Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

Altså båten er et ferdigmomset produkt den ble momset den dagen den ble solgt av Princess Yachts til kunde nr. 1. Den er hele veien et ferdigmomset produkt så når forhandler kjøper den av privatpersonen eller får den i innbytte så betales det ikke noe nytt MVA og det fradras heller ikke noe MVA hos forhandler på skatten. Deretter legger forhandler på MVA på sin fortjeneste ja men ikke på hele båten siden den er allerede momset. Deretter fylles utføreselsdokument ut den stemples ut i Hirtshals akkurat som biler ut av EU og stemples inn i Brevik i Norge deretter sendes dokumentasjon til forhandler som får igjen dansk MVA for helheten.

 

Det er jo slik det fungerer med biler i hvert fall noe annet ville vært sprøtt og kreve eget lovverk. Siden en bil som selges fra forhandler får ikke ny MVA på hele salgssummen, da bilen inneholder MVAen i sin pris allerede når den private selger eller gir den i innbytte til forhandler. Bilen har blitt MVA belagt da den var ny det samme ble jo båten og staten har den gangen tatt inn mye mer penger i MVA enn det den vil gi tilbake når den er gammel. Og staten kan heller ikke lures ved å selge bilen/båten/varen til kunstig høy pris for å få mer fradrag (hvis man skulle eksportere den til 0 % MVA skatteparadis) fordi den vil jo skattelegge overskuddet til bedriften eller lønna til daglig leder uansett hvordan man prøver å få ut pengene på lovlig måte. Ulovlig måte er sanksjonert med fengsel.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig ikke, hvis kjøper nr. 1 kjøpte båten for 1 mill euro netto betalte han 1 250 000 euro for båten dersom han kjøpte den i Danmark (han kjøpte den i England og dro den uten ny MVA behandling over til Danmark men det er irrelevant for poenget). Altså han betalte 250 000 euro i MVA.

 

Når båten er blitt 26 år gammel så er den la oss si solgt av kunden til et selskap for 100 000 euro deretter videreselger selskapet den for 100 000 euro til en kjøper fra utenfor EU f.eks Norge og fyller ut utførselsdokumenter som stemples i Hirtshals og deretter i Brevik. Så får forhandler alle stemplede dokumenter tilbake og leverer dem i tollboden i Danmark. Der tar tollboden 100 000 / 1,25 = 80 000 netto pris og de gir tilbake 20 000 euro. De samme 20 000 euro betaler man i norsk MVA 25 % av 80 000 euro som blir da prisen man har betalt i Danmark.

 

Nå har jeg gjort dette med simple og ikke reelle tall for at de skulle være lettfattelige også for noen som ikke liker matematikk.

Link to post
Share on other sites

Det er da ingen her som ikke har et ekstatisk forhold til matte. Poenget mitt er at du muligens ikke parrer matte med regnskap. Og hva de forskjellige tolletater godtar eller ikke. Men stå på, og la oss få resultatet. En gang, i forrige årtusen, importerte vi bildeler fra bilopphugger i Charlottenberg (etter husken). Vi betalte toll og avgifter etter kvittering. Inntil tollen mente at kiloprisen ble underlig lav. Da ble det toll og avgifter etter skjønn. Tollen hadde forsåvidt rett i at kvitteringene ikke altid reflekterte faktisk betalt pris. Gubben i Cadillacen (høggern) og vi gutta med fettsleik ble jo på god fot etter hvert :-) Men dette er over 50 år siden.

Link to post
Share on other sites

Refusjon av moms er ikke er forhold som norske myndigheter legger seg opp i, dette må avklares i det landet man ønsker momsrefusjon. Norsk moms ved innførsel er det uansett, og man får også moms på den allerede betalte momsen i utlandet dersom man ikke klarer å få denne refundert. Så her må du spørre selger om han klarer å gi deg nødvendige papirer som synliggjør hva momsen utgjør. Så må du få en bekreftelse på tollvesenet i landet du handler på at det godtar dette.  Verre er det trolig ikke.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

 

 

Når båten er blitt 26 år gammel så er den la oss si solgt av kunden til et selskap for 100 000 euro deretter videreselger selskapet den for 100 000 euro til en kjøper fra utenfor EU f.eks Norge...

Jeg har til gode å se 26 år gamle båter (samt vesentlig nyere...) bli kjøpt opp og så omsatt av selskaper. Så vidt jeg har fått med meg foregår den profesjonelle delen  av bruktbåtsalget også i Europa som kommisjons - eller formidlingssalg gjennom megler, omtrent som her i Norge. Altså er den private eieren fremdeles den formelle selgeren.

 

Det er en og annen bekjent som har skaffet seg en tidligere leasing- eller sliten utleiebåt fra Middelhavet (båten har vært registrert i næring) hvor det er tynet ut litt merverdiavgift på hjemveien, men med dagens priser i Norge har jeg enda ikke sett en kalkyle som har vært særlig lønnsom i forhold til å kjøpe en tilsvarende norsk-utstyrt båt her hjemme. Et par av disse har blitt virkelig dyre prosjekter, til og med før båten har ankommet Norge.

 

Du reflekterer båtkjøp og et båthold som ligger hinsides langt unna det jeg har vært en del av i ca 30 år, men som flere andre her ønsker jeg deg selvsagt lykke til med ideene dine.

 

Skulle du imidlertid oppdage at noen ubetydelige detaljer ikke skulle stemme med planene dine, som for eksempel drivstofføkonomi, vedlikeholdskostnader, havneleie, motorreparasjoner, forventet driftssikkerhet, delepriser, garantiordninger, m.m., så antar jeg at det i så fall skyldes at du likevel må forholde deg til den samme markedsrealismen som oss andre.

Link to post
Share on other sites

Nå var jo håpet og spørsmålet om noen allerede har gjort den biten "Men stå på, og la oss få resultatet."  og kunne fortelle om resultatet med båt og om det fungerer like lett som med bil. Det hadde jo åpnet nye muligheter for båtanskaffelse blir jo betydelig forskjell med utropspris på en annonse utgått for 1 år siden 950 000 i Norge og en annonse med utropspris 565 000 DKK dersom man kan få refundert den danske momsen. 

 

@Tilde: Biler blir omsatt på denne måten, båt kan kanskje også bli det dersom man får til en avtale med selskapet og de skjønner hvilke markeder de får dersom folk kan få momsrefusjon spesielt fra Danmark hvor momsen er 25 % som i Norge altså det ville gått i null og man kunne kjøpt båten til prisen som er annonsert der borte. 

 

Når det gjelder markedsrealisme så har to Princess eiere uttalt seg meget annereldes enn resten da den ene fortalte i drivstofføkonomi tråden at hans båt brukte 60 000 NOK på drivstoff for 8,5  24 timers dager med høy fart og med vedlikehold og båtplass brukte han 110 000 i året. Men han hadde en 2006 modell da, en annen som kjøpte en Princess 414 fortalte at han fikk den til en god del mindre enn 550 000 (som jeg trodde var en god pris) og det eneste som dævva var noen lyspærer. Men jeg er klar over at de var veldig heldige og at jeg trolig ikke blir like heldig, men håper jo ikke at alt som kan gå feil må gå feil som i de økonomiske dommedagsscenarioene det fortelles om. Hadde alt alltid gått så feil som det kan gå så hadde vel ingen eid båter med unntak for multimillionærer.

 

Ellers selv uten MVA refusjon og med norsk MVA på hele prisen blir dette lønnsomt: http://www.yachtbroker.dk/baad/princess-435-super-tilbud-/2459 vs http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=57699243

 

565 000 DKK x 1,22 = 689 300 NOK   så  25 % MVA blir da 689 300 x 1,25 = 861 625 NOK ferdig betalt til Norge. Avstand fra Stavanger til Langesund området blir nesten lenger enn fra Danmark til Langesund området når det gjelder eventuelle fraktkostnader. Så da har man utgangspunkt 861 625 NOK vs 950 000 NOK før pruting også må man huske på at båten i Norge finnes jo ikke siden den ble solgt for lenge siden så det finnes ikke noe tilbud i Norge for tiden av Princess 414 og Princess 435.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når det gjelder drivstofføkonomi gjelder kun harde fakta og bruksmønster. En Princess eller to har ikke annerledes drivstofføkonomi enn tilsvarende andre skrogkonstruksjoner.

 

Litt forenklet bruker en marinemotor ca 200 gram diesel pr utnyttet hk pr time.  Drar jeg litt på med mine to forholdvis nye Yanmar`er på hver 440 hk, er jeg oppe i et forbruk på ca 120 - 140 l/t. Dette tilsvarer etter formelen over et effektuttak på ca 350-380 hk pr motor, eller 700-760 hk til sammen. Dette er en relativt moderne skrogkonstruksjon (Swift Trawler).

 

Overført til en 26 år gammel skrogkonstruksjon fra Princess med ditto gamle motorer med omtrent samme effektuttak, finnes det ingen trylleformel som tilsier at Princess`en skal bruke mindre. I praksis vil kombo`en av 26 år gammel båt/motor garantert bruke mer. Så bruk formelen over i stedet for å henge deg opp i halve og ufullstendige setninger fra innlegg her på Båtplassen. I eldre Princess sitter gjerne motorer fra VP, men du kan også finne diverse andre drivlinjer, etter hva som var originalmontert eller som før eller siden ble erstattet med originalmotorene. Noe er bra enda, mye kan være dårlig. Det er ingenting ved Princess som er mer økonomisk i drift enn andre tilsvarende båter.

Redigert av Tilde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Tilde: Jeg tenkte på vedlikeholdskostnader da, når det gjelder drivstofforbruk så fortalte eier av Princess 45 med 1000 HK motor at han brukte 60 000 NOK på drivstoff til å kjøre i 200 timer.

 

Sitat: "Ca 200 motortimer har jeg brukt båten i år.  Jeg er dessverre født med kronisk dårlig tid, så jeg ligger for det meste i 25 knop (max er 32) hvor jeg bruker ca 100 liter i timen

Det gikk en del lake på årets ferietur fra Bergen til Sørlandet og svenskekysten og hjem igjen.  "Snekkefart" er kun inn og ut av havner."

 

Dette fortalte Princess 414 eier: "På hard gange, ca 16 - 18 knop snitt hastighet brukte båten rundt 70 l/ timen.
Det er jo en god del, men flytter seg ganske langt i den hastigheten også.
Så alt i alt må jeg si at jeg er kjempefornøy med handelen og båten."

 

Jeg skjønner at de kanskje pynter litt på tallene men skjønner ikke hvorfor to Volvo-Penta motorer på 612 HK til sammen skal bruke mer enn to 1000 HK (tilsammen) motorer i en Princess 45 men jeg skjønner at disse er fra 2006 og den i 435ern er fra 1990. Men uansett det er ikke noe plikt til å kjøre på maksfart i flere 24 timers døgn. Man kan av og til rett og slett cruise rundt delikat i lavforbruksfart 6-8 knop eller enda saktere når man dorger f.eks. Så ligger man også gjerne i havn osv.

 

Jeg tror det er sjeldent noen drar på i maksfart i 8 24timers døgn og om noen så gjorde så ville utgiftene være på 200 000 NOK per sesong da med 140 liter timen hvis man skal gjøre dette så kan man likegodt dra på tur til Østersjøen og tanke i Kaliningrad til 4-5 kr litern altså virkelig avgiftsfri diesel (Russland) da koster det plustelig "bare" 100 000 NOK å kjøre maksfart i 8 døgn på 24 timer. Men jeg tror ikke flere døgn  i maksfart er nødvendig for å nyte båtferie og ikke er det sunt for motorn heller vil jeg tro.

Link to post
Share on other sites

Hvilket regnestykke? Det med beregning av Princess 435 pris i Norge med MVA og uten eventuell MVA fradrag i Danmark? Brukte google kurs DKK/NOK og la på litt siden man får ikke alltid perfekt vekslekurs selv med forex, deretter la på MVAen. La ikke på frakt fra Danmark til Langesund området.

 

Eller mente du det med beregning av eventuell MVA fradrag? Eller det med drivstoffet? Det med drivstoffe er uten beregning bare omtrentlige verdier. Med 8,5 kroner litern blir 8 døgn på 24 timer 140 liter timen: 228 480 NOK i Russland blir prisen per liter omregnet fra rubler ca. 4,5 NOK per liter diesel ergo blir det: 120 960 kroner hvis noen må kjøre på maksfart i 8 fulle 24 timers døgn. Altså da er søvn, havn, dorging osv. ikke inkludert i tidsbruken. Men vil man bruke mest mulig og haste avsted hele tida så klart man kan jo :lol:

 

PS. Hvis selgern ikke jukser med motortimer så har båten hittil vært kjørt 52 timer per år inklusive sakte fart. Ergo virker det som 192 timer på maksfart blir litt "overkill" for de fleste båteiere som sannsynlig bruk.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Grunnen til at jeg skrev 'stå på', er at jeg ikke kjenner noen som har foretatt den type handel. Derfor er det en fin erfaring. Alle jeg kjenner som har kjøpt brukte (annenhåndsmarked) EU-båter tar dem ikke inn til Norge. I Strömstad ligger det mange  slike båter som ikke passerer grensen til Norge. Mens vi andre er nødt til å passere norskegrensen en gang i blant, for ikke å bli tvangsmomset inn i Eu.

Link to post
Share on other sites

Drivstoffutgifter: 60000 kr på å køyre i 200 timer. For det meste i marsjfart med forbruk på ca 100 liter i timen. Dette kan tvilsomt henge heil i hop.

 

Dersom vi seier 100 timer med forbruk på 100 l/t og multipliserer med ein literpris på 10 kr, så blir det ganske nøyaktig 100000 kroner. Å dra inn at du skal til Kalingrad og fylle opp tanken der, er berre tull.

Link to post
Share on other sites

@Hulda: Jeg tror det hele står og faller på hvem man kjøper båten av hvis man kan få MVA-pliktig selskap til å stå som selger og delta i prosedyren så burde det etter alle lovverk fungere. Antar at de private selskapene tror ikke på at norske kunder "make sale amounts great again :lol: " at de ikke enda har gjort samme som bilforhandlere i Tyskland.

 

@sunnmøre: Det er ikke mitt regnestykke men han som eier Princess 45 med 1000 HK sitt regnestykke. Ellers er vel 10 kroner litern bra pris på søndag med avgiftsdiesel "avgiftsfri" skal være rimelige selv i Norge vil jeg tro. Hvis man engang skal på langtur så man trenger masse døgn med kjøring så blir det for min del mest sannsynlig ved kysten og ned til Østersjøen også videre ved Tysk og Polsk kyst helt til Gdansk området. Da er Kaliningrad naturlig tankested for denne ferien ved Østersjøkysten.

 

En ferie i Norge blir mer som "marsjfart til fiskeplassen" og deretter dorge litt eller stå der og drifte på havet i helgene og i ferien crusing stort sett i saktefart imens man nyter havet og kysten. Men jeg vil gjerne ha muligheten til raskere fart dersom jeg får slik ønske. Derfor vil jeg ikke ha en fortrengingsskrog båt.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Bårdp: Han skrev det i drivstoff tråden ante ikke at han prøvde å selge båten sin da. Men man trenger ikke alltid å gasse motorene på maksfart uansett, holder av og til å putre litt som de med fortrengingsskrog imens man har muligheten til å gasse på ved behov eller spesielt ønske.

Link to post
Share on other sites

@teerex: Akkurat denne 25 foteren du linket så ganske grei ut til å være liten, men skjønner ikke hvordan den skulle være bedre enn denne hvor det påstås at motor er gått 60 timer: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=85115013 ?

 

V8-motoren på 150 hk har ikke turbo, så den blir litt slapp. Men varer sikkert lenge.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Joda en trenger ikke kjøre på full fart hele tiden men når en skal oppgi drivstofforbruk er det jo ikke tomgangsforbruket som er av interesse,

 

En båt med 1000 Hk vil bruke 200 l/t på ful fart. ca 150 l/t på "normal" mars fart, og selvsagt mye mindre på tomgang. Om en eier for det meste putrer rundt på tomgang for så å hevde at det han da får som gjennomsnittsforbruk er det båten bruker blir jo litt søkt. Om nå neste eier har et mer normalt bruksmønster vil han få seg en kraftig overraskelse når tankene skal fylles.

Link to post
Share on other sites

En 10 år gammel 8,9 liter Cummins 400 hk dieselmotor bruker 80 liter/time på full gass.

Oppskalert til 500 hk x 2 blir det 200 liter/time totalt. Gjelder saktegående dieselmotor, max 2100 rpm i dette tilfellet.

 

Det virker som om hurtiggående dieselmotorer med max effekt ved 3500-4000 rpm har noe dårligere effektivitet, dvs. høyere spesifikt forbruk.

Men de gir jo mye ytelse pr. kg motorvekt for planende båter i moderat størrelse.

 

http://www.sbmar.com/docs/performance-curves/QSL%209%20%5B405,2100,8419,HO,Jan%2007,M-91396%5D.pdf

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

EU har akkurat samme fremgangsmåten siden noe annet hadde gjort deres varer lite konkurransedyktige det er vanligvis staten som varene importeres til som prøver å skape tollbarrierer for å skjerme egen næring, eksportør staten vil veldig gjerne eksportere.

 

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bruktbil/autofil-sjefens-bruktimport-tips-spar-100-000-kroner/a/10082944/

 

 

I artikkel du linker til i VG står det følgende:

 

Men den kanskje viktigste besparelsen ligger i å finne en bil som har vært eid av et firma - for da kan du få refundert 19 prosent moms. På svenske biler får du refundert 25 prosent moms.

 

Hvordan tolker du denne setningen?

Link to post
Share on other sites

I eit av svara dine, ser det ut til at du trur at 10 kroner literen er mykje for diesel. Trur nok at det i åra framover blir vanskeleg å få diesel til denne prisen langs kysten. Så å kalkulere inn billigare diesel enn det er nok dessverre lite realistisk.

 

Dersom du vil til Kalingrad for å fylle tanken, og å feriere i området, så må du kalkulere inn kostnaden med å kome deg dit. Veit ikkje kvar du bur, men frå sørlandskysten vil eg tru det er kanskje 500-600 nm dit. Dersom vi seier det er 600 nm, og at du bruker 5 liter pr nm, så bruker du 3000 liter kvar veg dersom du går med planingsfart. Dersom du topper tanken med billig diesel i Kalingrad før heimturen, så kjem du ikkje lenger enn til sør-Sverige før du må fylle tanken til normale prisar.

 

Kjøp deg ein rimeleg norsk båt og skaff deg erfaring, helst så ny som mogleg. Oftast heng pris og kvalitet saman. Deretter kan du vurdere ein eldre og større båt om du finn ut at det er fornuftig.

 

For å samanlikne med bilverden: For ein førstegangskjøpar er det meir fornuftig med ein nyare Toyota Yaris enn ein Range Rover frå 80-talet. Kjøper du den siste, så skal du anten ha mykje kunnskap om mekking eller mykje pengar..... Du bør etter mitt syn skaffe deg ein båt tilsvarande ein Yaris. D.v.s. ein enkel båt, som er forutsigbar og enkel og vedlikeholde. Ikkje minst må du skaffe deg praktisk erfaring med å handtere båt før du tenkjer på noko større.

Link to post
Share on other sites

@brs: Jeg tolker denne setningen slik at en forhandler må eie bilen for å kunne få momsrefusjon. Altså 800 000 biler selges av forhandlere i Tyskland og 600 000 av privatpersoner. Det er ikke 800 000 firmabiler som er lagt ut til salgs men altså biler hos forhandlere som er eid av dem etter at de fikk dem i innbytte eller kjøpte dem opp fra kunder.

 

Når det gjelder drivstoff så vet jeg at det blir dyrt men det er bare å forberede seg på det hvis man skal eie båten og realisere drømmen, ellers kan man ofte putre av sted i "fortrengningsfart" må ikke kjøre i maksfart for å nyte kysten eller få fiska på Skagerrak. Men fint å kunne kjøre fort dersom man ønsker det derfor vil jeg ikke ha en stålbåt de er heller ikke like fine som Princessene synes jeg da. Ellers hvis jeg noensinne skulle på langtur så ville jeg blitt den ferien ved Polske kysten og dermed kunne tanket i Kaliningrad og rota rundt kysten denne ferien. Men klart å komme seg dit og komme tilbake må man til vanlig pris.

 

Ellers jeg synes 10 kroner litern er dyrt hvis man kan få drivstoff til 8,5 kroner litern. Hvis man vanligvis fikk til 12 kroner litern hadde jeg syntes det er rimelig alt er relativt. I Russland er 6 kroner litern dyrt hvis man får det normalt til 4,5 kroner litern fordi de har seriøst avgiftsfri og ikke bare avgiftsredusert.

 

@Sunnmøre: Alle er ikke like bilen jeg øvelseskjørte med og første jeg kjørte etter å ha fått lappen var foreldras BMW 530i som dengangen var 2 år gammel, deretter har jeg kjørt med A8 som er heller ikke min. For egne penger har jeg kjøpt min feriebil BMW 760i. En Yaris hadde jeg aldri kjøpt da hadde jeg kjørt kollektivt i stedet :lol: 

Båt skal være en glede så hvis jeg skal bruke masse penger på det så må det jammen være en glede. Masse penger på ny "Yaris båt" da hadde jeg droppa hele greia. Men tenkte på overgangsbåt så det blir ikke så dyrt om jeg må droppe hele greia og båten må skrotes grunnet vedlikehold dyrere enn dets verdi. Da var Alicraften til 89 000 perfekt man kunne brukt den så lenge den virka.... men det gikk jo ikke. Men har nå den Bowi Seraien til 130 000 i sikte siden det blir en rimelig overgangsbåt av passe størrelse og "dævver den så dævver den" den koster ikke 500 000 ++ og blir også mindre vondt enn om båt til 300 000 "dævver".

Link to post
Share on other sites

Vel igjen, du tar altså feil i dine antakelser om at en tysk forhandler bare kan kjøpe en privat bruktbil og derved kunne kreve momsen refundert ved utførsel. For å kunne det må bilen være såkalt MwSt auweisbar. Så det du må gjøre er å spørre den forhandleren du tenker handle hos om en garanti for at mva kan refunderes. 

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...