XardasKSP Svart 2.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2024 @Allan E Spurte jo ingen andre steder enn mekaniker etter at jeg ble oppringt, på lørdag hadde jeg muligheten til å ordne det selv. For øvrig folk ville jo ikke hatt nøkkel uansett for å komme inn for å slå det av. @Førstefender Vel om den eneste kvalitetstid du tilbringer i båten er når den er i fart og ikke når den er stille ute på havet så forstår jeg den tankegangen. Men dersom det er like gledelig for deg å drive utpå Skagerrak med en fiskestang som det er å cruise gjennom en fjord eller kanskje til og med mer gledelig å være der med fiskestanga enn det er å cruise gjennom en fjord så blir det fort annerledes. Siden den "dyre tiden" i båten ikke gir noe mer glede men faktisk mindre enn den "billige tiden" i båten. Dermed er det naturlig å ønske seg nærmere havet. Jeg har budsjett for alt jeg gjør selv om det er sabla billig ellers blir det bare kaos, budsjett og ikke budsjett er forskjellen mellom å noensinne få råd til en "ny nok" 50 foter og til å aldri få råd. Ellers skjønner jeg at det ikke er kostnadssvarende men når kundene finner ut av at de betaler for hele vintern og ikke får rabatt for opplag så er det godt mulig disse flybridgebåtene flytter til Wector eller Sildeberget hvor de får rabatt fordi de har begge deler på samme sted. Da blir det fort lønnsomt å investere slik at konkurrentene ikke tar alle kundene som har litt større båt, fordi de kan tilby rabatt for tiden da båt ikke bruker både vann og landplass. Quote Nei, det er helt sikkert noen som har fisket litt fra flybridge båten sin, men poenget er at dette er ditt eneste bruk av båten, du har selv skrevet at du ikke har planer om å overnatte i båten eller bruke den til noe annet enn fiske, noe jeg tror de fleste synes er noe merkelig da du har kjøpt deg en tur båt, med alle bo fasiliteter. Du overser grunnen til at jeg ville ha stor båt (stabilitet og trygghetsfølelse ute på havet). Jeg kunne jo kjøpt en førerhusbåt til samme oppgaven som sikkert ville være bedre (siden verken denne båten eller førerhusbåten hadde hatt noe å gjøre i Polen da begge er for små for mitt ønske der borte). MEN førerhusbåt hadde kosta langt over 1,5 mill selv om selger skulle være trua av konkurs og måtte selge på dagen for en Targa 35 med flybridge: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=323796794 2,3 mill er jo utgangspris. Og ja selvfølgelig båt er mye nyere altså 2009 men motorer er 10 år eldre altså også 2009 og ikke 2019 og kan ikke få motorforsikring da de er for gamle for dette. Så hvis jeg valgte "riktig fiskebåt" av samme størrelse altså 35 fot så måtte jeg betalt prisen for en betydelig større båt altså f.eks en 2005 Princess 45. Så jeg synes det var bedre å betale 1/4 av prisen for å få 2019 motorer enn å få 2009 motorer og en båt som folk ville si er egnet. Blir sabla dyr regning for at folk skal synes det var bra valg. Jeg kjøper båt for meg selv og ikke for at folk skal synes det var riktig type båt til bruk. Siden blir sabla dyr regning for denne "folke røsten". Link to post
Jannmar Svart 2.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2024 XardasKSP skrev On 2.10.2024 at 14.17: Jeg kjøper båt for meg selv og ikke for at folk skal synes det var riktig type båt til bruk. Link to post
Martine29f Svart 12.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2024 Men hvordan står det til med ts da. Ble jo liksom ingenting mer her. Håper han kommer med livstegn etterhvert. Link to post
Boatmad Svart 12.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2024 Kommer nok sterkt tilbake ? Har vert en kjekk tråd å følge så håper forfatter returnerer :) Link to post
XardasKSP Svart 13.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2024 Vel båt skal kunne brukes den 15de og utover med mindre været sier det ikke går. Makrellen ble for øvrig vellykket som røkt, antar det blir ikke noe annet i vannet nå enn taggmakrell. Så er det om å gjøre å finne noe virkelig sted for Mars siden denne "Ahlsgrunn" er ikke noe konkret som er utenfor forbudssona. Siden da er det virkelig fisk og uten å måtte til 300 meters dyp for å få fisk. Båt blir trolig tatt opp ellers etter de siste fisketurene så det kan gjøres imens onkeln også er her siden jeg husker masse drit med bygging av telt og hele pakka før man kan levere den over til mekanikers frostsikring av motor, dass, vanntanker osv. så får vinduene og mystisk lekkasje over motorrommet vente for at mekaniker skal ha tid om vintern. Ellers har ikke samlet ennå 5 mill til overs for fornøyelser så er ikke så mye å tråle markedet for, man får jo gjerne dumme ideer som å bruke mer penger som kunne heller tjent enda mer. Og jeg har jo forstått det slik at man må vel bruke 5 mill om båt skal være fungerende i den størrelsen som jeg ønsker. Siden enten så blir hele greia 2005 ++ ellers en gammel båt hvor motorer allerede har dævva så man kan putte inn splitter nye med garanti og hele pakka og ta drivstofftanker og tilbehør i samme slengen så driftssystemet vil ha veldig små dævvesjanser og kan forsikres. Men prislapp blir vel på 5 mill likevel selv om selve skorpa skulle kunne kjøpes billig så er vel bare motorer over 3 mill for D13 + verksted som VP sin garanti godtar + akslinger + tilbehør + drivstofftanker da kommer man jo til 5 mill. Så er spørsmålet er det bedre med alt 2005 - 2010 eller om skorpa er 1990 tallet imens det viktige er splitter nytt og forsikrbart. Link to post
XardasKSP Svart 15.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2024 Dette er hvor vannet kom inn fra regnet ble jo som en basseng og overflødig kom seg ned i motorrommet uten at det var mer enn bittelitt i bunn Link to post
jake Svart 15.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2024 Jaja, deilig å være under tak på denne tiden av året spør du meg Link to post
sap_2000 Svart 15.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2024 XardasKSP skrev for 1 time siden: Dette er hvor vannet kom inn fra regnet ble jo som en basseng og overflødig kom seg ned i motorrommet uten at det var mer enn bittelitt i bunn Jøss. Vanskelig å se på bildet, men er det en drenering i bunn der som er tett? Kan se ut som en drenering innerst i det borteste hjørnet... Originalt står disse benkene rett oppå dørken og dreneres ut på dørk som så har renner med drenering ut av båt. Denne er jo bygget om slik at benkene er en del av motoromsluka som svinges opp. mens originalt var luka mindre og i dørken fremfor benkene. Mvh. SAP Link to post
Martine29f Svart 25.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2024 Hallo ts. Det ble da så fryktelig stille her inne. Håper du nyter det gode båtliv og ha ei riktig god helg? Link to post
XardasKSP Svart 27.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2024 @sap_2000 Det var akkurat det som var årsaken og onkeln min fant det han husker utrolig nok noen ting fra for vel 40 år siden i Polske sjøforsvarets tvangsmilitærtjeneste (det var kommunist tid da). Fikk den avtettet så antar det ikke lenger vil ankomme regnvann ned i bunn av motorrommet. @Martine29f Takker, men er ikke mye å si annet enn at de fleste hadde rett. Altså ikke at det er SÅ dyrt som en helhet, men man får ikke brukt båten selv om den funker siden i Oktober var det bølger og drittvær. Fikk ikke levert båten til Sildeberget engang siden først var det håp om at det blir vær en dag. Deretter ble alle syke hjemme med noe forbanna forkjølelse og onkeln måtte dra hjem så må vel ordne hele greia en dag da mekaniker har tid så det blir vintersikret med engang og gamle propeller tatt av så ingen tyv forsyner seg av dem (noen tok av ny propell på Alicraft under vinterlagring men disse kosta vel bare 6000 elns. så når det koster 43 000 da vil i hvert fall noen tyv ønske å forsyne seg av det om det bare kan skrus av) Oppsumert totalsummen på kassalappen er ikke forjævlig men om man deler den på antall dager båten ble brukt så blir den helt sinnsyk og Maledivene eller Hawaii blir billigferie i forhold om man regner med kjøpspris for båt (kapital tap). Klart det hadde vært sikkert 5x mer med 60 foter men antar bruken hadde også vært 10x mer siden den kunne tas med ned til Polen og tjene andre ting enn bare fisketur utpå Skagerrak (hvor det er sabla dårlig med fisk). Forsøker å finne ut av hvor fiske i mars utenfor forbudssona siden det er det store håpet nå at det kommer gytetorsk og man kan få en fisk på 10 kg. Link to post
Faxen Svart 28.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2024 Pytt pytt, det er jo bare båtpenger. Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Eika Svart 29.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2024 Hvis vi ser helt vekk ifra innkjøpsprisen, hvor mye har den kosta deg pr brukstime ? Link to post
XardasKSP Svart 30.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2024 @Eika Er jo prisen på fornøyelsen som gjør det til ekstrem dagspris. Men faktisk også pris for at den bare lever blir jo ganske så "pen" når man har vel fått 6 fisketurer så kan sikkert regnes som 6 dager. Drivstoff kan man se bort ifra egentlig siden den ble tanket full etter kjøp og har ikke klart å forbruke alt sammen er vel nesten halve tanker igjen til tross for hentetur. Så drivstoffet blir liksom med på pris av henting. Men da blir det vel 12 000 om jeg husker riktig for båtplass til april også blir det sikkert 10 000 for å ta den opp på land og holde den der om ikke 15 000 siden landplasser pleier å være like dyre som vannplasser og forsikring på sikkert 7000 elns siden ikke for hele året frem til april (da fakturerer de neste år). Så er vel 30 000 sånne faste greier til april det hadde vært billig 5000 dagen. Men hvordan skal man regne på å bygge det teltet og kjøpe utstyret for teltet osv. Det er jo ikke noe som noen nestemann vil kjøpe så da vil det sikkert koste 20 000 ekstra om ikke mere, så blir det alle oljer greier, frostsikring, bunnstoff osv. (fordi båten ikke var dævva så er det kun vinduer og lekkasjer som må fikses dette blir vel billig i materiale, men sikkert ikke billig i timer dersom mekaniker har tid nok i det hele tatt) sikkert 10 000 også. Da har man 60 000 for 6 dager altså 10 000 dagen. Og da har man regnet 0 kroner i arbeid. Så må man ikke glemme den der propellen selv om det er kanskje noe noen vil betale i fremtiden for siden den blir jo riktig altså noen burde verdsette at dævverisiko for motor er blitt lavere. Men altså 10 000 dagen da kunne man likegodt leid ut en slik båt sikkert (uten drivstoffkostnader osv.) så moralen er at 6 dager er for lite å bruke båten på. En 60 foter kunne dradd til Polen på harryfest og hatt flere kvaliteter enn å bare dra på fisketur når det er vær muligheter. Og hvis folk sier det koster 4x så meget (selv om jeg tror verken forsikring, båtplass eller landplass koster 4x prisen ville heller sagt max 2x prisen utifra priser som ble foreslått) så hadde den blitt brukt sikkert mer enn 1 måned om den dro ned til Mielno osv. Så igjen blir innkjøpsprisen den store forskjellen siden faste brukskostnader om man deler dem på dagers bruk blir jo ikke så ekstreme. Men det var den dævvinga da som ikke er medregnet..... og den store måtte kosta minst 5 mill sikkert for at det skulle være håp at "ingenting dævva" og man måtte bare tette noen vinduer. Link to post
19 fot Svart 31.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2024 XardasKSP skrev for 3 timer siden: En 60 foter kunne dradd til Polen på harryfest og hatt flere kvaliteter enn å bare dra på fisketur når det er vær muligheter. Og hvis folk sier det koster 4x så meget (selv om jeg tror verken forsikring, båtplass eller landplass koster 4x prisen ville heller sagt max 2x prisen utifra priser som ble foreslått) så hadde den blitt brukt sikkert mer enn 1 måned om den dro ned til Mielno osv. Tror nok kostnaden pr dag øker ganske mye om du hadde tatt båten til Polen for harryfest. Det er vel lurere å ta fly dit enn å bruke nåten med store kostnader og en viss risiko for havari, eller dævving som det vel heter i denne tråden. Mener å huske det gikkopp for deg at det var ganske høye dieselkostnader for å komme seg ut fra båtplass langt inne i Langesundfjorden. Og jeg tror nok turen til Polen er noe lenger. Link to post
19 fot Svart 31.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2024 XardasKSP skrev On 27.10.2024 at 11.19: Altså ikke at det er SÅ dyrt som en helhet, men man får ikke brukt båten selv om den funker siden i Oktober var det bølger og drittvær. Fikk ikke levert båten til Sildeberget engang siden først var det håp om at det blir vær en dag. Litt rart hvordan det blir for dårlig vær for de store cabincruiserne samtidig som det er tilnærmet blikkstille vann rundt 19-foteren når jeg kjører rundt øyer og dermed er utaskjærs. Tok feks en runde rundt Flostaøya i Arendal i Oktober med 19-foteren uten å være plaget av uvær. Hadde visst ikke så mye bilder, men her er et fra yttersida av Flostaøya i Oktober. Tok bilde av hvordan området var pepret med hummrteiner (antar jeg), og da kom det en cabincruiser som ble med på bildet. Litt usikker på om den båtførere var klar over fiskeredskaper i området da det muligens er litt redusert sikt fremover med høy baug og passasjer på dekk, men det så ut som det gikk bra. Er jo ikke så greit å bråstopp eller ta unnamanøver i den farta med folk på dekk heller. Men får man teinetau i propellen kan vel det også gi brått tap av fremdrift. Og som du ser på bildet fra oktober så er det ikke så veldig mye uvær, men det jeg vil kalle fint båtvær, også for oss med småbåter. Synd ikke du fant noe av dette finværet lenger øst. Link to post
Sjøstein Svart 31.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2024 XardasKSP skrev On 27.10.2024 at 11.19: Oppsumert totalsummen på kassalappen er ikke forjævlig men om man deler den på antall dager båten ble brukt så blir den helt sinnsyk og Maledivene eller Hawaii blir billigferie i forhold om man regner med kjøpspris for båt (kapital tap). Det blir sikkert riktig på en måte, men husk at for oss som er evig båtfrelst så er det ikke bare timene på tur som teller. Alt som har med båten å gjøre er en del av gleden. Du passer på den og sjekker værmeldinga, holder den vedlike, blir kjent med den, lærer å mestre nye ting både på sjøen og teknisk. Og når du sitter på land om vinteren drømmer du om neste års turer og grubler på nye prosjekter og forbedringer. Båten er en del av livet og nesten alltid i tankene. Siden jeg fikk lukket båt har sesongen vart fra mars og ut november, til isen sperrer meg inne. Da blir det liv under presenningen, med litt pusling, en kaffekopp og til og med noen overnattinger iblant. Det er helheten som er gleden, ikke bare antall motortimer! Link to post
Andora Svart 31.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2024 Klarer ikke helt å henge med her,men har du fått båten på land @XardasKSP ?eller skal den ligge på sjøen i vinter? Link to post
Jannmar Svart 31.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2024 Eika skrev On 29.10.2024 at 7.07: Hvis vi ser helt vekk ifra innkjøpsprisen, hvor mye har den kosta deg pr brukstime ? Andora skrev for 3 timer siden: Klarer ikke helt å henge med her, men har du fått båten på land ?eller skal den ligge på sjøen i vinter? Det var da voldsomt til utspørring av TS her da. Rene forhøret. Link to post
index Svart 31.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2024 Jannmar skrev 24 minutter siden: Det var da voldsomt til utspørring av TS her da. Rene forhøret. Godt ikke vi andre også får slike spørsmål. Jeg aner ikke, og jeg vil ikke vite det heller. Jeg har båt, jeg bruker den og jeg har råd til det. Punktum. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
-morten- Svart 31.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2024 39 minutes ago, index said: Godt ikke vi andre også får slike spørsmål. Jeg aner ikke, og jeg vil ikke vite det heller. Jeg har båt, jeg bruker den og jeg har råd til det. Punktum. Sånn tenker jeg og.. mine hobbyer er Gitar, Bil, MC og båt! tjener litt på den første, men resten er stort sett en utgift. Har råd til det og rekner lite på det. Per nu med fast jobb og mange helger som går med til musikk og hytte ved sjøen, har jeg ikke behov for båt over 30 fot Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Eika Svart 31.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2024 Jannmar skrev for 3 timer siden: Det var da voldsomt til utspørring av TS her da. Rene forhøret. Hvis du noen gang har vært i ett avhør, så vet du godt at det er litt mer enn 1 enkelt spørsmål som stilles Men det var bare for og se om han hadde innsett hvor dyrt det faktisk er med båt og om det var verdt og gå for en 35 foter til fiske eller om det hadde vært greit og starta litt mindre og vesentligt billigere fisketurer. Med en 65foter så hadde sikkert fisketurene hans kosta det dobbelte av det de har gjort til nå. 10k pr fisketur til nå, 2 fisketurer kunne gitt 2 uker på en fiskecamp nordover med ett eventyrligt fiske, hadde sikkert rekt og fått en håkjerring på 500kg iløpet av de 2 ukene :) Link to post
19 fot Svart 31.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2024 Jannmar skrev for 4 timer siden: Det var da voldsomt til utspørring av TS her da. Rene forhøret. Dette er en tråd om stor båt til lav pris. Og det er vel ikke rart om folk som har lest ca 5000 innlegg i tråden etterhvert lurer på hvor lav pris det ble pr tur mår man tar med løpende utgifter, men ikke selve kjøpet som man forhåpentligvis kan fordele på veldig mange turer etterhvert. Eller om det kanskje ikke ble så lav pris, slik mange på forhånd har antydet. Link to post
index Svart 31.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2024 Lav pris er relativt. Poenget var vel å gjøre et godt kjøp for å redusere risikoen for store tap. Bare slapp av, gutten har råd til stor båt. Jeg skjønner ikke helt poenget med å prøve å få ham til å kjøpe en 18 foter når det han ønsker seg er 60 pluss. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
XardasKSP Svart 31.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2024 @19 fot Nå mente jeg kostnader uten drivstoff da siden båten ble brukt så lite at drivstoffet til henteturen ikke er oppbrukt og det er fortsatt halv tank igjen. Er jo sikkert fordi det skal koste etterpå da den har drev så den bruker mindre drivstoff men mer dævving men håpet er jo at drev lever 1000 timer / 10 år. Kostet jo 43 000 bare for riktige propeller slik at motor ikke belastes. For øvrig ønsket å lage en regnskap på hele greia (utenom arbeidstid det får folk vurdere selv hva de klarer selv eller må betale for at noen hjelper dem), men det viser at det blir stor timepris selv uten dævving dersom man ikke får mye bruksdager med båten. Siden alt service, bunnstoff opp på land, båtplass, forsikring osv. osv. må jo tas selv om båt brukes ikke i en hel uke engang. Håpet er våren neste år og at jeg finner noe sted utenfor forbudssona hvor det kommer gytetorsk. Blir liksom for dumt å sitte i Åbyfjorden og fortelle at man fisker jo sei hvis grensa går bare noen NM lenger borte (men man vet ikke hvor fisken er) for at det skal være i skjønneste lovlige orden å stangfiske etter gytetorsken. @Sjøstein Regner jo ikke om til motortimer ellers så hadde han norske mannen som påstod at banken bør betale hans 50 000 NOK polsk strippeklubb utgift (kortet ble "stjålet" ) billigere timepris på strippeklubben (hvis man regner med at han kom dit 18-20 og våkna opp blakk med skallebank 6-9 om morgenen dagen derpå) enn motortimene koster i bare faste utgifter uten dristoff og dævving. Motorene slås jo av når riktig plass på Skagerrak er ankommet og slås på bare for å flytte båten om den har drevet bort fra stedet hvor det var håp om fisk (gjerne slik at den driver igjen over der fisken var). Ellers om det er sol som i august er det også litt tid til avslapping mest for onkeln da siden "kapteinen" skal nok ikke bøtte ned øl men ingenting sier at tauansvarlig onkel som ikke har offisielt denne funksjonen ikke kan det Men å nyte været med redbull på flybridge og la pilkehånden hvile imens man skuer over havet blir nesten like bra. Ellers er det morro om man lærer noe og for dette trenger man jo mekaniker om vintern, virker som han har mer jobb enn han hadde for noen år siden. Uten mekaniker er det bare å stå dum (med unntak for bunnstoff osv. det klarer jeg) og skue på båten om vintern @Andora Båten skal på land men den er ikke der enda siden onkeln er i Polen og jeg trenger mekaniker der når den skal opp så den ikke blir stående på land uten frostsikring for da dævver motorne og motorforsikring er ikke mot at de fryser fordi mekaniker ikke var der for å frostsikre dem. Og da blir det virkelig pen regning for 6 dagers bruk + sikkert regning for kondemnering. @19 fot Quote Mener å huske det gikkopp for deg at det var ganske høye dieselkostnader for å komme seg ut fra båtplass langt inne i Langesundfjorden. Og jeg tror nok turen til Polen er noe lenger. Ja selvfølgelig om noen får til 30 turer og ikke 6 turer så blir det kostnader som tilsvarer gratis båtplass. Hvem liker å betale båtplass + drivstoff hvis man kan slippe den ene delen? Selvfølgelig blir det noe annet om noen synes tiden med motorer i gang er mye mer gledelig enn tiden når de er slått av ute på havet. Det er jo folk som synes det er topp å gi bånn gass og ikke bryr seg engang om at motor kan dævve i tillegg til drivstoffet imens de synes egentlig det er kjedelig om ikke båten er i bevegelse utpå havet. Ellers regnet jeg jo på turen til Polen om det skulle bare være drivstoff med 60 foter og 2x D13. Selv med 8 liter per NM og marsjfart (om f.eks bølgeprognose endres fra flatt hav i flere dager til bølger og man må gi på i 20+ knop istedet for 7-10 knop kosefart). La oss si det er 365 NM ned til Mielno så da blir det 2920 liter diesel i marsjfart (er vel 3500 liters tanker så den kommer til Polen i marsjfart). Så ganger jeg dette opp med 16 kroner litern (om man bunkrer båten full hos fiskeutstyrsbutikkens drivstoffstasjon hvor man også kan betale kontant) da blir det 46 720 kroner. Men kanskje været hadde vært fint og da kan man jo putre i 10 knop som er deplasementsfart for 60-65 foter + legge på gjestehavn i Sverige da. Altså mindre i drivstoff ned til Polen enn det jeg har betalt i faste kostnader for liten båt. La oss nå si at den store båten ville kosta dobbelt i faste kostnader (selv om verken forsikringa eller båtplass eller opptak og landplass kosta dobbelt for 60 - 65 foter). Men likevel selv med det drivstoffet så hadde båten hatt en annen bruk enn bare for fisking, den hadde jo vært mitt "flytende harryparty hotell" ved Mielno og hatt masse sommerbruk slik om bil ol. har. Den hadde også hatt en annen bruk om den ble igjen om sommern i Norge, kunne jo bedd fettere og øvrige gjester og bodd i båten istedet for huset til foreldra (blir jo ikke akkurat noe bosted med liten båt hvor meninga er å dusje imens man sitter på dass) og hatt party i tillegg til fisking osv. osv. Hadde sikkert vært minst 60 dager om ikke mye mer bruk og inklusive fiskedager osv. kanskje opptil 90 dagers bruk i året siden båten hadde kunnet brukes til 100 % aktivitet og bilen kunne gjerne deltatt i den ved å være parkert ved brygga i Mielno. Kunne også hatt komfortabelt PCe og starlink med generator og hele pakka ombord. Det eneste problemet er prislappen på båten altså jeg har forstått at hvis jeg skal ha håp om at hele greia ikke dævver så er prislappen rundt 5 mill NOK. Enten vet at gammel båt får montert splitter nye motorer med tilbehør som drivstofftanker akslinger osv. eller ved at man finner noe som en Galeon 560 fra 2009 med 2020 motorer på garanti som var annonsert rundt en slik pris. Ideen min er at båt bør kunne ha motorforsikring så er man sikra at man ikke hiver kjøpesummen i dass og da er det bedre med urgammel driter fra 90-tallet og splitter nytt driftssystem til 5 mill enn f.eks 2008 båt til 5 mill hvor man ikke får forsikret noe som helst. Så er det klart skorpa vil ha større vedlikeholdskostnader (lekkasjer, kabelspaghetti, dasser, dusjer osv. osv.) om den er fra 90 tallet men motorene derimot er trygge og forsikra. Og det er motorene som er verdien i nesten all slags båter selv om noen folk overbetaler for hvordan ting ser ut istedet for å betale for funksjon. Link to post
Førstefender Svart 31.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2024 Høres litt skummelt ut at du må ha hjelp av mekanikker for å vinterklargjøre, det er svært enkelt, flere tråder her inne som kan hjelpe deg, manualer som fulgte med båten og trolig også noen youtube videoer. Drev bør du ta av i høst for å sjekke at ikke belger har vært lekk. En god anleding til å bli litt bedre kjent med båt og utstyr. Hvis ikke "mekanikkeren" har tid har du jo et problem, men tipper Rune og co på Sildeberget kan utføre det du måtte ønske for en god del rimligere sum enn Wector, hvis du ikke tør å ta tak i dette selv. Hvis det er slik at du ikke klarer disse oppgavene og mekanikker ikke ønsker å hjelpe deg, så må du jo bare betale noe andre for jobben. Sommerplassen din på Stathelle marina går ut i morgen 1 nov. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn