dum og at det er som jeg opprinnelig trodde at det kan føre til motordævving på 30 år gammel motor selv om det gjøres i bare noen korte minutter.

Men hadde jeg hatt ubegrenset med penger så hadde det sikkert vært en enorm Princess med enorme MTU motorer (dersom noen monterte slik i det hele tatt i Princess/Fairline) som kunne gått som den Eremis yachten (svær flybridgebåt klarer 55 knop).


Når det gjelder D5L beviset så er det ikke printa ut ennå da men håpet er der det kommer seg, ellers så om det er D5L størrelse båt jeg skal sjekke/kjøpe så er det båt sannsynligvis til 2 mill +++ med mindre noe spesielt kommer som den Princess 55 til 1,3 mill med overhalte VP122 motorer. Og om det er i den størrelsen så vil det jo ikke foregå noe test uten ekspert til å sjekke båten siden da er det oftest for dyrt til at man tørr å kjøpe uten dobbelt sjekk altså både ekspert og mekaniker. 

I dette tilfellet er jo Princess 56 veldig aktuell båt dersom den er i god stand, Storebro 500 med MAN motor holdt det med ekspertens forklaring til å sortere bort. Altså motorn er stort sett for gammel og båten også for at det skal være "liv i den til å gå 30 + knop selv i korte perioder" og man risikerer at motoren plutselig forlater denne verden under slike øvelser :giggle: Jeg tror faktisk eksperten klarer å sortere bort båter som ikke blir bra selv :lol:


Ellers ved møbelsnekker så er det sikkert riktig at det er mye mer forbehold å ta i en båt, men antar likevel en snekker finner fortere ut av at dette er snakk om en båt enn at f.eks bilmekaniker får "aha opplevelse" av akslinger, propeller og alt det andre man aldri ser på biler. Dyrere blir det sikkert uansett. Båtmekanikere er jo dyre nok i Polen også om de ikke er kapra av Galeon til montering i fabrikken.

Uansett må vel starte ett eller annet sted hadde sikkert sovet bedre om natten med en billig midlertidig båt, men det er jo muligens mye fungerende båt per krone i den Princess 56 da.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 5 minutter siden:

Når det gjelder D5L beviset så er det ikke printa ut ennå da men håpet er der det kommer seg, ellers så om det er D5L størrelse båt jeg skal sjekke/kjøpe så er det båt sannsynligvis til 2 mill +++ med mindre noe spesielt kommer som den Princess 55 til 1,3 mill med overhalte VP122 motorer. Og om det er i den størrelsen så vil det jo ikke foregå noe test uten ekspert til å sjekke båten siden da er det oftest for dyrt til at man tørr å kjøpe uten dobbelt sjekk altså både ekspert og mekaniker. 

Jeg har ikke anbefalt å kjøpe uten ekspert, men at du foretar grovsilinga uten eksperten sånn at ikke eksperten har gått lei når drømmebåten dukker opp som nr 10, hvorav 5 virket fristende på finn.no, men har mangler som du selv klarer å finne.

 

Også kan det kanskje bære lurt å prøve å få fortgang på den printeren som brukes til D5L bevis.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev On 25.6.2024 at 19.04:

Så antar bare at @sap_2000 er opptatt og at jeg får beskjed senere når han eventuelt har tid om han ønsker å være med på sjekk av eventuelle relevante båter eller ikke det.

Kan det tenkes at SAP kan ha gått lei av å skulle bære ansvarlig for om boe uforutsett dauer og at han etter å mange ganger ha blitt feilsitert på hva han sa til deg helst holder seg unna dine båtkjøp?

 

Har du lagt merke til at mens han før var veldig aktiv her så er det må lenge siden han har kommentert i tråden din?

Link to post
Share on other sites

@19 fot Det er vel sjøfartsdirektoratets printer tar vel opptil 1 måned å få den starta :giggle:

Jeg tror nesten eksperten klarer å sile bort båter ved å bare se dem på finn raskere enn jeg hadde klart ved å se på dem i virkeligheten :lol: At jeg skal så langt som til Bergen er jo mer eller mindre bevis for at båt virker å være veldig interessant. Ellers hadde det vært helt uinteressant om den var tvilsom å begi seg så langt unna. Er jo mye enklere om båt er nærme dørstokken og helst ikke lenger unna enn Stavanger i vest og Sveriges vestkyst i øst.

Ellers tror jeg det kan tenkes han er opptatt siden jeg har faktisk snakket med han på telefonen og han vet godt han ikke blir ansvarlig for noe som helst. Så den besiktigelsen skal være mulig før selger reiser på ferie 13 Juli. Og skulle det bli den båten (den blir jo ikke godkjent om den er ikke god nok til at eksperten tørr å hente den :giggle::lol: ) er det ikke umulig at den får en ekstra henteturs vurdering av hva som bør utbedres og sees på i første omgang av mekaniker. Og den vurderinga er vel verdt den enorme mengden diesel om hentinga må foregå veldig raskt da kalendern til eksperten er fylt med båter som skal både hentes og sjekkes osv. er jo ikke bare meg som synes det er sabla bra å ha noen som er sabla god til å se på en båt før man kjøper den.

PS. Princess 56 blir besiktiget i morgen av dagens helt @casie som har tilbudt seg å helt fullstendig gratis se på den for å kunne videreformidle informasjon om tilstand før båt blir besiktiget av hele følget. Som sagt har aldri det som formål å utnytte noen men @casie ville ikke ha penger engang for drivstoff til å komme seg dit, så utrolig stor takk til han for hjelp så blir det spennende å høre hva han ser i båten.

Link to post
Share on other sites

@Boatmad Det blir jo informert hele veien :giggle: Men mindre noen eventuelt ikke skulle ønske å delta i tråden men ellers blir hele historien med av "veien fra mini snekke via Alicraft til Stor gammel driter" :lol:

Om det skulle bli denne så blir det jo bilder av besiktigelse og senere henting og videre eventyr i Langesund :giggle: Forhåpentligvis masse flotte opplevelser, veldig små regninger lite dævving og masse fisk i den historien :lol:

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 15 timer siden:

@19 fot Det er vel sjøfartsdirektoratets printer tar vel opptil 1 måned å få den starta :giggle:

Jeg tror nesten eksperten klarer å sile bort båter ved å bare se dem på finn raskere enn jeg hadde klart ved å se på dem i virkeligheten :lol: At jeg skal så langt som til Bergen er jo mer eller mindre bevis for at båt virker å være veldig interessant. Ellers hadde det vært helt uinteressant om den var tvilsom å begi seg så langt unna. Er jo mye enklere om båt er nærme dørstokken og helst ikke lenger unna enn Stavanger i vest og Sveriges vestkyst i øst.

Ellers tror jeg det kan tenkes han er opptatt siden jeg har faktisk snakket med han på telefonen og han vet godt han ikke blir ansvarlig for noe som helst. Så den besiktigelsen skal være mulig før selger reiser på ferie 13 Juli. Og skulle det bli den båten (den blir jo ikke godkjent om den er ikke god nok til at eksperten tørr å hente den :giggle::lol: ) er det ikke umulig at den får en ekstra henteturs vurdering av hva som bør utbedres og sees på i første omgang av mekaniker. Og den vurderinga er vel verdt den enorme mengden diesel om hentinga må foregå veldig raskt da kalendern til eksperten er fylt med båter som skal både hentes og sjekkes osv. er jo ikke bare meg som synes det er sabla bra å ha noen som er sabla god til å se på en båt før man kjøper den.

PS. Princess 56 blir besiktiget i morgen av dagens helt @casie som har tilbudt seg å helt fullstendig gratis se på den for å kunne videreformidle informasjon om tilstand før båt blir besiktiget av hele følget. Som sagt har aldri det som formål å utnytte noen men @casie ville ikke ha penger engang for drivstoff til å komme seg dit, så utrolig stor takk til han for hjelp så blir det spennende å høre hva han ser i båten.

 

XardasKSP skrev 35 minutter siden:

@Boatmad Det blir jo informert hele veien :giggle: Men mindre noen eventuelt ikke skulle ønske å delta i tråden men ellers blir hele historien med av "veien fra mini snekke via Alicraft til Stor gammel driter" :lol:

Om det skulle bli denne så blir det jo bilder av besiktigelse og senere henting og videre eventyr i Langesund :giggle: Forhåpentligvis masse flotte opplevelser, veldig små regninger lite dævving og masse fisk i den historien :lol:

Om det noen gang blir henting av båt bør du legge den live på YouTube etc :)

 

Link to post
Share on other sites

@Martine29f Hva tror du jeg ville fått med meg som den gode hjelper ikke får med seg av båten? Jeg skal jo reise dit når jeg får beskjed av den andre gode hjelper og mekaniker at det er tid for å dra dit for den avgjørende sjekken. Dette med mindre den gode hjelper i morgen oppdager noe drastisk som gjør det utelukket at båt kommer seg til Langesund og som man ikke kunne se på bilder da.

@Boatmad Måtte vel hatt starlink i båten for å kunne hatt en live på youtube av hentetur. Tror nok starlinken blir først installert når båten har kommet seg frem må uansett bestille den i Polen sammen med abonnemang siden til tross for kronekurs så virker det som starlink fortsatt gir lavere priser i Polen for mobil starlink med satelitt overalt i verden.

For øvrig blir det jo en trygg og vanlig hentetur det skal ikke skje på egenhånd uten hjelp. Antar det ville være mer "spenning" i live video av de første alene forsøk på å havnemanøvrere inni båsen. Litt som når man ser youtube med ferske lastebilsjåfører med CE som skal parkere inn i forholdsvis trang plass som ikke har samme formen og fasongen som de som brukes ved praktisk eksamen til CE førerkort :giggle::lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...