Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

@Framtia: Hvordan er det mulig at mehrwehrsteur er ausweisbar på 800 000 av 1 400 000 annonserte biler i Tyskland og at biler som er 20 år gamle kan også unndras moms ved eksport ut av EU ? Bilforhandlere kan selge alle biler for eksport jeg har jo handlet bil mange ganger fra Tyskland og fikk det alltid tilbake. Bare sjekk selv alle absolutt alle bilene hos forhandler kan fradras MVA. Man må bare passe på å få riktig dokumentasjon og få det stemplet der man skal. Tror du virkelig forhandlere har 100 % firmabiler til salgs og ikke biler de får fra kunder ved innbytte eller oppkjøp ?

Link to post
Share on other sites

@brs: Det er jo ikke noe tro bare undersøk bruktbilmarkedet i Tyskland så ser du at alle biler solgt av forhandlere tilbys med mehrwehrsteur ausweisbar. Spørr bedrifter som importerer biler fra Tyskland til Norge om du ikke tror på meg og heller ikke på informasjon på mobile.de (100 % av biler listet hos forhandler er mwst. ausweisbar, det er ikke 100 % firmabiler som selges av forhandlere MEN de er 100 % eid av bilforhandler firmaet).

 

Når jeg skal kjøpe drømmebåten så vil jeg forsøke om det går an med båt, den blir uansett rimeligere selv med MVA, spesielt når det er 0 til salgs i Norge av denne modellen :lol:

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@StåleK: Selvfølgelig kan jeg utdype dette hadde det gøy med mine to fettere med å "kjøre ihjel" gamle 190 mercer og W124 på gresslette i Polen de var utrangerte men ganske morro å kjøre i hjel som 18 åring den ene drukna til og med i elva (bilen ikke fettern altså :lol: ) merce er ikke akkurat en UAZ :lol: . Hadde fortsatt kjørt en slik en utrangert gamling til jobben om jeg ikke hadde råd til noe annet fremfor en flunkende ny Yaris som jeg hadde hatet synet av. Blir litt samme tankegang med  båt bedre med en gammel men stor og fin enn ny men liten og "støgg" som man hater synet av.

 

For øvrig Alicraften hadde blå tepper :lol:  http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=84276093 og jeg tror at den hadde fungert nok litt til siden motor var ikke så gammel og utrangert og kostet det samme som en ferie med drivstoff til Princess 435 med kontrollert lavhastighets bruk. Vedlikehold hadde blitt utført med mindre den hadde kostet mer enn båten var verdt var planen da. Uansett den kostet halv pris av hva saktere og mindre båter koster uten at man kan være sikker på at de ikke er like utrangert. Som overgangsbåt var den perfekt.

Link to post
Share on other sites

 

Når jeg skal kjøpe drømmebåten så vil jeg forsøke om det går an med båt, den blir uansett rimeligere selv med MVA, spesielt når det er 0 til salgs i Norge av denne modellen :lol:

Det er bare å sende en mail med dine spørsmål til tollvesenet, så får du svar på alt du trenger for innførsel av brukt fritidsbåt. Ingen vits i å synse.

Link to post
Share on other sites

@GeirFrode: Må spørre det danske tollvesenet i såfall siden det norske skal ikke refundere men ta MVA. Og med bil så spurte de i Norge i Brevik om det var helt sikkert at jeg fikk MVA tilbake og deretter beregnet det norske fra nettosummen. Pengene som ble refundert fra Tyskland kom etter 2 måneder ved Passat import og ved Volvo import var det en bedre forhandler da kom pengene i løpet av 1 uke.

 

Men må i såfall spørre det danske tollvesenet om det holder at jeg kjøper båt fra dansk forhandler og får stemplet denne ved tollboden i Hirtshals som uteksportert fra EU og om de da refunderer MVA til forhandler.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@brs: Det er jo ikke noe tro bare undersøk bruktbilmarkedet i Tyskland så ser du at alle biler solgt av forhandlere tilbys med mehrwehrsteur ausweisbar.ikke på informasjon på mobile.de (100 % av biler listet hos forhandler er mwst. ausweisbar, det er ikke 100 % firmabiler som selges av forhandlere MEN de er 100 % eid av bilforhandler modellen :lol:

 

Dette stemmer overhode ikke.. Har import flere biler selv til privat bruk, og ikke alle biler har refunderbar moms hos forhandlere, men det fleste "nyere" har det. De må være eid av et firma: Privat kjørt er de fleste, men de har stått registrert på firma .

 

For få igjen moms på gammel båt, må det ha blitt brukt i næring, så du kan vel nærmest glemme dette..

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Førstefender: Så det vil si at 57 % tyskere kjører biler registrert på et firma med tanke på at disse kan bli solgt til Norge/USA/ut av EU :lol: ?  Du vet jo det ikke er noe MVA internt mellom de forskjellige EU landene.

 

Forhandlere  har jo 100 % av biler de annonserer til salgs med Mwst. ausweisbar så jeg antar de er eid av et firma på den måten at firmaet er bilforhandler som selger dem, men de har tidligere vært brukt av private som har gitt dem innbytte eller fått dem oppkjøpt av forhandlern. Jeg har selv i 2012 kjøpt en nesten ny Passat som en forhandler akkurat fikk i innbytte av noen som ville endre bil og kjøpte den til og med før forhandlern klargjorde den for salg. 

 

Her kommer en lenger ikke "obligatorisk" historie om "ærlige forhandlere":  Egentlig skulle jeg kjøpe en annen bil men det ble oppdaget at den ikke er ulykkesfri og forhandler fikk forslag om å senke prisen eller bli anmeldt for juks som medførte bomtur fra Norge og for å annonsere med unfallsfrei. "Den ærlige tysker" ble jo blodsprengt av sinne men han sa til slutt at nei han vil ikke selge "unfallsfrei" 4000 euro under avtalt pris fordi noen som ikke kan bil vil bare kjøpe den uten å finne ut av det :lol:  Den "ærlige" tyskern, men foreslo istedet å selge en uvasket innbytte bil som var unfallsfrei og som var ikke klargjort for salg enda og da så å si med egenfortjeneste på 200 euro fra innbytteprisen for å slippe mer trøbbel for at han bedrev med juks på andre biler."

 

Deretter ble dokumentasjon stemplet i en tysk tollbod i Magdeburg og forhandler har underskrevet at han kommer til å utbetale refundert MVA til meg (stolte jo ikke på at "ærlige tysker" ikke har tenkt å beholde den istedet)   deretter ble dokumentasjonen om utførsel stemplet i Hirtshals og deretter på tollboden i Brevik. Alt ble sendt til tyskern og etter 2 måneder og litt "juridiske trusler" sendte han endelig MVAen tilbake. Helheten endte veldig pent, en norsk kunde fikk kjøpe en velutstyrt og virkelig ulykkesfri bil med ekte km stand til 50 000 under pris hos forhandler, jeg tjente 30 000 og kunden har etter et halvtår besvart forespørsel med at han er kjempefornøyd med bilen. Lett var det ikke men det går an :lol:

 

Samme greia ble gjentatt med min mor sin Volvo XC60 men der var bilen en demobil hos forhandler som ble solgt til knallbra pris og forhandler var ærlig og redelig fiksa alle dokumenter og til og med de røde skiltene selv med de tyske myndighetene og stod i kø for oss til og med for å fikse saken med tysk forvaltning. MVAen ble refundert av forhandler etter kun 1 uke. Men bilen var trolig i en for dyr prisklasse til at noen ville kjøpe den privat selv annonsert 70 000 under forhandler pris (for morro skyld for å se om det går an å fortsette å tjene på bilsalg) dermed kjører morra mi den til dagens dato.

 

Uansett det går an med bil og jeg betviler at 57 % av alle biler til salgs i Tyskland har gått som firmabil.

 

Med båt høres det mye verre ut å få tilbake EU sin MVA hvis båten må seriøst ha gått i næring. Da måtte det eventuelt ha vært en charterbåt da hvis det ikke holder at et privat firma eier båten slik det gjør med bil men skal ringe dansk tollbod for sikkerhetsskyld for å finne ut av dette.

 

Uansett utgangspunktet selv med MVA på MVAen er 100 000 billigere før pruting enn norsk pris før pruting på en båt som ikke er annonsert på finn.no engang.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@brs: Jeg spør om båtråd ikke om bilråd og angående bil så vet jeg faktisk hvordan det fungrerer med Tyskland i praksis ikke bare teori.

 

@hanto: Først skal man finne ut hva som skjer deretter kjøpe noe det er min tankegang, derfor spørsmål om noen har prøvd dette med båt. Men bil så har man stor autostrada forhandler i Skien så det var enkelt å finne ut av at det går veldig bra, før jeg gjennomførte det i praksis.

 

@OddArild: 1988 modell altså 28 år.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Førstefender: Så det vil si at 57 % tyskere kjører biler registrert på et firma med tanke på at disse kan bli solgt til Norge/USA/ut av EU :lol: ?  Du vet jo det ikke er noe MVA internt mellom de forskjellige EU landene.

 

Forhandlere  har jo 100 % av biler de annonserer til salgs med Mwst. ausweisbar så jeg antar de er eid av et firma på den måten at firmaet er bilforhandler som selger dem, men de har tidligere vært brukt av private som har gitt dem innbytte eller fått dem oppkjøpt av forhandlern. Jeg har selv i 2012 kjøpt en nesten ny Passat som en forhandler akkurat fikk i innbytte av noen som ville endre bil og kjøpte den til og med før forhandlern klargjorde den for salg. 

 

Her kommer en lenger ikke "obligatorisk" historie om "ærlige forhandlere":  Egentlig skulle jeg kjøpe en annen bil men det ble oppdaget at den ikke er ulykkesfri og forhandler fikk forslag om å senke prisen eller bli anmeldt for juks som medførte bomtur fra Norge og for å annonsere med unfallsfrei. "Den ærlige tysker" ble jo blodsprengt av sinne men han sa til slutt at nei han vil ikke selge "unfallsfrei" 4000 euro under avtalt pris fordi noen som ikke kan bil vil bare kjøpe den uten å finne ut av det :lol:  Den "ærlige" tyskern, men foreslo istedet å selge en uvasket innbytte bil som var unfallsfrei og som var ikke klargjort for salg enda og da så å si med egenfortjeneste på 200 euro fra innbytteprisen for å slippe mer trøbbel for at han bedrev med juks på andre biler."

 

Deretter ble dokumentasjon stemplet i en tysk tollbod i Magdeburg og forhandler har underskrevet at han kommer til å utbetale refundert MVA til meg (stolte jo ikke på at "ærlige tysker" ikke har tenkt å beholde den istedet)   deretter ble dokumentasjonen om utførsel stemplet i Hirtshals og deretter på tollboden i Brevik. Alt ble sendt til tyskern og etter 2 måneder og litt "juridiske trusler" sendte han endelig MVAen tilbake. Helheten endte veldig pent, en norsk kunde fikk kjøpe en velutstyrt og virkelig ulykkesfri bil med ekte km stand til 50 000 under pris hos forhandler, jeg tjente 30 000 og kunden har etter et halvtår besvart forespørsel med at han er kjempefornøyd med bilen. Lett var det ikke men det går an :lol:

 

Samme greia ble gjentatt med min mor sin Volvo XC60 men der var bilen en demobil hos forhandler som ble solgt til knallbra pris og forhandler var ærlig og redelig fiksa alle dokumenter og til og med de røde skiltene selv med de tyske myndighetene og stod i kø for oss til og med for å fikse saken med tysk forvaltning. MVAen ble refundert av forhandler etter kun 1 uke. Men bilen var trolig i en for dyr prisklasse til at noen ville kjøpe den privat selv annonsert 70 000 under forhandler pris (for morro skyld for å se om det går an å fortsette å tjene på bilsalg) dermed kjører morra mi den til dagens dato.

 

Uansett det går an med bil og jeg betviler at 57 % av alle biler til salgs i Tyskland har gått som firmabil.

 

Med båt høres det mye verre ut å få tilbake EU sin MVA hvis båten må seriøst ha gått i næring. Da måtte det eventuelt ha vært en charterbåt da hvis det ikke holder at et privat firma eier båten slik det gjør med bil men skal ringe dansk tollbod for sikkerhetsskyld for å finne ut av dette.

 

Uansett utgangspunktet selv med MVA på MVAen er 100 000 billigere før pruting enn norsk pris før pruting på en båt som ikke er annonsert på finn.no engang.

Det er ikke umulig at 57% er biler i næring i tyskland. I Norge var det 43% og økende i 2013 http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=41788 

Link to post
Share on other sites

@Framtia: Dermed er det en forskjell mellom brukte båter og brukte biler. Og da er det ikke veldig lønnsomt men bare "bitte litt" lønnsomt å importere Princess 435 hvis man forholder seg til en pris i Norge som ikke er aktuell per dags dato da det ikke finnes noe Princess 435 til salgs i Norge på finn.no.

 

@Kallethekid: Får ikke åpnet denne artikkeln, men da er det vel inkludert alle kassebiler og øvrige biler som seriøst brukes i næring. Så mange 750xd, 760i og øvrige flotte biler Tyskerne bruker i næring da. Har ikke sett en eneste nyere bruktbil solgt av forhandler hvor det ikke var mwst. ausweisbar mulighet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...