XardasKSP Svart 29.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni @19 fot Vel det var i dag 4 meter bølger midt ut på Skagerrak på dmi.dk sin prognose i morgen skal det være bedre. Uansett type båt selv om den overlever så skulle jeg sett hvordan noen holder en havfiskestang i slikt vær imens båten kastest rundt. Man hadde hatt gode sjanser til å dette ut sammen med fiskestanga i havet selv om båten var en 80 fots splitter ny Fleming trawler som ville taklet bølgene selv stillestående midt utpå. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 29.Juni Link til dette innlegget Svart 29.Juni XardasKSP skrev for 1 time siden: @19 fot Vel det var i dag 4 meter bølger midt ut på Skagerrak på dmi.dk sin prognose i morgen skal det være bedre. Uansett type båt selv om den overlever så skulle jeg sett hvordan noen holder en havfiskestang i slikt vær imens båten kastest rundt. Man hadde hatt gode sjanser til å dette ut sammen med fiskestanga i havet selv om båten var en 80 fots splitter ny Fleming trawler som ville taklet bølgene selv stillestående midt utpå. Så spørs det da om man trenger å kjøpe båt basert på den ene dagen det er oransj farevarsel i sørnorge pga vond. Det var på nyhetene idag at drt er ekstremt sjeldent. Då da har det muligens vært litt ekstra bølger i Sksgerak i samme slengen. 4 meters bølger kan være alt fra krappe brytende sjø til trege lange dønninger man knapt merker. Her er bilde fra søndagsturen i Tromøysund, som altså er innaskjærs. Men likevel litt hvitfarge på bølgene. Stod forøvrig oppreist hele båtturen, da det ikke var noe behov for å sette seg ned. Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 5.Juli Link til dette innlegget Svart 5.Juli Er motorene dine tunet, @XardasKSP? Ser du oppgir 580hk i headingen på annonsen, men du har vel 2 stk. D4-260?? Sitér dette innlegget Link to post
edin_m Svart 5.Juli Link til dette innlegget Svart 5.Juli Olepo skrev for 6 timer siden: Er motorene dine tunet, @XardasKSP? Ser du oppgir 580hk i headingen på annonsen, men du har vel 2 stk. D4-260?? Visste du ikke at service deler til 19 båtlapper øker effekten tilsvarende? 19 høvdinger - 19hk pr maskin Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 5.Juli Link til dette innlegget Svart 5.Juli edin_m skrev 24 minutter siden: Visste du ikke at service deler til 19 båtlapper øker effekten tilsvarende? 19 høvdinger - 19hk pr maskin Ahaa! Nei, jeg var faktisk ikke klar over det. Gjelder det for hvert år man kjøper servicedeler så man kan summere opp? I tilfelle nærmer jeg meg sikkert 400hk i min D4 Sitér dette innlegget Link to post
XardasKSP Svart 5.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli @Olepo Har vel feilskrevet fiksa det nå til 520 vet ikke hvordan jeg tenkte da jeg la det sammen de var jo ikke 280 og fortsatt da hadde det vært feil Ellers så var det faktisk for førstegang fisk i Skagerrak i dag, bølger var det også hadde sikkert dævva (psykisk i hodet) om jeg skulle ut i dem med Alicraft men har sett folk som dro ut med 25 fotere og dro rett til havs ikke bare lekte seg i bukta med makrellen som tydeligvis har ankommet i riktig størrelse og muligens gjorde drivingen av båten i riktig fart undre til å treffe stimene. Har aldri vært ute i båt uten andre folk som kan noe (regner ikke med onkel som båtkyndig men fortøyningskyndig ) i slike bølger før. De lignet nok de som var ved D5L kurset og kan vel si at en større "driter" sjangler mindre uansett hva folk måtte mene. Akkurat som disse var levelige med Princess 35 men hadde vært umulige som for meg i Alicraft. Skulle gjerne hatt den samme båten som jeg har bare litt større så jeg kunne laget "feriehytte på havet" av den inne i noe innerst skjerma fjord i Nord-Norge hvor man kan få annet enn kun makrell. Savner litt å ikke ha vært raskere på den 45ern i Horten var ikke mye dyrere og noen påspanderte den motor og drivverkoverhaling til 2 mill med regninger så disse motorene i den var jo som nye + tanker + drivverk var nytt så hadde sikkert vært like fint fungerende som den jeg har. For den 415 som var annonsert til 2 mill og som er inaktiv nå tror jeg ikke noen ønsket å selge for hva markedet vil gi for om min ikke er verdt 699 000 så kan ikke 415ern med D6 være mer enn bittelitt over 1 mill om det skal være like gunstig per "bit fungerende båt". Full størrelse bad + generator og det er fint å tilbringe 2 ukers ferieøkter i nord altså bittelitt større båt som ikke gjør så mye forskjell i service pris på deler såvidt jeg har fått data i butikken. Så kan drømmen om "gigantisk driter" vente til jeg blir gammel og kan bare gi fullstendig blaffen hva som skjer senere om båt er salgbar eller ikke osv. det får eventuelle etterkommere finne ut av Men en dag skal det bli "enorm gigantisk driter" helt maxa ut hva man kan bruke med D5L. Ser jo slike til 9 mill så om man regner med 1 mill per år for at den skal leve (med mindre motorene avgår ved altfortidlig død) så kan man sikkert regne ut hvor gammel man må bli PS. Fikk opp på youtube en liten snutt av tur tilbake til stedet fra hvilket båten drev over makrellstimene (flytta båten i 6 knops fart altså om noen skulle tro lyden var av planfart, det var bølgene) : Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 5.Juli Link til dette innlegget Svart 5.Juli XardasKSP skrev 30 minutter siden: @Olepo Har vel feilskrevet fiksa det nå til 520 vet ikke hvordan jeg tenkte da jeg la det sammen de var jo ikke 280 og fortsatt da hadde det vært feil Nevnte det fordi jeg har hatt inntrykk av at du vil gjennomføre et ærlig og ryddig salg. Da er det litt skummelt å annonsere med mer motoreffekt enn det som leveres. Kan fort bli diskusjoner av slikt i etterkant. Sitér dette innlegget Link to post
XardasKSP Svart 5.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli @Olepo Takk, fikk ikke helt med meg hva jeg skrev der av en eller annen grunn. Om folk ikke vil kjøpe den så kan den jo vente til foreldra har fått solgt huset (det er til salgs for 7,19 mill om noen skulle trenge svært 2002 hus i Skien med utsikt og hele pakka) siden jeg antar det vil ta sin tid før noen vil "gi bort gratis" en 45 foter eller noe større i like meget fungerende tilstand. Folk vil jo gjerne ha høye priser før de har venta ett år og finner ut av at kundene selv til lavpris ikke akkurat vil knekke meldingsboksen med mindre de har en egen båt som man ikke vil ha å tilby (ingen med større båt foreløpig som har tilbudt båten + min betaling). PS. Vet ikke hvorfor youtube dreper kvaliteten på filmen som ser mye bedre ut da jeg tar den live til min facebook men i hvert fall her er verdens dyreste makrell (endelig slutt på "kjøpefisk" *sagt med reklamemannens stemme* ) : Som man også ser langt unna innsiden av båten og på velegnet gummimatte (alt bak av puter og annet som kalesje fjerna og trygt i forcabin) og all plast vaska etter vellykka tur. Man kan ikke snuse seg frem til at noe har vært fanget bak Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 5.Juli Link til dette innlegget Svart 5.Juli XardasKSP skrev 32 minutter siden: Ellers så var det faktisk for førstegang fisk i Skagerrak i dag, bølger var det også hadde sikkert dævva (psykisk i hodet) om jeg skulle ut i dem med Alicraft men har sett folk som dro ut med 25 fotere og dro rett til havs ikke bare lekte seg i bukta med makrellen som tydeligvis har ankommet i riktig størrelse og muligens gjorde drivingen av båten i riktig fart undre til å treffe stimene. Tok noen bilder av 72-foter på lørdag. Så må jeg bare beklage at du bare får sett litt av skroget på 72-foteren på siste bildet, men sånn blir det iblant når man tar bilder i bølger. Bildene er forøvrig tatt fra 19-foteren min. Sitér dette innlegget Link to post
XardasKSP Svart 5.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli @19 fot Tror ikke det er mange som ikke har brukt båt "alltid" fra de var små som hadde følt seg trygge i 19 foter i dag (dog var det kanskje ikke blå bølgeprognose der du var av dmi.dk). Bølgene var for øvrig ikke effekten av aktuell vind så dermed var de ikke korte og krappe. Men likevel det er nok forskjellig hva folk liker å oppleve som for meg jo større båt i forhold til bølger desto større opplevd trivsel (uten at man må på skipsnivå) hadde sikkert holdt med 80 fot Fleming eller Nordhavn for at opplevd trygghet skulle være på topp siden de dager da det er store nok bølger som (antar langt over 2 meter) for at ett slik farkost sjangler vilt er ikke noe man planlegger å begi seg utpå. Antar det har mer med dine sjøkunnskaper og erfaring å gjøre enn 19 fotern at det går fint med den og trygt. Vikingene bygde jo større desto mer tålte det virker litt som også på kopier av skipene (lavt og relativt bredt var det også). Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 6.Juli Link til dette innlegget Svart 6.Juli XardasKSP skrev 4 minutter siden: 19 fot Tror ikke det er mange som ikke har brukt båt "alltid" fra de var små som hadde følt seg trygge i 19 foter i dag (dog var det kanskje ikke blå bølgeprognose der du var av dmi.dk). Bølgene var for øvrig ikke effekten av aktuell vind så dermed var de ikke korte og krappe. Sjekket ikke om det var blå bølgeprognose, men bølgene var hvertfall stort sett blå, men med litt hvitt på toppene. Har ikke så mye greie på bølgeprognoser, jeg bare kikker på bølgene og hvis det er ok så tar jeg en tur med båten. Disse bildene av vikingskipet Saga Oseberg ble tatt rett utenfor Risør ca kl 1530 lørdag, bare sånn i tilfelle du i ettertid sjekker bølgedata. Like før dette kjørte jeg til Risør, og distansen fra Tromøysund (Arendal) til Risør sentrum tok ca 1,5 time, for mye av turen gikk denne gangen i ca 20 knop. Bildet tatt bakover er fra denne strekningen, og hvis du forstørrer det litt kan du se en cabincruiser i horisonten såvidt til høyre for midten. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 6.Juli Link til dette innlegget Svart 6.Juli Her er en gammel reklame rettet mot deg, da den viser folk med fiskestag bakpå en flybridgebåt. Bilde hentet fra denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/152908-plastbåt-eventyret-på-sørlandet-foto-safari-fra-svunnen-tid/page/7/#comments Sitér dette innlegget Link to post
XardasKSP Svart 6.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli @19 fot Var vel like stort ved Risør godt nok for at uerfarne med havet som meg ikke hadde følt seg trygge i pontonger eller joller. Ellers var vel det ikke uvanlig at folk brukte båten til flere gleder og det var jo sikkert mye mer fisk også før i tida så var vel mer vanlig morro enn nå hvor man ikke bare "får fisk" bare man får ut pilken og opphengerne. Før i tiden var vel det meste av det fleste "bedre" også ideen om at alt kan brukes til alt. I dag synes vel folk det er mer morro å fiske på mobilskjermen i båten enn å fiske i havet utenfor elns. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.