Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

Jag har faktisk kjøperen som medlem i Windy 27-gruppa mi på facebook (med hele 10 medlemmer) og han skrev at det var kommet sjøvann opp til startmotoren pga. røket eksosbend. Så båten hadde ikke vært under vann.

Han fikk den for ca 100k men måtte jo påkostes og fikses en del saker og ting.

Men iallefall et kupp uansett, for å si det mildt. Med den motoriseringen og radar og greier. Noen er heldige da. Bare motoren er jo verd 100k.

Her er han vel hjemme med båten:

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ser at tråden er oppe og går igjen så da poster jeg romjulas båtlige "sightseeing" opplevelser:

 

Som fortalt tidligere i "feil tråd" tok jeg med familien på og så på 2 båter en Scand Baltic og en Master 810 Cruiser i nærområdet.

 

Personlig synes jeg Balticen var stas og så veldig stor ut i forhold til teoretisk lengde også i forhold til Alicraften, men jeg tror at Alicraften har satt seg fast i minnet ikke kun hos meg men også hos familien. Siden min mor så at båten ikke hadde dusj inne og kommenterte da at den billige Alicraften hadde dette imens en båt til 300 000 har det ikke. Motorn var like gammel som båten men eier fortalte at den var overhalt for noen år siden så han skulle finne mer info om dette: http://m.finn.no/boa...nnkode=79917620 (dette var båten)

 

Neste båt lå på vannet og ble "vist uten eier" da eier var ikke der men informerte at det var bare å se på og prøve så jeg så på men turde ikke prøve uten eier i tilfelle noe var feil på båten så ingen skulle påstå jeg ødela noe elns. Båten hadde så intensiv drivstoff-lukt (jeg liker den, foreldra & dama likte den ikke helt) inne at jeg begynte å undre meg om alle drivstoffslanger og tank var intakt. Eier fortalte per telefon at motor fungerer og burde fungere ved normal bruk men ville absolutt ikke garantere for noe som helst og fortalte at motor var aldri fikset eller overhalt. Med andre ord en pris på 149 000 virket ikke veldig tiltalende da båten var betydelig mindre enn Alicraften av størrelse noe faktisk min familie kommenterte enstemmig så det er nok ikke bare jeg som hengte meg opp i Alicraften. Dette er i hvert fall båten: http://m.finn.no/boa...nnkode=86503943

 

Hadde sikkert blitt en bedre visning med eier enn uten men båten var nok ikke akkurat "det".

 

I dag så jeg også på en "kjapp billig løsning" i form av denne: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=85759011 kom frem til stedet og ble vist rundt omkring av en ærlig eier som fortalte om alt han visste om. Han hadde ikke kjennskap til motorens historie annet enn at kalesjen var litt dårlig så det kom regnvann oppi. Dermed ble det ojleskift men oljen bør skiftes enda engang. Motoren startet og fungerte fint (båten er tatt opp av vannet så det ble ikke kjøring i vann) ellers var det klart båten trenger utbedring av kalesje som eier sa (jeg tenkte på en ny en) fiks på en planke på vindu fremme, fiks av venstre dieseltank (eier stengte den av slik at bare høyre tank ble brukt) det må tømmes diesel fra den deretter renses før den kan brukes igjen. Ifølge eier bruker båten utrolig lite drivstoff når den går i 7-8 knop men klarer å komme seg opp i 13 om man presser den. Eier fortalte også at han planlegger å fikse den selv til våren men da vil pris bli høyere. Interiøret var ikke noe særlig noe som vakte ikke resten av familiens begeistring.

Stort sett båt nok til det man betaler for men jeg tror jeg vil ha noe bedre selv som overgangsbåt som kan eventuelt "hives" når motor sier takk for seg og blir ulønnsom å bytte ut. Alicraften som kostet 89 000 (men som jeg ikke fikk kjøpt) hadde interiør som ikke var i noe særlig verre stand enn den på Scand Balticen til utropspris på 300 000. Den opplevdes ikke like stor som Scanden men altså ikke slitt som den rimelige løsning i form av Saga båten. Tenker hele tida på hva som var feil med den Alicraften siden motor var jo 1998 og båten så virkelig bra ut i hvert fall bedre enn den til 149 000 som ble "vist uten eier".

Link to post
Share on other sites

"Liten" snekke med akterkabin er vel ikke akkurat det du hadde sett for deg.

 

Denne er litt morsom og dessuten litt av et kupp med vannvittig kraftig og relativt ny motorisering og "nytt" drev.

Ikke mange gamle klassiske norske cabincruisere som greier 37 knop med dieselmotor.

Vet om en slik motor i  en 26-fots båt som greier over 40 knop med omprogrammert motor.

Bare motor og drev er jo verd 200.000. Båten er kanskje litt i minste laget, og nesten i "enden av verden" (men bare nesten).

Men relativt praktisk for fiske iallefall. Og bare 1 liter/nautisk mil i grei marsjfart er jo konge.

Jeg skulle egentlig ha kjøpt den bare pga. motoren, og byttet ut med min.

 

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=61312072&WT.synd_type=agent

 

Her et eksempel på den kanskje minst fiskevennlige og minst drivstoffvennlige båten på hele finn.no, iallefall i denne pris og størrelsesklassen.

Tror han får slite litt med å selge den...

 

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=81629279&fks=81629279

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ser at endel her inne mener at det ikke er mulig og reklamere ved kjøp av brukt båt.Mulig det er korrekt i endel tilfeller,men jeg kan jo ta et eksempel fra fra min båt,en fairline 43 sq fra 1994 som jeg importerte fra spania i oktober.

 

Båten ble kjøpt usett,galskap mener sikkert noen,men fikk opp masse bilder,samt en rapport om hva som teknisk var gjort med motorene.Dette sammen med en hyggelig danske som jobbet i firmaet som solgte båten,ga meg en såpass god magefølelse at jeg klinket til.

Det skal også legges til at oppgjøret gikk via advokat.Oppgjøret ble ikke overført før båten var lastet på lasteskip.

 

Da båten kom til Norge,så viser det seg at båten ikke er i hht kontrakt:vann i olje på stb motor,vinduslekkasjer i frontvindu,samt en batteripakke som hadde sagt takk for seg.Totale kostnader for og få båten til og være i hht kontrakt,beløp seg til ca 50.000.(var heldig med at det kun var simmeringer i kjølevannspumpen som var gåen og årsak til vann i oljen,så byttepumpe ble satt inn).

Jeg tenker som så at det var jo dumt,men føler at jeg fortsatt har gjort en god handel.

 

Jeg dokumenterer feil og mangler ovenfor selger.De beklager på det sterkeste manglene og overfører 50.000 tilbake til meg.

Så det går an og reklamere selvom det er gammelt,til og med på båter fra utlandet

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

Joda jeg fikk også reklamert. Gikk via teknisk konsulent og advokat. Men motor var jo bare 5 år gammel selv om båten var 20.

Hovedårsak til at reklamasjonen gikk i boks (iallefall delvis) var at jeg kunne dokumentere at et verksted ikke hadde fulgt korrekt prosedyre ifølge servicemanual ved reparasjon av motor 1 år før jeg kjøpte den.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Snekke med aktercabin var ikke noe jeg ville ha, men som en "kjapp billig løsning" var det jo verdt å se på noe som eventuelt kan bare avskrives som tapt om det slutter å fungere etter en sesong og ikke lønner seg å reparere.

 

Båter som ligger i andre enden av verden blir jo lite akutelt for meg spesielt om de er i minste laget og hovedegenskapen er høy fart som ikke har noe spesielt betydning for meg. Å ta ut motor og drev og putte den oppi en annen båt er sikkert lønnsomt om noen er mekaniker og kan fikse dette selv, for en som ikke er det så lønner det seg vel bare med helt ny eller nesten ny motor siden man må betale dyrt for å få en mekaniker til å gjøre jobben.

 

Får se hva slags nye båter dukker opp i nærheten nå som nyåret har startet. Foreløpig er minnet om Alicraften fortsatt sterkt spesielt når en båt til 300 000 ikke gjorde mye større inntrykk selv om den var stor, opplevdes større enn Alicraften til tross for teoretisk kortere lengde.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her har du rimelig båt, men bildetutvalget har vel satt rekord i intetsigende informasjon (kun ett bilde akkurat nå, mulig det kommer flere bilder da. Hvem vet).

 

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=82552614

 

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Marexen ligger i nærheten så den skal nok bli sett på ved nærmeste anledning. Men utseendemessig på bilde og med info om motor virker Viking 28 som bedre kjøp med så lite i prisforskjell: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=87947270 men har ikke tatt meg turen dit enda for å se på den.

 

Klarer fortsatt ikke å glemme Alicraften med tanke på at dobbelt så dyre båter er mindre og har eldre motorer.

 

 

Fjord Consulen var virkelig lite "sigende" informert om på bilde. Men jeg så samme type på google og virker som litt liten i forhold til øvrige båter jeg ser på. 

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Da skriver du bare under kontrakten ute på vannet mens alt fungerer og overleverer pengene der og da. Så kan motoren dævva på veien inn til havn og alle er fornøyd. Ha en god førjul!

 

Ja, jeg er sånn ca der mtp bruktkjøp av gammel båt. 

Link to post
Share on other sites

@tuffff: Fordi den hadde en helt utrolig pris og da er jo tanken at noe lignende kan skje igjen om ikke med såpass rå pris så i hvert fall nesten. Er i hvert fall tungt å kjøpe en båt dobbelt så dyrt som tilsynelatende er dårligere både med tanke på størrelse og alder på motor. Håpet er i hvert fall å få noe like bra om man betaler "dobbelt".

Link to post
Share on other sites

Det er nok relativt lenge mellom kuppene, og ikke minst vanskelig da det som regel er noen som slår til uten så mye inspeksjon eller befaring.

 

Du må nok stålsette deg for at skal du ha noe som funker så må du nok ut med 150-250k.

Om vi går f.eks. 10-15 år tilbake så fikk du ikke spesielt mye for den summen.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg har skjønt det at man skal ut med dobbelt så mye i det minste med mindre et mirakel skjer, men ønsket er å få noe minst like bra til den summen det oppleves liksom feil å betale 175 000 for en mindre båt fra 1981 med motor fra samme årstall (og ikke 1998) etter å ha sett denne Alicraften selv om prisen var kanskje ikke reell siden selger enten virkelig gav den bort til barna eller venter til våren og legger den ut til høyere pris etter å ha blitt "bombet" med "jeg kjøper" erklæringer fra flere enn bare meg.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror du bør vente til det dukker opp en ny Alicraft på markedet. Det virker ikke som om du vil bli fornøyd med noe annet.

 

Ellers er utvalget I markedet det minste nå midt på vinteren, de som ikke fikk solgt før vinteropplag venter med å legge ut til våren kommer. Så det du finner på finn nå er ikke helt representativt for markedet for å si det sånn...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

@index: Tanken var jo at alt er billigere om høsten/vintern selv om utvalget er dårlig. Det var en annen Alicraft annonsert om høsten..... til 250 000 uten at den utmerket seg på noen annen måte enn at motorn var eldre enn på den til 89 000 som da viste seg å ikke være reell siden selger trakk seg.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Sånn er det desverre ikke. Bare dårligere utvalg.

 

Helt riktig. Når jeg skulle selge seilbåten min ville jeg bli kvitt den fort. Utpå våren ble det 5-6 like båter på Finn. For å bli kvitt min raskest mulig måtte jeg ligge lavest i pris, dvs at prisen min sank når det kom en billigere på markedet. Og så endte jeg med å selge den enda litt billigere. Men forsåvidt til riktig pris.

 

Med færre båter på markedet, og ingen som presset prisen på min ned, hadde jeg lagt meg et hakke eller to opp i pris, og fortsatt vært billigst. 

Link to post
Share on other sites

Har gått utifra den tanken at folk har fortalt (altså utenom forum&nett) at det alltid er billigst om høsten/vintern siden da vil nesten ingen ha båt, imens om våren vil "alle ha" båt fordi sesongen starter. Og dermed er det veldig få impulskjøpere om høsten/vintern og folk må ned i pris dersom de har behov for å selge båten rimelig raskt.

 

Altså man kan ha den eneste eksemplaren av sitt merke på finn men hvis ingen vil kjøpe den så må man ned i pris dersom man har behov for pengene før neste vår. Eller det var tanken i hvert fall.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Slik du beskriver det. var det nok mye av før i tiden, (den gang man faktisk fikk igjen pengene får båt) nå er det ikke slik lenger, de fleste ønsker å selge etter sesong grunnet slippe bry med opplag, Prisene på Finn.no er ofte noe høye i forhold til hva folk faktisk får for båtene sine, ofte vil det være lurt å gi et bud man er tilfreds med en å akseptere på ruta pris.

Når det er sagt, hva med å kontakte selgeren av den alicraften du ikke fikk kjøpt å gi et høyere bud en prisen som du ble forespeilet, kanskje både selger og du kan bli tilfreds

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

@Draco24styling: Nå har jeg kun kontakt til mekanikern som formidlet salget for sin venn som jobber i nordsjøen. Og salget var i boks i følge mekanikern helt til man kom til fredagen før lørdagen da båten skulle kjøpes med eier tilstede (og mekanikern skulle ta en kikk før dette for å fortelle om hva som eventuelt må fikses selv om han mente det ikke var noe i det hele tatt som trengte å fikses annet enn finpuss av interiør (som virket like pent som på en scand baltic båt til 300 000 for øvrig (scanden oppleves som større det skal den ha) ).

 

Fredag kveld fortalte mekanikern at selger hadde bestemt seg for å beholde båten og gi den til barna sine. Jeg så på lørdag at båten var ikke merket solgt/utløpt enda så sendte ny melding og spurte om eier kanskje hadde ombestemt seg eller om det var flere som bydde. Men neida mekanikern fortalte at båten er tatt opp og barna skal ha den. Dermed virker det meningsløst å fortelle nå at jeg betaler mer, med mindre mekanikern/eiern ikke har noe imot å innrømme å ha bommet på sannheten med mindre det ikke var sant da at barna fikk den. Og hvis det var sant så er det like meningsløst. Får se om den dukker opp til våren til en høyere pris, hvis ikke så har kanskje eiern seriøst gitt den til barna.

 

F.eks den båten i Brevik til 149 000 som du også linket: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=86503943 virket i dårligere forfatning innvendig enn Alicraften for å ikke snakke om at den var mindre, eldre motor og innvendig luktet det drivstoff så sterkt at man fikk nærmest en tanke at det er noe drivstoff lekkasje. Båtene lukter vanligvis sånn "litt drivstoff" men aldri i en slik styrke som om man lukta rett i drivstofftanken.

 

Uansett man ønsker i det minste å få like bra vare om man skal betale dobbel pris selv om prisen på Alicraften ikke vart reell da salget ikke ble gjennomført.

 

PS. Så en Alicraft med noe som lignet flybridge (som for meg er båten for liten til flybrigde da) annonsert i en dag på finn til noe rundt 160 000 om jeg husker rett, men den annonsa forsvant før jeg rakk å se nøyere på den antar at noen kjøpte den lynraskt.

 

Fant noen gamle annonser av tilsvarende båter, alle virket rimelig priset. Skjønner ikke om dette er en båt det er problemer med eller liker folk rett og slett ikke designet? For raske er de jo med riktig motor i forhold til øvrige like store båter.

 

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=50422599

 

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=41919501

 

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=48759872

 

Får vel vente og se om det dukker opp en ny Alicraft 31 helst uten AC til en fin gledelig pris og liggende litt nærmere enn "verdens ende".

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Helt riktig. Når jeg skulle selge seilbåten min ville jeg bli kvitt den fort. Utpå våren ble det 5-6 like båter på Finn. For å bli kvitt min raskest mulig måtte jeg ligge lavest i pris, dvs at prisen min sank når det kom en billigere på markedet. Og så endte jeg med å selge den enda litt billigere. Men forsåvidt til riktig pris.

 

Med færre båter på markedet, og ingen som presset prisen på min ned, hadde jeg lagt meg et hakke eller to opp i pris, og fortsatt vært billigst. 

 

Jeg solgte min første båt I desember til 20% høyere pris enn hva jeg annonserte båten til I juni måned, så det å kjøpe båt utenom sesong er nødvendigvis ikke det same som om at det er kjøpers marked.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...