Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

@sap_2000 Det er kanskje fordi før trodde folk at den båten faktisk oppnådde over 30 knop så når den oppnådde 29 med G6 så trodde jeg den ville fortsatt gjøre dette med G4 imens G5 var den som faktisk ville gi den 30. Er jo ikke viktig som for meg hvor fort den går på maks men var bare på en måte "skuffet" om at det ble verre enn bedre selv med ren båt uten vekt. Men det er sikkert fordi denne båten aldri noensinne oppnådde over 30 knop og jeg burde skrive 27 i eventuell annonse som maxfart og ikke marsjfart som folk gjorde før. 

Poenget er at jeg tror ikke folk som skal betale penger vil verdsette det på samme måten at farten gikk ned og skulle gjerne fått penger til å kunne kjøpe noe som den båten som står ved siden av på Sildeberget. Uansett sabla fin båt og eieren ble også plagd i går av "fabrikk blowout" sot. Eier av Sildeberget Marina mente i hvert fall det var det som var årsak til plutselig sot og ikke gammel brann fra ifjor.

@Eika Han snakket vel om sin tidligere egne båt som var mye mindre en summerfamily 27. Som for meg er det fint nok om denne ikke dævver gjør det ikke noe om den går tregere, poenget er at det er egentlig bare bonus til neste eier siden mekaniker trodde at mitt bruk av båten er så lite at de motorne dævver ikke uansett. 

Ellers var både eier av marinaen og de som jobber der og mekaniker enige i at det ikke er mulig å fiske med stang i flertallige timer med motordur av gående motorer og at det måtte virkelig uflaks til om motorer skulle vannfylles på en relativt stille dag med lite sjø. Men de var også enige i at akslingsbåt er bedre til mine formål men nå har jeg drevbåt da. Men får jo hele tida lyst på "drømmen" spesielt når en stor flott Princess 480 sitter i båsen ved siden av er bare masse "spetakkel" å få solgt båt og igjen lete etter riktig priset (halvveis gratis) båt i tipp topp stand av riktig størrelse og med aksling.

Ellers er foreløpig største problem disse skjermene siden de kan jo ikke være så som så i en ellers fullt fungerende båt hvor ting ikke er dævva. Det er faktisk så vidt jeg vet slik at alt i båten fungerer i momentet utenom de skjermene.

 

Link to post
XardasKSP skrev 4 minutter siden:

Ellers var både eier av marinaen og de som jobber der og mekaniker enige i at det ikke er mulig å fiske med stang i flertallige timer med motordur av gående motorer

 

Så da er det alle vi andre som tar feil da, som aldri stopper motorene på fisketur. Rare greier...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
sap_2000 skrev for 11 timer siden:

all den tid det vites om endel havarier på D4 hvor fellesnevner har væt for lavt oppnådd turtall mener jeg det er en no-brainer å gå for de letteste propellene. Momentet som går gjennom drevene blir mindre også, og det er ingen ulempe etter noen timer med tanke på levetid på drevene heller.

 

@dennrick , @lurvetass og @Blouberg kan jo si hva de mener om temaet 

Enig med @sap_2000, lavt max turtall er roten til mye vondt.. Motor og drev puster mye lettere når den er i stand til å nå oppgitt max, og det gjør ikke noe om et er litt over. Ofrer gjerne et par tre knop på topphastighet i bytte med at motor og drev trives bedre

Har H4 på 380/DPI, ren gjør denne litt over 3500 som er oppgitt max, med litt groe på propeller datt det ned til 3300.. 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
XardasKSP skrev 36 minutter siden:

@sap_2000 Det er kanskje fordi før trodde folk at den båten faktisk oppnådde over 30 knop så når den oppnådde 29 med G6 så trodde jeg den ville fortsatt gjøre dette med G4 imens G5 var den som faktisk ville gi den 30. Er jo ikke viktig som for meg hvor fort den går på maks men var bare på en måte "skuffet" om at det ble verre enn bedre selv med ren båt uten vekt. Men det er sikkert fordi denne båten aldri noensinne oppnådde over 30 knop og jeg burde skrive 27 i eventuell annonse som maxfart og ikke marsjfart som folk gjorde før. 

 

Fartsproblemet står vel ikke mellom rattet og stolen? Begge drev sparka helt innunder og godt med trimflaps?

Link to post
XardasKSP skrev for 6 timer siden:

Ellers var både eier av marinaen og de som jobber der og mekaniker enige i at det ikke er mulig å fiske med stang i flertallige timer med motordur av gående motorer og at det måtte virkelig uflaks til om motorer skulle vannfylles på en relativt stille dag med lite sjø.

Det viktigste er ikke å klare å få flest mulig til å være enige i at ting vil gå bra, men at motoroppsettet er enig i at dette går greit.

 

Så må man også huske på at virkelig uflaks kan skje og ta høyde for det. Man skal ha virkelig uflaks for å frontkollidere om man kjører uten skkerhetsbelte, men det er likevel lurt å ha beltet på i tilfelle det skjer (selv om man som regel ikke krasjer).

 

Du bestemmer jo selv om du vil ha motoren igang  eller stoppe den når du er utpå og fisker, men siden du tydeligvis ikke kjenner til alt det tekniske på din båt så kan det jo være lurt å iblant høre på dem som har mye erfaring og kjenenr til hvordan ting fungerer.

 

Og et  spørsmål til dem som har peiling på disse motorene, hvorfor legges ikke eksosen opp slik at den går i en høy bue før den går ut, sånn at det skal ekstremt mye til for at vannet kommer forbi denne buen og inn i en sylinder med åpen eksosventil? En lang eksosvei vil jo gi noe ekstra motstand også vil man kanskje ikke avse plass til dette over motorrommet (inkludert plass til isolasjon osv siden eksosrør er varme.

Link to post
XardasKSP skrev for 6 timer siden:

Men får jo hele tida lyst på "drømmen" spesielt når en stor flott Princess 480 sitter i båsen ved siden av er bare masse "spetakkel" å få solgt båt og igjen lete etter riktig priset (halvveis gratis) båt i tipp topp stand av riktig størrelse og med aksling.

Litt spesielt å ha mest fokus på å få solgt båten (for å kjøpe større) når du om jeg ikke husker helt feil har bare 10 motortimer i den båten du har kjøpt ifjor. Selv har jeg vel til sammenligning ca 400-500 motortimer på 6-hesteren jeg kjøpte for litt under 3 år siden (den bruker 2 liter/time på full gass og ca 1 l/time i litt roligere fart og jeg har fylt over 650 liter bensin på den 6-hesteren).

Link to post

Ja, vi hadde også havari der VP mente det var for tunge propeller. Vi gikk ned fra G5 til H4 for vi var også plaget av at bosset slapp og hadde stadig en propell på service.

Veldig enig med @sap_2000, et par knop ned er ikke viktig hvis det gjør at du får riktig turtall på maskinene.

 

Men blir jo veldig artig fortsettelse av tråden hvis du selger pocketdriteren og starter ny jakt på drømmebåten. Da har vi topp underholdning et år eller to til.

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
XardasKSP skrev for 23 timer siden:

måtte virkelig uflaks til om motorer skulle vannfylles på en relativt stille dag med lite sjø.

 

Ja, men som andre sier det kan skje. Typisk for slike båter som du har er at de driver med hekken 45 grader mot vind og sjø som er ugunstig retning for bølgeslag med tanke på vann i eksos samt overhengende lav plattform.

Men valget er ditt.

 

XardasKSP skrev for 23 timer siden:

Ellers var både eier av marinaen og de som jobber der og mekaniker enige i at det ikke er mulig å fiske med stang i flertallige timer med motordur av gående motorer

 

Dette bør de fortelle til de andre 98% av fiskere i vest og nord som fisker med motor igang på havet :fniser:

 

Andora skrev for 23 timer siden:

@sap_2000Er selv spent på max turtall på min d6 435 nå ved sjøsetting etter påske,hadde 3480 ved opptak i høst.kjøpte båten i høst så har ikke noe erfaring med hva det har vært tidligere.

 

Blir spennende det. Ideelt sett bør man ha 3550+ med rimelig fulle tanker og ren bunn/ propell.

En ting som er rimelig lett å få gjort på aksling-propeller er å levere den til Andvik eller Winrace om vinteren å få tatt av litt pitch om man mangler litt. Slipper å kjøpe ny...

 

19 fot skrev for 17 timer siden:

hvorfor legges ikke eksosen opp slik at den går i en høy bue før den går ut, sånn at det skal ekstremt mye til for at vannet kommer forbi denne buen og inn i en sylinder med åpen eksosventil?

 

Motor/ drev er en ferdig alt-i-ett pakke som skal passe inn i flest mulig motorrom og høyden på raseren er valgt så den ikke stikker særlig høyere enn resten av motor da det ville gjort endel installasjoner vanskelig eller umulig = mindre salg.

Systemet funker jo bra for de aller fleste i 99% av tilfellet da veldig få ligger med motor av i sjøgang.

Men det skjer ett og annet tilfelle hvor alt "stemmer"; båt som ligger litt dypt akter, endel folk ombord i salongen akter , fortøyd med hekken eksponert til en som kjører forbi i halvplan for eksempel.

Havsjø ville jeg vært betenkt med  å skru av motorer da selv om det ser relativt rolig ut blir endel opp-ned bevegelser samt mye energi i bølgene. Av og til kommer det en som er større, og med litt annen frekvens så kan det være gjort. Ser ikke mange fordeler med å skru av motor under fiske annet enn å spare noen timer, noe som ikke virker å være noe stort problem for en typisk hobbyfisker med et liv utenom båt og havet...

 

lurvetass skrev for 14 timer siden:

Men blir jo veldig artig fortsettelse av tråden hvis du selger pocketdriteren og starter ny jakt på drømmebåten. Da har vi topp underholdning et år eller to til.

 

Håper saget av pocketdriter drøyer litt da jeg bodde poenget ved å kjøpe en "safe" båt hvor ting funker mer enn det dævver var å få litt praktisk erfaring før selveste stor-driteren skal handles.

Forhåpentlig også å erfare verdien av en båt som fungerer versus en hvor alt går i stykker  i sekvens som medfører mer "out of service tid" enn tid det er mulig å bruke den.

For det kan jeg love at er demotiverende etter å ha kjempet mot problem etter problem og kastet mengder med tusenlapper inn i det sorte hullet, for å så oppleve v båten ikke kan brukes når du vil eller kan bruke den.

Da blir et display elkelr to som ikke virker bare barnemat. 

 

@XardasKSP Sjekk kontakter og tilkoblinger. Virker rart at 2 forskjellige såpass nye displayer skulle dævve av seg selv over vinteren om det ikke har vært andre påvirkninger...

Mvh. SAP

Link to post

@sap_2000 Skal sjekke kontakter fordi nå har den nede dævva fullstendig altså ikke noe touch funker på venstre skjerm. Det skjedde ikke noe med dem annet enn at de overvintra.

Når det gjelder motor ute på havet så er det jo ikke pga. drivstoff eller forbruk av motorn men fordi det ødelegger hele opplevelsen av å ikke få fisk og nyte i det minste havet om man må høre på motorne. Men om den båten er uegnet fordi den ikke har akslinger er det jo ekstra grunn til å ha en annen båt. Og den i nabobåsen stod så majestetisk at man kunne skjønne morroa av å bare ha den det var liksom drømmen :fniser: og den drømmen var sabla stor :ler:

@19 fot Fordi det var fiskeløst men det var i det minste makrell nå er det vel ingenting i det hele tatt. Jeg hadde jo bare båten fra august og som sagt 10 timer er mer enn 10 turer om man bruker båten i plan på vei gjennom den lange fjorden faktisk mer enn 10 turer. Vi dro jo aldri til 10gradern da vi innså at med våre kunnskaper for stangfiske vil vi aldri nå bunnen der på 300 ++ meter og i tillegg vil båten drive og vi får bare pumpa flere timer med opp og ned på stanga (god styrke trening) uten at vi vil komme i nærheten av fisk.

Nå sier de faktisk at fisk ikke er der engang og enda dypere på 500++ meter. Men det ville vært helt annen bruk opp i Nord-Norge på ferier eller om jeg tok med båt til Polen hvor det ville sikkert ligne bruken av slike båter i Norge "partybåt og morro utpå havet og ikke fisking". Og da bør den jo være så stor og majestetisk som mulig og samme hva den bruker av drivstoff bare den fungerer fordi den brukes jo nesten ikke om den står i havna mesteparten av tiden :fniser::ler: Og skal den utpå så er det fint om den går som gærn om den så skulle bruke 1000 liter den ene timen :ler:

@subwoofer Båten har auto zipwake og det virker som den fungerer. Er jo selveste @sap_2000 som prøvde den før den ble kjøpt og da oppnådde den 29 knop med G6 propeller. Altså ikke noe som tyder på annonsert 27 knop marsjfart eller 31 knop toppfart.

@index Kanskje derfor folk ikke liker fisketur fordi istedet for å nyte havet og greier så lukter de eksoslukt og nyter motordur :fniser::ler: Men kanskje med akslingsbåt så går det an å slå de av?

@lurvetass Problemet er vel at hvis man selger det til noen som elsker å kverulere slik noen beskrev det her på forumet så vil de komme om ett år og si noe dævva og foreslå å tilbakelevere båten og ønske penga igjen som er allerede blitt brukt til større driter :ler: De kan jo si det kosta 200 000 mer enn billigst båt av den typen så da hadde de store forventninger og selv om kanskje retten mener de var overdrevet store så blir det jo ikke noe gøy å måtte kverulere seg gjennom en sak og betale for advokater bare for at noen skal til slutt få offisielt beskjed at båt må beholdes og ble solgt som den er uten noe garanti. Og enda verre blir det å gi megler jobben for vedkommende vil jo utløse forbrukerkjøpsloven uten at han er selv ansvarlig for at den utløses. Så man betaler vel bare for å få større problem om man selger til noen som ønsker å kverulere greia.

Er vel ingen meglere som er som bilforhandlere slik at de tar over hele ansvaret selv kanskje med unntak av megler i Bergen men han driver jo med mye dyrere båter og da tar seg sikkert råd til å se gjennom dem selv slik at han ikke får seg en overaskelse i form av kjøper som ringer at motorne dævva og han får fikse dem eller om det ikke går betale for nye med innsetting :fniser::ler: Er jo slik det skjer ved bilsalg og forbrukerkjøpsloven om en bilselger ikke sjekker hva han selger.




 

Link to post
XardasKSP skrev 3 minutter siden:


@index Kanskje derfor folk ikke liker fisketur fordi istedet for å nyte havet og greier så lukter de eksoslukt og nyter motordur :fniser::ler: Men kanskje med akslingsbåt så går det an å slå de av?

 

Liker ikke folk fisketur? Da har jeg misforstått noe. Jeg har aksling, men stopper likevel ikke motoren. Men jeg nyter likevel å være utpå. 

 

 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Hvis jeg ikke husker feil så var det en ganske stor Princess ned i Arendalsdistriktet som fikk ødelagt minst en av sine motorer på grunn av en større bølge enn vanlig traff denne båten bak i feil vinkel. Sjøvann inn eksosrør og helt til motor. Dette var en med strake akslinger

Link to post
XardasKSP skrev for 3 timer siden:

men fordi det ødelegger hele opplevelsen av å ikke få fisk og nyte i det minste havet om man må høre på motorne. Men om den båten er uegnet fordi den ikke har akslinger er det jo ekstra grunn til å ha en annen båt.

 

Som sagt hvordan tror du alle de som fisker langs kysten overlever og får fisk da 99% av dem ligger med motor i gang?

Når det gjelder aksling vs drev, så har det meste av båter du ser på havet vest og nordpå som ikke har outboard aksling OG ligger med motor i gang.

 

Selvfølgelig er det havblikk og slake gamle dønninger er det bare å skru av.

 

XardasKSP skrev for 3 timer siden:

Og den i nabobåsen stod så majestetisk at man kunne skjønne morroa av å bare ha den det var liksom drømmen :fniser: og den drømmen var sabla stor :ler:

 

Jo da ser fint ut, men kan godt forestille meg hva (og hvor mye) som er lagt inn av tid, penger  og innsats for å få den samt å holde seg slik. Den biten er jeg ikke sikker på om du vil like eller være klar for i praksis.

 

XardasKSP skrev for 3 timer siden:

da oppnådde den 29 knop med G6 propeller. Altså ikke noe som tyder på annonsert 27 knop marsjfart eller 31 knop toppfart.

 

Den oppnådde 29 knop med null last, lite diesel ombord og ved kun 3230-3250 rpm som er alt for lavt.

 

XardasKSP skrev for 3 timer siden:

Kanskje derfor folk ikke liker fisketur fordi istedet for å nyte havet og greier så lukter de eksoslukt og nyter motordur

 

"de fleste har nok ikke engang tenkt tanken på at motor på tomgang er sjenerende blandt alt av slag og skvalp fra bølgene som det som regel er. Vinden tar seg av eksoslukta i 98% av tilfellene.

Teori og praksis...

 

Allan E skrev 1 time siden:

Hvis jeg ikke husker feil så var det en ganske stor Princess ned i Arendalsdistriktet som fikk ødelagt minst en av sine motorer på grunn av en større bølge enn vanlig traff denne båten bak i feil vinkel. Sjøvann inn eksosrør og helt til motor. Dette var en med strake akslinger

 

Stemmer. Det er en kjent og kjær filleonkel av meg fra Arendalsdistriktet med P440 og TAMD 72 motorer og en fiskebåt som passerte i nattens mulm og mørke som laget litt krappe bølger.

Typisk oppsett med eksosutløp på hvert hjørne akter i vannflaten, noen meter eksoslange, potter og så inn til motorene via en slags svanehals/ forhøyning.

Kombinasjonen av 5-6 bølger fra "riktig" vinkel og at båten hiver på seg noen ganger i riktig frekvens mens bølgene pumpet inn en god mengde i hvert slag, pumpet vannet gjennom flere meter slanger, gjennom pottene inn gjennom turbo. Sjelden kost, men det kan skje (og har skjedd mer enn en gang).

 

Det er flere grunner til at en yrkesfisker ikke vurderer å slå av motor under fiske på havet. Vann gjennom eksos er bare en av de, da mange yrkesbåter har tørr eksos med utløp mange meter over dekk. Likevel ligger nå altså de feste av disse med motor igang. De gutta har som regne godt grunnlag for vurderingene de gjør, så man kan jo tenke litt på det :ja:

Mvh. SAP

Link to post

En ting er sikkert og det er at å ha en "stor" båt som tydeligvis for enkelte kun er tenkt brukt til fiske, medfører en skyhøy kilospris. Flesteparten av oss med 30 fots+++ fritidsbåter bruker de heldigvis også på helgeturer og feriereiser. Så derfor skjønner jeg ikke hvorfor ts skal ha store gamle dritere til såkalt stangfiske. Men jeg har jo egentlig ingen grunn til å bekymre meg over dette. Har nok med å få min egen båt klar til sommeren. Båten er 33 år og det er hele tiden noe å utbedre🙂

Link to post

@sap_2000 Yrkesfiskere fisker vel ikke for morro skyld men drar med seg garn (trål) så antar de ikke stopper så mye engang siden de skal jo ikke ta ut fiskestanga og pilke. Ellers er det jo samme trolig for dem om det er sol hav og havlukt eller om det er eksos og bølger ideen er vel fisk skal opp i garnet og ikke å ha det gøy. Ellers hadde de nok hatt veldig få dager og ikke noe å leve av.

@Martine29f Skal vel ha store gamle dritere fordi det var drømmen og fordi man føler seg psykisk mye tryggere jo større driteren er selv om det ikke har muligens noe rot i virkeligheten så er jo ideen å ha det gøy og man har det mer gøy dersom dritern skaper en følelse av urikitg sikkerhet :fniser::ler: Men også dersom den svære driteren fungerer så tåler den faktisk mer så lenge den teknisk fungerer er vel riktig også. For øvrig dersom båt skal brukes til å fiske i fra så vil den også ha formålet hytte da jeg eier jo ikke hus i Nord-Norge ved Hammerfest eller Sørøya. Så da er det fint om båten har full størrelse dass med dusj + generator så man kan ha PCe med starlink og en fryser for fisken samt komfyr for å fortære fortløpende fangsten i mens man opplever ferien ved ett ekte fiskested.

Prisen per kg fisk er jo helt uvesentlig det er å få den fisken på stang som er hele poenget. Det er derfor noen folk ikke forstår hvor sabla mye penger stangfiskere hadde betalt for ett fiskerikt område uten yrkesfiskere selv om det området egentlig ikke ble utrolig mye bedre fordi fisken vandrer jo så ville folk betalt i bøtter og spann. Det er også derfor noen ikke forstår hvorfor folk vil ha med selvfisket fisk fordi den smaker annerledes i hvert fall i hodet på folk :ler: Den koster jo utrolig flere 10 om ikke 100 og enda flere ganger mer enn å kjøpe en yrkesfisket fisk.

Ellers om jeg skulle ta med en enorm velfungerende gammel driter til Polen så ville den selvfølgelig ikke vært for fisk da det er like lite fisk i Østersjøen som det er i Skagerrak men blitt brukt som trolig de fleste bruker båten i Norge altså som feriehytte og party/cruise båt ved de Polske feststedene ved havet. Litt som de bruker dem andre steder i verden, men slik det er nå så har jeg mer tro jeg ville fått fisk i middelhavet enn i Sør-Øst Norge. Er jo helt fiskefritt. Folk i Polen kan jo ikke tro nesten det er Norge (de tror det er fisk overalt her) og vi får ikke en eneste fisk eller jo i dag fikk onkeln min en bitteliten hvitting som ble slept ut igjen den var vel 15 cm elns :ler:

@ohio Dro på tur med den i dag var faktisk ganske enkelt å komme seg inn i plassen siden jeg fikk en plass på andre sida av Stathelle Marina hvor det ikke er strøm da gikk det sabla enkelt selv uten bruk av baugpropell (den fungerer nå utmerket var bare utladet da båten skulle inn til vinterslagring). Den forrige plassen var på en strømutsatt side og var sabla masse strev å komme inn i med bruk av baugpropell og hele pakka. Uten strøm er det jo bare å bruke motorne og det går sabla fint slik som Storebro 500 ved Horten. Hadde man hatt den øvelsen med Storebro med masse strøm tilstede så tror jeg det hadde blitt sabla mye mer greier.

PS. Ellers øvrige bemerkninger fra dagens tur er at det faktisk er fullstendig fiskefritt inklusive Åbyfjorden. Seien som skulle faktisk finnes noen rester av ifølge eier av fiskeutstyrsbutikken finnes ikke heller ikke en eneste liten stim av småsei engang ingenting fullstendig støvsugd for fisk. Ellers funker båten veldig fint og instrumentet på flybridge fikk tilbake knopmålern. Så båten går faktisk 30 knop utpå havet i full fart (altså litt under 3600 siden ville ikke anstrenge motorne for meget i den 1 minuttet jeg testa det ut) det var muligens strøm på stedet hvor det ble testet med mekaniker som gjorde at man ikke fikk mer enn 27 knop.

Hadde det bare vært fisk som i 2017 så hadde det vært perfekt men det er ikke fisk og blir fort kjedelig å pilke i timesvis uten å få noe blir litt som å fiske etter laks den som liker det den liker det å stå i flere dager uten å få fisk eller napp. Men det blir bare verre og verre men tror ikke det kan bli verre enn nå siden ingenting er jo ingenting men jo kanskje om makrellen forsvinner om sommern da er det virkelig fiskefritt.



 

Link to post
XardasKSP skrev 8 minutter siden:

sap_2000 Yrkesfiskere fisker vel ikke for morro skyld men drar med seg garn (trål) så antar de ikke stopper så mye engang siden de skal jo ikke ta ut fiskestanga og pilke. Ellers er det jo samme trolig for dem om det er sol hav og havlukt eller om det er eksos og bølger ideen er vel fisk skal opp i garnet og ikke å ha det gøy. Ellers hadde de nok hatt veldig få dager og ikke noe å leve av

 

Sap_2000 skriver ingenting om yrkesfiskere....   Ellers, så er eg fasinert.

Link to post
XardasKSP skrev for 11 timer siden:

Prisen per kg fisk er jo helt uvesentlig det er å få den fisken på stang som er hele poenget. Det er derfor noen folk ikke forstår hvor sabla mye penger stangfiskere hadde betalt for ett fiskerikt område uten yrkesfiskere selv om det området egentlig ikke ble utrolig mye bedre fordi fisken vandrer jo så ville folk betalt i bøtter og spann. 

 

Noen tenker slik. Mens andre tenker at de må forsvare kostnaden med en fiskeferie med å ha med seg hjem nok filet til hele året både for seg selv og resten av slekta. Da snakker vi virkelig om å tømme havet for ressurser. 

 

Ellers så synes det er litt for enkelt å konkludere at havet er tomt for fisk kun etter en fisketur der du ikke fikk noe. Det er ikke alltid fisken biter, man kan få null en dag og mye en annen. Fiskelykke, kunnskap, månefase, flo/fjære. Det er mye rart som virker inn på dette, selv om torskebestanden er sterkt redusert i Skagerak. Tomt for liv er det neppe. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Jeg synes dette er noe av det merkeligste jeg har fulgt og helt ufattelig at denne tråden fra 2016 fortsatt lever. Ikke bare virker det som at trådstarter mest er opptatt av å drømme om stadig større båt og ikke benytte seg av den båten han nå endelig fikk kjøpt seg men det faktum at han ikke klarer å nyte båten som mye større og flottere enn jeg noen gang kan anta å kunne kjøpe og drifte .

Det å kunne ta seg en tur i båten å starte opp motorer, kaste loss og cruise utover fjorden med hekkbølgen bak seg og kjenne sjølufta frem til egnet havn og kaste anker . Jekke en pils og bare nyte livet. Gå på land med kastestanga og hekte på en sjø ørret som grilles på bålet når kvelden kommer. For ikke snakke om gleden med vårpuss, preke med folk i båthavna. Nei jeg tror ikke trådstarter vil bli lykkelig med båt. Selg båten og kjøp deg en fet BMW eller Merce. 

Link to post

Får satse på TS får brukt båten og lære seg bruke den i år.

Han har nå fått seg båt langt over gjennomsnittet med tanke på tilstand.

Håper båten ikke blir solgt før han har kommet i gang med den.

Bør legge drømmen i en skuff før det tenkes på noe større båt.

Med tanke på party båt i Polen tror jeg en party leilighet hadde passet bedre.

TS snakker masse om fiske prosjekter.

Det er noe man må lære seg og praktisere igjen og igjen. Som nevnt over der er mye å lære.

Det er ikke bare få noen råd og tips så er man der.

Får håpe TS får brukt båten masse og blir trygg på den i år. Det er en kjempefin båt.

Skitt fiske :)

 

Link to post

@Lyst på båt Vanskelig å være lykkelig når man kjøpte en båt for å ha den her og nå bare for å kunne fiske litt. Også er det så å si fiskefritt. Jeg er klar over at det finnes fisk det gjør det jo også i Østersjøen en spesialist fisker jo både laks og annet der.

Poenget var at Norge hadde enda ikke slike problemer at kun fiskeeksperter fikk fisk, men nå var vi ute i dag der også og det er virkelig tomt på ekkoloddet overalt hvor seien før var. Selv om eier av fiskeutstyrs butikken fortalte at det finnes noe sei igjen men vi klarte ikke å lokalisere denne på noen av stedene hvor den var i 2017 og ikke i området rundt heller, Åbyfjorden er død. Vi var jo ute der men blir fort ikke så gøy og kos når man ikke får en eneste selv liten fisk da blir det som om man var i Polen.

@Boatmad Vel leilighet og biler er kjedelig i Polen det er "alle" som har, men svær gammel driter som kan seiles fra party havn til party havn det er absolutt ikke noe "alle har" :ler::fniser: Denne båten var ment for å ha det gøy med litt fisking men det er jo blitt fullstendig tragisk og 2017 fremstår i dag som fiskeeldorado. Finner jo ikke en liten sei engang ingenting fullstendig støvsugd for fisk.

I dag var på en tur fikk fylt båten i Langesund extra 530 liter inn også 2 flasker med sånn greie som skal drepe dieseldyr og greier som mekaniker anbefalte deretter forsøkte over hele bukta. Så på vei hjem igjen om kvelden i Langesundsfjorden mellom Langesund og Stathelle (den brede fjorden) skulle få båten opp i plan igjen og plutselig så ble det noe feil og høyre motor fikk ikke propeller i like høy RPM som den venstre. Trodde det kanskje var fordi propellene fra Andvik propeller var regenererte 2019 propeller og ikke nye G4 som de to andre. I hvert fall kom det "warning" på motorn og jeg dro de øyeblikkelig ned til 700 RPM og 4 knop fart resten av veien (da var det fortsatt feil og den høyre gikk nå høyere i 750 RPM istedet for 700). Så jeg tenkte det eneste som mangler nå i tillegg til det fiskeløse vannet er at motor dævver og forsikringa sier at neida dette er jo ikke med på motorforsikring.

Men etter at båt kom i båsen og motorer ble slått av og slått på igjen så virket alt fint beskjeden som var der før forsvant og kunne ikke finne den igjen. Løfta også opp drevene men propellene ser jo fine og vakre ut og alt fungerer, ringte mekaniker han fortalte at jeg får ringe om det skjer igjen så kommer han for en tur. Aner ikke hva som skjedde propellene er jo lette G4 som anbefalt.

Ellers var det ikke noe problem å manøvrere til drivstoffyllinga eller inn og ut av båsen. Jeg tror den første plassen ved Stathelle marina gjorde sitt da pga. strømmen og plasseringen var den sabla vanskelig så nå virker ting uten strøm betydelig lettere.


 

Link to post

Riktig propell størrelse er nok alfa og omega, @sap_2000. Vi hadde D4-300 og oppnådde 3390 på babord og 3290 på styrbord. Hos oss var styrbord drev synderen, tror jeg. Det var noe galt i drevet, og det havarerte nesten. Fikk "actuator fault" hele tiden, så det var noe motstand i det drevet der. Dette var høsten etter at babord havarerte med gjennomslag i sylinderen. Etter dette byttet vi fra G6 til G5 hos Jarlsberg og fikk 3410/3420 på maks med lett båt. De ville ikke redusere til G4. Forbruket falt fra 1,7/1,8 til 1,5 l/NM-likt på begge.

 

Båten ble perfekt etter dette. Solgte den noen år etter, og kjøper er orientert om alt sammen.

 

Så en litt sammensatt problemstilling hos oss. Babord havarerte fordi den fikk ikke hjelp av kompisen sin som slet med drevet sitt. Nå er det iorden, og båten jeg solgte for nesten samme pris jeg kjøpte den for ligger nå på FINN, priset til en tusenlapp under det jeg betalte for den som ny. I 2013.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

@dennrickPropellene virker riktige utenom rare greia i går er alt fint. Var vel bare strøm elns. første testen med båt ned på vannet.

Problemet er at det er helt fiskeløst altså ikke en bitteliten sei engang absolutt ingenting, været er helt perfekt men det er bare ikke en eneste fisk ekkoloddet er enig og det overalt. Istedet er det sabla mange bøyer noen har satt ut som man kan drive oppi heldigvis gjør det ikke noe om propellene er av. Men folk har seriøst satt ut tau fra disse bøyene som om det var tråder i skogen i Polen som skal hindre motorsykkelførere i å kjøre cross i skogen. Bare bøyene er ut på åpne havet sikkert noen som prøver å fange noe som ikke finnes i dem.

Har fått en onkel som er pensjonert til å lære seg å fange båten i båsen og han har evig ferie, men det er jo ikke noe gøy om man ikke får en eneste fisk på en hel dag. Får man en er det liksom noe annet siden man hele tida tenker kanskje det biter igjen men er det virkelig ingenting så føles det som å fiske i badekaret.

Skal på mandag spørre om eier av fiskeutstyrs butikken har sett noen steder disse stimene av småsei som skal fortsatt eksistere siden de eksisterer ikke der de var i 2017 men kanskje det er for tidlig og de var der litt senere. Bare nå er det ingenting ingen steder siden gytetorsk har ikke ankommet sør.

Link to post

@Boatmad Er vel bare å strø salt i såret :fniser::ler: Men det er akkurat samme om det er Ålesund eller Sørøya båten må da ut og tjene som hytte og om den skal tjene som hytte så må den for min del være 45 fot med ekte dass, dusj og hele pakka aka generator så man kan ha fryser og PC. Og det er ikke verre enn å gå på butikken og kjøpe fiskefilee og gi den til noen uteliggere for deres måltid om man vil ha med egenfisket fisk ut av Norge da. Det står jo at det går greit med kvittering fra butikken.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...