Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

Jeg har helt klart betalt for mye for båten min. Omtrent samtidig med at jeg kjøpte den begynte prisene på 70-tallsbåtene å falle, og et par år senere var båten min verdt halvparten av det jeg ga for den. Siden har jeg kostet på den omtrent det dobbelte av det jeg betalte, og den kan nå kanskje selges for bare litt under det jeg opprinnelig betalte for båten. Med andre ord er mulig salgspris for båten nesten en tredjedel av det båten har kostet meg.

 

Men har jeg egentlig betalt for mye for båten? Kjøpsprisen var det jeg var villig til å betale. Jeg visste at det var en gammel båt. Jeg visste at motoren var like gammel, og saltvannskjølt. Jeg visste at seilene var gamle, utblåste og utslitte. Jeg visste at en gammel båt har sine hemmeligheter. Noen av disse kjente kanskje selger til, andre ikke. Jeg visste at båtprisene ikke lenger var så stabile som de var ti år tidligere. Men jeg var villig til å betale det kjøper forlangte. Da var det riktig pris. Da har jeg ikke betalt for mye.

 

Så har jeg betalt i dyre dommer for ny motor, nye seil, nytt elektrisk, nytt ditt og nytt datt. Har jeg betalt for mye for det? Jeg var villig til å betale det som alt dette har kostet. Da var det riktig pris.

 

Båten har jeg ikke kjøpt som et investeringsobjekt, men for å ha en båt å trives med. Da er det ikke teknisk eller markedsmessig verdi som er viktig. Da er det trivselsverdi som gjelder. Og prisen for båten er ennå ikke i nærheten av den trivselsverdien den har.

 

Jeg har med andre ord ikke betalt ei krone "for mye" for båten. Jeg har betalt det som jeg var villig til å betale. Det er riktig pris.

Link to post
Share on other sites

@alf-inge: Men hvis du betalte 60-70 % av prisen du betalte for å kjøpe båten din og fikk en båt i samme tilstand. Ville du da ikke hatt mer penger til diesel eller ny båt i fremtiden med forbehold at du ville bruke så mye som du brukte på vedlikehold uansett?

 

Poenget er jo å få så mye båt som mulig for pengene og ikke å gjøre en selger så fornøyd som mulig.

Link to post
Share on other sites

Man får ikke både i pose og sekk, Hvis du finner 2 tilsvarende båter med 30-40% forskjell i prisen, er grunnen garantert at den dyreste er bedre eller har mer utstyr, som jeg skrev tidligere, så varierer min egen båt type med opp til 100% i pris, og selv om man kjøper den billigste, så må man koste på mer en hva den dyreste koster for å få den billigste i stand,

 

For din egen del, så bør du komme deg ut å se på noen båter, så du får gjort deg opp en mening på hva du ønsker av utstyr og komfort, så får du følge med på noen få båtmerker, så er det enklere å pris sammenligne, slik du fremstår nå, så virker det litt som du ønsker en Ferrari til prisen av en Skoda, Man kan selvfølgelig komme over kupp, men de går gjerne på dagen, så da må du være på alerten, står båten lenge til salgs, kan det være at merket ikke er så ettertraktet eller at prisen er for høy, Å det er selvfølgelig lov å gi bud, men da bør du ha litt kunnskap om hva som er et reelt bud for båten, og ikke bare slenge ut et bud som passer lommeboka

Her har du en båt som du må fikse motor på,  tipper den går temmelig godt med den kad motoren https://auksjonen.no/auksjon/Windy_8600MC_med_Kad_44_28_fot/73418

å her har du en fungerende motor http://m.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=82568338

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Et annet aspekt er at når man har holdt på med båt en stund så blir man god på enkelte ting. Yrkeserfaring er også viktig i båtholdet.

Derfor kan en båt som er strøken men med en motor som har behov for renovering fremstå som mere attraktiv og "rimeligere" å sette istand enn for den som ikke kan motor.

Men for en annen person, som ikke kan motor og må sette bort alt motorarbeid til verksted, blir den båten veldig dyr og mindre attraktiv. Den motorukyndige vil heller akseptere nitidig arbeid med skrogskader, pusse ned og lakke innredning etc etc.

Så hva som er galt og hvor mye det vil koste i kroner og timer er høyst subjektivt og ulikt fra person til person.

Link to post
Share on other sites

Det å reklamere på ting som ryker i en bruktbåt kan man i utgangspunktet glemme, det koster mer enn hva delen koster, jeg har prøvd.

 

Det eneste jeg fikk gjennom var direkte feil i kontrakten. Det stå det skulle være 1500W vinsj, mens det var montert en på 1000W. Dette fikk jeg dekket, resten kunne jeg bare glemme var advokatens svar på dette.

Link to post
Share on other sites

@Marida: Hvis selgern påstår at motor er overhalt og den er "overmalt" i stedet mener du da at du ikke kan reklamere? Deler som selgern forteller er nye eller fikset skal være det, det er jo det som gjør at pris blir 30-40 % høyere.... at deler av båten er nyere enn helheten.

 

@Draco24styling: Så lenge sedvanen i båtmiljøet er slik at gammel båt betyr ingen rettigheter selv om selger lover gull og grønne skoger så har du altså ikke noe annet enn "sterk tro" å bygge på ved kjøp av dyreste båt av samme type og du får de samme rettighetene som ved kjøp av den billigste. Slik mener folk flest her på forumet er praksis med båter i hvert fall.

Link to post
Share on other sites

 

 

@Draco24styling: Så lenge sedvanen i båtmiljøet er slik at gammel båt betyr ingen rettigheter selv om selger lover gull og grønne skoger så har du altså ikke noe annet enn "sterk tro" å bygge på ved kjøp av dyreste båt av samme type og du får de samme rettighetene som ved kjøp av den billigste. Slik mener folk flest her på forumet er praksis med båter i hvert fall.

Nei! jeg tror ingen ting! jeg har øyne, luktesans og er mekanikker .

 Hvis du hadde dratt å sett på båter, ville du oppdaget det selv, man trenger ikke være teknisk utdannet for å se om en båt er bedre er godt eller dårlig holdt, om den er gammel betyr lite i denne sammenheng, Hvis du kommer å ser på en båt hvor det ligger vann,diesel og olje under motor, ledninger som henger å slenger, dårlig vedlikeholdt treverk, osv betyr dette at det er noen som har hatt båten som enten gir blanke f, eller en som ikke har peiling, Kommer du å ser på en båt hvor det er rent og pent, alle ledninger er tilkoblet, treverket er vedlikeholdt og det lukter friskt og godt i båten, så vitner dette om en person som ønsker å ta vare på verdiene sine, sier seg selv at den siste båten skal være verdt mer penger.

Jeg betviler sterkt at hvis du kommer til en som har en båt som er som beskrevet som bedre, kommer til å påstå at det er utført ikke reelle reparasjoner på båten av betydning,  Hadde du for eksempel kommet å sett på min båt ved et evt salg, å du hadde spurt hvorfor min båt er 30-40% dyrere en lik båt på finn, så hadde jeg forklart deg hvorfor.

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

@Marida: Hvis selgern påstår at motor er overhalt og den er "overmalt" i stedet mener du da at du ikke kan reklamere? Deler som selgern forteller er nye eller fikset skal være det, det er jo det som gjør at pris blir 30-40 % høyere.... at deler av båten er nyere enn helheten.

 

 

 

Korrekt, det kan du i utgangspunktet bare glemme. En ting er hvis selger garanterer at det eksempelvis er skiftet rammelagre ved et navngitt og anerkjent verksted. Og når du ved et navngitt og anerkjent verksted innen 'rimelig tid' plukker opp motoren og finner at lagrene ikke er byttet, så har du en god reklamasjonsgrunn. Om lagrene skjærer seg, og du beviselig har vært innenfor med vedlikehold, også god reklamasjonsgrunn. Rimelig tid i privatkjøp vil retten antakelig sette til noen måneder, opp til ett års tid. Hvis det er selger som har gjort jobben, så stiller du svakere. Men er det snakk om ren svindel, så kan du ha en sak. Og oppgjør i en slik sak, innen rimelig tid, vil kunne være krav om reparasjon eller heving av kjøp. Søker du på forumet her, vil du nok finne en rekke saker der kjøper sliter hvis selger ikke vil. Mye avhenger av selgers gode vilje. Hvis selger er insolvent, glem det. Så noe man kanskje bør gjøre, er å sjekke selgers solvens. Altså om det foreligger betalingsanmerkninger.

 

Kjøpes båten av profesjonell selger og kjøper er privat, stiller saken seg annerledes. Men ofte er vel ikke den profesjonelle selger eier av båten, men kun en kommisjonær med kontrakt som sikkert sier at det er eier som hefter reklamasjonsansvar. Men man får lese seg opp i slike saker. Eller spandere noen kroner på advokat, slik som eks. Skipper Worse, til å ivareta kjøpet.

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke til å stikke under stol at det å prissette en brukt båt nødvendigvis må innebære en viss grad av synsing og at det slik sett kan finnes to like båter med forskjellig pris. Men hvis båtene er like vil en eventuell prisforskjell sannsynligvis være ganske liten og når det som her er snakk om å kjøpe dyr båt til lav pris, kan forskjellen i innkjøpspris forventes å være neglisjerbar. Det går selvsagt an å ha flaks og finne en feilpriset båt eller en selger som er desperat etter å bli kvitt båten sin (i så fall må man vel være ganske rask på avtrekkeren). Men jeg forstår ikke helt hvordan trådstarter kan forvente at han skal ha slik flaks. Siden trådstarter ikke har erfaring nok til å vurdere båten på egenhånd, skal det ganske mye til at han skal være istand til å avdekke et røverkjøp før noen andre har oppdaget den samme båten og kjøpt den. Skal trådstarter da ha flaks og gjøre et røverkjøp, må han nærmest treffe med et skudd i blinde. Det kan umulig karakteriseres som noen god strategi. Det man burde gjøre, etter min mening, er å bruke det man har av informasjon og kunnskap til å vurdere båtens pris opp mot hva man mener den er verdt. Dersom du finner to like båter til forskjellig pris og ikke finner noe som er forskjellig, så er det jo bare å gå for den billigste av dem. Men det er svært lite sannsynlig at du vil finne to like båter med forskjellig pris dersom det ikke finnes noe tilgjengelig informasjon som forklarer prisdifferansen. Da vil det i så fall mest sannsynlig være snakk om småpenger.

 

Når jeg skal kjøpe meg båt, (eller hus eller bil for den saks skyld) prøver jeg aldri å lure meg selv til å tro at jeg skal gjøre et kupp. Jeg er forberedt på å betale hva det koster og så må jeg sørge for å kjøpe noe jeg tror jeg blir fornøyd med og som jeg vil ha glede av. I den forbindelse kan jeg godt være enig i at en motorkyndig person kan akseptere å kjøpe en gammel motor som han forventer å måtte gjøre en del med. Men det er viktig å ikke glemme at hensikten med å eie båt primært er å bruke båten. Så hvis man ender opp med å bruke mye tid på å skru motor, er det forstatt en ulempe sammenlignet med å bruke tiden på sjøen, selv om man behersker det man driver med. Sommeren i Norge er ikke veldig lang, men det er noen få uker i løpet av et år hvor det er perfekt på sjøen slik jeg ser det. Derfor er det svært viktig for meg å kunne stole på at båten er operativ akkurat når jeg vil bruke den. Dette taler for min del sterkt imot å kjøpe en gammel båt. Det er selvsagt også relevant å se for seg hvor enkelt det vil bli å få solgt igjen når den tid kommer, men det er sekundært. Primært gjelder det å kjøpe noe man får mest mulig glede av og sørge for at man har råd til det.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke er enkelt å finne ut av hva som er riktig båt til riktig pris, men jeg tviler på at jo dyrere desto bedre men nå er jeg kanskje ikke god til å se forskjeller. For meg så den Alicraften til 89 000 helt fin og brukbar ut selv om den kostet så "lite".

 

Uansett et nytt konkret spørsmål hva tror dere er forskjellen her utenom (mindre kjent ?) motormerke på den som er dyrere: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=87947270 vs http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=83996420 ? Den dyrere ligger da mye nærmere meg men jeg lurer på om den er bedre eller bare priset dyrt ?

Link to post
Share on other sites

At Ford er et mindre kjent motormerke? Vil ikke si det akkurat. Ford er vel blant de mere kjente og brukte steinknusermotorene i båtverdenen.

 

Viking 28 er jo penest, men Wiking 28 u/AC kanskje mest praktisk.

Ser ikke på sparket om Viking 28 har fast aksling eller drev, disse finnes med begge deler. Isåfall interessant å vite hvilket drev det i såfall skulle være.

Kan jo være en mellomaksling som går til drev på bildet fra motorrommet, men er nok trolig helst fast aksling ut i fra toppfarten som skulle ha vært betydelig høyere med drev.

Og det ser ut som en girkasse under turboen der. Ikke så vanlig med drev på slike lavturtallsmotorer. Noen har vinkelgir ser jeg.

Wiking 28 har fast aksling iallefall.

 

Det kreves nok en nærmere inspeksjon og evt. prøvetur av begge båtene for å vurdere eksakt hvilken som er beste kjøp, men ingen av dem har jo urimelig høy pris i utgangspunktet.

 

Jeg prøvekjørte en Viking 28 i 2002 faktisk (samt bl.a. en Coronet 27).

Og tror du ikke Vikingen fortsatt ligger på nett (gammel side riktignok). Kjekt med internett, det som ikke fjernes ligger til evig tid.

Motoren fikk ikke nok turtall under prøveturen så det ble ikke noe kjøp den gang da. Var en Iveco 200 hk diesel med drev iallefall.

 

http://www.lihaug.com/bat.html

 

Her en ombygd Viking 28 med masse plass slik som du liker det, men kanskje ikke den peneste båten i båthavna.....

 

bilde

 

Litt humoristisk vri på omtalen av motoren... :giggle:  Visstnok en Mercruiser 7,3 L V8 270 hk diesel.

 

https://baatplassen.no/i/page/Erfaringsdatabasen/erfaringer_motorbaat/_/viking-28-sunbridge-r795

 

"Møkka motor, den har endelig tatt kveld. Skulle personlig likt å skutt den. Har kun hatt problemer med motoren.

Hekkaggregatet tok kveld i våren 2009, motoren begynnete å tulle på sommeren 2009. Har akkurat fått døsdomen på den rett før jul 2009. Og jeg som kjøpte nytt hekkaggregat i sommer...."

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Så røk det nye drevet (ref. til forrige innlegg) https://baatplassen.no/i/topic/90892-knust-bravo-2x-reklamasjon-mot-eastern-trading/

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Dette er grunnen til at jeg ikke ville ha drev når jeg kjøpte Princessen min. Går litt saktere med aksel men mindre problemer og ofte også bedre balanse i båten da motorene normalt ikke ligger helt bak i skroget. Kraftige motorer med mye moment sliter mye på drev ser det ut til.

Link to post
Share on other sites

Nå var jo den båten i saken virkelig for stor i forhold til skroget ifølge min smak så passer slikt påbygg seg på en Princess eller Fairline over 40 fot og ikke en i forhold liten 28 fots båt. Men det er vel ikke pga. overbelastning i vekt at drevet dævvet, ville nok mer trodd årsaken var at det ble kjøpt fra et selskap ikke bundet av forbrukerkjøpsloven dermed kunne de selge hva som helst da holdbarhetskravet på 5 år ikke måtte være oppfylt. Og da er dårlig kvalitet og lavkost oppskrift på fortjeneste til et ukjent selskap.

 

For øvrig det tok ikke lange tiden: http://www.yachtbroker.dk/baad/princess-435-sold-/2459 antar at båten var en riktig pris på drømmebåten i og med at inkludert MVA på import til Norge og uten pruting var prisen 100 000 lavere enn utropsprisen i Norge sist en 435 ble annonsert.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om du kjøper ny båt og ny bil, så er det nok slik, jo. Men ikke om du kjøper deler til disse i etterkant. Du får ikke 7 års garanti på turboen til Kia utenfor garantien på bilen ?

Om du kjøper en splitter ny Volvo Penta motor med drev, motert av autorisert forhandler, og følger servicer, så kan du kjøpe deg 3 års garanti utover de 2 første årene.

Drev til 10-20-30 år gamle motorer har nok heller delegaranti. Disse dekkes ikke av forbrukerkjøploven, som er en lov som omhandler "produktet" du kjøper nytt. (som i hele bilen/hele båten) Sjekk for eksempel hva Volvo Personbiler/Bilia gir deg av garantil på en drivaksel til bil utenfor garanti. Mener det er 3 mnd.

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Worry II: Hva selskapene som er profesjonelt næringsdrivende gir av garanti er deres valg. Men hva forbrukerkjøpsloven forplikter dem til kan de ikke avtale seg bort ifra.

 

Men selvfølgelig slitasje og overbelastning samt øvrig feilbruk dekkes ikke av reklamsjonsretten på forventet holdbarhet. Men ellers skal varen ha en holdbarhet man kan forvente, dersom støvler har 2 års holdbarhet da skal et drev i hvert fall være ment å vare 5 år. Men skal sjekke forbrukerrådets sider om de har nevnt drev der og hva er forventet levetid.

Link to post
Share on other sites

@Worry II: Mellom private og private gjelder kjøpsloven som man kan avtale seg bort ifra. Mellom privat og profesjonelt næringsdrivende så selges delen som en egen vare og ikke som en del av en gammel båt, delen skal være forsvarlig og korrekt montert av en autorisert mekaniker men deretter skal den fungere og ha en holdbarhet som man kan forvente ut ifra varens egenskaper. Forbrukerrådet gir nærmere retningslinjer om hvilken holdbarhet diverse varer har. Slitasje og feilbruk er selvfølgelig ikke omfattet av reklamasjonsretten.

Link to post
Share on other sites

Litt utanfor det eg veit så mykje om, men har lest på engelske forum at 435 kom med i alle fall to større alternativ. Trur 71 vart det som var beskreve som mest passande. Minste motoriseringa vart sagt å vere litt knapp, og motorane må pressast for å halde ei passande marsfart for skroget. Det betyr vel litt kva last båten har også. Med fulle tankar, litt folk og last så er 435 ikkje nokon lettvektar :smiley:

 

Sjølv koser eg meg med 28 ville hestekrefter får Sverige, og det er heilt greit på ein 36-fots seilbåt :giggle:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...