Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

Vet dere om man praktisk kan få gjort det samme med båt som med bil altså at man stempler den eksportert og får tilbake EU sin MVA (slik man får mehrwehrsteur tilbake på forhandlerkjøpte biler i Tyskland når de innføres i Norge) ?

 

http://www.yachtbroker.dk/baad/princess-435-super-tilbud-/2459 så f.eks når man får stempel på innreist og fortolla i Norge så vil forhandler i Danmark kunne få tilbake EU sin MVA ? Prisen var jo ganske konge hvis man skulle få rabatt (siden folk påstår disse er tungsolgt) så blir det MVA i Norge på ca. 125 000 og man kan kanskje få tilbake EU MVAen som på bil.

 

Ellers av båter man ikke finner på finn: http://www.yachtbroker.dk/baad/storebro-royal-cruiser-500-baltic/2076 denne var helt kongerå, men dessverre det var ikke prisen :lol: Men man får i hvert fall noe nytt på drømme/ønskelista for de som har samme smak som meg :lol:

Link to post
Share on other sites

Er det ikke sånn at båtene er bygd slik at skroget kommer akkurat under 15 meter siden badeplatform ol. teller ikke med da ? Uansett 2 mill ligger ikke og godgjør seg i lommeboka så det blir nok engang i den fjerne fremtid dersom i det hele tatt.

 

Men Princessen hadde jo knallpris nå skulle jeg ikke starte med drømmebåten men den prisen virket jo konge spesielt hvis man kan trekke fra EU MVA som på bil når man kjøper fra forhandler. Noen som har prøvd det praktisk?

Link to post
Share on other sites

Du kan ikke trekke fra dansk mva på den båten. Husk at 565000 er nesten 690000 nok. 

 

Og er du sikker på at den linjen din om biler fra tyskland er korrekt? 

En bruk bil (eller båt) blir jo ikke solgt på nytt med mva, det gjelder kun om bilen har vært registert på firma tidligere (Og nei, selger forhandleren en bil som har vært på privatperson, så kan du bare glemme det) 
Ofte står det i annonsen om man kan få mva tilbakebetalt. (Mwst ausweisbar \ mehrwehrsteur ausweisbar)

 

 

Og

"Beskrivelse og udstyrsliste er opgivet efter oplysninger fra ejer og YachtBroker indestår ikke for eventuelle fejl og unøjagtigheder" 

Gjett hvem du skal klage på feil til om det er noen på denne båten da... 

~Cral

Link to post
Share on other sites

Det kommer jo an på om det er mva i båten. Samme gjelder for biler fra eks Tyskland som du nevner. Er ikke alle biler du får trukket momsen fra heller. Vil anta at en eldre Princess er privateid og da blir det vel hardt å dra ut noe moms. Denne skuta kommer altså på nærmere 900' inn i Norge

Redigert av Fru Jacobsen (see edit history)


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

@Bårdp: Vakker den båten har sett den selv skikkelig "skip" i glassfiber men så var det prisen da og den trenger i hvert fall D5L om ikke Storebro trengte den. Uansett feil prisklasse.

 

@Cral: Alle biler som en forhandler selger har mehrwehrsteur ausweisbar mulighet med mindre de selges for en privat person og firmaet ikke er eier da. Men slike har jeg ikke vært borti hos forhandlere. Dermed er tanken at dersom YachtBroker kjøper den fra privatpersonen for å så selge den til meg så kan man trekke fra MVA når varen altså båten transporteres ut av EU. Uansett man merker av at man fikk dradd ut momsen før man fortoller i Norge så venter man og ser om den virkelig kommer.

 

Ellers hvis båten er hardsolgt som folk påstår så kan det hende de selger den for 500 000 blankt da blir det 605 000 norske + eventuell 25 % MVA fra 605 000 x 0,81 (19 % MVA i Tyskland vet ikke hvor mye det er i Danmark) og eventuell mulighet for å få tilbake danske MVAen.

 

Altså hele fornøyelsen vil kommer på 750 000 med litt flaks. Så kommer vedlikehold deretter da, men det begynner å se overkommelig ut.

Link to post
Share on other sites

Jeg spørr jo om man kan trekke fra MVA på båt siden det er jo en bruktvare akkurat som bruktbil. Og alle bruktbiler solgt av forhandler kan man få tilbake MVAen på i hvert fall de som kjøpes i Tyskland. Det har jeg gjort flere ganger. Antok da at hvis man kjøper båt fra forhandler så kan man trekke fra MVA og lurte på om noen av dere har prøvd slik prosedyre? Er det å drive "gjøn"?

Link to post
Share on other sites

@brs: Når det gjelder bil så er det du som er feilinformert. 90 % av bilene på mobile.de som er hos forhandlere kan man trekke fra MVAen på. Må bare sende dokumentasjon til forhandler på at bilen er ankommet og tollet inn i Norge (derfor også mulighet for fortolling for netto kjøpesum i Norge når man deklarerer at man skal få tilbake MVAen) så drar forhandler med den videre til det tyske tollvesenet og får MVAen som forhandler sender videre til kunden.

 

Dette ble gjort både på en Volvo importert for min mor, det ble gjort på en Passat importert for videresalg og solgt med 30 000 fortjeneste (takket være MVA returen nettopp) bare spør de på autostrada f.eks så får du vite at det kan fikses på alle biler som eies av forhandler som selger dem. Firmaeid bil = hver bil som forhandler selger fra salongen sin.

 

Altså dersom YachtBroker selger meg båten i form av å være forhandler så kan de få igjen den danske momsen når jeg sender dem dokumentasjon på at båten er tollbehandlet i Norge. Dette som analogi på reglene som gjelder for biler og øvrige varer solgt av forhandler. Båter har forsåvidt meg bekjent ikke noe unntaksbestemmelse i loven. Derfor lurte på om noen har gjort det i praksis.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke det har vært noe endring Autostrada har drevet med dette siden 2005 minst det var ved å kjøpe en bil fra dem som ble henta fra Tyskland at jeg lærte hele prosessen som jeg senere gjentok uten fordyrende mellomledd i Norge. Og båt omfattes jo av samme tollregler for MVA som bil så vidt jeg vet.

 

Dermed er det bare å finne ut av om YachtBroker kan selge båten og som momspliktig selskap så kan de få momsen refundert når båten eksporteres. Dersom det er den private eier som må selge båten uten at den går gjennom YachtBroker så er momsen tapt. Men man slipper i det minste å betale moms av momsen.  Lurte på om noen har allerede gjennomført noe slikt i praksis.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er ingen ekspert men mener man trenger en faktura som spesifiserer utenlandsk mva for å kunne trekke denne fra ved import (samt firmaets mva nummer). Var selv i den situasjon at jeg vurderte import av båt i fjor, og det var veldig få objekter som kunne kjøpes eks mva.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Det blir jo ikke plutselig mva i en privateid båt eller bil bare fordi et firma har kjøpt den. La oss si yachtbroker kjøper denne 435 av en privat selger for 500.000, så skal t.s få trukket 100.000 ut av dette ved export? Hvor skal de pengene tas fra?


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Altså EU har fått MVAen betalt den dagen båten ble solgt til første kunde av Princess Yachts in 1990 videre har den MVA fritt vandret innenfor EU og havnet i Danmark. Når den så forlater EU sitt område gjennom en ytre momsgrense så refunderes MVAen som på bil. Siden båt er jo ikke underlagt andre regler enn det biler er.

 

Ergo kunne du ved analogi likegodt spurt hvor kommer MVAen ifra når en tysker gir bruktbilen sin i innbytte hos en bilforhandler som videre selger bilen til en norsk kunde som eksporterer den ut av EU og selskapet får tilbake tysk MVA. Den MVAen ble betalt når varen var ny rett og slett er forklaringa. 

 

Hvis du ikke tror meg så spørr disse: http://autostrada.com/ eller sjekk her: http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/search.html?isSearchRequest=true&scopeId=C&maxPowerAsArray=PS&minPowerAsArray=PS&vatable=true&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED altså 800 000 biler til salgs hvor MVA kan fratrekkes og 1 400 000 totalt. Altså private selgere selger 600 000 og forhandlere selger 800 000 biler..... det er ikke 57,1 % firmabiler i Tyskland.

 

Er dette f.eks en firmabil: http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=236739536&vatable=true&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&scopeId=C&isSearchRequest=true&pageNumber=1 den selges av en forhandler som har fått den fra kunde. Hvor kom MVA pengene ifra ? De kom jo fra førstegangssalget er eneste svar. Og EU gir penger tilbake ved eksport utenfor EU sine momsgrenser for at næringslivet skal ha større konkurranseevne er det klare svaret. USA tror jeg gjør det samme med sine eksportvarer uansett alder på dem. Det handler om internasjonal konkurranse.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Helt greit det der. Prøvde samme resonement fra Sverige, fungerte ikke. De er medlem av EU. Dette var ikke bil, men stål.  Ha, ha, den var god, sa svenske myndigheter. Vi skal ha mva, sa Fredrikstad tollsted. Mulig det kan ha noen med registreringshistorikk å gjøre. Men det er jo bare å importere sakene, så får man visshet. Jeg er ikke spesialist på tolldeklarering. Men når jeg kjøper nytt produkt (ikke bil) av registrert forhandler/produsent på utførsel, så går det fullstendig sømløst.

 

Det med den Princessen var en bra analog. Båt ny 1 mill. MVA (kommer an på land den ble solgt i), si 200 000. Solgt ut av EU etter 10 år. Ny verdi på EU bruktmarked 500 000. MVA-refusjon 200 000. Kjøpsverdi 300 000. Blir så klart penger av slikt.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men det er ikke korrekt at det er kun biler som har gått i næring og kun nyere biler siden det ligger tusenvis av gamle biler på mobile.de hvor man kan fradra MVA og 57 % av alle biler til salgs i Tyskland har ikke gått i næring. For øvrig kan hver eneste forhandler selge bilen med MVA fradrag. De gir deg enten dokumentasjon som du må få stempla av tysk tollvesen og deretter sende dokumentasjon fra Norge at bilen er importert (man må ikke bevise at man har fått MVAen tilbake gikk helt greit i Brevik tollsted å betale norsk MVA på netto pris uten å vente på refusjonen fra Tyskland som tok ca. 2 måneder ved importen av Passat for videresalg.) En bedre forhandler fikser alt selv for deg og selv besøker det tyske tollvesenet og informerer hva slags dokumentasjon må innsendes fra Norge.

 

Dette er hva gjelder bil, stål har jeg ingen anelse om men man må ha kjøpt det fra forhandler og deklarere i Sverige at varene skal ut av EU og forhandler skal da ha noe dokumentasjon så må man sende bevis fra Norge på at varene er ankommet Norge til forhandler og da kan forhandler få tilbake MVAen i Sverige. Dette for å gjøre EU varen konkurransedyktig i land utenfor EU og varene blir ikke konkurransedyktige av dobbel skatt. For øvrig har jeg importert en datamaskin fra Polen til Norge da jeg sendte dokumenter fra norsk tollvesen til det Polske selskapet så fikk jeg enkelt og greit tilbake den polske MVAen.

 

PS. Hvis selskaper i EU produserer mange varer og selger dem i utlandet så går deres inntekter opp og det samme gjør behovet for arbeidskraft. Selskapet og arbeidskraften betaler mer skatt jo bedre det går og da kan staten overleve å ikke tjene inn MVAen på brukte varer har den allerede tjent inn MVA når varen var ny og når den er eldre blir det mindre MVA som tilbakebetales ved utførsel.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke fordypet meg i MVAen men det fremgår ganske lettfattelig at så lenge forhandler fyller ut et tollskjema på varen og den blir eksportert ut av landet så kan man få igjen MVAen det gjelder også for eksport ut av Norge: http://www.dinside.no/reise/fa-momsen-tilbake-nar-du-flytter-til-utlandet/63626725

 

http://www.toll.no/upload/skjema/RD-0032B-Svalbard.pdf

 

EU har akkurat samme fremgangsmåten siden noe annet hadde gjort deres varer lite konkurransedyktige det er vanligvis staten som varene importeres til som prøver å skape tollbarrierer for å skjerme egen næring, eksportør staten vil veldig gjerne eksportere.

 

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bruktbil/autofil-sjefens-bruktimport-tips-spar-100-000-kroner/a/10082944/

 

Det relevante:

 

" Momsrefusjon litt trøblete

- Hvordan får du refundert momsen?

- Dette er innviklet! Den tyske forhandleren må starte opp en utførsel som kalles Ausführerklärung (eksport). Fra juli 2009 foregår dette elektronisk. Det utstedes da et elektronisk dokument, som gir bilen et unikt MRN-nummer.

På grenseovergangen ut av EU må du inn på tollkontoret for å «stemple ut» bilen.

Hjemme i Norge får du så en deklarasjon og kvittering på at norsk moms er betalt. En kopi av dette, den originale Ausführerklärung med stempel og kopi av kvitteringen sendes så rekommandert til forhandleren. Han vil da (forhåpentligvis) overføre pengene til deg. Uansett må du legge ut for den tyske momsen. "

 

Det samme må kunne gjennomføres med båt kjøpt av forhandler. Altså denne Princessen kan bli enda mer kupp dersom den er eid av MVA-pliktig bedrift noe Yachtbroker er (Den MVA-pliktige bedriften kan akkurat som en bilforhandler skaffe båten fra en privatperson). Danmark har jo 25 % MVA som Norge så ved refusjon blir det kun den prisen som man kjøper den for og siden folk fortalte noe om "tungtsolgt" kan man jo foreslå rabatt :lol:

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du kjøper et produkt fra en mva-reg forhandler på utførsel. Mva blir garantert via bankgaranti eller fortrolighet mot utførende part, greit nok. Om du kjøper en båt av en mva-reg forhandler, legger forhandler på fra sin selger fortjeneste pluss mva av totalen. Kjøper man fra privat, kjøper man uten disse to forannevnte tilleggene. Og importør utenfor EU betaler mva i forhold til salgspris fra privatperson (uten påslag av fortjeneste) (hvis godkjent av importplass tollvesen, eller tolltakst). Er det noe sted det glipper for meg her?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...