Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

@Eureka: Som sagt forventer ikke noe garanti. Vil bare kjøpe en båt som er i den tilstand som det informeres om at den er i.

Den båten finnes ikke.

Og enhver oppegående selger velger å selge til andre enn deg, me de utgangspunktene du viser i denne tråden.

Håper alle som skal selge båt har fått med seg denne tråden.

Støtter de som har anbefalt deg å kjøpe en nyere og mindre båt og så vil din båterfaring også kanskje bidra til et annet syn fra din side, men er ikkje sikker på om du er moden for holdningsendring.

Link to post
Share on other sites

@teerex: Poenget er tilstanden i overtagelsesmomentet det er den som skal samsvare med hva som blir tilbudt. At ting kan dævve senere er en risiko man tar men ting skal i hvert fall fungere i det øyeblikket når man blir fortalt at de fungerer.

 

@brs: Hvis den båten finnes ikke så har halvparten av de kommenterende bare forvirret meg. Først så forteller noen om hvor dyrt det er med vedlikehold og at alt kommer til å "dævve", så informeres det at man bør kjøpe dyrere båt for da er den bedre vedlikeholdt og i bedre tilstand. Deretter fortelles det at selv om jeg kjøper dyrt så skal jeg ikke ha noen forventninger til at båten er faktisk vedlikeholdt neida det skal være noe man "tror på".... Altså er konklusjonen dersom man uansett skal kjøpe "katta i sekken" så er det om å gjøre å kjøpe den rimeligst mulig siden det blir "katta i sekken" uansett hvor dyrt det koster fordi det er gammelt.

 

Ellers så har jeg allerede fortalt at jeg er ikke interessert i å bruke masse penger på å kjøpe noe som jeg vil hate synet av. Da er det faktisk bedre å ha en gammel båt i reparasjon når den "dævver" men å ha lyst å kjøre den istedet for å ha en velfungerende "liten dritt" som man hater synet av og har ikke lyst å kjøre med.

 

 

Ellers et konkret spørsmål: Hvorfor er denne nesten 200 HK men klarer bare 18 knop: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=86503943 og denne har 150 HK og klarer 20 knop http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=85115013 er det forskjell i skroget som utgjør dette? Er Master et kjent merke eller hva tilsier at den skal ha et dyrere utgangspunkt? Den ligger i nærheten så mye enklere enn med en båt som må transporteres.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke har lyst på en hobby som plutselig gir uforutsett hodebry og uventede kostnader er en båt muligens det aller siste som bør stå på ønskelista. Radiolytting, kvelder i operaen eller tungt inntak av alkohol kan anbefales som alternative og mer forutsigbare adspredelser.

 

Det er ingen som mener det er OK å lyve om tilstanden på en bruktbåt som skal selges. Men shit happens, og når det skjer er det om å gjøre å ikke ha solgt til en kranglefant.

Redigert av Euklid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Euklid: Jeg har skjønt at båter plutselig "dævver" og gir hodebry men jeg ønsker likevel å gjøre ett bra kjøp da. Og som jeg har forstått det ut ifra hva dere forteller så gir de dyreste båtene ikke noe forventning om bedre tilstand men er da bare noe man skal "tro på". Men de som er billigere mener folk vil dævve mye mer siden de sikkert er helt ødelagt fordi de er billige. Men igjen alt koker ned til "tro" da siden folk mener at det tydeligvis skal være et "katta i sekken spill".

 

Men da synes jeg i hvert fall at det er om å gjøre å kjøpe en rimeligst mulig båt så fikse feilene ettersom de kommer for da vet man når ting ble fikset hvor gammelt de nye delene er osv. så slipper man å "tro" som med dyre båter på markedet men som man ikke skal forvente noe av fordi de er gamle.

Link to post
Share on other sites

Tja ... de billige eksemplarene kan være billige fordi selger har stort behov for å bli kvitt båten, ikke gidder å bruke energi på å tyne ut noen ekstra kroner, eller fordi vedlikeholdet har vært såder. Umulig å si uten å ta en nærmere kikk på aktuelle båter. Andre båter kan være priset høyt på grunn av fyldig utstyrsliste, optimistisk eier eller sirlig vedlikehold.

 

Alt du kan gjøre er å gjøre en grundig sjekk før kjøp. I Boatowner's Mechanical and Electrical Manual finner du en usannsynlig detaljert gjennomgang av hva som kan sjekkes for å få en formening om tilstanden på en brukt motor. Mye annet å hente der også.

Link to post
Share on other sites

Jeg har skjønt at båter plutselig "dævver" og gir hodebry men jeg ønsker likevel å gjøre ett bra kjøp da. Og som jeg har forstått det ut ifra hva dere forteller så gir de dyreste båtene ikke noe forventning om bedre tilstand men er da bare noe man skal "tro på". Men de som er billigere mener folk vil dævve mye mer siden de sikkert er helt ødelagt fordi de er billige. Men igjen alt koker ned til "tro" da siden folk mener at det tydeligvis skal være et "katta i sekken spill".

 

En liten trøst XardasKSP: Båtkjøp er som ekteskapet, noen blir lykkelig og noen blir veldig lykkelig. Lykke til!

Link to post
Share on other sites

At ting skal "dævve" hele tiden hadde jeg ikke gått rundt å vært redd for. Fra 1992 til i dag har jeg hatt 9 båter, i alder fra 1976 til 2000 modell, påhengsmotorer og innenbords dieseler, saltvannskjølte og ferskvannskjølte, jeg har ikke en eneste gang opplevd at noe har "dævva". Ikke skrur jeg mye heller, kun normalt vedlikehold (filterer og oljer).

Link to post
Share on other sites

@jørn: Bra å høre at noen får det til / er heldige. Også andre båteiere har i øvrige tråder påstått at ting "dævver" ikke så mye som noen her skremmer med, av og til høres det nesten ut som at man skal skifte ut alt i hele båten hvert år som vårpuss :lol:

 

@Draco24styling: Godt mulig jeg funderte over denne siden den ligger i nærheten, men stusset over hvorfor den har større motor men lavere fart. Neste tanke var at det ser ut som dens motor er like gammel som båten imens den i Bowi Serai ble skiftet i 2012. Så tanken var at denne åpen for bud i annonse teksten forutsetter at man kan by et lavt bud eller at Master som merke er nærmest like kjent som Scand.

 

For øvrig tenkene vender alltid tilbake til den Alicraften som var jo her og måtte ikke transporteres noen steder, så hadde den større motor, raskere toppfart og mer plass ombord enn begge disse båtene. Hva som var feil med den og måtte fikses det vet man da ikke men tenker alltids at det kanskje var verdt å fikse den i tilfelle. Motor var fra 1998 imens det på Mastern er vel 1985 siden det ikke står noe annet om det og kupp bud på nivå med prisen til Alicraften vil de trolig anse som "skambud" utifra prisantydning men båten er jo ikke på noe måte bedre ut fra hva man leser og ser da....

 

Synd jeg ikke så på noe overprisa og lite pent som første besiktigede båt :lol:  Da hadde jeg ikke hatt så mye problemer med å bli fornøyd og hadde sikkert allerede kjøpt en båt :lol: Alicraften har lagt linja for hva jeg ønsker/forventer av overgangsbåten.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ellers et konkret spørsmål: Hvorfor er denne nesten 200 HK men klarer bare 18 knop: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=86503943 og denne har 150 HK og klarer 20 knop http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=85115013 er det forskjell i skroget som utgjør dette? Er Master et kjent merke eller hva tilsier at den skal ha et dyrere utgangspunkt? Den ligger i nærheten så mye enklere enn med en båt som må transporteres.

 

Som før nevnt, en båt med drev er som regel planende og raskere enn en båt med fast aksling.

En båt med fast aksling (i det fartsområdet vi snakker om nå) er som regel halvplanende og har kjøl.

20 knop med en tyngre planende båt er riktignok ikke så veldig effektivt. De fleste planende skrog på tyngre båter fungeres som regel mere optimalt fra 25 knop og oppover.

 

Her en tabell over skrog som har skiftet "eier" dvs. fabrikat/produsent (og evt. modifiser eller forlenget).

Master 810 ble f.eks. til Master 850 og så til Nidelv 850.

 

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/hvor-vandret-skroget

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke vært å sett på den Apolloen enda så den ble nok solgt før jeg kom meg dit på planlagte båt visitasjoner i romjula. Det kommer nok flere båter. Poenget er at det alltid kommer nye båter til salgs og det er om å gjøre å komme over noe som selger virkelig vil og må selge raskt. Da blir det gjerne et godt kjøp, og jeg har jo god tid til å vente.

 

Ellers ønsker ikke garantier/forsikringer kun en ærlig tilstandsrapport.

Link to post
Share on other sites

@TerjeFjern: Altså kjøper kan bare skrive "selges som den er" og si at han vet ikke om alt fungerer og gi tilsvarende rabatt da med mindre båten allerede selges til lavpris som Alicraften som jeg ville kjøpe uten å prute en krone. Forventet bare at motorn er 1998 som mekanikern fortalte om var virkelig fra 1998. Og ellers avtalte vårservice på mekanikerns verksted og han oppgav priser for service, det jeg stussa over var at han sa service var unødvendig før 2018 siden båten gikk så lite i 2016. Men jeg sa at jeg vil ha det for sikkerhetsskyld uansett.

 

Men ellers ingen forventninger med mindre prisen er skyhøy da er det klart forventninger i forhold til pris. Liten pris = få forventninger.

Link to post
Share on other sites

@Bårdp: Blir vel rettere sagt bud da, men man bør gjerne vite hva man byr på om man byr på noe hvor selger har ikke anelse om hva som fungerer eller ikke, eller om det er noe i god stand hvor selger har opplysninger om diverse funksjonselementer i båten og da forventer man at opplysningene er korrekte.

Link to post
Share on other sites

Den greieste måten for selger,er å selge som rep objekt for eit ønsket beløp.

Dvs den som kjøper har kjøpt seg eit repobjekt,det står ingenting om hva som må repareres.Det står heller ikkje beløp i kontrakten og hvem som ønsket beløpet.Om man i tillegg tar med i kontrakten at den er solgt med skjulte feil og mangler.Båten kan da leveres med UV garanti,og selfølglig fri for heftelser.

Da kanvel ikkje kjøper hevde å ha betalt for mykje for båten

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...