Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

Motoren var bare 5 år gammel når den dævva. Forrige eier hadde kostet på motor over kr 100.000 et år tidligere (ble visst en juridisk sak av det) så jeg trodde jo alt skulle være tipp topp.

Relativt greit å fikse etter at jeg nå har fått/skaffet alle delene (tror jeg da).

Så gjenstår bare å...... i tillegg gjøre en masse oppgraderinger og småfix som man i løpet av årene har funnet ut er smart/nødvendig.

 

Noen Windy 27 går med bare 165 eller 200 hk motor (av det tyngre slaget) som gjør at marsjfart blir godt under 25 knop, som er for lavt for at skroget skal ligge/gå bra i sjøen.

Med f.eks. Volvo Penta D6-350 klarer båten 38 knop og marsjfart over 30 knop naturligvis.

250-350 hk singel motor er ideelt. Evt. doble Volvo Penta D3-220 lettvektsmotorer som hadde vært drømmen med marsjfart rundt 40 knop antagelig.

En kar monterte doble Volvo Penta KAD42 i en slik for noen år siden og fikk 42 knop.

Men altfor mye tyngde bak i båten, selv om min også ble levert ny med doble Volvo Penta 6-syl 165 hk i 1984 (til en meget rik mann i Stavanger).

 

Her med 250 hk lettvektsdiesel fra FNM. Imponerende av en liten 2,4 liters 5-syl Fiat/Alfa-diesel, så forklaringen må være lett motor og lite diesel på tanken.

Min motor er jo 4,2 liter men ikke mere toppfart av den grunn. Men antagelig raskere opp i plan når man begynner å laste den litt.

Fikk båten såvidt i plan med 400 liter diesel og 10 voksne menn ombord, altså langt over 1 tonn "last". Men fikk for lavt turtall naturligvis og måtte avbryte.

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ang timepris hos verksted så må TS huske at dette også dekker arbeidsgiveravgift, feriepenger, lokaler, lønn til ansatte som ikke produserer inntekt direkte, for ikke snakke om verktøy og datautstyr.

Mellom 850 og 1000 + mva er nok nærmere normalen ja.

Service på vp D6 med DPH koster vel 10-12000 inklusiv olje, filter og anoder. 5-6 timers arbeid om drevet skal av og bytte belg. Så kommer gjerne kraning i tillegg på 2000 kr for 30 fot.

 

Jeg tror ikke TS har helt oversikten over tid som medgår i service og arbeid på en motor og om båten ellers skal gjennomgås så nøye at takstmann/ kyndig skal tørre å skrive navnet sitt på et dokument som gjør han økonomisk ansvarlig dersom noe er oversett...

Tror ikke noen takstmann vil gi noen garanti.

 

Kjøper man en brukt båt, så kan man undersøke så godt man kan og egentlig bare håpe på det beste.

 

Og en ting til TS, dersom du egentlig er ett av våre faste medlemmer som driver litt gjøn med oss, så synes jeg det holder nå...

Link to post
Share on other sites

@Hulda: Ja noen advokater tar 2000 + MVA per time men da betaler de gjerne for kontoret og lønner en konsulent/sekretær.

 

Og en bilmekaniker kan koste deg 2.563 kroner per time!

 

http://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2016/12/Tro-det-eller-ei-bilmekanikere-er-dyrere-enn-advokater

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Den prisen gjelder vel kun hvis det er dyrere eller mere eksklusive bilmerker enn f.eks. BMW, Mercedes og Audi vil jeg tro.

Heldigvis er jeg på bilverksted kun annethvert år, og ikke fordi jeg eller bilen vil men fordi staten forlanger det.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ganske ofte frister det å komme med forklaring eller kommentar. Spesielt rundt det med prissetting på båt. Men det er vanskelig å forklare. Bilder hadde vert enklere. Kunne eg brukt masse tid og vist deg feks bilete av oljesveitt rustet motor og slengande kabler vs strøkent maskinrom med blank maling og med kabelgater med merkede kabler og ledlys over alt. Det kunne vert samme type båt. Begge kunne virka feilfritt de siste åra. Begge går like godt. Begge kan fungere i mange år til. Begge kan få gjennomslag i februar. Det samme kan gjelde i sikringsskapet, strøkent og merkede kurser og kostbar giftfri fortinnet kabel vs løse kabler med tape og tilfeldige kurser.

Sjølvsagt er det grunnlag for å betale meir for den båten som ser betre ut. Men du kan ha mykje båtglede i den andre også.

Så kan man tenke at då er det ikkje vits å betale ekstra for utstillingsstand dersom den andre bruksbåten virker like godt. Og det kan den, i mange år. Men ein dag er det noko som svikter, garantert. (Det prøver jo alle å fortelle deg) og då vil det være meget lettare og rimeligare å feilsøke i eit ordnet system. Og den båten med god orden vil antagelig ikkje få de samme feil før 10 år seinare.

Eg har vert med å bruke 5 timer på å finne og bytte sikring til lensepumpe, dyr sikringsbytte for båteier, men han fikk båten billig ....

 

Som mekaniker har eg lært at "alt som går rundt kan gå sundt" Også hjullager på mercedes kan ryke på 60.000km.

 

Og kommentaren din om timepris på mekaniker ... nei ...eg .. off

 

Ein ting til. Sidan du oppfordrer til å drite i å bidra til felleskapet bør du også unnlate å benytte deg av tjenester som forliksrådet, så du tar vel reklamasjon til polen og får hjelp der anntar eg vist en kabel på thruster løsner på kontraktdag.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

@Eureka: Jeg forstår det med verksted som lønner flere og betaler for verkstedet osv. spørsmålet var angående pris på en fagmann som skal bare undersøke. Lurte derfor på om fagmannen bruker verksted til undersøkelsen at det blir dyr timepris. For prisen er jo som med verksted utleie og sekretær kostnader :lol:

 

 

 

For egen del vet jeg ikke om noen motor produsent som har dyrere diagnoseutstyr enn Volvo Penta så dersom du trenger en som virkelig er dyktig så koster det penger. "Skal bare" passer rett og slett ikke inn i den sammenhengen....

Tviler på om noe forum kan garantere deg mot å gjøre et dårlig kjøp. 

 

Mitt råd til deg er å fokusere mer på:

  • hvilke kriterier som er viktige for deg
  • finne aktuelle båttyper
  • så velge den som gir mest for pengene.

Ville lagt bort disse tvangstankene om hvem som skal stå ansvarlig for alt som går feil når du har valgt båt....

Det er min mening at vi ikke er helt i Amerikansk "saksøkermodus" i dette landet, enda...

 

Vedlikehold:

Du må forstå at om du kjøper en båt med 10år gammel Volvo Penta D6 for 300.000NOK eller om du kjøper en ny båt idag med samme motor for 5 mill, så koster bytte av topplokk akkurat det samme....ca 100.000 NOK   kanskje det skjedde pga en plastikkpose som noen hadde kasta i sjøen..  slike ting skjer og det må taes høyde for når du planlegger en båtfremtid.

 

Det er mange nå som har brukt timer på å gi deg gode, kvalifiserte og velmenende råd. Ikke la det skli ut mer nå, ikke misbruk deres innsats.

Link to post
Share on other sites

@dieselfan: Jeg har også takket for mange gode råd, imens noen har vært forvirrende. Som det med at dyrere = alltid bedre.

 

Ellers var poenget med tråden egentlig å finne ut av om det var mulig å finne like bra kupp som det Alicraften var. Men så var første tilbakemeldingen fra forumet "nei Alicraften skal du være glad for at du ikke kjøpte". Alikevel så viser markedet at man finner ikke like stor&rask båt til den doble prisen altså 180 000 engang og i hvert fall ikke en med motor fra 1998 eller nyere i tillegg til å være like rask og like stor.

 

Dermed så bruker jeg tråden til å spørre om meninger angående nye tilbud som dukker opp på finn og som jeg finner relevant.

Link to post
Share on other sites

Hei !

Egentlig en ganske underholdende tråd dette. Jeg har stor sans for trådstarter sine "akademiske" tilnærming  om kjøp av stor båt til lav pris. Det er absolutt greit å ikke ha peiling på båt når man starter tråden med det utsagnet.

 

Litt filosofiske betraktninger:

For å finne den mest optimale bruktbåt så må man ha en formening om type båt. det kommer jo klart frem her.

Så må man se på det aktuelle objektet. Der er mange flere momenter enn bare motoren.  Viktigst er å ha kjennskap hva båten var den dagen den sto ferdig på fabrikken. Det er stor kvalitetsforskjell på båter fra de forskjellige produsentene !  (som i bilverdenen)

Hva bør man sette seg inn i? 

Når den er produsert i en serie. Var den blant de første fabrikken laget av denne modellen eller hadde de produsert 100 stk før den som ligger til salgs nå. Hvilken tidsepoke er båten støpt. var det den gangen sprøytestøping var nytt for produsentene ? Eller tidlig i vakuum støpeprosess ?

Hvem har produsert vinduer og luker med hvilken sammenføyning måte ? Hvem har produsert det elektriske anlegget til båten ? Båtbyggeren selv eller ? I

Skrogets egenskaper med riktig motor?  Det er dessverre stor forskjell på hvordan skrog oppfører seg i vannet.

 

Så må man se på hva objektet i dag. Service historikk på motor. Type erfaring med aktuell motor sett i forhold til gangtimer og alder.

Vedlikehold ? Oppgraderinger? Er de utført av fagmann eller har båteier gått bananas med avbiter og lampett ledning?

Er det utført reparasjoner på skrog eller dekk ? Av hvem? Er båten tett i vinduer eller  luker?

Alder på kalesje og puter? Er dette slitt koster det fort mange penger. Hva med skrog gjennomføringer ? Byttet ? Landstrøm ? galvanisk tæring?

Dette som noen eksempler på hva du bør sjekke ut når du skal kjøpe gammel båt. 

 

Ang. motor:  Om motoren har en god service historikk . Type historikk. Får det turtallet den skal ha (I følge motorens data).   Ikke går varm og ved visuell inspeksjon ikke lekker eller kommer med uvanlige lyder så sier det det meste om motoren. Om olje på gear - drev -servo og motor ser bra ut så er det ikke så mye mer en mekaniker kan konstatere uten å skru motoren i biter.

 

Den som kanskje er best rustet til å bistå en fersking med båtkjøp er en "kompositt båtbygger med en mannsalder av erfaring og kunnskap som jobber på et båtmotor verksted som reparerer alle motortyper og med takstmann bak-rund og et par år med båt juss  :yesnod:

 

Uansett lykke til med båtkjøp og ikke minst din iver til å lære mest mulig om dette. Og god jul!   :santcheers:

 

Knude

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

@dieselfan: Jeg har også takket for mange gode råd, imens noen har vært forvirrende. Som det med at dyrere = alltid bedre.

 

Bedre er et relativt begrep, ofte (alltid?) svært subjektivt, men at man presumtivt skal få noe mere når man betaler mere er vel nokså opplagt etter mitt syn.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

@Knude: Takk for et utfyllende og flott svar.

 

Virker som man trenger ett år med studier minst før man er i stand til å kunne finne ut av alt det du skriver om også i forhold til de fleste båter vil man måtte drive etterforskningsarbeid. Skulle hatt noen med din kunnskap til å undersøke bruktbåt før kjøp. For øvrig imponerende hvordan du bygde en båt fra bunnen av.

 

Blir nok for meg umulig å finne ut av alle opplysningene men skal prøve å finne ut av noen av disse.

 

@Eureka: Poenget er at Alicraften hadde alle de egenskapene jeg er ute etter i overgangsbåten, rask nok, stor nok og med relativt nyere motor. I tillegg var prisen konge.

Link to post
Share on other sites

@Sæbø: Med andre ord sier du at det hvor ryddig det er i en båt som er en stor faktor ved prissetting? Men at den uryddige kan fungere like godt men det blir dyrere når noe skjærer seg?

 

Nesten. Den dyrere og ryddige vil være være meir driftssikker og gi meir båtglede. Men en kabel kan få brudd i dyr båt også. Det er vanskelig å utheve og forklare til deg når din kompetanse er så begrenset.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

@teerex: Altså D-tronic motor dævva etter 5 år (fra den var helt ny) til tross for å ha vært reparert for 100 000 før ? Da vet man i hvert fall hva slags motor det aldri skal være på båten.

 

Nytter nok ikke å tenke slik vedr. alt man leser og hører. Hva med alle de tusenvis av slike motorer som aldri dævva?

Det var nok spesielle forhold vedr. denne. Bl.a. feilreparasjon av et anerkjent verksted som resulterte i at jeg fikk deler for mange titusener i erstatning.

Bare synd at eierskifte skjedde akkurat mellom to havarier.

Men hva med alle andre merker/modeller som har dævva? Vanskelig å styre unna alt som er nytt og moderne.

Men med de gamle steinknuserne er man jo litt tryggere da.

I 2003 var det ikke så mye informasjon og erfaringer å hente på internett eller baatplassen.

Idag er det lettere å styre unna visse motorer hvis man vil.

Men svakheter på motorer blir jo ofte luket ut etterhvert, siden produsentene ikke har råd til å levere motorer som dævver altfor tidlig.

Så en motor som var kjent for å dævve i f.eks. 2007 kan være helt topp i 2010. Gjelder f.eks. flere modeller fra Volvo Penta bare for å ta et eksempel.

 

Vedr. Liberalistene så tror jeg kanskje Norge er tjent med at de ikke får særlig stor oppslutning selv om de har noen få gode poenger.

Hvis de skulle ha styrt hadde det blitt det reneste kaos. Nei la ting være som de er nå i noen tiår (minus småpartiene naturligvis).

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Siden dette er et båt-forum (et meget tolerant et, inkluderende og med stor takhøyde) så forsøker en å se på båtdelen av denne tråden.

Tråden tar opp et interessant tema som ganske sikkert fenger mange. Håper TS også fokuserer på båtdelen.

 

 

Nytter nok ikke å tenke slik vedr. alt man leser og hører. Hva med alle de tusenvis av slike motorer som aldri dævva?

 

Som vanlig så har teerex et godt poeng - finnes det 1000stk av motor av type Xarda i dette landet og 1 av de eksploderer så henger det ikke på greip å trekke slike konklusjoner som her

XardasKSP, skrev den 23 Dec 2016 - 08:41:snapback.png

@teerex: Altså D-tronic motor dævva etter 5 år (fra den var helt ny) til tross for å ha vært reparert for 100 000 før ? Da vet man i hvert fall hva slags motor det aldri skal være på båten.

 

Noen motormerker er store og har solgt mange motorer i Norge. Noen er på vei inn på markedet men er ikke behøver ikke å være dårligere av den grunn. Noen er små og dyre. Noen er sofistikerte mens andre er noe mer "massive"

 

Mine favoritter er Steyr, FNM og Hyundai.

 

Mulighetene for å gjøre et godt kjøp på disse er bedre spør du meg fordi det norske makedet er i mine øyne "uvanlig" fokuserte på "velrenomerte" merker... og har vært særs villige til å betale "ekstra" for det.

 

Volvo Penta KAD42 som er oppgradert til 43 er også en motor som er gunstig priset i forhold til bruksverdi og forventet levetid. For en med liten erfaring så er dette min anbefaling.

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jo det er nok noen som tar turen til Kiruna 50 mil tur/retur for service og reparasjoner på f.eks. Volvo.

 

Du finner nok ingen Ford bilmotorer i noen båter, men derimot Ford industri/lastebilmotorer.

Bortsett fra at det står Ford Motor Company (evt. FoMoCo) på motorblokken på enkelte Yamaha påhengsmotorer....

 

Ingen bilprodusenter utenom Hyundai leverer båtmotorer under sitt eget merke pr. idag såvidt jeg vet.

Bortsett fra Iveco/Fiat kanskje, som er et eksempel på marinemotorer med opphav i lastebil/industrimotorer.

VW Marine prøvde seg en kort stund, samt BMW Marine på 80-tallet (BMW brukte italienske VM dieselmotorer og sine egne bensinmotorer).

Volvo Penta er jo i grenseland siden de for det meste har sine egne motorer, mens noen er basert på bilmotorene og evt. lastebilmotorene.

Derimot er mange båtmotormerker eller mariniserte bilmotorer basert på dieselmotorer fra BMW, Ford, VAG, Mercedes, Toyota, Peugeot osv.

Mercruiser f.eks. bruker mer eller mindre ferdige marinemotorer fra VM og VAG, mens Yanmar bruker basemotorer fra BMW og Toyota foruten sine egne.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

@teerex: Har du noe oversikt over hvilke av motorene er basert på motorer fra BMW, Audi/VW og Mercedes? Ville tippe at spesielt Audi og Mercedes dieselmotorer (altså de som er basert på dem) burde ha en viss holdbarhet. Gamle mercedes bilmotorer diesel uten turbo var usedvanlig trege i bil men nærmest "evige" på 190-serien og W124. Disse bilene måtte nærmest "ødelegges med vilje" for at de skulle "dævve".

 

Volvo-Penta er det i hvert fall ikke vanskelig å gjette seg til at den er basert på Volvo sine motorer :D

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om Volvo Penta D4/D6 er basert på noen av Volvos tyngre bilmotorer. Tror de ble utviklet for/av Volvo Penta såvidt jeg husker. Men D3 er/var personbilbasert.

VAG 3,0 V6 TDI og 4,2 V8 TDI finnes som marinemotor fra VW Marine og Mercruiser.

BMW 3,0 diesel finnes som Yanmar marinemotor.

Mercedes vet jeg ikke mye om, men finnes en del mariniserte MB dieselmotorer i båter. Mulig de fleste er "hjemmemarinisert".

 

Ellers når det kommer til holdbarhet er gjerne Perkins et eksempel på en kvalitetsprodusent.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Er Perkins en frittstående produsent eller baserer de seg også på noen bilprodusenter?

 

Altså 4,2 dieseln fra Mercruiser er basert på den som står i A8 4,2 TDI ? Da tror jeg dette er en skikkelig bra motor med mindre det at den står i båt gjør den mye mindre holdbar enn i bil.

 

Hva menes med marinisering? At noen bruker en vanlig bilmotor inn i båten som motor ?

Link to post
Share on other sites

Engelske Perkins og italienske VM Motori er gamle dieselmotorprodusenter som har holdt det gående siden krigens dager omtrent (Perkins siden 1932).

 

VAG 4,2-motoren leverer 370 hk i marineversjon.

Marinisering er bl.a. å gjøre om kjølesystemet fra biltilpasset til båttilpasset. Og det er som regel en god del endringer som skal til.

 

http://www.kdtrading.no/motorer-deler/perkins/4.236-m90/marinisering-kit-4.236

 

https://baatplassen.no/i/topic/26787-marinisering-av-bilmotor-hva-skal-jeg-velge/

 

Snart må du begynne å google selv, ellers tror vi at du er et forumtroll  :giggle:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Normalt bred båt, dvs. smal i denne tråden. Relativt gammal ukurant båt med lite koselig innredning.

Trangt motorrom for adkomst til det som må sjekkes og utføres av service osv. Ikke mye fart heller.

Og den har akterkabin...

Not my cup of tea... som de sier i utlandet.

Viking 28 er jo f.eks. 30 cm bredere enn denne.

 

Vet ikke hva denne gikk for http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=76487228

 

Men ingen kjøl som beskytter propell, aksling og ror. Sjeldent med så dyp V-bunn på akslingbåter.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Den Vikingen var flott til den prisen men motor fra 1982 blir jo noe annet enn motor fra 2006 og ny aksling og propell da, nå er den da uansett solgt. Men fint at du hadde den annonsen da har man noe å vise ved eventuell pruting på f.eks http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=87947270 men motor fra 1981 er på en måte potensielt "dø når som helst". Båten ser jo fin ut men det står ikke et ord om at noe var byttet ut siden 1981 som får meg til å tenke hvor mye som kan "dævve" og da virker 175 000 ikke veldig tiltalende.

 

Den "lille" båten til 110 000 virket ikke pen men tilsynelatende som noe som vil fungere litt til før noe "dævver".

 

Det er derfor jeg hele tida tenker tilbake til Alicraften med 1998 motor og tenker om det kanskje kommer opp noe supertilbud igjen og derfor tar båtanskaffelse så lang tid, men kanskje det skjer noe i romjula og det blir båt. Prøver å glemme den Alicraften og prisen den hadde hele tida :lol:

Link to post
Share on other sites

Har ingen annonser, har bare google  :smiley:

 

Tror ikke de dævver så lett, disse gamle steinknusermotorene fra Ford. Ellers hadde det ikke vært så mange fra 80-tallet i drift fortsatt.

 

Denne ble solgt i fjor. Motor var under 10 år gammel såvidt jeg kan se, og mye annet nytt. God fart iallefall.

 

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=60637232

 

Eksempel på undermotorisert http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=51842151

 

Denne var et kupp for den heldige kjøper, men tror det var noe som hadde vært under vann såvidt jeg husker http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=63429609

 

Denne ble neppe solgt, og det er ikke så rart http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=76791748

 

Denne ble solgt i høst http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=81259960&fks=81259960

 

Denne gikk rimelig http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=60673135&fks=60673135

 

Kraftig motorisering http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=28695518&fks=28695518

 

Denne var grei http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=58727914&fks=58727914

 

Solgt med god fart http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=47496706&fks=47496706

 

Hva skjedde her? kr 100.000?  http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=42035258&fks=42035258

 

Samme annonse som over men dobbel pris http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=37935572&fks=37935572

 

Nå er vi tilbake i 2012 som du ser på prisnivået http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=34993182&fks=34993182

 

Doble V8 bensinmotorer, men ble solgt allikevel (DC utgaven med større uteplass) http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=31156009&fks=31156009

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Masse forskjellige priser men denne virket som et kupp: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=63429609 men det står ikke noe i annonsen om at den var under vann da som den Princess 32 som er annonsert til 70 000 http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=85032420

 

For øvrig kanskje et dumt spørsmål men hvordan i all verden synker en båt i båthavn og blir hentet opp igjen i løpet av en time ?

 

Alicraften var ikke "sunket" men holdt på å koste 89 000 klarer ikke å glemme det  :lol: 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...