Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

XardasKSP skrev 37 minutter siden:

Vel jeg trodde kanskje forumet fikk ny fancy funksjon men da får det være youtube. Skal laste de ned fra telefon over til PCe så opp på youtube.

 

 

Har du klargjort med selger at du legger ut video av båtens hans synlig for "gud og hvermann"?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått lastet opp videone (det ble klargjort med @casie som tok dem at det var bare å laste dem opp for alle sammen å se). Og etter anbefaling fra @Lars H. ble selger også spurt og sa det er helt greit. Men det knota til min videopplasting siden måtte finne riktig bokmerke hvor jeg lasta opp videone (har 1000 bokmerker åpne alltid i min firefox). Men nå tror jeg at jeg fikk det til:
 

 

 

 

 

 

 


 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev On 29.6.2024 at 20.37:

Men jeg forstår ikke hvorfor dette pushet for å maksimalisere alle kostander selv ved undersøkelse av båt som f.eks å reise dit en ekstra gang bare for å reise selv om man skal det uansett snart.

Kanskje en ide å tenke å at også andres tid har en verdi og at ekspertene ikke har lyst til å bli med på mange turer til nyter du lett kan se eller lukte at ikke er aktuelle.

 

Hva koster det å ha med SAP til Bergen? Flybillett, en dagslinser eller to, kanskje hotell, reise til og fra flyplasser? Jeg vil tippe 5-10.000 kr. La oss også anta samme dum til mekaniker. Så kommer dere kanskje til Bergen og mugglukta slår imot dere, eller du spaserer på akterdekket og gonger ut at der er det ikke greit å stå med fiskestang. Var det da nødvendig å dra med to eksperter hvis du selv ser at båten ikke er aktuell?

 

Mitt tips er å reagere raskt på interessante båter. Send linken til SAP og be ham bruke et kvarter på å lese gjennom og si sin mening. Ring selger og sett deg i bilen og kikk på båten og hvis du fortsatt synes den er ok så spør du pm det kannordnes en kikk for ekspertene og hvis de godkjenner så blir det handel.

 

Viser du interesse raskt og kommer og ser er du med videre. Men hvis du bare utsetter visningene så kan selger anta du ikke er så interessert at det er vits å bruke tid på deg.

 

Da jeg kjøpte siste båten tok jeg kontakt raskt og spurte når det passet å kikke på den snart. Avtalte tidvog jeg kikket på den på land og vi avtalte prøvekjøring når han om få dager skulle sjøsette. Da hadde også en danske meldt sin interesse (men akkurat som deg så var ikke dansken førstemann til å ta kontakt). Så jeg fikk prøvekjøre og bestemme om jeg skulle kjøpe eller ikke, og hvis jeg som førstemann ikke ville kjøpe så ville dansken få komme og se og prøve. Båten var bra og selger vitket ærlig og det ble handel og jeg dro båten opp på hengeren min og kjørte hjem med den. Dansken som ikke var like rask måtte lete videre.

 

Det er mye enklere å finne et tidspunkt de neste dagene som passer for selger og deg enn å finne noe som også passer for SAP og mekaniker. Da blir det lett en dato om to uker.

 

Hvis det er en god båt er den solgt innen du får kikket på den. Og dermed så blir det til at dere reiser rundt og ser på de båtene som ingen andre vil ha.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 21 minutter siden:

Da har jeg fått lastet opp videone (det ble klargjort med @casie som tok dem at det var bare å laste dem opp for alle sammen å se). Og etter anbefaling fra @Lars H. ble selger også spurt og sa det er helt greit. Men det knota til min videopplasting siden måtte finne riktig bokmerke hvor jeg lasta opp videone (har 1000 bokmerker åpne alltid i min firefox). Men nå tror jeg at jeg fikk det til:
 

 

 

 

 

 

 


 

Bra første inspeksjon av din hjelper.

Du bør bukke og takke han for jobben.

Imponerende å se hvordan folk hjelper her på forumet :)

Nå er staffetpinnen gitt til deg TS.

Du få samle reisegruppen til tur :)

Kanskje blir det ny hentetråd ?

 

Link to post
Share on other sites

@19 fot Jeg tror du kjøpte båt i prisklasse hvor man bare kjøper. Som med Alicraft reiste og kjøpte dagen etter den ble annonsert.

 

"Store gamle dritere" for å ikke snakke om "Enorme gamle dritere" blir jo ikke solgt på en dag med mindre selger setter ut en pris som gjør at folk vil trampe ned hverandre på brygga. Men det er jo vanligvis ikke tilfelle da selgere vil ha penger og ikke finansiere en happening på brygga av egen lomme.

 

Med båter uten aktercabin vet jeg det blir greit å stangfiske bak. Andre ting ble sjekket av @casie som gjorde en heltedåd i går og ville ikke ha en krone for dette. Så jeg så ingen mening da i å selv reise til Bergen en ekstra gang.

 

@ohio Båten skal jo være mer som jeg ønsker teknisk bra uten tipptopp interiør. Men hvorvidt det tekniske er bra må jo undersøkes, såvidt jeg vet så har ingen prøveseilt og det er kun en relasjon fra eier angående hvordan den er teknisk.

 

@Boatmad Vil jo gjerne takke han i Bergen dersom han ønsker å bli møtt der når hele reisefølget kommer. Ellers får man jo se hva som skjer.

 

 

Link to post
Share on other sites

ohio skrev 1 minutt siden:

Når jeg ser disse videoen så skjønner jeg at den ikke er solgt enda da den ser relativt sliten ut og krever nok mye påkost særlig på treverket som er milky og falmet men du må få den til god pris 

Når man tenker på hvor gammel båten er må man kanskje regne med slitasje her og der. 
Med årsklassen må nok TS finne seg i endel oppussing.
TS søker som han sier en stor gammel driter.

hvordan salgspris ender får vi kanskje se :)

Når even’t gruppen drar på besiktigelse blir spennende å følge på forumet :)

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev On 29.6.2024 at 23.37:

Men i hvert fall motorene er råe, men sikkert også altfor gamle til at man kan få en "enorm gammel driter" i 33 knops hastighet. Dette var sikkert noe som gikk an da den var ung men i dag kunne det endt med 2 dævva MAN maskiner og såvidt jeg har lest så var vel prisforslag for nye MAN maskiner 8 mill elns dobbelt av hva VolvoPenta koster.

Ellers med 1200 HK x 2 og altfor ofte bruk av marsjfart så antar jeg det hadde vært fint å kunne tanke diesel i Qatar uten avgift og ikke i Polen, Sverige eller Norge :giggle::lol:

Og mens du hele tiden sitter på land og drømmer om å komme deg ut på sjøen i 33 knop når du har funnet ut hvor millioner du skal bruke så kan jeg dra ut på sjøen i min 19-foter med en toppfart på 32 knop. Dette er en båt jeg kjøpte for 45.000 kr og er godt fornøyd med. Også ca 15.000 kr til for ekstra motor med tilbehør. Og siden båten er liten så kan jeg bruke tida på sjøen istedenfor å bruke all fritid og all lønn på vedlikehold osv. Samtidig som den er stor nok for overnattinger og turer utaskjærs i litt bølger.

 

Du vil ha en båt som er grei i dårlig vær. Men hva med når du skal havnemanøvrere i dårlig vær, har du tenkt på om det er overkommelig i en så stor båt?

 

Og jeg tipper man har større havarifare i båten du kommer til å kjøpe enn i min båt. Kanskje har du bare en motor, mens jeg har to, med helt uavhengige systemer. Jeg har til og med et ratt til hver motor.

 

Får du og jeg noe i propellen så kan jeg vippe opp motoren så propellen kommer over vann og jeg kan renske propellen. Mens din propell er utilgjengelig under vann.

 

Og skulle alt av motorer havarere og det ikke er feste for anker så kan jeg få dlepehjelp fra en tilfeldig forbipasserende skjærgårdsjeep. Men din blir håpløs å taue slik og redningsskøyta må tilkalles, og så må du vente lenge.

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 4 minutter siden:

@19 fot Jeg tror du kjøpte båt i prisklasse hvor man bare kjøper. Som med Alicraft reiste og kjøpte dagen etter den ble annonsert.

 

"Store gamle dritere" for å ikke snakke om "Enorme gamle dritere" blir jo ikke solgt på en dag med mindre selger setter ut en pris som gjør at folk vil trampe ned hverandre på brygga. Men det er jo vanligvis ikke tilfelle da selgere vil ha penger og ikke finansiere en happening på brygga av egen lomme.

 

Med båter uten aktercabin vet jeg det blir greit å stangfiske bak. Andre ting ble sjekket av @casie som gjorde en heltedåd i går og ville ikke ha en krone for dette. Så jeg så ingen mening da i å selv reise til Bergen en ekstra gang.

 

@ohio Båten skal jo være mer som jeg ønsker teknisk bra uten tipptopp interiør. Men hvorvidt det tekniske er bra må jo undersøkes, såvidt jeg vet så har ingen prøveseilt og det er kun en relasjon fra eier angående hvordan den er teknisk.

 

@Boatmad Vil jo gjerne takke han i Bergen dersom han ønsker å bli møtt der når hele reisefølget kommer. Ellers får man jo se hva som skjer.

 

 

Takke han om han ønsker å bli møtt i Bergen når reisefølge event’t drar til Bergen ????

du burde ringe han å takke så mye nå !!!

om du ikke har gjort det.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev On 29.6.2024 at 23.59:

Eika Er vel mer vanlig nedover i Europa med spesialister eller eksperter. Folk er ikke så selvhøytidelige at de tørr å risikere enorme penger for å beholde følelsen "jeg kan jo det her, trenger ikke noe hjelp jeg nei". Er vel bare i Norge det er store tradisjoner med havet og båter, det er vel også derfor det ikke er inkludert praksis på båtførerbevis ol. fordi folk kan det. Men av og til dersom man føler at man ikke kan noe så er det bedre å betale for hjelp enn senere "oi sånn, jeg kunne det ikke likevel det ble en millionregning" :giggle::lol:

I Norge er det høye skatter og avgifter, då man må jobbe mange timer for å få råd til en time med spesialist, så da er det større grunn til å gjøre jobben selv, selv om det da kan gå med dobbelt så mange timer.

 

Det har ikke noe med selvhøytydelighet å gjøre, men er bare en økonomisk tankegang.

 

Så er det også slik ar hvis man har fikset noe selv så koster man også andre reparasjoner.

 

Og hvis feil oppstår underveis så kan man med riktig kunnskap fra tidligere skrujobber enkelt fikse det selv.

 

Mens andre måtte ringt Redningsselskapet for slep til verksted, som ikke har tid før om 3 uker, og da kan man omsider utføre den jobben som Ola nordmann gjorde på en halvtime mens han lå ankret ved en holme.

Link to post
Share on other sites

@Boatmad Har jo selvfølgelig takka i private beskjeder og meldinger. Men i Polen pleier man jo å takke personlig med ett eller annet godt om folk ikke vil ha penger for noe og man er klar over det på forhånd så man har det med seg.

@19 fot Det blir som med motorsykkel og limousin. Er ikke mye penger man skal bruke før motorsykkel går 3,5 sekund 0-100 km/h og klarer toppfart på 300 km/h (noe annet om hvorvidt fører (rytter kanskje heter det riktig) klarer å gjøre det trygt). Sportsbåter trenger jo ikke å koste millioner for å gå i 60 knop til og med.

Angående hjelp til ting så spørs det hvor mye tingen koster. Hadde det vært en midlertidig rimelig båt så hadde jeg bare kjøpt den som Alicraft og det skjer som det skjer. Men er det ting til millioner så er det fint å få med en spesialist. Man skal være sabla sikker på at man kan det før man begynner å rote med ting til millioner selv i Norge. For en "oi sånn" kan koste i millioner også.

At det er en vond skatte og avgiftssystem i Norge er jeg fullt klar over. Derfor er utflytta til Polen hadde aldri klart å ha firma i Norge. Har jo lest skrekkeksempler på at ett firma måtte stenge og avskjedige folk fordi staten beregnet formueskatt på uslagbare kjettinger. Firmaet burde jo i det minste få lov å betale skatten med disse verdifulle kjettingene noe de forsøkte men neida skattetaten ble bare rasende når disse ble levert foran døra i ren norsk dugnadsånd med sjefens velsignelse og av arbeiderne som kom til å miste jobbene.

Men det er jo ikke engang 1 % for ett lilla parti i Norge så det er ikke noe å snakke om folk vil jo ha det slik, i Polen er det 12 % for frihet. Men skal ikke utbrodere så tråden ikke blir anmeldt for politikk.

Uansett poenget er at det er ofte lurt å bruke 1 % av prisen på å unngå en "oi sånn" på muligens million eller mer.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 26 minutter siden:

@Boatmad Har jo selvfølgelig takka i private beskjeder og meldinger. Men i Polen pleier man jo å takke personlig med ett eller annet godt om folk ikke vil ha penger for noe og man er klar over det på forhånd så man har det med seg.

@19 fot Det blir som med motorsykkel og limousin. Er ikke mye penger man skal bruke før motorsykkel går 3,5 sekund 0-100 km/h og klarer toppfart på 300 km/h (noe annet om hvorvidt fører (rytter kanskje heter det riktig) klarer å gjøre det trygt). Sportsbåter trenger jo ikke å koste millioner for å gå i 60 knop til og med.

Angående hjelp til ting så spørs det hvor mye tingen koster. Hadde det vært en midlertidig rimelig båt så hadde jeg bare kjøpt den som Alicraft og det skjer som det skjer. Men er det ting til millioner så er det fint å få med en spesialist. Man skal være sabla sikker på at man kan det før man begynner å rote med ting til millioner selv i Norge. For en "oi sånn" kan koste i millioner også.

At det er en vond skatte og avgiftssystem i Norge er jeg fullt klar over. Derfor er utflytta til Polen hadde aldri klart å ha firma i Norge. Har jo lest skrekkeksempler på at ett firma måtte stenge og avskjedige folk fordi staten beregnet formueskatt på uslagbare kjettinger. Firmaet burde jo i det minste få lov å betale skatten med disse verdifulle kjettingene noe de forsøkte men neida skattetaten ble bare rasende når disse ble levert foran døra i ren norsk dugnadsånd med sjefens velsignelse og av arbeiderne som kom til å miste jobbene.

Men det er jo ikke engang 1 % for ett lilla parti i Norge så det er ikke noe å snakke om folk vil jo ha det slik, i Polen er det 12 % for frihet. Men skal ikke utbrodere så tråden ikke blir anmeldt for politikk.

Uansett poenget er at det er ofte lurt å bruke 1 % av prisen på å unngå en "oi sånn" på muligens million eller mer.

Bra å høre du har takket :)

er ikke så godt å forstå hva du gjør :) bare ved å følge tråden :)

når det meste foregår via PC.

Satser på du, slekt, mekanikker og sap får besiktige båt og båtlivet starter :)

tråden lever videre :)

 

Link to post
Share on other sites

@Boatmad Jeg tror nok båtlivet starter uansett selv om det ikke skulle bli denne båt.

Det er jo snart noen som "gir bort" en 44 foter dog med motorer som er uønskede men til 500 000 sier de takk og farvel for alltid (så de ikke kan fikses) så bare gir man det til en entusiast som kommer uteliggerne i forkjøpet for gis bort båt :giggle: Har tenkt å starte båtlivet om det ikke skulle av en eller annen grunn bli denne så bare ta noe som ikke krever at nattesøvnen dævver.

Men håper jo det blir denne Princess 56 til bra pris og i bra motortilstand siden det virker jo som det kan bli ett bra kjøp for riktig pris. Slik den Princess 55 til 1,3 med overhalte VP 122 hos Stavanger megler var, den Princess 45 til 900 000 med overhalte VP71B + nye tanker og tilbehør, den Princess 415 til 850 000 som var i Sverige istedet for Porsgrunn og kanskje også den Fairline 52 fra 1999 som ble solgt i Bergen til under 2 mill. Eneste forskjellen denne krever mest penger av alle de gode kjøpene da.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 12 minutter siden:

@Boatmad Jeg tror nok båtlivet starter uansett selv om det ikke skulle bli denne båt.

Det er jo snart noen som "gir bort" en 44 foter dog med motorer som er uønskede men til 500 000 sier de takk og farvel for alltid (så de ikke kan fikses) så bare gir man det til en entusiast som kommer uteliggerne i forkjøpet for gis bort båt :giggle: Har tenkt å starte båtlivet om det ikke skulle av en eller annen grunn bli denne så bare ta noe som ikke krever at nattesøvnen dævver.

Men håper jo det blir denne Princess 56 til bra pris og i bra motortilstand siden det virker jo som det kan bli ett bra kjøp for riktig pris. Slik den Princess 55 til 1,3 med overhalte VP 122 hos Stavanger megler var, den Princess 45 til 900 000 med overhalte VP71B + nye tanker og tilbehør, den Princess 415 til 850 000 som var i Sverige istedet for Porsgrunn og kanskje også den Fairline 52 fra 1999 som ble solgt i Bergen til under 2 mill. Eneste forskjellen denne krever mest penger av alle de gode kjøpene da.

Du får konsentrere deg om denne båten nå om det er typen du ønsker.

Samle troppen til reisefølge og ta befaring.

ikke tenk så mye på hva div har vert solgt for tidligere.

gå over båten med sap om han ønsker bli med og bestem deg for bud du ønsker gi til selger.

 

 

Link to post
Share on other sites

@Boatmad Det er vel de viktigste som det ventes på da ikke noen andre :giggle::lol: Resten skal jo ikke være med engang annet enn morra kanskje for å være i skipsregisteret så båt får gratis EU MVA i tillegg til norsk MVA når den skal over til Polen.

Med mindre den allerede har det om den kommer fra middelhavet. Men det er jo mulig dokumentasjon på EU MVA ikke finnes lenger.

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker etter befaring at båten har et veldig stort potensiale. Selvom båten er 28 år gammels syns jeg linjene fortsatt er skikkelig flott.Og du verden for en nydelig planløsning;2 store salonger oppe,superpraktisk bysse oppe på hovedplanet med stor lagringskjeller,stort akterdekk,stor badeplattform,stor flybridge med eget soldekk bak,3 lugarer og 2 bad..Hva mer kan en ønske seg?

 

Jeg føler meg ganske trygg på at det ikke er noe åpenbart feil med motorene,eller at de holder på og dæve som du sier:),Tvert om.Det ser veldig bra ut i motorrom,selvom det var litt vann i bunn.Oljer ser ut slik de skal se ut,ikke noe melk under toppdeksler. kjølevann er grønt og fint.Eksosbend er også byttet,noe som er veldig bra da dette er kostbare saker med begrenset levetid.

Generator er av nyere årgang,noe som er en stor fordel.Teaken på plattform og flybridge er byttet,noe som også er en veldig stor fordel.

 

Når det gjelder lekkasjer i båten så mener eier at han har kontroll på disse.Han er på saken med Reperasjon .

 

Som man ser på videoer så er den nokså slitt i interiør.Det som ikke kom med er at benkeplate er sprekt.Den mener jeg må byttes.

 

Om du kan gjøre det meste selvs tenker jeg at du får en båt som blir veldig pen i interiøret for rundt 200.000.

Jeg tenker at all skottbekledning trekkes på nytt.Alt treverk slipes ned,og blir beiset og lakket på nytt.jeg har gjort dette på en eldre Princess jeg hadde.Enormt tidkrevende,men gøy og lærerikt,og du får en båt som ser tilnærmet ny ut innvendig.

 

Hvor mange timer en slik jobb tar i denne båten er jo ikke helt godt og si nøyaktig,men kanskje rundt 700 timer et sted for en glad amatør...?

Link to post
Share on other sites

@ohio Trodde noen skrev angående import fra USA at da måtte folk CE godkjenne båt selv om den ble produsert før CE godkjenning i Europa? Men kanskje dette var feil ellers så skulle det være enorm jobb. Uansett må vel registrere den på mora så kan den bli med som flyttelass og få med EU MVA når hun flytter ut som pensjonist. I tilfelle jeg skulle bytta til en annen båt i fremtiden er det vel enklere å selge om man kan selge den både i Norge og hele EU uten at kjøper behøver å betale mer enn kjøpesum.


@casie Igjen en enorm takk for at du sjekket båten og brakte mye info før finale undersøkelsen. Det er det tekniske som er viktigst for meg, interiør er det bra å kunne få god rabatt for om den ikke truer sjødyktigheten og det tekniske i båten :giggle: Men lekkasjer må i hvert fall stoppes siden så lenge de pågår så forverrer de båten.

Det vannet i motorrommet i bunn må vel ha kommet fra lekkasjer i toppen av båten? Siden antar det ikke lekker fra sjøen og inn? Og benkeplate altså jeg er kanskje båtdum eller eventuelt ikke kjenner til det norske ordet men hvor er den og har den noe spesiell funksjon?

Angående det interiøret så tror jeg det kan avhjelpes noe i Polen så lenge håndverkerne får med seg at det er en båt som ikke skal ha skruer gjennom glassfiberet :giggle::lol: Altså vanlige håndverkere og ikke båtspesialiserte er fortsatt rimeligere i Polen om ikke så veldig meget med dagens kronekurser. Er vel mesteparten rimeligere pga. veldig lav Polsk skatt i forhold til norsk skatt. Spesialistyrker i dag som driver privat får jo bedre betalt faktisk med 19 % flatskatt istedet for 47 % toppskatt som i Norge. Og det er ingen arbeidsgiver avgifter og annet "snadder" for den som eventuelt ansetter noen. Men bruker man verksted så er det 23 % MVA da.

Men skal noe være båtrelatert og veldig båtfagmessig er jeg sikker på det blir bedre i Norge med mindre man får ut en Galeon verft mekaniker men da skal de ha betalt som i Norge minst :giggle:

Angående lære ting selv vil jeg helst lære de tekniske tingene om jeg kan klare dette av mekaniker ol. snekring og interiør er ikke helt det som høres utrolig spennende ut :giggle:

PS. Må bare spørre eier om det finnes noe ekkolodd i det hele tatt, men med min flaks så må man ta opp båten for å få ekkolodd uten noe som kan brukes midlertidig :lol::giggle: Blir nok større mission med vinsj som kan ta opp dregg og tau for 10gradern :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...