Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

Nå mente jeg ikke at "vannet hopper opp" men sjøspruten må jo enklere komme til noe som er lavere enn høyere er jo ganske logisk uansett om båten flyter oppå bølgene så blir det alltid noe sjøsprut.

 

Vet ikke hvor mye høyere det er men ser ut som mer enn 1 meter i hvert fall det er jo en akterkabin man har under seg når man står på dekket på Princess 435 noe man ikke har på Princess 415. Synes uansett Princess 435 ser penere ut av utseende men det er min smak rett og slett. Og jeg vil ha drømmebåten etter min smak da så hvorfor kjøpe noe annet hvis man kan få akkurat det man vil ha den gangen jeg skal kjøpe drømmebåten da.

Link to post
Share on other sites

At du synes 435 er drømmebåten er jo flott for de som skal selge en sånn, for de er jo nesten umulig å bli kvitt. Men jeg klarer altså (utrolig nok ?) å irritere meg over at du tror det blir mer vann på f.eks en 415.. vannet må nødvendigvis over rekka for å komme ned i cockpit. Og rekka på en 415 er like høy som akterdekket på en 435. Jeg kan derfor ikke fatte hva du snakker om..


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Jeg mente ikke vann i cockpit, jeg mente vann som spruter inn på akterdekket over rekka altså sjøsprut, på en 435 er jo gulvet på akterdekket høyere enn toppen av rekka på 415.

 

Ellers er det jo fantastisk at de er umulig å bli kvitt blir jo lavpris på meg da når jeg skal kjøpe den :lol:

Link to post
Share on other sites

OK.

Men la nå ikke det med vannet være argumentet for å velge båt med aktercabin da, når du har fått ørten tilbakemeldinger på at dette ikke utgjør noe ekstra risiko. Og som jeg skrev i et annet svar, ingen sjarker har aktercabin, men klarer seg likevel i hardere vær enn du noen sinne kommer til å gå ut i.

Jeg har det til felles med deg at jeg har lav erfaring med reparasjoner og vedlikehold, jeg har bare hatt små, enkle båter med få tekniske installasjoner. Men jeg har en del erfaring i å være på sjøen til ulike årstider.Det er ikke, i motsetning til hva du tror, farlig å bruke en båt under 20 fot, så lenge du bruker den med vett.  Det vil du fort merke med litt erfaring. Kjøp en kurant og enkel liten båt, lær deg å holde den vedlike, og oppgrader etter et par år. Slik bygger du opp kompentanse og selvtillit, for er det noe som kan ta knekken på båtinteressen, så er det å bakse med en båt man ikke mestrer. Noe jeg fikk inntrykk av var det som skjedde med Herwasnekken din. Hadde du gitt den en sjanse eller to til, hadde du nok antagelig sett at den ikke var så farlig og umulig som du har gitt uttrykk for.

Link to post
Share on other sites

 

For øvrig kan noen fortelle meg hva er forskjellen: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=86659512 vs http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=79917620 virker som den billigere har større motor? Ellers er vel begge av såkalt "dyr merke" ?

 

Den ene annonsen inneholder lite info/bilder, så det er vanskelig å sammenligne uten å vite mer om båtenes generelle tilstand og utstyrsnivå. Det beste vil være å se på begge båtene for å kunne gjøre en vurdering. Det står jo for øvrig også at prisen på den billigste er senket fra 280.000, så prisene har nok vært ganske jevne i utgangspunktet.

 

Kan nevne at når jeg kjøpte min båt ved årsskiftet 2013/14 stod det mellom 3 båter; 2 like 25-fotere og en litt eldre 27-foter. Jeg besiktiget alle 3 og endte opp med å velge den dyreste båten, som var en av 25-foterne. Den hadde klart best utstyrsnivå og nyere, kraftigere motor. Prisdifferanse på de tre lå innenfor ca 50.000,- etter forhandlinger.

 

Det finnes selgere som priser båten for å oppnå et raskt salg, men mistenker at det nok også er en del eiere som vurderer salg/bytte av båt. De sistnevnte "må" ikke selge, men legger ut en annonse litt for å teste marked/etterspørsel og selger bare hvis de får en pris de er fornøyd med.

 

Ingen tvil om at det finnes en del optimistiske selgere med overprisede båter. Det er jo også vanskelig å vite hva som er endelig pris når/hvis båtene først blir solgt.

Redigert av Olepo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg sliter litt med dette vannet som kommer opp på uteplassen jeg. Har hatt båt siden 80 tallet og aldri erfart vann som hopper opp på uteplassen. Heller ikke i høy sjø. :confused:

 

 

Jeg har heller aldri opplevd dette problemet :smiley: ...

Mulig man må opp i båt på over 40 fot før dette fenomenet oppstår, selv har jeg jo bare en liten "dritt" på 25 fot så jeg slipper nok unna :thumbsup:

Redigert av Olepo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er klar over at det ikke er farlig i mindre båter også, var ikke farlig i snekka på 20 fot i halv meters bølger på fjorden. Men ikke veldig gøy når den sjangla så man fikk følelsen av å være full uten å ha drekt noe. Jo større båt desto mindre "sjangler" den i bølger selv om det er like ufarlig i 25 foter som i 43 foter. Men 435ern vil nok oppleves betydelig mer behagelig, men det er en liten grunn av alle grunnene til at den er drømmebåten og at når jeg skaffer meg den så blir min drøm nr.2 oppfylt. Drøm nr.1 har jeg allerede i form av en 760i V12. Med andre ord en ny Yaris holder ikke verken i bilenes eller båtenes verden :lol:

 

Ellers synes jeg det er flott å få aktercabin som bonus på en 435, hvorfor ha en 415 uten da hvis man kan få mer båt i 435ern. Uansett skal starte med overgangsbåt og fordi jeg prøvekjørte Alicraften som jeg ikke fikk kjøpt så må båten være like behagelig altså ca. like stor og ca. like rask. Man ønsker ikke ha noe verre når man har prøvd noe bedre. 

Link to post
Share on other sites

 

Uansett skal starte med overgangsbåt og fordi jeg prøvekjørte Alicraften som jeg ikke fikk kjøpt så må båten være like behagelig altså ca. like stor og ca. like rask. Man ønsker ikke ha noe verre når man har prøvd noe bedre. 

Har kjørt en del supertanker men tror ikke jeg vil kjøpe en slik av den grunn.

Link to post
Share on other sites

@TerjeFjern: Når det gjelder båt så er det en smakssak jeg liker dem store med flybridge du liker dem lave og "speedbåt" form. Når det gjelder bil så liker jeg M5 likegodt som 760i og Alpina B7 men siden jeg bruker bilen i ett land hvor hver annen 5-serie er emblem og grill tunet til M5 så er 7-serie noe unikt i forhold og med en liten ekstra "dæsj" (dialektord) luksus i 7er Individual vs M5. Begge bilene er klassiske limousiner. Når jeg tenker på båten din får jeg mer en M6 i tankene. Men hver sin smak, bare bra for meg om ikke alle vil ha Princess 435 siden da blir prisen bedre for meg.

 

@Bårdp: Du opplevde altså ikke supertankern som litt sakteakselerende, tungvint å manøvrere og vanskelig å "parkere" ? :lol:  Jeg har i hvert fall ikke opplevd Alicraften som for stor så jeg vil gjerne ha noe i samme stil som overgangsbåt orker ikke noe dårligere til høyere pris. Skjønner at prisen blir høyere uansett men da skal jeg ca. samme størrelse og ca. samme fart.

Link to post
Share on other sites

 

@Bårdp: Du opplevde altså ikke supertankern som litt sakteakselerende, tungvint å manøvrere og vanskelig å "parkere" ? :lol:  Jeg har i hvert fall ikke opplevd Alicraften som for stor så jeg vil gjerne ha noe i samme stil som overgangsbåt orker ikke noe dårligere til høyere pris. Skjønner at prisen blir høyere uansett men da skal jeg ca. samme størrelse og ca. samme fart.

Nei med 36000 Hk i kjelleren gikk den greit i 23 kn så ikke så veldig saktegående. Og parkering av båt har jeg aldri vært borti i mine snart 50 år med båt.

Link to post
Share on other sites

@Bårdp: Hva kalles det da på båtspråket når man har manøvrert båten inn i båtplassen. Jeg skjønte at dere kaller prosessen for manøvrering og ikke parkering, men når båten er blitt manøvrert inn på plass så hva er den da "innmanøvrert" ? Da hørtes parkert rimelig men det finnes nok et fancy ord som jeg ikke har googlet.

 

Ellers så betviler jeg ikke at store skip med fortrengingsskrog kan oppnå grei hastighet etter kvadratrotsformeln, men tenkte meg at det tar sin tid å akselerere denne og at drivstofforbruket per time kan bli litt i overkant stort :lol: Tungt å fortøye også ville jeg tro uten et helt mannskap ombord  :lol:  Alicraften hadde ingen av disse problemer og jeg tror ikke man ville kommet bort i dem om man dobla 30 fot til 60 for de som måtte ha råd til det  :lol: 

Link to post
Share on other sites

Vel når tampene er på plass er vel båten fortøyd. Har vel ikke opplevd som noe problem på noen av de båtene jeg har vært på uansett størrelse.

Men til dette med drivstofforbruk. Skulle gjerne hat en større motorbåt en den jeg har nå (Kloster P28 med D6 350) men da begynner drivstofforbruket å bli ganske så uspiselig.

Har sett på en del 40 fotere men skal de klare samme farten som det jeg har nå ca 40 kn må jeg jo ha flere tusen HK og det begynner å gå 4-5-6 liter pr nm. Jeg kjører jo tros alt ca 200 fullfarts timer i året. Og det vil fort tilsi at jeg ville bruke 30000 liter mer med diesel i året noe som vil koste meg 300.000,- kroner ekstra.

Så drivstofforbruk er vel noe en må med i vurderingen.

Link to post
Share on other sites

Vel for meg holder halvparten av farten som du trenger i båten og det gjerne som maksfart på 20 og noe knop. Ellers haster ingen steder på havet i motsetning til bil og autobahn (fartsopplevelser er best i bil og med fri fart i Tyskland (og praktisk i Polen også på de nye 4-felterne) som for meg) dermed kan båten til tider putre avgårde i økonomisk fart om man skal bare cruise rundt og nyte havet og kysten. Ellers så skal den putre avgårde enda saktere ved dorging etter f.eks makrellstørja som har kommet seg tilbake til Skagerrak og må være det råeste man kan få på kroken ved norskekysten vil jeg tro. 

 

Ifølge det som en Princess eier skrev i drivstofforbrukstråden så fikk han 8,5  24 timers dager med båtkjøring og ofte full fart i 1000 HK båt for 60 000 NOK. Så kan ikke bli så verst med tanke på at man skal gjerne også fortøye i havn ol. i løpet av båtsommern.

Link to post
Share on other sites

Husk at en snekke som du hadde før er veldig vinglete og "ustø" i forhold til et bredt planende skrog. Så jeg tipper at en 20 fots skjærgårdsjeep, eller ihvertfall en 25 fots motorbåt vil gi deg mye mye mere trgghetsfølelse enn snekka gjorde. Snekker er smale og lange, og rører mye på seg i bølger..

 

Jeg har 21 fot og den er veldig stødig selv i en del bølger.

 

Her er vi på tur, ca 35 nautiske mil, i relativ stor sjø, men aldri utrygt.. Ligger forøvrig bak en princess 50 her som det også sprutet en god del fra..

 

bilde

bilde

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det er godt mulig planende skrog er mye mer stabilt, men da blir jo bare båten enda mer stabil jo større den blir slik Alicraften opplevdes. Jeg likte rett og slett både størrelsen og farten på den og ønsker å finne meg noe veldig lignende i både størrelse og fart. Jeg har forstått at det blir betydelig dyrere enn det Alicraften ble nesten solgt for men forhåpentligvis også i bedre stand gjenspeilet av prisen.

Link to post
Share on other sites

Her har du en fin liten "drittbåt" som sikkert er prutbar også. Men god gammel norsk kvalitet.

 

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=87565155&WT.synd_type=agent

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Nei med 36000 Hk i kjelleren gikk den greit i 23 kn så ikke så veldig saktegående. Og parkering av båt har jeg aldri vært borti i mine snart 50 år med båt.

 

Det var sannelig en kjapping.

Jeg har alltid hatt forståelsen av at store tankskip har en fart på 12-15 knop vanligvis.

Om vi går 50 år tilbake til den første supertankeren over 200.000 dwt så hadde Idemitsu Maru 34.000 hk og 14 knop toppfart.

Dagens langt større Idemitsu Maru og de andre supertankerne i samme rederi ligger på 16-17 knop toppfart.

 

http://www.idemitsu.com/tanker/fleet/management.html

 

En av deres supertankere, Nissho Maru, har til og med "duoprop"  :smiley:

Ikke helt dagligdags på skip over 300.000 dwt iallefall.

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...