Eika Svart 24.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2024 Det kaoset du forteller om, hadde ikke vært kaos hvis dere hadde hatt en båt som egna seg for fiske, du hadde en basis kunnskap om hvor du finner fisk og hvordan du skal fiske. Som sagt, tynne snører som ikke blir tatt av strømmen og tunge egna lodd/pilker for og holde det nede er en god start, verdens nest største fiske på stang blei dratt opp med 0.39 powerpro hvis ikke jeg husker helt feil Kjøp og les boka til Asgeir, det tar deg 5min å bestille den så kommer den i posten om noen dager, så kan du lese deg opp om utstyr, fiskemetoder, valg av båt osv osv osv i den boka på kveldene. Han har skrevet i flere mnd for å lage den boka, jeg verdsetter tiden min såpass at jeg ikke gidder å bruke 10-20 timer på å skrive masse greier, når du kan kjøpe en bok på 5min som forklarer alt mye bedre https://www.ark.no/produkt/boker/hobbyboker-og-fritid/sjofiskehandboka-9788252932300 Hvis ikke du leser den, så blir det stille fra meg. Du får prøve og skaffe en viss grunn kunnskap på egen hånd, før jeg skal bruke tiden min på å prøve og forklare noe som garantert blir kverulert på uansett Link to post
XardasKSP Svart 24.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2024 @Eika Om jeg hadde hatt en "åpen jolle på 20 fot" så hadde jeg måttet dra alene for ingen hadde turd av de jeg kjenner + det hadde slutta å være kos etter 2-3 timer av å få vann i hodet og måtte sitte rolig i båten. Med en større båt kan man tilbringe hele dagen nærmest fra morgenen til 12 om natta ut i båten med fisking, steking av fisk, kos med at det er sol osv. man kan også sette seg ned komfortabelt eller gå på dass om man behøver. Man må virkelig elske fisking om det blir gøy å sitte i 10 timer i en åpen 20 foter, måtte pisse ut i havet og holde på å dette ut av båten samtidig Så må man gjerne ha med noen imodium piller ellers misunner ingen som måtte finne på "nå må jeg drite" i en 20 foter utpå 10 gradern som blir nedrent av bølger og vannsprut hele tida Det skal være kos og morro også ikke kun 100 % proff fisking utpå havet. Derfor tenkte på en kompromiss altså hvordan tilrettelegge større båt til at man kan fiske fra den. Link to post
enslagsgjest Svart 24.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2024 Kanskje en litt større dorgemotor hadde gjort susen? Mercury har en 25 hesters. Da sparer man giret på stormotoren: https://www.mercurymarine.com/no/no/engines/outboard/prokicker/fourstroke-prokicker-9-9-25hp Jeg er en slags gjest Link to post
Eika Svart 24.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2024 Hvor dum er du ? Få masse vann i hodet ? Skal du ut der når det regner ? Sitte stille så man ikke detter ut av båten ? Jeg tar heller en 20foter fremfor en 50foter uttpå, når det beistet av en 50foter begynner å gynge så så blir det jævla fort kaotisk. Link to post
XardasKSP Svart 24.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2024 @enslagsgjest Altså du mener putte på en slik motor på en Princess 45 der på akterenden så kanskje den klarer å holde båten i ro over fiskestedet ? @Eika Tenkte på vannspruten av bølger som slår i 20 fotern i Alicraft var man litt skjermet i det minste. Ellers så vil jo en liten båt reagere veldig om man beveger seg i den når selv Alicraft på 31 fot reagerte litt, det er sikkert annerledes om den er katamaran med 2 skrog. Men nå tenkte jeg på vanlig "20 fot åpen jolle med påhenger". Ideen var å tilpasse en større båt til at man kan få fisket fra den selv om det blir suboptimalt fisking men at det skal gå an. Tanken nå er muligens en rimeligere 45 fots båt etter at det forsøket i Bergen på å kjøpe Princess 56 ikke gikk. Er jo tross alt over 1 mill rimeligere for den midlertidige båten så større sjans at det noensinne blir råd til finalebåt i 5-7 mill klassen som skal være virkelig flott og ny nok til å ikke ha snarlig "motordævving". Ellers hadde den Princess 56 sikkert med vedlikehold, reparasjoner osv. endt opp som finalebåt siden sparing ville være umulig. Tenkte også det er kanskje lettere å lære i 45 foter, og 35 foter ble veldig liten når @whisper fortalte at nå må man 35 NM utpå havet altså ikke der man dro før 10 NM utenfor Langesund. 35 NM utpå er det fint om den båten er 45 fot i det minste. Link to post
Eika Svart 24.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2024 35nm er en time-halvannen kjøring med en helt normalt sportsfiskebåt Det sier at du kan absolutt null om båt design og hvordan de fungerer, en stor og tung båt med dyp bunn, vil bli herja mye mer med av strømmene i vannet enn en liten kork som flyter oppå Den alicraft'n var garrantert dårligere i litt sjø enn en yamarin 5210 er Kom deg utpå med forskjellige båter, så lærer du faktisk noe, det gjør du ikke av og sitte her inne og fable. Det har vi jo bevis på, for det er vel 100 sider siden vi sist hadde diskusjonen om litt forskjellige skrogdesign og du har fortsatt ikke lært en dritt Link to post
XardasKSP Svart 24.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2024 @Eika Jeg har vel bare egen erfaring av å ha vært i båt altså verst av alt var 20 fot mini snekke, deretter litt bedre en Draco 23 til en pensjonert lege ved Tvedestrand som jeg fikk styre mye mer enn planen som 13 åring denne båten var vel sånn "korkbåt" muligens men fortsatt sjangla veldig fint i bølger utpå Skagerrak der hvor makrellen fantes og ble først rolig i fjorden hvor det ikke var bølger. Så var Alicraft 31 bedre i bølger enn begge disse båtene. Så husker jeg en stor båt på Gran Canaria som ble brukt utpå Atlanterhavet, de bølgene der var sabla høye (hadde aldri dradd i slike med Alicraft) og den båten var konge rå til å være stabil i dem, det samme kan jeg si om Storebro 500 til @Chilli Solbris . Alicraft hadde jo man måtte holde seg godt fast i med samme bølger fra siden. Men Storebro 500 har aktercabin imens Princess båtene uten aktercabin er jo lettere enn Alicraft å komme til fisken bak med de badeplatformene. Link to post
enslagsgjest Svart 24.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2024 XardasKSP skrev 25 minutter siden: @enslagsgjest Altså du mener putte på en slik motor på en Princess 45 der på akterenden så kanskje den klarer å holde båten i ro over fiskestedet ? Ja. Funker bra på mindre båter, men usikker på hvordan det ville gått på en så stor båt (nå bruker de fleste en 4hk eller lignende på småbåt). Prokicker serien fra Mercury er laget for å brukes som dorgemotor. Noen andre har sikkert mer erfaringer og synspunkter. Jeg er en slags gjest Link to post
Eika Svart 24.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2024 Jeg har hørt hele livshistorien din 10 ganger, det endrer ikke det faktum at du fortsatt skal diskutere på alt som blir sagt istedenfor og ta noe til deg. Hvor mange på forumet har anbefalt deg en mindre og mer egna båt ? Hvor mange har anbefalt deg å prøvekjøre litt forskjelligt ? Har du idet heletatt hørt med Langesund eller Helgeroa havfiskeklubb for og bli med de ut med langt mindre båt enn det du mener er nødvendig ? Du spør om hvordan stang og snelle man skal bruke for og få fiska dypt når det er strøm, regel nr1 stanga og snella påvirker ikke det som er i vannet, bedre og spørre hvordan line og søkke/lodd man burde bruke. Du gjør ingen verdens ting for og faktisk tilegne deg kunnskap og erfaring, bortsett fra å bruke andre sin tid også kverulerer du på svaret demmes som takk. Bestill boka du, så setter du deg ned og leser den over noen kvelder og tar en liten pause fra BP, når du da har gjort litt egen innsats for og lære noe, så skal du få fornuftige svar når du kommer med fornuftige spørsmål Link to post
XardasKSP Svart 24.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2024 @enslagsgjest Får vel høre om noen andre mener det hadde gått å montere slik på Princess 45 og om det hjelper for å holde den i ro motstrøms. @Eika Jeg tok jo til meg diverse ting og @sap_2000 hjelper meg jo med å finne båt (mekaniker er på ferie til mandag). Men ønsket om å ha stor båt forsvinner jo ikke da jeg har tenkt å bruke båten ikke kun til formålet 10gradern. For øvrig koser jeg med mye mer med sånn fiske som i Trondheimsfjorden eller andre steder med fisk hvor man slipper alt mulig rart tull og kan bare nyte pilkinga og sjøen. Slik jeg synes Åbyfjorden var helt konge i april 2017. Men slik situasjonen er med torskeforbud og fiskeforbud i fjordene i mars + at det ikke er fisk lenger som det var 20 år siden ved Langesund så må man vel til 10gradern for å få litt større fisk. Har fortsatt ideen om å reise til Sørlandsfjorder i mars med mindre det blir mulig å reise til det gule rev ved Danmark. Og da har jeg jo ikke tenkt å krysse havet med 20 foter og overnatte og ha PCe i den. Og skal jeg kjøre til Danmark og leie båt så kan jeg like gjerne gjøre samme på Sørøya. Men jeg vil gjerne ha en båt og bruke den ikke kun ene og alene til formålet fiske ved 10gradern men blir det mulig å tilpasse båten så man får forsøkt i hvert fall så blir det konge. Ellers har jeg også forstått at førerhusbåt er mye mer egnet til fisking men det skal mye til før jeg bruker like mye som drømmebåten koster på en stor førerhusbåt: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=345118665 ellers mente vel @sap_2000 at det skulle ikke mye til av dynamisk posisjonering på 10gradern før hele systemet hadde dævva av overbelastning. Så førerhusbåt er heller ikke ankerfritt løsning selv om det skulle koste en enorm sum. Link to post
Eika Svart 24.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2024 XardasKSP skrev 12 minutter siden: @enslagsgjest hvorfor får jeg ikke vekk nicket ? Hmmmmm. Og skal jeg kjøre til Danmark og leie båt så kan jeg like gjerne gjøre samme på Sørøya. Det er faktisk det mest fornuftige jeg har lest, da hadde du lært masse av guidene og du hadde fått erfaring med mindre og mer egna fiskebåter, sett litt hva de faktisk tåler og hvor stabile de er når du først får satt sjøbein. Etter en uke der oppe, så hadde du lært kjempe mye om både fiske, båt og deg selv som kaptein Enkelt og relativt billigt ankerfritt med frontmontert motor stopper på ca 30fot, alt over det da er det mye greier med dregg/anker eller jævli dyre systemer. Så de fleste velger drift fiske med større båt Link to post
XardasKSP Svart 24.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2024 @Eika Poenget er at da blir det aldri båt til fisking med mindre den vil være ved Sørøya. Siden hvem gidder 35 NM utpå åpent hav for å streve med ankring og alt mulig rart for å få en "relativit liten fisk" hvis man ved Sørøya bare slepper ned pilken noen ganger så får man en svær fisk på 10 kg+ muligens. Tenkte på en supertur til hele Nord-Norge + Sørøya fra Mai til August som en slags fiskecruise Norges avslutning engang frem i tida før det senere blir bare Østersjøen og eventuelt Middelhavet. Til dette og pilking i fjorder blir jo en stor båt relativt uproblematisk, det er bare her nede at man må fiske på veldig dypt vann ved 10 gradern for å få noe større fisk enn 2 kg nesten. Ellers er det helt greit med den upassende båten til all annen fiske enn det dyptvanns fisket. Har jo 2 stykk bekjente fluefiskere som dro til Nordkapp (fordi noen fra Polen som de kjenner har firma der og ikke på Sørøya med båter og da fikk de det til selvkost) og fikk massevis av svære torsker men de hadde ikke lært noe spesielt om hvordan man skulle ankre på dypt vann siden man behøver jo ikke dette der oppe og ingen gjorde det. Det er bare her ved 10gradern og i Sognefjorden at man behøver dette nærmest. Båtene som ble brukt der var jo førerhusbåter men det var ikke mer bølger når de var der enn de i Langesundsbukta så hvorfor i all verden skulle ikke en 35 fot førerhusbåt tåle mer enn 31 fot Alicraft, den tålte jo mer og sjanglet mindre. Hva med den dorgemotorn som @enslagsgjest foreslår? Kunne dette fungert til å holde en Princess 45 mer på plass ute på havet? Siden ting hos meg ender ofte opp med at jeg kjøper noe dyrt til flere 10 000 og dette funker ikke som det skulle og ender opp som bortkasta utgift og noen får med dette gratis på kjøpet hvis jeg skulle f.eks bytte båt. Link to post
Eika Svart 24.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2024 Fluefiskere er ikke akuratt havfiskere. Du har vel fått høre flere ganger at det er mulighet for og få fisk flere plasser enn 10gradern, men det krever faktisk at du setter deg inn i fiske, du velger en art du har lyst på, ser etter plasser på kartet med ønsket habitat, ser på tide strømmer, månefaser, da kan du fortsatt få stor og fin fisk her ute i fjorden. Når man har fiska litt aktivt en periode så får man det innebygd. Jeg er såpass cocky at jeg påstår at jeg fortsatt bare kan reise ut og hente noen fine sjøørret, jeg vet hvor jeg skal fiske de og sånn ca klokkeslett de er på de forskjellige plassene. Basis og lokal kunnskap er ufattelig viktig hvis du skal få fisk, det har vi prøvd og forklare deg en haug ganger om både båt og fiske. Tenk hvis du hadde kjøpt deg en 150-200 000kroners ventebåt første gang jeg skreiv i den tråden her, da hadde du hatt ufattelig mange fisketurer allerede og bygd opp kunnskap også hadde du i tilegg fått mer erfaring med å kjøre båt, men det beste av alt er alle timene du hadde fått på sjøen istedenfor og sitte her inne og diskutere og kverulere En påhengs dorje motor på en svær Princess eller fairline blir for dumt. Alt går ann, men nei. Drivanker er en fin måte og bremse drivinga pga strøm og vind Kan du ikke bruke 400kr nå, så får du lest deg litt opp om erfaringene en av Norges beste fiskere har skrivd? Der er det mye om fiske, ankring på dypet, driftfiske med drivanker osv osv osv. Den boka var faktisk pensum på fiske skolen jeg gikk på for snart 15år siden, det sier litt om hvor bra den er Link to post
19 fot Svart 24.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2024 XardasKSP skrev for 11 timer siden: Sitat Kan vel hende de rike amerikanerne har med seg noen som kan betjene rattet så de slipper å ankre opp. Da kan de i tillegg kjapt bevege båten ved behov. Jeg betaler en pen sum for å se hvordan du betjener rattet i en slik båt og holder den for motor uten at alle som skal fiske får snørene oppi propellen for det har jeg til gode å se den kunsten på båtføring. Altså det gikk ikke med Alicraft og ikke med 20 fot snekke heller når jeg var 15. Enten man er ankret opp eller står i ro med propellkraft så gjelder det samme, man bør ikke ha for mange snører ute på en gan. Og hvis det kommer en viktig storfangst på et snøre så bør de andre snørene opp fortest mulig for å redusere faren for at de vikler seg inn i hverandre. Når man bare har et snøre ute så skal det endel til før det vikler seg inn i noe. Men har man et ankertau så vil det jo kunne skape problemer. Jeg har fisket med egne båter, men aldri fått fiskesnøre i propellen. Det gjelder å følge med på hvilken vei snøret peker og svinge slik at snøret ikke går i propellen, også må man vite når man skal stoppe propellen for å unngå snøre i propellen (som lett kan ødelegge tetninger). Hvis ønskelig går det an å skjerme propellen med bøyler på nødvendige steder som hindrer snøret å bevege seg på de gale stedene. Her dukker det oppe enda flere grunner til at digre cabincruisere er dårligere egnet. Båtfører bør følge med på hvilken vei snøret peker så man kan kjøre i riktig retning. Noen ganger bør man følge etter fisken for å slite den ut uten å slippe ut altfor mye snøre (det er jo berenset lengde på snøret). Samtidig må man bevege båten så man ikke får snøret i propellen. Men på digre båter er det vanskeligere å se hvor snøret peker når det blir lenger unna fører og ofte i en blindsone. Dette har også med sikkerheten å gjøre, for om fiskeren ramler uti og båtfører ikke får det med seg og setter båten i revers så kan den stakkars fiskeren blir kvernet opp til fiskekaker. I en liten båt har man mye bedre oversikt. Det kan være nødvendig med brå svingmanøvre, og også i revers. Da er det mye bedre med påhengsmotor eller drev, ikke en båt med aksel og ror. Store lange båter har gjerne et stort treghetsmoment (vekten spredt over et større område), som betyr at bevegelsene ved sving blir tregere, så man ikke får beveget båten så raskt i riktig retning. La oss si du står bak på styrbord side og fisken svømmer under båten så du egentlig burde vært på babord side. Flytter du deg til babord bak så går snøret i propellen, så du må gå rundt foran, som er en lang vei og ofte med hindringer underveis for en som går med fiskestang (støtter for flybridge osv). Dette er ikke gjort på noen sekunder som i en liten fiskebåt. I en liten fiskebåt kan man også holde fiskestanga rett opp så så kan fisken svømme i akkurat den retningen den vil uten at det er noe problem. Står du på akterdekket på en flybridgebåt og gjør det samme så blir det bare surr. Når det gjelder dette med å holde båten i ro ved å "ankre opp" med motor istedenfor anker så er det jo bare å holde stødig kurs og riktig turtall så holder man seg i ro på samme sted. Jeg har jo kjørt mye i både kanaler med strøm og også opp mange elver og det går jo fint, også å holde seg i ro hvis man vil det, og der er marginene mindre. En gang jeg kjørte opp en flomstor elv kom det en bensintank til påhengsmotor nedover. For at den ikke skulle reise for langt fra eieren så plukket jeg den opp og satte den på toppen av en av stolpene som markerer leia i elva. Var alene i båten så jeg både betjente gass og gir og ratt og plukket opp tanken og satte den opp på stolpen alene, og uten å krasje borti stolpen. Det handler bare om litt presisjon. Har også mange ganger sett folk sliter med å plukke opp ting fra vannet og så bare kjørt bort til det som ligger i vannet (som regel caps) og plukket det opp og kjørt bort til eieren og overlevert det. En gang var det full applaus fra de ombord i båten capsen kom fra da de så hvor lett jeg manøvrerte bort til den og plukket den opp i fart etter de hadde mislykkes noen ganger. Ofte er det også flere ombord i de andre båtene så en kan ta seg av styring og en annen kan plukke opp, men likevel så sliter de. Mye presisjonskjøirng, og kanskje særlig det å holde båten stabil i strøm handler om å korrigere akkurat passe mye på rattet. Overkompenserer man så vil det bli voldsom vingling og vanskelig å holde stødig kurs. Jeg var en gang passasjer i en båt hvor eier kjørte veldig vinglete pga overkompensering. Han sa det var fordi det var mange ombord og sakte fart, da var det umulig å holde stabil kurs. Jeg spurte om jeg fikk prøve, men det fikk jeg ikke. Senere har jeg kjørt samme båt med like mange passasjer, også i sakte fart og jeg klarte fint å holde stødig og rett kurs da, det var jo bare å kompensere akkurat passe mye og ikke overdrive. Man må jo også huske på at i båt så er det mer treghet enn i bil så man må ofte overdrive litt for kjapp oppretting, men ikke for mye, for da blir det bare vingling. Link to post
19 fot Svart 24.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2024 XardasKSP skrev for 3 timer siden: @19 fot Eneste problemet med å kjøpe noe båt i momentet er tanken at jeg aldri klarer å få det til så jeg får fisket i fra den noe som gjør meg frustrert da jeg forsøker å skaffe meg båt som er "både i pose og sekk" altså stor nok til at den er superkomfortabel å være ute på havet med samtidig som man kan få pilket litt også. Hva skal du egentlig gjøre ute på havet? Skal du sitte superkomfortabelt i en salong stor nok til 10 personer og se på tv? Eller skal du benytte tida på havet til å fiske? Hvis du skal se på tv kunne du vel like gjerne gjort det hjemme i stua di? Hvis du skal fiske så trenger du vel ikke kjøpe og dra med deg store mengder sofaer ut på fisketur? Mitt tips er å fiske fra en båt som er egnet til fiske (herm etter dem som kan dette), og å sitte superkomfortabelt i godstolen i stua etter at fisketuren er over. Link to post
Eika Svart 24.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2024 18-25fots fiskebåt og 50-60fots turbåt :) når du reiser på langtur så har du skikkelig slepejolle :) Link to post
tacan Svart 24.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2024 Kjøp deg en båt med et dypt rundt undervannskrog (full fortrengningskrog) med ballast i bunnen eventuell en tung stålkjøl. Propellanlegg med omstyring (vribar propell). Opp med ett mesan seil akter på båten. Blir du urolig med litt slingring så kan ett sett med flopper stopper eller paravanes hjelpe på. Skaff deg noen av disse klistermerkene som du klistrer rundt på båten. Problem solved Link to post
19 fot Svart 25.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2024 XardasKSP skrev for 3 timer siden: Er bare engang jeg så garmin båten eller hva det nå var (tror ikke det var båten til Team Olex/Garmin) med flere folk ombord hvor de gikk til alle fiskeløse steder de fant vel når de merka at en Alicraft forfølger dem med mistenkelige folk med fiskestenger ombord. Kanskje Princess blir mindre mistenksom siden ingen forventer at det sitter en sånn tulling som meg der med kikkert på flybridge og som skal fiske fra den med stang Skulle også få noen tips om plasser fra tidligere yrkesfisker som vet om steder hvor større fisk finnes eller trolig fantes før i tida om det har blitt så mye verre med alt nå. Det der opplegget ditt med å følge etter Garmin / Olex synes jeg virker ganke usympatisk da det ødelegger dagen for dem da de må bruke dagen på fiskeløse steder, og du får jo heller ikke noe gevinst for frekkheten din. I Norge er det jo vanlig at man holder gode fiskeplasser for seg selv, og at andre respekterer det om folk vil holde fiskeplassen sin hemmelig. Enkelte bruker enorme summer på utstyr og mange ukers innsats i kartlegging for å finne de gode fiskeplassene, og det er ikke fordi de ønsker å stå som sild i tønne på denne fiskeplassen mens andre tømmer den. Husk også på at hvis du terger på deg folk så kan det bli vanskeligere å få hjelp av dem siden. Står det om livet så hjelper de nok, men tenkte mer på sånne tilfeller der du får motorstopp og de lett kunne tatt deg på slep inn tiil havn når de sellv skulle inn, men velger å heller si at du må bruke redningsskøyta som koster 30.000 kr. Første gang du er utpå fiskefeltet med diger cabincruiser kan det hende folk ikke tror du fisker, og bare kommer bort til deg for å høre om du har fått motorstopp siden du ligger i ro langt til havs. Men allerede etter kort tid er du nok ganske kjent som flybridge-fiskeren, for du kommer nok til å skille de ut der ute blant de mindre båtene. Link to post
19 fot Svart 25.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2024 XardasKSP skrev for 4 timer siden: @Eika Jeg bare tenkte på det med først til fiskeplassen og tenkte da hvor raskt det må gå med den speedbåten din til 35 NM utenfor Langesund (hvor nye 10gradern skal være ifølge @whisper ). Siden forstod ikke meninga med å være raskt ute i bukta når man er jo eneste som fisker der så å si. Dette med toppfart handler vel egentlig mest om å få utnyttet mest mulig av dagen til fiiske og ikke til transportetappe. La oss si du har 10 timers dagslys og fiskeplassen er 35 nm unna. Med 7 knop toppfart vil du bruke 5 timer hver vei og det ble ikke noe tid igjen til fiske. Med 12 knop toppfart (var vel en trawler som hadde det) så går det med 3 timer hver vei og blir igjen 4 timer til fiske. Med 35 knop toppfart vil det ta en time hver vei og du får 8 timers fiske. Min båt ville brukt ca en time hver vei og det ville gått med ca 40 liter bensin hver vei (eldre totakter som er litt tørst, ville blitt vesentlig mindre med moderne 4 takter). Det vil si ca 2000 kr i bensinutgifter og dermed 250 kr i drivstoff pr fisketime. Enn cabincruiser bruker nok vesentlig mer enn min motor og blir da vesentlig dyrere å ta ut på fisketur, slik at det dermed ofte ikke blir gjort. Og om man ser uværet rulle innnover er det jo fint å kunne gi på litt og komme seg unna istedenfor å stå der i lyn og styrtregn. Link to post
XardasKSP Svart 25.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2024 @Eika Nei de var ikke havfiskere men altså fisket alle andre steder enn 10gradern og Sognefjorden er så enkelt at selv bestemora mi kunne holdt en havfiskestang hvis man slipper den ankringa. Ergo lærte de ikke noe spesielt ved Nordkapp men fikk sabla store torsker. Det er den ankringa og å få pilken ned i dypet til fisken som er noe annet. Ellers med ventebåt hadde jeg jo ikke kommet noe annet sted enn med Alicraft gjennom hele 2017 har jeg lært at det finnes fisk i Åbyfjorden i april og sikkert mer i mars. Men denne kunskapen brente staten på bålet da det er blitt fiskeforbud der totalt faktisk i mars ikke bare torskeforbud. Men jeg kan tenkte meg noen andre Sørlandsfjorder kan ha samme kvaliteter som Åbyfjorden i Mars da. Ellers om man ikke får fiska i mars så er sjansene for fisk på 5 kg eller mer nesten ikke tilstede med mindre man klarer å finne den legendariske 10gradern og ankre der. Sjøørret er noe annet de er morro men foreløpig er jeg på stadiet "så stor som mulig" akkurat som med båt Uansett har flere ganger nesten kjøpt midlertidig ventebåt men alltid noe som skjer når jeg nesten vant auksjon for Princess 33 dukket opp mulighet for å kjøpe den Princess 56 som ikke gikk til riktig pris, deretter ville jeg bare kjøpe Princess 35 for å ha noe men da var megler på ferie. Så fikk jeg vite hvor langt ute til havs man må være og at det er mye lenger ute enn jeg før hadde trodd også dukka opp denne Princess 45 som tiltrekker meg meget mer og samtidig gjorde at mørninga på selger av Fairline 45 gikk lynkjapt og det blir muligens 2 båter å velge mellom. Så kanskje skjer det nå må bare få dem sjekka av noen. @19 fot Du skriver mye bra men tar opp av og til litt rare problemstillinger: Quote Båtfører bør følge med på hvilken vei snøret peker så man kan kjøre i riktig retning. Noen ganger bør man følge etter fisken for å slite den ut uten å slippe ut altfor mye snøre (det er jo berenset lengde på snøret). Samtidig må man bevege båten så man ikke får snøret i propellen. En fisk som drar ut alt snøre på havfiske multiplikator hvor snøret ikke revner før man henger flere 100 kg i det..... det må vel være en rekordstor makrellstørje og ingenting annet i Norge (håkjerring kanskje). Jeg tror du må ha sett på filmer fra Atlanterhavet hvor de fisker sverdfisk og tunfisk. Fiskene selv på Sørøya er ikke noen "enorme beist" utenom makrellstørje og kanskje noen håkjerringer så finnes det ikke noe slikt å få nærmest. Og båtene som brukes langt utpå Atlanterhavet er ofte Trawlere som er enda større enn de båtene jeg kan få råd til og som bruker flere dager på fiske på åpen Atlanter før de skal tilbake igjen. Ellers om båten er 20 fot så må man kanskje fiske en og en, på 31 foter kunne 3 stykker fiske, på 45 foter kan sikkert 5 stykk finne plass om noen tar baugen så drar man selvfølgelig opp alt om noen får noe stort (det skjer jo så sjeldent at noe er mer enn 2 kg at telefonene må jo frem) og skal ha det opp bak ved badeplatform. Quote Det der opplegget ditt med å følge etter Garmin / Olex Det var ikke dem jeg fulgte men en annen båt som lignet og hadde garmin på siden, var vel desperat nok etter å ha fiska kun småsei på 20 turer elns i 2017 og det virka jo som de skulle få noe i Langesundsbukta. Å følge til 10gradern var ikke noe poeng da Alicraft ikke var egna til å få ankra der og fiskestengene våre hadde ikke 800 meter med snøre. Quote Enkelte bruker enorme summer på utstyr og mange ukers innsats i kartlegging for å finne de gode fiskeplassene, og det er ikke fordi de ønsker å stå som sild i tønne på denne fiskeplassen mens andre tømmer den. Igjen jeg tror ikke du har vært der i flere måneder var stort sett Alicraften eneste båten noen fisket ifra i hele Langesundsbukta. Så en sjeldent gang når man så noen som kanskje kan noe så ble man jo frista til å finne ut av hvor de får fisk. Men å stå som sild i tønne altså det er nesten ingen som var ute å fiska det skjer kanskje under noe festival elns at det er flere båter men normalt er man alene. Det ble derfor litt sånn "hva skader det dem at noen andre engang får en litt større fisk" men sikkert noe veldig fy fy i norsk kultur kanskje fra tider da det faktisk var 100vis av båter ute hvor folk fiska og ikke 0 som i dag ofte hvor Alicraften var eneste noen fiska fra. Quote bruke redningsskøyta som koster 30.000 kr. For RS medlem er skøyta gratis. Quote Første gang du er utpå fiskefeltet med diger cabincruiser kan det hende folk ikke tror du fisker, og bare kommer bort til deg for å høre om du har fått motorstopp siden du ligger i ro langt til havs. Men allerede etter kort tid er du nok ganske kjent som flybridge-fiskeren, for du kommer nok til å skille de ut der ute blant de mindre båtene. Det kommer 99 % av tida til å vare bare en båt ute altså min som vil være der og fiske, det er ikke noen andre båter stort sett. Dette er ikke Sørøya eller fiskerike steder hvor "alle" fisker. Her har jeg sett det ytterst ytterst sjelden. Ellers kommer nok ikke til å forfølge noen det var mer ment som en spøk (men å bruke teleskop fra Flybridge når jeg ser Olex/Garmin båten blir jo alltids fristende men de skryter jo så fint med bilder av svære fisk som de kaller for små at de vil vel skape litt interesse for seg og da er det klart andre har lyst å få slik "liten fisk" også trenger ikke deres beste plass med de store, de små som de tar på 8 kg er godt nok drømmefisk). Men skal jo få noen plasser av en tidligere yrkesfisker så antar han må jo vite noe også, så slipper jeg å bruke teleskopet For øvrig selv om de viste meg eksakte plassen så ville det trolig gitt ingenting da jeg ville ikke klart å få fiska der pga. ankringa og hele pakka. Så måtte i tilfelle være noe plass hvor det ikke er flere 100 meter dypt. Håpet får være at @Eika vil som han skrev før engang gidde å være med på en fisketur og vise hvordan man gjør det der med den ankringa og gi noen råd hvordan tilpasse båten. Altså trenger ikke være ankring kan være dregg, hjelpemotor hva som helst som gjør det mulig å få fiska på slikt dyp. Ellers det som trolig kommer til å skje er at meg og onkeln og muligens en fetter eller to med en av unga sine fra Polen vil komme ut på ca. 10 gradern hive ut ankeret og få ankra 100 meter fra der vi ville så finne ut av at det ikke er fisk der vi står deretter finne ut av at vi får ikke ankeret opp igjen og det må vel anses som tapt og i mellomtida knota noe seg til med båten og ett eller annet slutta å fungere. Så ender det med at jeg hopper der opp og ned med "NEI NEI NEI NEI" som Karl i den norske komedien "Mot i Brøstet" Og dette blir eventyret med 10gradern og neste prosjekt blir å få kommet seg på cruise med båten slik at man kommer til Sørlandsfjorder eller enda lenger mot Vestlandet hvor det kan fiskes uten noe anker i mindre dypt vann.... antar dette blir resultatet. Quote Dette med toppfart handler vel egentlig mest om å få utnyttet mest mulig av dagen til fiiske og ikke til transportetappe. Jo forsåvidt om man må så langt som 10gradern og ikke er på fiskecruise hvor man kan ha båt i gjestehavn. En vanlig fiskedag er vel ut ca. 7 så er man vel fremme 11 om man skal til 10gradern og ikke bare ut i bukta så fisker man til det nesten blir mørkt og gjerne litt nærmere etter at det er blitt mørkt (om natta kan man få fancy fisk som pigghå selv så langt sør som Langesund og også masse rart som sild på opphengere osv.). Ellers er det medregnet at når det er vær så skal den cabincruisern få lov å bruke drivstoff, det blir trolig uansett Lanegsundsbukta eller fjordcruise. For jeg kan ikke se at jeg eller noen jeg kjenner har evner til at denne ankringa skal fungere med mindre man får guidet tur av @Eika eller noen andre som kan dette og vil forklare det i forhold til min båt + hva jeg vil trenge til min båt nøyaktig av utstyr (ikke hva andre båter trenger) og hvordan man gjennomfører alt sammen praktisk slik at både jeg og andre kan lære dette. Link to post
whisper Svart 25.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2024 @XardasKSP vet ikke om du har lese/skrivevansker eller bare er så kjapp og overfladisk som det virker som, men igjen velger du å lese feil når du siterer meg på at jeg mener 10graderen er 35 mil fra Langesund. Les hva jeg skrev, det er en dyprenne med bratte sider som ligger om lag på 10 grader øst. Fiskeplassene finner du innenfor pluss minus en halv grad fra hakkaberget og helt ned til omtrent 35 mil sør for Langesund. Link to post
XardasKSP Svart 25.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2024 @whisper Beklager om jeg forstod det feil men Quote inntil for 10-20 år siden var det fiskbart med stang nord til hakkaberget, siste 10 år er det fra ca 15-20 Nm sør av Brunlaneshalvøya til 25-35Nm sør og ca øst-vest begrensning om lag en drøy grad. torsk som TS er opptatt av er historie. Disse ble fisket nærmere land typ hakkan, men er borte nå. Forstod jeg som at det var noe ved hakkaberget før i tida. Imens i dag er det fra 15 NM til 35 NM som gjelder de siste 10 år fordi man ikke får noe nærmere? Altså ikke der https://kart.gulesider.no/?c=58.747589,10.024166&z=14&l=nautical&g=58.739929,10.017986 lenger men sørover mot der hvor det er nesten 600 meter dypt? Link to post
whisper Svart 25.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2024 Hakkaberget er da ca 10 mil nord for ditt punkt, så du trenger oppdatering på geografi også. hakkan var bra torskeplass for mange år siden, ca 10 år. Ikke les noe mer inn i det enn hva jeg skriver. området rundt ditt punkt har meg bekjent aldri vært torskeplass. Link to post
XardasKSP Svart 25.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2024 @whisper Jeg vet jo ikke hvor Hakkaberget er har jo aldri vært der og punktet jeg fant er hvor jeg tror den legendariske 10 gradern er. Altså tror men vet ikke men det virker slik utifra sjøkart og diverse artikler. Derfor lurte på om det er der det er eller om man nå må enda lenger ut på havet sørover derfra. Angående torsk var eneste stedet Åbyfjorden i mars og tidlig april men det er nå stengt av staten så min tanke var at det kanskje finnes slike fjorder lenger ned på Sørlandet som er åpne for fiske og som får gytetorsk slik Åbyfjorden får. Link to post
Dykker Svart 25.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2024 Nå sporer tråden virkelig av Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn