Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

@sunnmøre: Var det ikke slik at det ble påstått at jo mer HK desto mer sinnsyk forbruk selv ved lavere fart ? Er det ikke slik at at motorer på over 1000 HK er for at båtene skal oppnå over 30 knop men de vil også bruke mer drivstoff ved lavere hastigheter enn en mindre motor ? Eller tar jeg helt feil ?

Link to post
Share on other sites

Du tar heilt feil :lol: Dersom ein større motor klarer å få båten til å gå finare i sjøen, slik at han får mindre motstand i vatnet, kan dette føre til at båten bruker mindre drivstoff pr nm. Dersom du går på full fart, vil ein stor motor sjølvsagt bruke meir drivstoff. Om du går med 6-7 knop, vil forskjellen vere minimal. 

 

Kva motor som passer best er ulikt frå båt til båt. Princess 435 har eit ganske tungdreve skrog, og treng mykje motor. Andre båter går mykje lettare i sjøen, og treng mindre motor. Desse får også ein lavare forbruk.

Link to post
Share on other sites

Kun et vennlig forsøk på lede trådstarter inn på et spor der han ikke satser for mange kroner på at selger skal stille opp når prosjektet hans dauer, dæver eller hvordan det ble formulert. Særlig når man muligens ikke engang er fullstendig på rene med hvem det egentlig er som bærer vågnaden for en mulig fremtidig reklamasjon. Men, ok, gamle stabeiser som har noen vekttall innenfor handelsrett bør man ikke lytte til. Det blir så depressivt.

Link to post
Share on other sites

Skal nok se på noen båter i romjula så ser jeg om det er noe til riktig pris. Prøver ikke å overbevise noen men siden folk påstod at hvis man betaler dyrt så får man mye bedre vare så er jeg tvilsom til dette da det ifølge dere sedvanemessig ikke medfølger noe rett til berettiget forventning om at varen er bedre. Ergo hvis man ikke er en fagperson så er det bare "sterk tro" man har igjen ved å kjøpe dyrt men ut ifra hva dere forteller så hjelper jo ikke en fagperson engang siden man må nærmest skru i stykker hele båten for å kunne få bedre kunnskap om hva slags tilstand den er i.

 

Ergo blir det "katta i sekken" stort sett. Ellers kom over denne: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=84211950 med ganske ny motor men siden den selges av forhandler så er den trolig dyrere enn hva den ville vært fra en privatperson samtidig som dere sier at det sedvanemessig er blitt en praksis at gamle båter ikke medfører noe mer rettigheter selv om de selges av forhandler. Ergo betaler man da mer uten å få noe igjen slik man får ved bruktbil kjøp av forhandler.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den du linker til der er vel nokså klassisk. Hvem eier egentlig båten? Opptrer 'broker' som mellommann? Hvem bærer vågnaden for reklamasjonskrav? Kan vanskelig tenke meg at det er Aker Yachts. Når de hevder at 'de tar båter i innbytte', så kan man utlede at de muligens tar båter i kommisjon. I så fall er de 'mellommann', kaller seg selv 'megler'. Altså ikke eier av båten. Personlig ville jeg heller satset på å kjøpe en velholdt båt av en person som har eid båten en periode. På den andre siden kan det hende at Aker Yachts har benyttet en kyndig takstmann som har gått gjennom båten og utferdiget en omfattende tilstandsrapport, skriftlig. I så fall øker sikkerheten. Skulle jeg gjort en slik takstjobb, ville jeg brukt to dager. 15 timer a kr. 1000 pluss mva og omkostninger. Låter ikke rimelig at de har tatt en slik kostnad i dette tilfellet. Hva som er mer rimelig er at eier har svin på skauen og ønsker å skjule seg bak mellommann. Om man skal få lov til å være en smule kynisk. 

Link to post
Share on other sites

Kun et vennlig forsøk på lede trådstarter inn på et spor der han ikke satser for mange kroner på at selger skal stille opp når prosjektet hans dauer, dæver eller hvordan det ble formulert. Særlig når man muligens ikke engang er fullstendig på rene med hvem det egentlig er som bærer vågnaden for en mulig fremtidig reklamasjon. Men, ok, gamle stabeiser som har noen vekttall innenfor handelsrett bør man ikke lytte til. Det blir så depressivt.

En annen ting er at vi gamle stabeiser kanskje har litt personlig erfaring hvordan ting foregår i den virkelige verden og ikke bare i en teoretisk verden.

Link to post
Share on other sites

@Hulda: 1000 kroner timen + MVA høres ut som pris som inkluderer kostnader til verksted osv. Ellers høres det litt rimelig drøyt som timepris for mekaniker. Det ville gitt en årslønn på 1 950 000 kroner per år (siden MVA kommer på toppen) for 7,5 timer per dag og 260 arbeidsdager i året. Altså betydelig bedre lønn enn høyesterettsdommer :lol:

 

Men tenker meg at det er "tomgangs" perioder uten kunder inkludert i prisen fagmannen tar hvis ikke verkstedkostnader er inkludert. Men hvis jeg kjøper en Princess 435 i fremtiden så betaler jeg 15 000 + MVA for en fagmann dersom jeg får en fullstendig komplett tilstandsrapport som gjenspeiler virkeligheten.

 

@Terjefjern: Har dere hatt saker i forbrukerrådet? Nå har jeg aldri jobbet for dem men kan tenke meg at saksbehandler/jurist legger vekt på loven som ved øvrig saksbehandling. Og da får partene ett nøytralt vedtak som tar mer hensyn til lovtekst, juridisk teori og rettspraksis. Nytter ikke at noen gråtende forteller at han naboen fikk jo eller måtte ikke osv. osv. slik fungerer det i hvert fall i kjedeligere instanser i staten at folk får det de har rett på eller blir innkrevd det som innkreves skal etter loven ikke etter praksis i fagmiljøet med mindre slik praksis har blitt tillagt vekt av en domstol som har avsagt dom i lignende sak.

 

Men jeg kan forestille meg at hvis man kommer med reklamasjon til forhandler så sier forhandler "den er gammel bare glem det". Men om det kommer innkalling fra forliksrådet og deretter dom i saken så kan de ikke bare hive den i søpla for da er namsmannen neste :lol:

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tja, en advokat jeg benytter tar 2000 kroner timen pluss mva. 1000 kroner timen er ikke lenger noen upris. I dette tilfellet beskrev jeg en person med noe mer ballast enn en motormekaniker.

 

Jeg tjente mer enn beløpet du nevner da jeg gikk av med pensjon i 2013. Jobbet da som ingeniør. En takstmann er som du implesitt nevner, en person som kan ha en del dødtid. Men dette er en avsporing. Poenget er at det vil forbause meg positivt om båten du linket til blir solgt med en slik rapport.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Hulda: Ja noen advokater tar 2000 + MVA per time men da betaler de gjerne for kontoret og lønner en konsulent/sekretær. Men klart noen advokater går sammen så er de flere å dele utleiekostnader og sekretær kostnader på, prisene er så høye fordi det holder ikke å avlegge eksamen for å bli advokat. Man må bli tatt inn som advokatfullmektig, politifullmektig eller dommerfullmektig og jobbe som det i 2 år for å kunne få advokatbevilling. Hva man kan faglig og beståtte eksamener er ikke nok altså.

 

Ellers så har jo advokater store forsikringspremier siden man må være forsikret mot å ha glemt noe, i tilfelle en advokat glemmer en rettighet som klienten har så er man jo erstatningspliktig. Utifra det dere sier så er det lite ansvar forhandlere, meglere, mekanikere osv. tar på seg for båtene. Likevel er man vernet som forbruker av håndverkertjenesteloven så dersom kunden er kjent med sine rettigheter så kan man i det minste kreve riktig utført arbeid når man benytter seg av et verksted og betaler med MVA.

 

PS. Får man garanti på at tilstandsrapporten stemmer med virkeligheten så betaler jeg gjerne 15 000  + MVA for besiktigelse og tilstandsrapport når jeg skal kjøpe drømmebåten. Men da har man forventning til fagarbeid og korrekte resultater med slik pris. Kan jo hende selger gir mer i avslag på prisen når man finner ut av noen ting som ikke er helt som de skal på en dyr båt som Princess 435 også vet man med engang hva som må fikses og gjerne kostnadsoverslag.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Draco24styling: Sammenligner lignende båter hvis jeg finner noen av ca. samme årstall og merke. Men to båter blir jo aldri så like som to biler kan bli da.

 

Uansett for meg er bruksegenskapene viktigere enn hva slags merke båten har eller om man får solgt den videre, derfor ble jeg så "opphengt" i Alicraften siden den var stor nok, rask nok og fungerende uten noe som måtte gjøres. Perfekt som "gamble objekt" til den prisen den hadde. Finner jo ingenting til så lav pris som er komplett og fungerende og i lignende størrelse&fart. Faktisk har jeg problemer med å finne noe slik til dobbel pris altså 180 000 siden alt er "litt" dårligere altså eldre motor, lavere fart, kortere/mindre båt osv. Så den var virkelig billig men selger trakk seg da dessverre selv om jeg var rask med å si at jeg kjøper.

Link to post
Share on other sites

Har bekjente med saker i Forbrukerrådet ( og forliksråd) og erfaringen viser at det ikke er like enkelt som man tror etter å ha lest og tolket lover og regler selv. Har vært sakkyndig noen ganger også i tidligere liv inkl sakkyndig for polititet også. Har flere ganger blitt overrasket over utfallet av sakene. ( ikke båtrelaterte men andre bransjer)

 

Til å begynne med trodde jeg det var like enkelt som trådstarter mener nå men har etter å ha blitt gammel stabeis med erfaring endret oppfatning :-)

Redigert av TerjeFjern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Husk at utvalget i markedet er på det laveste på denne tiden på året da. Når det nærmer seg påske er det fort 5 ganger så mye å velge i. Selv om de selges om mulig enda kjappere da, så er det i alle fall mye mer å sammenligne med. Bare følg med, så dukker det plutselig opp noe som vekker interessen. Og da gjelder det å være kjapp før noen andre snapper den;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

@TerjeFjern: Måtte nesten jobba som rådgiver hos Forbrukerrådet for å verifisere hvordan de jobber og anvender lovverket og om det er meget annereldes enn f.eks hos Fylkesmannen.

 

@index: Jeg hørte alltid fra folk jeg spurte at man skal kjøpe båt om høtsten/vintern for da er de billigst og absolutt ikke kjøpe om våren/sommern med mindre det er "katastrofe sommer" for ellers så blir prisene mye høyere da "alle har lyst på båt".

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det har jeg lite tro på. Folk betaler det samme for båt uansett årstid er mitt inntrykk. Jeg har faktisk hørt flere som hevder det motsatte, at de får bedre pris på høsten på grunn av mindre utvalg og kjøpere som vil være tidlig ute for å være klar når våren kommer. Så jeg ville ikke værg redd for å vente til utvalget øker. Da får du også bedre forståelse for hva som finnes i markedet, og hvordan prisnivået er.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ellers kom over denne: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=84211950 med ganske ny motor men siden den selges av forhandler så er den trolig dyrere enn hva den ville vært fra en privatperson samtidig som dere sier at det sedvanemessig er blitt en praksis at gamle båter ikke medfører noe mer rettigheter selv om de selges av forhandler. Ergo betaler man da mer uten å få noe igjen slik man får ved bruktbil kjøp av forhandler.

 

Toppfarten på 25 knop med D4-300 er nok feil. siden den klarer 29-30 knop med 250 hk motor (det gjør iallefall min).

Jeg spurte Aker Yachts om dette for et halvt år siden men fikk naturlig nok ikke noe fornuftig svar tilbake. Foruten spørsmål om jeg var interessert i båten.

 

Det er jeg naturligvis ikke siden jeg allerede har en slik båt  :smiley:

Som nevnt er Aker Yachts ingen forhandler, men bare en megler som prøver å få båten solgt på vegne av selger/eier som ikke gidder eller har tid til denne prosessen selv.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Men det er vel ikke pga. overbelastning i vekt at drevet dævvet, ville nok mer trodd årsaken var at det ble kjøpt fra et selskap ikke bundet av forbrukerkjøpsloven dermed kunne de selge hva som helst da holdbarhetskravet på 5 år ikke måtte være oppfylt. Og da er dårlig kvalitet og lavkost oppskrift på fortjeneste til et ukjent selskap.

 

Et nytt drev er jo et nytt drev uansett hvilken forhandler eller land man kjøper det fra. Det kommer jo fra samme produsent så kvaliteten skal det jo ikke være forskjell på uansett.

I dette tilfellet var det for lang leveringstid fra norsk forhandler, så det ble kjøpt fra utlandet.

Drevet var først benyttet på den gamle motoren inntil motoren dævvet, og så på en ny annen motor et par år før drevet dævvet.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

@teerex: Nå er jo ikke toppfart viktig for meg men antar at hvis de har feilregulert propellen (leste det i noen tråder her på forumet) så går båten tregere og det er vel heller ikke bra med tanke på forbruk i marsjfart vel ? Holder i massevis om båten beveger seg i 20 knop og suger mindre diesel. Men hvis forhandler/megler har ikke peiling så vil jo ikke jeg ha noe mere så da ville båten blitt feil justert uten besøk hos mekaniker som ville fiksa dette.

 

Siden du har en slik båt (avataren ligna ikke :lol: ) er det en båt som fungerer som forventet? Nå har du en annerledes motor da så sikkert ikke sammenlignbar levetid.

Link to post
Share on other sites

Jeg har jo flere båter naturligvis :saint:  (står i signaturen). Siden motoren i Windyen "dævva" for noen år siden har jeg holdt meg til mindre og raskere båter som ikke dævver   :giggle:

 

Mulig at selger har oppgitt marsjfart og ikke toppfart. Ofte er de ikke så opptatt av at alle detaljer skal være så korrekte, så da må man undersøke nærmere selv.

En slik planende båt med turbodiesel og drev må ha korrekt propellstigning ellers blir alt bare tøv.

Windy 27 har skikkelig V-bunn og går best i sjøen fra 25 knop og oppover. Godkjent for 450 hk, men har vel vært levert med 520 hk bensin i gamle dager (2 x 260 hk V8).

 

Båten er helt perfekt for mitt bruk så den kommer jeg nok helst til å beholde i mange år (bare jeg får den på vannet igjen da).

Etter hvert som årene går finner man ganske mye og fikse å oppgradere når en båt har passert 30 år. 

Synd at man bor i en landsdel og i et land der det ikke er sommer hele året (har vurdert plasthall til den da). Men er jo mye man kan gjøre allikevel, selv under vanlig presenningstativ.

 

bilde

 

V-bunn

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Kun et vennlig forsøk på lede trådstarter inn på et spor der han ikke satser for mange kroner på at selger skal stille opp når prosjektet hans dauer, dæver eller hvordan det ble formulert. Særlig når man muligens ikke engang er fullstendig på rene med hvem det egentlig er som bærer vågnaden for en mulig fremtidig reklamasjon. Men, ok, gamle stabeiser som har noen vekttall innenfor handelsrett bør man ikke lytte til. Det blir så depressivt.

Jeg mente til råd trådstarter. Regner meg nesten selv som gammel stabeiser som har gjort mine misstak og betalt mine lærepenger.

Link to post
Share on other sites

@teree: Ser at den båten har drev da, men det var motorn som "dævva", var den gammel da eller "dævva" den forholdsvis raskt og uten muligheter for å bli fiksa opp ? Så du kjører noen andre båter da fremfor å putte oppi ny motor som du har tenkt å gjøre på sikt?

 

Ellers fungerer alt forholdsvis bra ov øvrige deler av båten ? Er det slikt å forstå at båten bør gå i 25 knop for da har den best marsjfart som gir også best forbruk ?

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...