Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

@Sjøstein Takker og takk til alle som fulgte med på bilder. Hadde jeg visst hvor AIS var og båten vært registrert som Pocketdriter så hadde jeg sikkert fått den på også.

Det blir flere filmer muligens også disse som onkeln min tok, igjen er noen av mine med Polsk påskrift siden de var ment for Facebook.

PS. Flybrigde er topp så lenge det ikke regner var også helt topp ute i vinden på Skagerrak, ellers rakk ikke å bli lei av å styre båten selv med hendene på rattet autopiloten er vel ikke mer prøvd enn hva @sap_2000 prøvde ved tur til Holmestrand.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer så hjertelig med en meget fin båt! Nå er det bare å bli kjent med alt ombord og øve på å legge til og gå fra Kai hundrevis sv ganger! Det er den eneste måten å gjøre det på!😃😃😃

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

@Chilli Solbris Takker så meget! Tror jeg trenger litt instruktør til det der, siden ved 2 forsøk så ble nesten badeplatform kvesta (heldigvis ikke) da baugen dro sin vei imens onkeln fikk tak i akterenden og knytta den fast men klarte å øyeblikkelig knytte den av og hoppe i båten :giggle: Så først ved 3 forsøk gikk det men da måtte det baugthruster til (før så glemte jeg (sikkert trøtt) at den nede nye måtte slås på med begge on knappene samtidig) så gikk det helt fint.

Ellers så blir det sikkert enda en annen manøverering da den faste plassen trolig blir en bås foreløpig ved Stathelle før det er noe ledig i Langesund hvor jeg skal være nr.1 køen (er glad jeg ikke kom dit med Princess 56 når eiern mente den glatt får plass i 6 metern (om dette skulle være like glatt som Princess 35 i 4 metern hvor da han fikk vite at han har slik båt fra før av der synes den hadde det trangt i 4,5 metern).

Var også sikkert litt trøtt etter dagen med denne havnemanøvereringa på slutten.

PS. Ble overasket over at Princess 35 takler virkelig bra sjø ikke noe å sammenligne med stor Alicraft det er mer enn 4 fot forskjell. Likevel er jeg helt sikker på at Storebro 500 hadde knapt merket dagens bølger eller f.eks en Princess 56 - 62. Men har jo også lært av @sap_2000 at jeg må ha tilgjengelig en flere ganger så stor sum for ett fungerende eksemplar enn 2 mill siden jeg kan ikke fikse båten selv slik du og mange andre kan. Og mekaniker må ha fritid nok til det som skal dævve :lol::giggle:

Ellers så driver jo også denne Princess 35 mye mer enn Alicraft trolig når man skal forsøke å fiske, men jeg tror også de bølgene i dag var større enn noe som Alicraft noensinne ble utsatt for dermed mer vind og dermed mer drift i båten. I morgen skal det være minde bølger i Langesundsbukta.

P.PS. Like stor som oppgraderinga av opplevelsen ute på havet hadde vel forverrelsen av "katastrofen" ved havnemanøvrering vært med større båt :giggle::lol:

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 48 minutter siden:

@Chilli Solbris Takker så meget! Tror jeg trenger litt instruktør til det der,

 

Øvelse gjør mester! Og begynn på dager hvor det er stille og rolig. Øv og øv. Det er ingen annen måte enn mengdetrening!!

Så får du si i fra om du skumleste helt fast. Da får fu nok hjelp til litt trening. 😊

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

@Chilli Solbris Skal vel muligens få noe kortreist hjelp om @godthaab- vil ha noe tid.

Poenget er å ikke skape skader i båten under treninga og da hjelper det å ha instruktør som kan redde en manøver som begynner å gå virkelig feil :lol: (som f.eks halvveis fortøyd båt), men kan jo alltids henge en enorm fender bak badeplatformen for havnemanøvre. Tenkte på fendere på sidene men tenkte ikke over at båten kan bli snudd med baugen ut mot midten av sundet når onkel har fått tak i akterenden med tau men ikke i baugen som drev utover. Heldigvis hadde gjestebrygga noe egne gummilister så enden på badeplatformen kom uten skramme fra dette :giggle::lol:

Nå tenkte jeg at Princess 56 hadde både baug og hekk thruster men lite hadde de hjulpet om jeg glemte at den nye joysticken ikke går automatisk som den gamle eller dersom noe dævva f.eks :lol::giggle:

PS. I morgen er ny båtdag håper å finne noe fast plass for båten så ha mye mer tid enn i dag for å fange noe som kan havne på stekepanna siden denne krabaten av en hvitting fra i dag fikk dra tilbake til havet med påbud om å bringe tipptipptipptippoldefar istedet :lol:

ryba.jpg.25dd2135ef39b11a2b8426a48dc71971.jpg

Link to post
Share on other sites

Bra du er ute og prøver (og feiler). Blir mye mer erfaring av det enn å grue seg over noe. 

 

Men skulle ikke du skaffe en fjernkontroll til baugpropellen? Den er laget for slike hendelser. (Men den må fortsatt slåes på på forhånd). 

 

Du har sikkert lagret det i minne nå, men jeg tar en test av begge trusterenen før jeg nærmer meg kaien, da vet jeg at jeg har husket å slå på. En gang hadde jeg ikke slått på hovedsikring til hekkpropellen, så det tar litt mer tid enn 2 x on. 

 

Har holdt på å baise på leggen 2 ganger med båten, og begge var pga jeg trodde båten var i nøytral når jeg skulle bytte styreplass. Da er det ikke lett å få "selected" ny styreposisjon. 🤣 ingen skade skjedd der heller. 

 

Men jeg lærer forhåpentligvis. 

Link to post
Share on other sites

@Thomas_h Var vel alt for meget nye opplevelser og lang dag så først fikk ikke slått den på ved forsøk 1 men da bare tok vi en ny runde rundt sundet og nytt "legge til med siden forsøk", på forsøk 2 så trodde jeg den dævva og så ikke at onkeln rakk å komme seg med tauet på brygga og satte fast hekken så da fungerte selvfølgelig bare metoden med å bruke en motor slik at båten ville forover men hang i hekken så da gikk jo baugen enda raskere mot midten av sundet selv om motorn øyeblikkelig ble satt i fri. Men onkeln rakk å få av tauet fra brygga og hoppe i båten før badeplatform rakk å bli skrapa eller kvesta av brygga (der burde en enorm fender hengt :giggle:)

Ved 3 og riktige forsøk fant jeg ut det var 2 on knapper så da var nye manøvern med fungerende baugthruster som jeg visste om på forhånd og da gikk jo alt som på skinner onkeln hoppa ut med aktertauet imens jeg fikk baugen på plass med thrustern og alt knirkefritt og fint :giggle::lol: Så mannen som fikset noe på snekka si litt lengre inne i gjestehavna fikk ødelagt resten av forestillingen om hvordan ikke legge til :lol:  Ble bare 3 runder, så kom det rett etter oss en nyere (2000++) Princess 38 i havn og knirkefritt kom inn på andre sida av brygga (fra innsiden) hvor da baugen automatisk ble drevet også inn i brygga uten noe behov for thrustere :giggle:

Men jeg forsøkte selvfølgelig utsiden da jeg er redd for trange steder og spesielt om det kan være grunt der i nærheten og vanskelig å komme ut fra, men det var jo bra idee av dem å velge den siden hvor naturen hjalp båten inntil brygga. Skulle gjort samme men tenkte hva om det er noe grunt der eller noe går feil og jeg kommer meg ikke ut med båten og driver inn på grunn eller i noen småbåt plasser.

For øvrig skal vel begynne å legge opp filmer fra turen (så mange jeg får til før jeg skal sove for å utnytte ny båtdag i morgen med fortsatt ikke for store bølger + finne fast plass for båten + fisking selvfølgelig).

Så her er filmene og det blir sikkert flere senere prøvde å få dem kronologisk:
 

 

 


Videre er flere videoer forbigått fordi youtube hadde upload limit så fikk ikke lastet den fra Skagerrak enda og ikke den fra forbi Horten, Bastø Ferga, Bolærene osv. men det er 2 stykk med en bru på vei til Skagerrak (fikk ikke filmet det trange sundet rett før fordi følte meg truet av grunne områder og måtte holde båten akkurat i rette plassen).
 

 



Kommer mer når youtube tillater flere opplastninger. Da får kanskje de kommet i kronologisk rekkefølge også.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 1 time siden:

Poenget er å ikke skape skader i båten under treninga og da hjelper det å ha instruktør som kan redde en manøver som begynner å gå virkelig feil :lol: (som f.eks halvveis fortøyd båt), men kan jo alltids henge en enorm fender bak badeplatformen for havnemanøvre. Tenkte på fendere på sidene men tenkte ikke over at båten kan bli snudd med baugen ut mot midten av sundet når onkel har fått tak i akterenden med tau men ikke i baugen som drev utover. Heldigvis hadde gjestebrygga noe egne gummilister så enden på badeplatformen kom uten skramme fra dette :giggle:

Hvis båten er fortøyd styrbord akter og baugen driver ut og baugpropell ikke lystrer (pga glemte knapper) så vil jeg tro du kunne fått baugen inn til brygga ved å sette babord motor i gir forover. Og helst med maks rattutslag mot styrbord for å ikke bare dra deg frem med badeplattformen inn i brygga, men om mulig få hekken og badeplattformen litt ut fra brygga ved at tauvinkelen endres ørlitegrann.

 

Angående fendring av badeplattform så husk på at også fendere vil presse på. Du gårdeier kreftene litt mer så du unngår punktlaster, men du sørger også for at bredeste punktet blir fendere som presser på badeplattformen istedenfor at skutesida går presset mens det er luft mellom badeplattform og brygge.

Link to post
Share on other sites

@19 fot Det var akkurat det som skjedde jeg prøvde med babord motor i gir forover siden huska noe slikt på Storebroen men satte den øyeblikkelig i fri da effekten ble at baugen dro mot sundet. Kanskje var rattutslaget for dårlig eller kanskje så er drevene for tett på hverandre og det ville gitt mer effekt med aksling og bredere båt som en Storebro 500.

Men heldigvis så ble ikke badeplatformen skrapt eller kvesta da onkeln fikk løs tauet og hoppa oppi båten så ble det forsøk nr.3 full vellykket med fungerende baugthruster. Alt sammen kunne sikkert vært unngått om jeg brukte istedet innsiden av brygga (det gjorde en Princess 38 av nyere årgang som kom etter meg) men ble jo redd for at det blir trangt og mye grunt i nærheten ifølge kartplotter.... så om noe går feil så blir det veldig feil når man ikke får kommet seg ut eller kommer seg ut ved å gå på grunn eller inn i minibåt gjestebåsene.

Men ble i hvert fall full suksee båt ble ikke skrapt opp men fortøyd til slutt og mannen som monterte noe i snekka si innerst i gjestehavna fikk seg en liten sirkusforestilling med båt som tar tre runder i sundet for å få fortøyd riktig ved 3 forsøk :lol::giggle:

Gleden av at båt er stor ute på havet ved bølger (oppleves som mye mer enn bare 4 fot i forhold til Alicraft men den er vel mye tyngre (mer enn dobbelt så tung) og bredere) men den blir liten ved brygga før man har lært seg alt riktig eller får en egen bås som man blir vant til slik Alicraft hadde (skal forsøke det i morgen). Tipper at det hadde blitt dobbel kaos ved den brygga om båten var en Princess 56 f.eks. men derimot utifra opplevelser i Storebro 500 så er det veldig betydelig forskjell utpå havet i bølger også. Minst like mye bedre var Storebro 500 (trolig mer) i bølger enn det Princess 35 var bedre enn Alicraft 31.

PS. Vet ikke hvordan folk får til å gå i planfart i bølger som i dag ute på Skagerrak det var bare normalt mulig i 7 knop deplasements fart, derfor er jo de enorme båtene betydelig raskere med 10 knop økonomifart og 12 knop elns. maks deplasementsfart før de forsøker å plane. 

Det går sikkert annerledes om man går med bølgene men om de er fra siden eller fra baugen så er det fint med deplasementsfart.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 9 timer siden:

Kanskje var rattutslaget for dårlig eller kanskje så er drevene for tett på hverandre og det ville gitt mer effekt med aksling og bredere båt som en Storebro 500.

 

Som jeg sa til deg på siste turen, viktig å vite hvor roret står da litt utslag på drevet overvinner det at drevene står på hver side av senter. Men du har rorviser og sørg for at denne står i senter i utgangspunktet.

Å bruke litt utslag til en eller annen retning er trinn to. 

Men først må du holde det enkelt. 

Ror i senter, så har du bare girspaker og truster å forholde deg til.

 

Og skaff fjernkontroll til thruster først som sist.  Veldig nyttig da man ikke trenger å stå ved førerplass hele tiden, men kan hjelpe med fortøyning og styre baugen ved behov om den stikker av.

 

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Thomas_h skrev for 11 timer siden:

Har holdt på å baise på leggen 2 ganger med båten, og begge var pga jeg trodde båten var i nøytral når jeg skulle bytte styreplass. Da er det ikke lett å få "selected" ny styreposisjon. 🤣 ingen skade skjedd der heller. 

 

Men jeg lærer forhåpentligvis. 

Kan du ikke bytte styreplass selv om den ikke står i nøytral på nyere Yanmar? På gamle systemet på LY3 kan jeg bytte spak, men må bevege den litt forbi der den andre står for at den skal bli aktiv. Feks forover og litt forbi tomgang, om den andre står på tomgang.

Link to post
Share on other sites

13 hours ago, Thomas_h said:

 

Har holdt på å baise på leggen 2 ganger med båten, og begge var pga jeg trodde båten var i nøytral når jeg skulle bytte styreplass. Da er det ikke lett å få "selected" ny styreposisjon. 🤣 ingen skade skjedd der heller. 

 

Men jeg lærer forhåpentligvis. 

Ja det er lett, da jeg var på prøvetur med min båt skulle jeg bytte posisjon, merka ikke  at uteposisjonen var i gear. hører knapt Suzukien på tomgang, og trodde jeg bare sklei fremmover. Er vel helt normalt og veldig smart at styreposisjon to må stå i nøytral når man skal bytte.  Tror det blir nedtur å gå over til wiregass når man har hatt elektronisk. Det er utrolig soft og behagelig

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev for 5 timer siden:

eplass selv om den ikke står i nøytral på nyere Yanmar?

Det er mulig, men du må treffe samme rpm. Spesielt i den ene situasjonen hvor jeg var på vei bakover og nærmet meg en kai var jeg ikke veldig keen på å øke turtallet mot kaien, så da sprang jeg tilbake å rettet opp feilen. :-) 

Link to post
Share on other sites

@sap_2000 husker også det om å være rolig men ikke så lett når det er masse ting rundtomkring og man må treffe med båten.

I dag hadde det gått lett der i Langesund men foreløpig plass ved Stathelle Marina (skal få egen bås eller longside, men eier var vel opptatt i dag med å sette ut båter og skulle ha tid for slik i morgen og viste meg midlertidig plass). Der var det strøm og sabla vanskelig å få en stoor og lang innsving slikt at man kunne lett legge til. Så ble jo stress siden først så var akterenden vel bare kanskje en meter unna en annen fortøyd båt ved svingen så kom båten for tidlig halvveis i brygga og halvveis utenfor og traff litt med siden heldigvis med en fender så den ikke ble skrapt opp. Men så gikk det lett og bra å fortøye etterpå.

Håper faste plassen er noe enkelere siden holdt på å "dævve" ved svingen når akterenden nærmet seg den andre båten hadde jo blitt forsikringssak på dag 2 :lol: Men heldigvis stoppa den å komme nærmere når den var 1 meter unna. Tror jeg trenger en hekkthruster montert også + få riktig visning av rattutslaget siden det er forvirrende at den viser omvendt. På den måten var 2 motors akslingbåt enklere Storebro reagerte i hvert fall enormt på at man brukte en motor og svingte raskt og effektivt.


PS. Det med styreplass og nøytral fant jeg ut av når båt ble stoppa for fiskeforsøk etter turen at det gikk ikke å få på den nede fordi oppe på flybridge så var den ikke helt nøytral.
 

Link to post
Share on other sites

Allan E skrev 2 minutter siden:

Er du sikker på at rorindikator viser omvendt. :smiley: Tror kanskje at du ikke har vært innom trinnet med  påhenger eller rorkult.

Jeg kan bekrefte at den viser omvendt. Tro meg, jeg brukte timesvis og prøvde alt for å få den til å vise riktig når jeg monterte den. Gav opp til slutt. 😄

Konkluderte med at det viktigste for meg var å vite hvor drevene stod i forhold til sentrert. 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 1 time siden:

@sap_2000 husker også det om å være rolig men ikke så lett når det er masse ting rundtomkring og man må treffe med båten.

I dag hadde det gått lett der i Langesund men foreløpig plass ved Stathelle Marina (skal få egen bås eller longside, men eier var vel opptatt i dag med å sette ut båter og skulle ha tid for slik i morgen og viste meg midlertidig plass). Der var det strøm og sabla vanskelig å få en stoor og lang innsving slikt at man kunne lett legge til. Så ble jo stress siden først så var akterenden vel bare kanskje en meter unna en annen fortøyd båt ved svingen så kom båten for tidlig halvveis i brygga og halvveis utenfor og traff litt med siden heldigvis med en fender så den ikke ble skrapt opp. Men så gikk det lett og bra å fortøye etterpå.

Håper faste plassen er noe enkelere siden holdt på å "dævve" ved svingen når akterenden nærmet seg den andre båten hadde jo blitt forsikringssak på dag 2 :lol: Men heldigvis stoppa den å komme nærmere når den var 1 meter unna. Tror jeg trenger en hekkthruster montert også + få riktig visning av rattutslaget siden det er forvirrende at den viser omvendt. På den måten var 2 motors akslingbåt enklere Storebro reagerte i hvert fall enormt på at man brukte en motor og svingte raskt og effektivt.


PS. Det med styreplass og nøytral fant jeg ut av når båt ble stoppa for fiskeforsøk etter turen at det gikk ikke å få på den nede fordi oppe på flybridge så var den ikke helt nøytral.
 

Høres ut som det er greit at det ble 35 og ikke 55 fot ish først:giggle:  

Blir bra dette når du får øvet litt👍

Link to post
Share on other sites

kdtran skrev for 3 timer siden:

alt for å få den til å vise riktig når jeg monterte den. Gav opp til slutt.

Jeg installerte en rorgiver på garmin, og der var det et valg om å snu retning. Leser at raymarin også skal kunne rette dette under meny "havnekalibrering". 

 

Blir ukke autopiloten meget forvirret om den er speilvendt?

 

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev for 2 timer siden:

Høres ut som det er greit at det ble 35 og ikke 55 fot ish først:giggle:  

Blir bra dette når du får øvet litt👍

Støttet denne!

Håper (og tror) Xardas også ser dette.

er glad jeg «er vokst opp ombord i båt», så slipper jeg å være så nervøs for alt 😇

Link to post
Share on other sites

Thomas_h skrev 25 minutter siden:

Blir ukke autopiloten meget forvirret om den er speilvendt?

Autopiloten har sin egen rorindikator som er mekanisk forbundet med armen på Volvo sin rorindikator, så autopiloten er ikke påvirket. 
På Volvo enheten prøvde jeg å bytte om på ledninger og å rotere den 180 grader uten at det hjalp. Det er nok en innstilling i EVC systemet som kan endres på, men den klarte jeg ikke å finne og jeg gadd som sagt ikke å styre mer med det. Indikatoren var det siste jeg monterte før salg av båten, og jeg var gått litt i metning på det tidspunktet.  😉

Link to post
Share on other sites

@Gullfisk Om det var en 56 foter eller 58 foter så hadde jeg aldri i livet forsøkt den midlertidige brygga i Stathelle da måtte svingen være så stor at jeg ville sikkert landet med siden oppå alle de båtene på den andre sida, da hadde jeg blitt i Langesund gjestehavn helt til jeg fikk anvist min riktige plass som skulle være lett tilgjengelig.

For øvrig ville det sikkert vært noe annet med kraftige thrustere foran og bak som den Princess 56 hadde i Bergen f.eks siden da ville jo ikke akterenden vandre sin vei + jeg tror det virker litt annerledes med akslingbåt og motorbruk og drevbåt er mer opphengt i rattet noe som gjør at akterenden lettere svinger også når det er rattet "roret" og ikke motorn som skaper svingen om jeg ikke tar helt feil :giggle:

Ting er nok lettere med denne som sagt større båt mer glede utpå havet, mindre båt er mindre trøbbel i havna :giggle::lol:

Drømmen om større båt har ikke "dævva" eneste jeg tenker på at jeg blir vant til dette med disse to dreva også blir det igjen annerledes med to akslinger :lol: For øvrig vil vel vintermontere hekkthruster så forsvinner problemet med at akterenden drar sin vei (og da får jeg plutselig en bås istedet for en longside å havnemanøvrere meg frem til og det vil hjelpe lite :giggle::lol: )

Link to post
Share on other sites

Fikk for øvrig kommet til Stathelle Marina men de har båser på innsiden ledig og ikke på utsiden. Som man kan seile rett inni, altså må man snu midt mellom to rekker med båter på alle sider og rett ved siden av står det en nesten helt ny Marex av den ene båsen. 

 

Er jo helt katastrofe manøverering plasser ikke noe ytterst. Får håpe de har noe longside ellers blir det tidenes utfordring. Ønsker jo ikke å bli forsikringsselskapets verste kunde gjennom tidene som kræsjer i noe ny båt med akterenden eller noe.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 23 minutter siden:

. Får håpe de har noe longside ellers blir det tidenes utfordring.

Bruk helgen på å øve på kontrollere båten et sted uten like mye utfordringer. Fendre opp godt, og lat som du bakker inn (eller fronten inn) i en bås (hvis ikke det er en passende tom bås som kan øves i). 

Legg til en 10 ganger, så er det utrolig hvor mye som plutselig sitter. Jeg gjorde ikke det første båt jeg hadde, så da gikk jeg å gruet meg på å legge til hver gang. Unødvendig bekymring.  

 

PS!! Synest det er lettere å bakke inn i en bås.. Du kan styre ved hjelp av baugpropell og valg av motor inn og ut av gir. men det er vel personlig preferanse

 

Link to post
Share on other sites

@Thomas_h Jeg må jo inn i det hølet er ikke noe annet tilgjengelig. Kan jo prøve å bakke inn.

 

Er bare så stress at det er båter overalt og man kan ikke bare stoppe siden man kommer til å drive inn i en annen båt på en eller annen side. 

 

Men den båten må jo stå ett sted, skulle gjerne hatt instruktør akkurat nå :P Går det ikke så er det tilbake til gjestehavn longside. Og tilbake til plassen med instruktør ombord.

 

Det er sånn kurs man skulle hatt havnemanøvrering i 8 timer og ikke nattseilaser og annet utpå vannet langt fra andre båter. Men er jo staten som bestemmer hva kurs skal ha av praksis. Heldigvis kan man få privatopplæring i egen båt xD 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...