Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?

XardasKSP

Recommended Posts

Ikke for å være kjip, men  du bør kanskje realitetsorjentere deg litt. Begynn med å sett deg inn i Basic mekanikk slik at du kjenner motoren din,drev osv ,bli ordentlig trygg på den båten du har rett og slett. Du trenger på ingen måte en 60 fots båt for å dra på fiske i nord,du kjøper deg bare problemer om du ikke kan gjøre mye selv. Men det er selvsakt ditt valg og ønsker deg masse lykke til 👍

Her er ts igang med en ny sesong. Med synsing om kjøp av en diger driter og ha den liggende langt mot nord for å "pilke" noen torsker og ta fly oppover. Hvorfor ikke kos deg med båten du har liggende i nærheten og bli litt kjent med denne. Mener nå jeg da, men ærlig talt: skjønner ikke helt logikken...

@Eika Båten er fortsatt på land i Sildeberget så jeg tror nok folk ser noen andre båter. Jeg er vel siste til å dra i plan i 5 knops sone :fniser::ler:

@Pondu_s Holder sikkert med 45 fot til å ha en båt i nord som man også kan bo i. Det med 60 fot det var om båt skal brukes til noe annet på fiskeløse steder som Østersjøen.

@Martine29f Det er jo ikke noe å kose seg med fisk er borte til og med selger av fiskeutstyr hadde ikke noe håp om fisk på lager. Og det blir jo ikke utrolig mye salg når det ikke er håp om fisk. Båt for norden trenger ikke egentlig være større enn 45 fot. Det med drømmen om svær halvgammel driter er for å bruke den på fiskeløse steder med andre formål enn fisk.

XardasKSP skrev On 28.3.2025 at 13.08:

Norge som nasjon vil jo tjene flertallige 100x ganger pengene om de freder ett bittelite område og skaper verdens fiskeeldorado. Staten er jo så glad i avgifter at den kan jo bare selge fiskerett med 1 stang for 10 000 per person og fortsatt vil folk strømme til og betale dette. Så kan den bruke disse avgiftene til å betale kompensasjon til yrkesfiskere som mister ett bittelite område av fisket sitt. Så vil jo staten fortsatt gå i pluss med tanke på MVA på alle hytter, båter osv. + skatt fra folk som driver turistvirksomhet. Det vil også være sunt for fiskebestanden.

Det ville stort sett bare skapt problemer for de lokale som ikke får fiske i nærmiljøet. Mens fisketurisme ville neppe betalt 10.000 kr gor å få fiske, men heller plassert seg rett utafor fredningsområdet.

Konklusjonen blir at lokale fiskere går konkurs eller må flytte.

Husk også på atfisken svømmer, så man får neppe etfiskeeldorado selv om man freder et bittelite område.

Fiske vil nok likevel foregå, men da som tyrkiske, gjerne ved at folk påstår de ikkevisste om forbudet.

Om en betaler 10.000 så er det sannsynligvis en som i praksis fyller fryseren med profesjonelt utstyr, gjerne under dekke av å være fritidsfiske til eget forbruk for å slippe skatter og avgifter osv når han reiser derfra med gull fryser.

19 fot skrev 3 minutter siden:

Det ville stort sett bare skapt problemer for de lokale som ikke får fiske i nærmiljøet. Mens fisketurisme ville neppe betalt 10.000 kr gor å få fiske, men heller plassert seg rett utafor fredningsområdet.

Konklusjonen blir at lokale fiskere går konkurs eller må flytte.

Husk også på atfisken svømmer, så man får neppe etfiskeeldorado selv om man freder et bittelite område.

Fiske vil nok likevel foregå, men da som tyrkiske, gjerne ved at folk påstår de ikkevisste om forbudet.

Om en betaler 10.000 så er det sannsynligvis en som i praksis fyller fryseren med profesjonelt utstyr, gjerne under dekke av å være fritidsfiske til eget forbruk for å slippe skatter og avgifter osv når han reiser derfra med gull fryser.

Fisketurismen omsetter for mer og mer penger hvert eneste år, folk betaler 100k for en ukes laksefiske på eksklusive vald, selv om de kan fiske 2km lenger ned i elva for 5000kr for en uke. Sportfiskere er ikke som folk flest, de er villige til og bruke svært mye penger for noen enkle minner. 

Men det er også svært mange (gjerne polakker) som faktisk fyller fryseren og kjører hjem med 200kg ferdig fileter. At dette er til eget bruk kan de påstå så mye de vil men hverken jeg eller tollerne trur på det

sap_2000 skrev On 28.3.2025 at 19.29:
XardasKSP skrev On 28.3.2025 at 18.50:

@sap_2000 Jeg trodde alltid propellen gikk ellers det blir jo ikke noe "fiskeopplevelse" av flertallige timer med motor som durer i bakgrunnen og nydelig eksoslukt som overtar for lukten av sjø og hav (om lukta av fisk uteblir pga. mangel på fisk :fniser:). Men jeg burde kanskje visst det før jeg kjøpte båten at jeg må ha en akslingsbåt for å kunne i det minste nyte havet om jeg ikke får nytet noe fisk fordi den er bort

Vis hele sitatet  

Det er gir som på en bil (forover - fri - bakover).

Tar du en kikk på propellene så ser du a de har fast pitch, ergo må de kunne stå stille for at du kan starte opp båtplassen uten at båten farer vei, samt rotere ene eller andre veien for forover og akterover. 

Det samme gjelder akslingbåter.

Variabel pitch finnes på større greier, samt noen mindre yrkesbåter, men 99,x av fritidsbåter har altså fast pitch propeller og gir.

Trodde de fleste som har eid en båt kunne se på en propell at den ikke er vridbar og dermed skjønne at den står stille når båten ligger i ro på tomgang, men naturlig at ikke alle har fått det med seg.

Men ganske overraskende at en båteier med slik båt og med bestått D5L (ettersom jeg har skjønt) ikke har fått med seg dette.

Særlig når vedkommende driver opplæringsvirksomhet i propellbransjen (flyskole).

Eika skrev 7 minutter siden:

Fisketurismen omsetter for mer og mer penger hvert eneste år, folk betaler 100k for en ukes laksefiske på eksklusive vald, selv om de kan fiske 2km lenger ned i elva for 5000kr for en uke. Sportfiskere er ikke som folk flest, de er villige til og bruke svært mye penger for noen enkle minner. 

Men det er også svært mange (gjerne polakker) som faktisk fyller fryseren og kjører hjem med 200kg ferdig fileter. At dette er til eget bruk kan de påstå så mye de vil men hverken jeg eller tollerne trur på det

Men de fisketuristene som betaler mye er  gjerne i en lakseelv, og det kan være enkelte  steder fisken står, mens det på billigedelen av elva ikke er like mye fisk eller det er dårligere fasiliteter (boforhold, avstand mellom bofasiliteter og fiskeplass osv). Det er gjerne en grunn til at det er forskjellig pris på ulike steder i elva.

Om man har et lite kystområde hvor man må betale mye så vil det neppe være store forskjeller i fangsten innafor denne sonen i forhold til gratisområdet rett utafor betalingssonen.

Det vil også være vanskeliig juridisk og praktisk med slike soner ute i sjøen. Hva med de som er på båtferie langs kysten og dorger og ikke har gått inn på hjemmesiden til alle kommuner langs ruta for å sjekke om det står noe der om fiske?

Det er litt enklere langs lakseelver, for der er det som regel krav om fiskekort og man m gå på grunneiers eiendom for å fiske og man kan lettere sette opp skilt osv.

Det er mye lettere å skjønne at fiskeplassen i elva ikke er for alle enn at det samme gjelder visse steder når man er p åbåttur langs kysten.

Har du som ivrig sportsfisker peiling på om det er lov å fiske med feks stang eller fiskeharpe (sånn snøre med 6 kroker som man bruker i saltvann) i Randsfjorden og Tyrifjorden? Og har du link til regelverket der? Ser jo endel driver med trolling, men har ikke tatt sjansen på å fiske selv da jeg ikke vil gjøre noe ulovlig (og ikke er så veldig ivrig på å fiske, hvertfalll ikke om det er lite å få). Bør jo ikke akkurat kjrøe bort til trollingbåtene for å spørre og vikle seg inn i snørende deres heller. Og når jeg har spurt folk som fiske så har jeg ikke fått noe klart svar (kan muligens bety at man trenger fiskekort, men at de ike har det selv og derfor ikke vil avsløre det). Fiskekort gidder jeg uansett ikke kjøpe, da dropper jeg heller fiskinga.

@19 fot Det er bare ett lite problem med sted som Sørøya..... det er sabla langt unna fra hvor de fleste folk bor eller lever. Det lønner seg ikke å dra dit og bringe tilbake 200 kg fiskefilee selv om det skulle være gratis å fiske. Selve prisen for å komme seg dit og ta med 200 kg bagasje som er fryst vil overgå verdien for å ikke snakke om leie hytte, båt osv osv. Så folk som reiser dit vil trolig kjøpe fisketillatelse for området istedet for å bruke massevis av penger for å fiske utenfor sona. Ellers kan jo også yrkesfiskerene bruke området utenfor.

Hvor mange folk tror du hadde som meg sendt egen båt opp dit for å ha den der? Det koster i hvert fall mye mer enn hva fisken kan noensinne være verdt.

@Eika Om noen kjører hjem med 200 kg fileer så har de uansett kosta flere ganger mer enn det ville koste å kjøpe dem på butikken. Det er ingen i Polen som selger villfanget fisk fra Norge de spiser den selv med hele familien osv. som luksuriøs greie selv om det egentlig er samme torsken som yrkesfiskerne fanger. Men det har sin særegne smak for folk vel at man fanget det selv. Det er jo ikke som villaks og oppdrettslaks. Det er jo vill torsk begge deler og ikke noe forskjell annet enn følelser at man fiska den opp selv.

Og disse følelsene betaler folk flere 10x ganger verdien av fileen for. Så jeg tror nok fiskeeldorado hadde vært gedigen gevinst for Norge spesielt når det ligger ett sted så langt borte at folk allerede må betale i bøtter og spann for å komme seg dit.

Håper at båten fungerer bra etter vinteropplaget og at du allerede har fått deg noen turer på sjøen. Herlig dette båtlivet. Med tanke på fiske på Sørøya så har du vel noen merkelige vurderinger. Skulle du hatt en båt liggende der oppe for fiske så hadde det vel holdt med en liten skjærgårdsjeep eller kanskje leie en båt. Blir vel ikke så mange turer oppover i løpet av et år.....

@Martine29f Blir ikke akkurat mye plass å bo på en liten jolle. Mye triveligere med en 45 foter med generator, fryser, PCe hele pakka inklusive full størrelse dass med dusj.

Ellers er pocketdritern fortsatt på land blir vel satt i vannet i morra. Men etter all info fra diverse fiskekyndige så virker det som bare masse penger ut vindu siden det ikke blir fisk. Og hvis ikke fisk var formålet så var en helt annen størrelse av "driter" som var interessant for f.eks cruise i Polen og sommerfest i havna til Mielno f.eks.

Som diskutert i fjor finnes det arter som er mulige å få som ikke er torsk eller makrell eller bor veldig dypt. Bruk litt tid på å tilegne deg kunnskap og erfaring, så kan du få til middag og mer enn det hver gang du er ute av feks lyr og flatfisk. Til og med guttungen på snart 8 år klarte helt på egen hånd å få lyr på 2,5kg og lange på 3kg i fjor. 30m dyp og innenfor ytterste øyene i vestfold. Torsk på 4kg fikk han også, men ble satt ut igjen. Disse 3 fiskene var på 3 turer etter jobb, ca en time med fisking. Største forskjellen fra ditt fiske er nok at han fisker med agn på paternostertakkel jeg knyter til ham og ikke med pilk. På samme turene har jeg pilket og ikke fått en dritt.

Er enig med mannen i butikken du refererer til, det er ikke fisk i havet lenger,- i forhold til hva vi var vant med tidligere.

Fiske på dypet er ikke nødvendigvis så vanskelig det heller. Reis ut i lite vind og lite strøm. Se på strømvarsel i helt riktig område, 20-25 cm/s går å driftfiske på dypt vann. Fisk med egnet takkel agnet med hel makrell eller hel filet. Glem pilken hjemme.

@whisper Håpet var jo noe stort da som i 2017 var det torsk så håpet de skulle komme igjen til gytesesongen. I fjor så var jo torsken kommet utenfor forbudssona utenfor Jomfruland men den har ikke kommet i år ifølge eier av fiskeutstyrs butikken.

Lyren skulle jo være der men det er til høsten og ikke nå, nå pleide det å være stimer av sei de skal fortsatt finnes bare mye mindre sei og mye færre enn i 2017. Ellers vet jeg jo om agn selv i 2017 var det helt annerledes med masse reker på kroken under pilken enn uten disse. Fisken er vel mer interessert om det er noe ekte å ete der.

Får vel se om det er noe "kattemat størrelse" fisk å få, drømmen var jo gytetorsk som kan være store over 10 kg.

Når det er snakk om fiske så kan jeg ikke tenke noe gøyere en å fiske etter sjøørret. Masse action og fantastisk god matfisk.Om du har en slepejolle så bruker du den,dorg med egnet utstyr nærme land og en fart på 4-7knop . Grønberg sport har allt du trenger av utstyr til gode priser og innehaver stein grønberg hjelper deg garantert. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...