Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?

XardasKSP

Recommended Posts

@sap_2000 Det er kanskje fordi før trodde folk at den båten faktisk oppnådde over 30 knop så når den oppnådde 29 med G6 så trodde jeg den ville fortsatt gjøre dette med G4 imens G5 var den som faktisk ville gi den 30. Er jo ikke viktig som for meg hvor fort den går på maks men var bare på en måte "skuffet" om at det ble verre enn bedre selv med ren båt uten vekt. Men det er sikkert fordi denne båten aldri noensinne oppnådde over 30 knop og jeg burde skrive 27 i eventuell annonse som maxfart og ikke marsjfart som folk gjorde før. 

Poenget er at jeg tror ikke folk som skal betale penger vil verdsette det på samme måten at farten gikk ned og skulle gjerne fått penger til å kunne kjøpe noe som den båten som står ved siden av på Sildeberget. Uansett sabla fin båt og eieren ble også plagd i går av "fabrikk blowout" sot. Eier av Sildeberget Marina mente i hvert fall det var det som var årsak til plutselig sot og ikke gammel brann fra ifjor.

@Eika Han snakket vel om sin tidligere egne båt som var mye mindre en summerfamily 27. Som for meg er det fint nok om denne ikke dævver gjør det ikke noe om den går tregere, poenget er at det er egentlig bare bonus til neste eier siden mekaniker trodde at mitt bruk av båten er så lite at de motorne dævver ikke uansett. 

Ellers var både eier av marinaen og de som jobber der og mekaniker enige i at det ikke er mulig å fiske med stang i flertallige timer med motordur av gående motorer og at det måtte virkelig uflaks til om motorer skulle vannfylles på en relativt stille dag med lite sjø. Men de var også enige i at akslingsbåt er bedre til mine formål men nå har jeg drevbåt da. Men får jo hele tida lyst på "drømmen" spesielt når en stor flott Princess 480 sitter i båsen ved siden av er bare masse "spetakkel" å få solgt båt og igjen lete etter riktig priset (halvveis gratis) båt i tipp topp stand av riktig størrelse og med aksling.

Ellers er foreløpig største problem disse skjermene siden de kan jo ikke være så som så i en ellers fullt fungerende båt hvor ting ikke er dævva. Det er faktisk så vidt jeg vet slik at alt i båten fungerer i momentet utenom de skjermene.

XardasKSP skrev 4 minutter siden:

Ellers var både eier av marinaen og de som jobber der og mekaniker enige i at det ikke er mulig å fiske med stang i flertallige timer med motordur av gående motorer

Så da er det alle vi andre som tar feil da, som aldri stopper motorene på fisketur. Rare greier...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
sap_2000 skrev for 11 timer siden:

all den tid det vites om endel havarier på D4 hvor fellesnevner har væt for lavt oppnådd turtall mener jeg det er en no-brainer å gå for de letteste propellene. Momentet som går gjennom drevene blir mindre også, og det er ingen ulempe etter noen timer med tanke på levetid på drevene heller.

@dennrick , @lurvetass og @Blouberg kan jo si hva de mener om temaet 

Enig med @sap_2000, lavt max turtall er roten til mye vondt.. Motor og drev puster mye lettere når den er i stand til å nå oppgitt max, og det gjør ikke noe om et er litt over. Ofrer gjerne et par tre knop på topphastighet i bytte med at motor og drev trives bedre

Har H4 på 380/DPI, ren gjør denne litt over 3500 som er oppgitt max, med litt groe på propeller datt det ned til 3300.. 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

XardasKSP skrev 36 minutter siden:

@sap_2000 Det er kanskje fordi før trodde folk at den båten faktisk oppnådde over 30 knop så når den oppnådde 29 med G6 så trodde jeg den ville fortsatt gjøre dette med G4 imens G5 var den som faktisk ville gi den 30. Er jo ikke viktig som for meg hvor fort den går på maks men var bare på en måte "skuffet" om at det ble verre enn bedre selv med ren båt uten vekt. Men det er sikkert fordi denne båten aldri noensinne oppnådde over 30 knop og jeg burde skrive 27 i eventuell annonse som maxfart og ikke marsjfart som folk gjorde før. 

Fartsproblemet står vel ikke mellom rattet og stolen? Begge drev sparka helt innunder og godt med trimflaps?

XardasKSP skrev for 6 timer siden:

Ellers var både eier av marinaen og de som jobber der og mekaniker enige i at det ikke er mulig å fiske med stang i flertallige timer med motordur av gående motorer og at det måtte virkelig uflaks til om motorer skulle vannfylles på en relativt stille dag med lite sjø.

Det viktigste er ikke å klare å få flest mulig til å være enige i at ting vil gå bra, men at motoroppsettet er enig i at dette går greit.

Så må man også huske på at virkelig uflaks kan skje og ta høyde for det. Man skal ha virkelig uflaks for å frontkollidere om man kjører uten skkerhetsbelte, men det er likevel lurt å ha beltet på i tilfelle det skjer (selv om man som regel ikke krasjer).

Du bestemmer jo selv om du vil ha motoren igang  eller stoppe den når du er utpå og fisker, men siden du tydeligvis ikke kjenner til alt det tekniske på din båt så kan det jo være lurt å iblant høre på dem som har mye erfaring og kjenenr til hvordan ting fungerer.

Og et  spørsmål til dem som har peiling på disse motorene, hvorfor legges ikke eksosen opp slik at den går i en høy bue før den går ut, sånn at det skal ekstremt mye til for at vannet kommer forbi denne buen og inn i en sylinder med åpen eksosventil? En lang eksosvei vil jo gi noe ekstra motstand også vil man kanskje ikke avse plass til dette over motorrommet (inkludert plass til isolasjon osv siden eksosrør er varme.

XardasKSP skrev for 6 timer siden:

Men får jo hele tida lyst på "drømmen" spesielt når en stor flott Princess 480 sitter i båsen ved siden av er bare masse "spetakkel" å få solgt båt og igjen lete etter riktig priset (halvveis gratis) båt i tipp topp stand av riktig størrelse og med aksling.

Litt spesielt å ha mest fokus på å få solgt båten (for å kjøpe større) når du om jeg ikke husker helt feil har bare 10 motortimer i den båten du har kjøpt ifjor. Selv har jeg vel til sammenligning ca 400-500 motortimer på 6-hesteren jeg kjøpte for litt under 3 år siden (den bruker 2 liter/time på full gass og ca 1 l/time i litt roligere fart og jeg har fylt over 650 liter bensin på den 6-hesteren).

Ja, vi hadde også havari der VP mente det var for tunge propeller. Vi gikk ned fra G5 til H4 for vi var også plaget av at bosset slapp og hadde stadig en propell på service.

Veldig enig med @sap_2000, et par knop ned er ikke viktig hvis det gjør at du får riktig turtall på maskinene.

Men blir jo veldig artig fortsettelse av tråden hvis du selger pocketdriteren og starter ny jakt på drømmebåten. Da har vi topp underholdning et år eller to til.

Hilsen

Lurvetass

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...