Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

Da har jeg vært der og fikk se på Fairline 45 og eier skulle tenke på hvorvidt han kan selge den for en riktig pris (med forbehold om at den sjekkes før salg ved prøveseiling på vannet og motorene er som de skal være). Var veldig hyggelig eier som viste frem båten og tilstod han satte den høyt fordi han betalte for meget under COVID i 2021. Men at han vurderer om han skal beholde den, men han har lyst på en nyere båt.

Han har også forstått at prisene er under 1 mill på alle disse båtene så han skulle tenke på det eventuelt om han vil selge eller ikke selge.

Ellers fikk jeg også sett på den lille knøtten som er på auksjonen.no altså utvendig for å se hvor liten Princess 33 er om jeg skulle bare ha en litt større Alicraft for å komme på vannet her og nå. Men den virka sabla liten på brygga der.

@Dykker Jeg har sett den båten og til og med gitt deg en kommentar om det men du har kanskje ikke lest den. Da får jeg gjenta den: jeg synes den var fin helt til å håret reiste seg da jeg så en grusom hårreisende pris som var helt VANNVITTIG. 1,79 millioner for 1994 båt med VP72. Når det er Princess 45 foreløpig til 2,79 som er 11 år yngre med VP75 i Bergen og som egentlig er verdt 2,3-2,4 slik jeg har hørt fra diverse meninger.

Denne båten har @Bjørn Løvjomås ikke solgt i noe "vrak tilstand" og den solgte han for 1 million kroner. Så her vil jo eier ha en vannvittig sum og såvidt jeg vet så måtte han vel bare bytte eksosbend. Jeg kan gjerne kjøpe den til 1 mill + prisen på eksosbend og eventuelt annet som ble skifta (utenom ting som er pynt og ikke teknisk).

Det er jo rene vanvidd den prisen som er satt ut på den.

@sap_2000 Takk for info at det er samme båten, men da har jo eier greid å legge på 790 000 på prisen, betviler at båten var i så dårlig stand hos @Bjørn Løvjomås at nye eiern måtte oppgradere såpass og antar nok at til den prisen så vil båten bli stående der i evigheter.

@Thomas_h Nei private kan fortsatt avtale hva de vil men må skrive i annonsen tydeligere muligens og på forhånd at det selges som det er (passet nøye på da jeg solgte Alicraft at alt var riktig formulert og nye eier var fra annonse til kontrakt informert overalt at båten kan slutte å fungere når som helst av hvilken som helst årsak og at jeg kun tror den vil fungere bra (noe den faktisk gjorde og nye eier var fornøyd) ).

Det er kun endring for meglere slik at selv om de selger for kunde så er det egentlig verre for kunden fordi megler selger dette, men igjen om jeg skulle kjøpe fra en megler foretrekker jeg at det selges av megler sin selskap og ikke for kunde. Da har man fulle rettigheter og ett selskap med masse midler til å fikse eventuelle dævva motorer samt en megler med masse kontakter med verksteder. Dette gjelder selvfølgelig for prisklasse 5 millioner ol. da er det verdt det å betale mer for at man får det fra forhandler som må ta fullt ansvar for at han har gitt riktige opplysninger om tilstand.

Og uansett om tingen er 20 år gammel så er pris på 5 mill slik forbrukerkjøpsloven ser dette en pris på en vare som er ment å fungere som antatt utifra pris og meglers opplysningsplikt. Altså om P57 kjøpes direkte fra meglers selskap og motorne dævver under hentetur eller rett etter kjøpet så kan megler bare ringes med spørsmål hvor han har booka time på verksted :giggle:

Kjøp fra private er noe helt annet og derfor trenger man mekaniker eller båtkyndig som @sap_2000 til å sjekke båten fordi man selv må undersøke og selger har ikke noe ansvar annet enn om han skjulte noe med vilje.

PS. Så en urgammel Princess 38 ved Sildeberget, den båten er ikke så liten og lite bred som den så ut på bilder da en slik med 2003 motorer ble solgt til 400 000. Den virket betydelig større i størrelse enn f.eks Princess 35. Ble nok lurt av bildene når jeg betraktet ideen om midlertidig og billig båt tidligere.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 2 timer siden:

PS. Så en urgammel Princess 38 ved Sildeberget, den båten er ikke så liten og lite bred som den så ut på bilder da en slik med 2003 motorer ble solgt til 400 000. Den virket betydelig større i størrelse enn f.eks Princess 35. Ble nok lurt av bildene når jeg betraktet ideen om midlertidig og billig båt tidligere.

 

P35 er ikke så mye mindre enn P38/ 385 i real life. Den har også en generasjon nyere design med høyere dollbord og skrogvinduer under fenderlist slik som alle modellene som kom senere.

 

Internett er en ting. Real life er noe annet. Bra du kom deg ut å fikk sett med egne øyne.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@sap_2000 Jeg så Princess 35 både i havna i Langesund (der virket den ikke så liten) og i havna i Horten (der virket den som en minibåt, men der var jo ikke Storebro 500 så utrolig stor heller når det lå Fairline 58 og masse annet stort der).

Princess 38 virket betydelig større enn Princess 35 til tross for at på bilder virket Princess 38 ikke som bredere enn Alicraften. Princess 33 var som en "stor Alicraft".

Ellers hadde Princess 440 vært helt topp slik @Bjørn Løvjomås solgte den for 1 mill. Den nye eieren har vel tatt utrolig kraftig i med prisen da jeg tror ikke han akkurat kjøpte "vrak". Den lista av utbedringer som er skrevet der virker jo ikke som mer enn 200 000 med mindre jeg tar feil. Og vanligvis så får jo ikke folk betalt for utbedringene og her foreslås 790 000 høyere pris.

PS. Har også kasta lykkemynt på auksjonen altså 250 000 kan man spyle i dass for ny Alicraft så får jeg rota rundt på havet imens jeg venter på at det dukker opp en "enorm gammel driter" i topp tilstand til sjokkerende kupp pris. Det blir lite nok penger brukt til at jeg kan kjøpe båt til 2 mill likevel og båtplass kan jeg jo leie til den svære er ikke så mye dyrere og leketøyet om det fortsatt funker går sikkert for 199 999 på dagen siden så mange folk har bydd. Eneste som blir kjedelig er å igjen utruste fremtidig fast eier med sabla bra ekkolodd & plotter.

Bruker man 700 000 eller 1 mill så er man jo låst i det man kjøper. Men sånn opptil 400 000 er det ikke så nøye og man får kommet seg ut på havet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...