Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

@Dykker Det var ikke en historie men flertallige katastrofehistorier som både @sap_2000 har hørt og mange andre folk som har hørt om øvrige historier som selgerne av Fairline 50 osv.

Det var jo også noen av de folka som var fornøyd med slik motor og skrev på BP som senere fikk en havari med den. Så det føles som veldig utrygt motorvalg spesielt på en "stor gammel driter" hvor motorene er så å si hele verdien av båten for dævver de så er det egentlig som om hele båten var ferdig.

I tillegg har jeg hørt at det er betydelig vanskeligere å finne deler enn til VolvoPenta motorer og at mekanikere stort sett vet mer hvordan fikse VP enn f.eks CAT motor med mindre man leter etter spesialverksted.

I hvert fall mye heller hadde tilbydd mer enn 1 mill for Fairline 50 med VP122 enn å betale 890 000 for mindre båt med motorer som folk stort sett ikke ønsker. Det er også en annen bakdel med slike motorer som er at selv om de ikke dævver så har nestemann som skal kjøpe båten hørt at de er utsatt for dævving og dermed får man ikke solgt eller må selge det til så å si gi bort pris. Men kan man kjøpe til gi bort pris så er det vel greit da kan man risikere at hele båten dævver siden man har ikke betalt så mye.

PS. Noen skal snart gi bort en Birchwood 44: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=338609749 hvis det ikke blir noe bra pris på Princess 56 så kan man jo alltid ta imot en opplæringsbåt til en liten sum. Dævvern så dævvern da har man vel tapt ganske lite og lever den så kan man sikkert få den solgt for noen kroner når man skal bytte båt. Høres ut som noe rimeligere enn å kjøpe Princess 45 for opplæring. Men hadde de solgt den til nærmere 2 mill enn 3 mill så kunne Princess 45 fra 2005 vært helt fint siden man hadde trolig kun måttet bekoste vedlikehold og eventuelle reparasjoner og fått igjen penga ved salg eller nesten fått igjen. Så får kapitalkostnaden tapes mot at man istedet for "stor gammel driter" har en "stor halvgammel driter". Eneste ulempen blir vel at for å kjøpe noe vesentlig bedre og bittelitt yngre så blir prislappen over dobbelt så stor for at man skal kunne oppleve neste båt som en "sabla oppgradering".

Link to post
Share on other sites

Jeg mister innimellom oversikten i denne tråden, men det er en ting jeg har et spørsmål om som jeg kanskje har oversett i alle disse laaaange innleggene.

 

Jeg går ut fra at du ikke allerede har kjøpt den båten du med følge var og så på i Bergens-området. Men så til spørsmålet som jeg kun ønsker et enkelt ord som sva: JA eller Nei.

 

Har du fremdeles et bud inne på den båten, altså JA eller NEI?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Gidder ikke å lese det jeg har skrevet for lenge siden. Som jeg husker nå, var 3208 en evighets-steinknuser. Som kjørte 'a million miles' i Peterbuilt, Kenworth og som aggregat- pumpe-  og båtmotorer. Kan ikke huske en eneste reklamasjon på disse motorene, med unntak av turboer som fiskere nord for Sinsenkrysset greide å knekke. Etter at motoren hadde propmet og gått et døgn eller tre mens de lå langs kaia (longside på nynorsk) et eller annet sted.

Link to post
Share on other sites

@Lars H. Jeg har lagt inn bud JA. Jeg fikk et svar med prisforslag og har foreløpig ikke besluttet om jeg skal eller ikke skal gi høyere bud utifra en verdivurdering av båten. Ønsker ikke å offentliggjøre en budprossess før det er ferdig.

Tenker jo også å gi ett "take it or leave it bud" til megler på Princess 45 eventuelt.

Men har også tanker om hva med noe billig for å bruke her og nå og få litt erfaring av noe større enn Alicraft 31.

@Hulda Er du sikker på at du ikke mener vanlig Caterpillar 3208 og ikke de som fikk turbo og hadde over 400 HK hver? Siden @sap_2000 mente noe annet og nesten alle folk som hadde båt til salgs som jeg snakket med hørte noe dårlig om Caterpillar 3208 med turbo.

Men har også hørt de med turbo kan leve om de brukes nesten kun i deplasementsfart og bare veldig sjeldent blåses rene i 10 min i marsjfart.

PS. Følelses og emosjonelt messig har jeg mest lyst på den Princess 56 men har jo hørt diverse meninger og er både litt redd for vedlikeholdskatastrofe og for personlig katastrofe altså at jeg kanskje ikke klarer å håndtere havnemanøvreringa så enkelt og ikke lærer så fort hva jeg skal se og høre etter så jeg vet hva mekaniker bør sjekke før det dævver helt. Men jeg har sabla mest lyst på slik båt den var også så romslig inni, Princess 45 føltes litt "tettpakket" i forhold.

Link to post
Share on other sites

@Hulda Den er vel ikke verre enn andre tråder dersom du har noen kunnskaper om Caterpillar 3208 motorer med turbo. Er jo fint å høre om noen har en annen mening enn de fleste. Foreløpig var det vel bare @ohio som mente disse motorene med turbo ikke var så ille som ryktet.

Link to post
Share on other sites

Det jeg har uttalt meg om er 3208 425/435 hk. 

 

Kjenner flere som har opplevd totalt mekanisk havari på disse. Noen av de flere ganger (begge motorene). Så har man hørt om en god del andre tilfeller som man ikke hører om på f.eks VP 71,72,74, 75 (men ikke 73) på tross av vesentlig høyere effektuttak pr liter og større antall her oppe i norden.

På utenlandske forumer kan man lese til øyet blir stort og vått og beskrivelsene er stort sett det samme. Rådebank/ brudd.

Det var til og med en ganske dyp artikkel i anerkjente Motorboat & Yachting tok opp dette for mange år siden (over 20)  mens motorene var i salg.

 

Ikke dermed sagt at det bare er motorens skyld. Overbelastning kombinert med høyt effektuttak var den korte historien. Ofte var over-propping og motorer som ikke greide WOT endel av historiene.

 

375 hk og lavere hører man lite om, på tross av at de er flere i antall enn 425/435. Samme med 210 hk uten turbo har hvertfall jeg aldri registret ett eneste havari av slik natur.

 

I artikkelen i MBY ble det forklart (av en CAT kyndig ingeniør) det bakenforliggende som jeg ikke husker ordrett, men det gikk på ting som selve råden, lagerareal på råder og veiv og kjøling. Kort sakt en knallgod grunnkonstruksjon som aldri var tiltenkt å pumpe ut over 400 hk i konstant oppoverbakke da det var små marginer igjen som gjør de mindre tolerante for slike ting som overbelastning og annet "misbruk" som typisk skjer i tunge, planende båter.

 

Stort slagvolum er ikke alt. Det har amerikanerene bevist mange ganger på store V8, både bensin og diesel  på 5-7 liter som typisk hadde  130-200 hk i bil og var evighetsmaskiner, men slet når det ble 3-400 i båt.

 

VP har hatt bra rykte på hele 70serien fra 70-tallet og opptil 2005 med unntak av 73 som var overrepresentert med stempelhavarier (med samme hk som 72) og som bare eksisterte i 2 år før den ble erstattet av 74, så 75 som på tross av enda fler hk (480) man knapt har hørt om et eneste mekanisk havari på tross av langt flere motorer i omløp.

 

Ikke dermed sagt at alle CAT 3208 435 eller VP 73 vil havarere, men personlig hadde jeg valgt noe annet for å ikke miste nattesøvnen eller få magesår, samt få solgt skuta igjen til en grei penge.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde Birchwood TS44 med 2xCAT 375 (ikke den som selges nå). Leste meg opp mye på disse både før kjøp og mens vi hadde båten. Og både i dette forumet og boatdiesel.com så var det ganske bred enighet om at denne versjonen hadde mye mindre trøbbel enn de motorene som hadde tatt ut 425/435 HK.  Det var vel større turbo og annen ladeluftkjøler som var den største fysiske ulikheten mellom de to motorene. Tror aldri jeg hørte om noen med 375 og motorhavari. Vi måtte bytte toppakning på en av motorene, men dette visste vi om på forhånd og var en kjent feil på noen årganger, som også var en garantifeil når de var nye. Opplevede motorene som meget lettstartet året rundt, og med en herlig lyd av dobbel V8!

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

Har også hørt frarådninger om den nyere Cat C12 fra en tidligere servicemekaniker i Cat som skrudde mye på disse, sa C18 var en helt annen og langt bedre konstruksjon. Begge har blitt benyttet i nyere Princess, utgave alt etter båtstørrelse.

 

Anmodet heller om å velge en båt med Volvo D11 om alternativet var Cat C12 der begge ble leverte som options. Som f.eks. i Princess V52.

 

En simpel sjøvanns-pumpeimpeller koster 8 båtlapper til en C12 mens den koster 1-2 lapper til D11...

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 13 timer siden:

@Lars H. Jeg har lagt inn bud JA. Jeg fikk et svar med prisforslag og har foreløpig ikke besluttet om jeg skal eller ikke skal gi høyere bud utifra en verdivurdering av båten. Ønsker ikke å offentliggjøre en budprossess før det er ferdig.

Tenker jo også å gi ett "take it or leave it bud" til megler på Princess 45 eventuelt.

Men har også tanker om hva med noe billig for å bruke her og nå og få litt erfaring av noe større enn Alicraft 31.

@Hulda Er du sikker på at du ikke mener vanlig Caterpillar 3208 og ikke de som fikk turbo og hadde over 400 HK hver? Siden @sap_2000 mente noe annet og nesten alle folk som hadde båt til salgs som jeg snakket med hørte noe dårlig om Caterpillar 3208 med turbo.

Men har også hørt de med turbo kan leve om de brukes nesten kun i deplasementsfart og bare veldig sjeldent blåses rene i 10 min i marsjfart.

PS. Følelses og emosjonelt messig har jeg mest lyst på den Princess 56 men har jo hørt diverse meninger og er både litt redd for vedlikeholdskatastrofe og for personlig katastrofe altså at jeg kanskje ikke klarer å håndtere havnemanøvreringa så enkelt og ikke lærer så fort hva jeg skal se og høre etter så jeg vet hva mekaniker bør sjekke før det dævver helt. Men jeg har sabla mest lyst på slik båt den var også så romslig inni, Princess 45 føltes litt "tettpakket" i forhold.

Da kjøper du P56 selvsagt. Følg magefølelsen din, ellers vil du trolig angre.

Vedr havnemanøvre så er ikke P45 noe jolle heller. Begge båter må læres å kjenne. Med doble motorer og thrusere i begge ender så fikser du garantert dette med litt trening.

 

Link to post
Share on other sites

@Gew77 Takk for inspill da betyr det at noe slikt kan leve litt til med mindre det har begynt å dævve allerede og det er derfor ingen kjøper og den fortsetter nedover i pris.

@Chiefengineer Er det slik også på de gamle at en del til caterpillar motor koster 8x prisen for en del til Volvo Penta motor? Siden det er jo ikke akkurat MAN/MTU hvor det koster mye mer for deler og fiksing men man får en sabla motorkraft som gjør at båten går 10 knop ++ mer enn tilsvarende med VP. Som Storebro 500 med MAN vs Storebro 500 med VP122.

Med Caterpillar er det vel omvendt man skal ikke bruke marsjfart fordi motor ikke liker belastning såvidt jeg har forstått.


@fs Poenget er bare at i tillegg til at det vil være mye større vedlikehold (de tar ikke opp overalt 56ern for vintern muligens gjør de i Langesund men vet ikke, ellers er det bare Wector) imens f.eks en 45er kan lett stå over både i Langesund og hos Sildeberget. Men det er jo en ting fordi man hadde fått samme problemet om man kjøpte 10 år nyere P57 til 5 mill. Det andre er vel at hvis man ikke får en sabla god pris så kommer man til å tape på bare selve båten (selv om den holdes i samme tilstand eller bedre fordi det ikke vil være lekkasjer og blir ny navigasjon/ekkolodd/elektronikk) om man vil bytte den ut og ikke vente 1 år eller mer på at det kommer noen som vil ha akkurat en slik båt så må man jo gjøre den prisattraktiv.

Derfor går vel "smertegrensa" på hvor mye som skal tapes ved eventuell bytte av båt på sånn 400 000 muligens 500 000 (hvis man skal kunne sette en pris hvor folk strømmer til brygga og båt er solgt (og betalt for) i løpet av 1 måned om man vil bytte). Dermed har jeg ikke lyst å betale mye for mye på selve båten også. Altså hvis det skal koste mer i bare verditap enn en hel urgammel båt (hvis den urgamle dævver så har man fortsatt tapt mindre) så er det kanskje ikke så lurt som enten å ta en urgammel eller ta noe som man får solgt uten spesielle tap dersom f.eks megler i Bergen finner ut av at ingen ønsker å kjøpe til høypris men helst til en pris som ikke avviker for mye av hva man kan selge det for hvis man skulle bytte båt.

Jeg tror på den Princess 56 så er det 3 alternativer 1. Jeg får godkjent bud jeg kan leve med. 2. Selger har utrolig flaks og noen vil ha båten enda mer enn meg og tenker ikke på hvor mye vedkommende vil tape og kjøper for bedre bud noe sjansen ikke er så utrolig stor for. 3. Selger beholder båten fordi muligens har han selv også betalt for mye (det var jo COVID ikke lenge siden og høye priser).

Ellers gammel og billig båt kan jo forsvinne fort men det kommer jo flere muligens enda bedre tilbud med VP (slik som Princess 45 med overhalte VP71B nye tanker, aksler, gir osv eller Princess 415 eller Princess 55 hos Stavanger megler med overhalte VP122) siden det kom så mange slike tilbud gjennom siste året at det vil nok komme minst ett slikt i løpet av neste året. Princess 45 fra 2005 som megler i Bergen har vil nok ikke forsvinne fort med mindre noen får akseptert bud til "rikitg pris" siden til prisen som er ut der vil neppe noen løpe og kjøpe ellers så hadde de gjort det før og ikke etter sesongen når man får mye snarligere vinterkostnader.


Så må jeg vel bare bestemme meg for noe eller vente til diverse meglere og selgere mørner (og muligens droppe midlertidig superbillig båt da) og ellers vente på noen supertilbud som måtte plutselig dukke opp på finn.

Får jo også mange diverse innspill både fra meglere og utrolig erfarne folk og av og til koker det over i hodet og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre :giggle:

Link to post
Share on other sites

Tvi, tvi med budet, motbudet og videre forhandlinger @XardasKSP på Bergensbåten

 

Utrolig mye gjentagelser i tråden og enormt lange teorier og innlegg

 

Men så….

Kommer det innimellom noen glimrende innlegg fra @sap_2000, @Hulda og dere andre seriøse brukere som er uvurderlige. Spesielt vil jeg nevne dette med pålitelige og upålitelige motorer

 

Spent på hva som skjer i nærmeste fremtid

 

D5L

Link to post
Share on other sites

Kan ta en liten en til. På generelt grunnlag. Og ett hakk spesielt. Siste først. Husker ikke om det var en 3208, og jeg var ikke reklamasjonsgeneral for marine. Men det var et båtbyggeri som hadde montert dieseltanen for høyt. Og motoren kom inn til oss med noen råder stikkende ut gjennom blokka. Reklamasjonsavslag fordi båtbygger ikke hadde lest installasjonsanvisningen. Det hadde rent diesel inn på noen av stempeltoppene. Slik at det ble hyrdrolock med pangstart. 

 

Dernest ville jeg skygge unna V8'ere med høyt effektuttak. Rett og slett fordi rådelagrene på en V-motor blir veldig smale. Følgelig blir overflatetrykket høyere enn det vil være på en tilsvarende rekkemotor. Og det er i hovedsak grunnen til at V8 er mer utsatt for rådebank. En annen greie er at med en V-motor kommer sylindrene lavere i forhold til oljesumpen, som regel. Derfor blir motorene mer vare for at olje blir kastet opp på undersiden av stempelet og blir med i forbrenningen. 

 

Tar man høyde for slike forhold, og motoren er korrekt installert, så er V-motorene kule motorer. Og de fleste av dem har et skikkelig bånndrag, kommer som en kule. 

 

Nå stoppet min erfaring med 3208 i 1985, da jeg fikk sparken fordi jeg fortalte sjefen at han var et &/&(/)(&()%&(.

Link to post
Share on other sites

4 minutes ago, Faxen said:

jeg fikk sparken fordi jeg fortalte sjefen at han var et &/&(/)(&()%&(.:giggle::flag_bp:Godt jobba.

Tøft gjort, og garantert velfortjent for han!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Høres ut som det var "Polske tilstander" på 80-tallet i Norge at man kunne gi fast ansatte sparken.

 

I dag er vel dette grunn nr.2 etter formueskatt at man må være modig for å drive business i Norge. Siden i dag må den ansatte nærmest la være å møte opp uten grunn eller møte opp full for å kunne avskjedige noen.

 

Holder ikke at man mener en annen kandidat er mer kompetent eller gjør jobben fortere.

 

For øvrig sabla lite tenkende sjef dersom den som jobbet gjorde en bra jobb. Da er jo utskjellelse bare å late som man ikke har hørt så lenge man tjener penger :giggle:

 

Takk for alle inspill med flere kunnskaper, ser ut som VP motor er noe som er enklest og vil trolig passe meg mest. Selv om MAN/MTU virker å være mye "tøffere" motorer.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 1 time siden:

Høres ut som det var "Polske tilstander" på 80-tallet i Norge at man kunne gi fast ansatte sparken.

Jeg skjønner ikke hvor du tar det fra. Det har aldri vært vanskelig å si opp fast ansatte i Norge. De færreste plages også av formueskatten. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

@index Nå blir jo dette offtopic: https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/oppsigelse/

Men altså

"En lovlig oppsigelse må være saklig begrunnet.

Eksempler på saklige begrunnelser er

  • alvorlige brudd på arbeidsavtalen

nødvendig nedbemanning eller omstilling"

Slik er det i hver fall i dag altså det nytter ikke å si at noen gjør "minst mulig progression med arbeidet" og at man vil ha noen andre som kan gjøre det bedre slik man f.eks kan i Polen.

Og formueskatt er enda verre tenk om noen har investert enorme ressurser i produksjon av noe som ikke blir solgt men kanskje blir solgt til neste år. Hvordan skal vedkommende da betale skatt til staten selge produksjonsmidler om produktene venter på å bli solgt? Det var jo en stor artikkel hvordan skatteetaten har vektlagt verdien og hvor de forsøkte å betale med disse verdifulle kjettingene men det ville ikke skatteetaten ha noe av. Så var bedre at folk mista jobben og hele greia gikk konkurs.

Jeg kan ikke forestille meg å f.eks skulle ha fly og måtte betale uansett om det er en elev som bruker dem og betaler eller om de står tomme i påvente av kunde. Må jo være vanvittig risikabelt om noe går feil og man får på toppen av ett tap en regning fra skattetaten.

Så jeg mener folk som driver forretninger i Norge er veldig modige. Går noe feil vei så henger staten en tung sten om halsen til den som det går feil for så han kan synke raskere til bunnen nærmest :giggle:

Beklager digresjon fra båttema men måtte nesten svare på det.

 

Link to post
Share on other sites

@Bellil Prøver å minimalisere det til å eventuelt svare på spørsmål.

Men man kan ikke unngå å møte på politikk overalt i livet uansett hva man gjør, båt er også regulert, pengene man tjener til båt er regulert, alt er regulert det finnes ikke noe man snakker om som ikke er politisk men man kan unngå å nevne politiske partier så blir det på en måte "lovlig ikke politisk" dersom jeg har forstått riktig.
 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...