Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

@Espen: Det kan jo da hende at en sakkyndig vurdering ville da kommet frem til at feilen var der allerede før overtagelsen av båten og at dette er en mangel som det kan reklameres på dersom motor ble betegnet som tipp topp stand før overtagelsen og solgt av næringsdrivende. 

 

En annen mulighet er avhjelp f.eks veldig sterkt rabbatert pris hos den spesialisten på fiksing av den motoren som dævva rett etter profesjonell besiktigelse som ikke oppdaget feil som burde oppdages av en profesjonell. Derfor viktig å ansette næringsdrivende fagfolk til slik besiktigelse da de omfattes av håndverkertjenesteloven.

 

Uansett det aller beste hadde vært å være like heldig som han i Princess 414 prosjekttråden. Kjøpte båt til under kuppris og eneste som dævva var lyspærer. Men for den som vil fikse på ting så er det jo til ingen hinder at båten fungerer  :lol:  så han bygger den om til å være bedre som bobåt da.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke en eneste fagmann eller selger som har lest denne tråden vil ta inspeksjon av bruktbåt for deg eller selge til deg da de av frykt for at hvis noe skulle gå galt vil havne i en juridisk prosess med deg.

 

Etter å ha lest diverse rettbetrakninger publisert i feks Båtmagasinet og andre steder virker det ikke som om det er så lett å få erstatning el som det kan virke som om du tror.

Link to post
Share on other sites

@Eureka: Altså loven er klar risiko før overtagelse påhviler selger, etter overtagelse er det kjøpers risiko for ting som "dævver" etter overtagelsen. Dette altså med mindre annet er avtalt med en privat selger da kjøpsloven kan fravikes. Fra en næringsdrivende kan forbrukerkjøpsloven ikke fravikes.

 

Ellers når det gjelder en ofisielt ansatt spesialist (med skatt og hele pakka) som driver som profesjonell næringsdrivende så skal håndverkertjenesteloven beskytte ufaglærte forbrukere slik at man får det man betaler for. Hvis man bestiller en ekspert og gir vedkommende så mye godt betalt tid som han trenger til å undersøke så forventer man jo en tilstandsrapport som stemmer overens med virkeligheten da. Man bør jo kunne forvente at en jobb man betaler for blir gjort.

 

Alle yrker har jo et krav om kompetanse i det man gjør, en bussjåfør kan ikke "glemme busstoppene", en advokat kan ikke glemme rettighetene til klienten sin ellers kan han bli erstatningsansvarlig, en lege kan ikke la være å undersøke pasienten og kan bil straffedømt for å ikke ha undersøkt en pasient på visitt og pasienten "dævver" av noe som legen burde ha oppdaget ved legevisitten, en snekker som bygger et hus kan ikke bare bygge det skjevt osv. hvorfor i all verden skal en båtmekaniker eller båtforhandler være unntatt alle yrkesmessige kompetansekrav ?

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner hvor du vil og egentlig handler det om to ting: du vil at selger opplyser om det han kjenner til av feil og mangler. -og det er jo naturlig, det vil vi alle. Dernest vil du at en fagmann skal gå over båten og undersøke om det foreligger feil og mangler som det ikke er opplyst om og som du kan kreve kompensasjon for ovenfor selger. Dernest vil du at en annen fagmann skal undersøke om den første fagmannen har oversett noe, og du kan kreve kompensasjon for noe han har oversett.

Høres fornuftig ut.

 

Regner med at du sier ifra til fagmann 1og 2 om dette før de begynner på oppdraget.

 

Sannsynligvis kommer du ikke til å få noen til å ta oppdraget med å bære din rissiko.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil bare at selger gir meg riktige opplysninger og at en fagmann undersøker om alt er som det skal være ikke noe mer og det bare ved kjøp av drømmebåten altså Princess 435.

 

Når jeg skal kjøpe overgangsbåt så vil det holde for meg en deklarasjon fra selger angående hva som er bra og hva som er feil i båten. Ellers så er det billig nok til å bare risikere. Alicraften var jo så billig at jeg skulle impulskjøpe den inntil selger trakk seg, for prisen var såpass at den kunne bare avskrives som tapt dersom eventuell reparasjon skulle være dyrere enn 100 000.

Link to post
Share on other sites

Noe sier meg at selger av AliCraften som vi har hørt så mye om kanskje bør være sjeleglad for at det salget ikke ble gjennomført. Mulig det også er årsaken til at salget av båten ble trukket tilbake.....?

 

Håper også at selgere og av aktuelle båter og eventuelle mekanikere/takstmenn leser denne tråden før de inngår noen avtaler med trådstarter så de vet litt om innstillingen og utgangspunktet hans. Jeg har alltid vært ærlig de gangene jeg har solgt biler og båter, og slik bør det absolutt være. Men jeg hadde nok ikke turt å verken selge eller gjøre en teknisk gjennomgang/vurdering på oppdrag fra ts. (Er uansett ikke fagmann).

 

Ellers syntes jeg den omtalte Princessen fra Danmark ser bra ut, kunne godt tenke meg en slik selv. Men foreløpig blir det nok litt for "mye" båt når jeg tenker på kostnader og vedlikehold i forhold til mitt behov/bruksmønster. Men jeg har også lyst på flybridgebåt etter hvert :smiley:.

Link to post
Share on other sites

Jeg kunne godt solgt til TS jeg. Men du hadde nok fått beskjed om at du kan ta høyde for at det er noe galt med alt på båten, enhver minste ting kan det være noe galt ved, og at prisen er annonsert pris.

 

Du må gjerne leie inn fagmann før salget også, men båten skal være i nøyaktig samme stand etter gjennomgang, om ikke så er kjøper ansvarlig og må betale selv om det ikke blir handel. :)

Link to post
Share on other sites

@Eureka: Altså med andre ord båten selges som den er og selger aner ikke hva som fungerer og ikke fungerer i den og dermed vil prisen være deretter. Altså en innstilling som ikke forsvarer salg av båt til f.eks 300 000 hvis tilsvarende båter i "ukjent stand" finnes til 150 000 ++.

 

Ergo kommer man frem til at man muligens ikke kjøper noe bedre av å betale mye mer, dersom man skal betale mer for en båt så må det innebære at den er i bedre stand enn den som koster mindre.

 

Prisen på Alicraften var en pris som reflekterte risiko, samme størrelse og alder på båt og motor kan da ikke tilsi en pris på over 200 000 dersom man ikke har noe bevis for at båten er i bedre tilstand. Faktisk kan de lavt prisede båtene gi kjøper en berettiget forventning til at en betydelig dyrere båt skal være i god tilstand dersom selger informerer om dette. Dersom selger selger den som den er så tror jeg ikke noen ønsker å betale mye mer enn for de rimeligere båtene som ifølge de som kommenterer inneholder feil og derav lav pris.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eldre bruktbåt med garanti??? Med mindre selger beviselig holder tilbake informasjon om båtens tilstand som han kjenner til, og som er av betydning vil du aldri komme noen vei med en reklamasjon, og selv i de tilfeller hvor selger holder den informasjonen tilbake vil du som kjøper slite med å refundert noe. En besiktigelse fra en fagmann vil til en viss grad kunne gi deg opplysninger som selgeren ikke har villet si noe om, eller kanskje ikke kjenner til selv, men man får stort sett hva man betaler for. En eldre Princess til en halv mill, hvis det fortsatt er det det er snakk om må man nok se på som et fremtidig pengesluk, men for noen er det verdt det.

Link to post
Share on other sites

@Nevermind: En her på forumet kjøpte en enda eldre Princess til mindre enn 550 000 i Norge og lyspærene var det eneste som "dævva" så det går an om noen har flaks. Men dersom man ikke har flaks så er jo fagmann fin å ha med.

 

Ellers så forventer man selvfølgelig ikke noe garanti men ærlige opplysninger om hva som fungerer og hva som fungerer ikke. Kjøper overtar risikoen i overtagelsestidspunktet inntil da så skal alt være i den tilstand som selger har oppgitt og en høy pris er en faktor som vurderes som noe som gir kjøper ekstra forventninger til at tilstanden er som beskrevet dersom varen er dyrere enn tilsvarende brukte varer annonsert på markedet. Det er bare å se på litt rettspraksis angående klager på bilkjøp med gamle biler, dette kan ved analogi brukes angående båter som også er gamle.

Link to post
Share on other sites

Meiner framleis du bør kjøpe deg ein nyast mogleg båt, på godt og vel 20 fot. På den måten kan du skaffe deg erfaring, noko som det ser ut til du treng. Ikkje for å vere frekk, men eg trur du må prøve å ta til deg råda du får. Ein del av svara dine ber preg av det stikk motsatte. Eg må seie eg er ganske usikker på seriøsiteten din.

Link to post
Share on other sites

Vi er nå ikke alle like nyere båt rett over 20 fot er ikke alles drøm og en må jo ikke nødvendigvis være fornuftige. Med nærmere ettertanke var vel alle de 5 første båtene jeg hadde men en 25 år gamle da jeg kjøpte dem. Ble jo en del skruing men kom meg da på sjøen med alle. Men når man kjøper en gammel billig båt kan en jo ikke forvente å få noen som helst garanti. Men en får nå se på den og tatt en skikkelig prøvetur. Om en nå fra naturens side ikke er utstyrt bare med tommeltotter er det nå en enkel sak og ta en lekkase/kompresjonstest på motoren det sier mye om dens tilstand.

Link to post
Share on other sites

@Bårdp: Den har jo ukjent tilstand på motor og skrudd opp innvendig og aktercabin er kun et minus på små båter da det overtar uteplassen til fisking. Det er kun på de svære båtene at aktercabin ikke tar opp dekket da dekket er på toppen av cabinen. Alicraften var hel og fungerende til lignende pris altså man startet ikke med noe som allerede er "dævvet" eller er i ikke komplett tilstand.

 

@sunnmøre: Jeg leser alle råda om båt, men jeg har fortalt hva slags type båt interesserer meg. En liten 20 foter til høy pris blir som å kjøpe en ny Yaris det er noe jeg aldri i livet ville ha gjort rett og slett har fortalt det mange ganger. Jeg er klar over at en eldre båt kan "dævve" men når jeg kjøper den så skal den være i den tilstand den blir solgt i altså jeg vil gjerne ha informasjon om hva som fungerer og hva som har "dævva" ikke noe mer eller mindre. Og jeg forventer som sagt ikke at det ikke "dævver" rett etter overtagelsen, jeg forventer bare at det virker i overtagelsels momentet dersom selger opplyser at det fungerer godt.

 

@alphaman: 10 år hadde vært litt lenge, jeg skal jo ikke kjøpe en gammel Princess 20M :lol:

Link to post
Share on other sites

 

jeg forventer bare at det virker i overtagelsels momentet dersom selger opplyser at det fungerer godt

 

Da skriver du bare under kontrakten ute på vannet mens alt fungerer og overleverer pengene der og da. Så kan motoren dævva på veien inn til havn og alle er fornøyd. Ha en god førjul!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

@Lars H.: Altså hvis alt fungerer og er som det skal være så er det jo ikke noe å klage over senere hvis båten ikke er innenfor sitt første 5 års periode fra den var ny og da er den jo ment å ha en holdbarhet på minst 5 år ergo er det en mangel dersom holdbarheten ikke er god nok.

 

På gamle båter så kan man ikke forvente holdbarhet (med mindre man avtaler en slags garanti med selger skriftlig) men man kan forvente at de i overtagelsesmomentet er i den tilstand som selger deklarerer at den er i.

Link to post
Share on other sites

Men uansett hvilken tilstand det informeres at båten er i: Hvis båt, motor, gir/drev og øvrig teknisk utrustning er 10-30 år gammelt kan og vil det i løpet av første timen eller første året skje/dukke opp lite eller mye "rart".

Med mindre båten er teknisk nyrestaurert fra bunn til topp, med kvitteringer og dokumentasjon på plass. Men en slik pris vil du nok ikke være villig til å betale.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...