Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

Tanken er vel at kjøper haster jo ikke med å kjøpe før sesongen er i gang om våren, imens selger kan ha hastverk med å få penger og lite lyst til å vente på at sesongen er i gang igjen. Men dette behøver jo ikke å være sant hvis dere mener det ikke er tilfelle. Spesielle båter kan sikkert også bli solgt dyrere for kjøpere som ikke er klare over hva prisene er i sesongen dersom de liker "akkurat denne båten" og det finnes ingen tilsvarende annonsert og de tar seg ikke bryet med å sjekke annonse historikk.

Link to post
Share on other sites

Ja den må ha kommet akkurat: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=88465337

 

Fantastisk båt men dette høres litt tvilsomt ut: "MEN TRENGER NOE OPPGRADERING"

 

Sendte en mail til den båtmeglern og spørre hva som trenger oppgradering og om det helt sikkert bare er pynt og interiør som trenger det (noe jeg ikke ser på bilde) og ikke motorer og annet som er nødvendig for båtens funksjonalitet. Jeg fikk en følelse av "click buy button" men så minnet jeg meg på at det har vært en Princess 414 til 550 000 annonsert for ikke lenge siden og at han i prosjekttråden fikk sin enda billigere. Ergo er 395 000 bare 155 000 under utropspris på en slik en: https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=83148783 og på den stod det ikke "trenger oppgradering".

 

Venter og ser hva megler forteller om tilstand.

Link to post
Share on other sites

Ja med den tankegangen er du sikret at alle andre enn deg kommer til å gjør gode kjøp... Enten så sammenlikner du med en Alicraft som var så urealistisk priset at selger trakk den fra markedet, eller en Princess som en kjøper var heldig med. Etterhvert vil du sammenligne med andre gode kjøp. Som andre har gjort. Og dermed gå glipp av flere gode kjøp. Som du kan sammenligne med senere... Ser du loopen her?

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Da fikk jeg et lite sigende svar fra megler som ikke har besiktiget båten selv (hva er det meglere får penger for lurer jeg av og til på): "det er vanskelig og beskrive en såpass gammel båt ifølge eier er båten teknisk noenlunde ok men trenger div oppgraderinger kosmetiskk etc."

 

Og en anbefaling om å komme og se på båten selv for å finne ut av hvordan den er.  Men skal planlegge en tur til helga kanskje og finne en mekaniker som kan besiktige båten. Blir jo noe annet å kjøpe "katta i sekken" til 395 000 i forhold til "katta i sekken" for 89 000. For 89 000 så kan man ta sjansen uten mekaniker osv. for 395 000 er det dumt å ta sjansen uten å sjekke ting. Blir dyrt å "avskrive som tapt" om man er uheldig.

 

Uansett rimelig rart at megler ikke fortalte når han skal besiktige båten og gi komplett informasjon, men istedet ber kunden finne ut av selv. Må være en koselig jobb å legge ut en båt til salgs, ikke underskrive kontrakten i firmaets navn (uten ansvar) og ikke ha særlig lyst å lage tekniske beskrivelser av salgsobjektene.

 

Men skal tenke dypt over denne siden det er sånn i grenseland mellom drømmebåt og overgangsbåt, men ganske fristende tilbud.

Link to post
Share on other sites

Denne forhandleren har garantert solgt en ny/nyere båt til kunden. Han har nok ikke kunnet tilby kunden innbytte, men har sikkert tilbudt seg å selge båten for ham. Og tar dermed lite eller ingenting betalt.Prisen er dermed satt så lavt, ja det er lavt for en slik båt med to maskiner, slik at båten selges kjapt og ryddig til kjøper som med letthet ser at dette er en god deal. Du skal minst ha totalras samtidig på begge motorer for at dette skal bli tapsprosjekt. Og det skulle ikke forundre meg om denne båten blir solgt ila helga...

 

Jeg kjenner forresten en som kjøpte båt av denne forhandleren for fire år siden, utfra fire litt uklare bilder på Finn. Til helt normal pris, 33 foter til 1.450.000,-

Han har ennå båten og er veldig fornøyd...

Redigert av Kjetil1 (see edit history)

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Jeg leste først at det var en 1994-modell men syns den så litt gammelmodig ut, men så står det jo også to steder at det er en 1984 modell.

Båter over 30 år på denne størrelsen er sjelden 100% fulgt opp og vedlikeholdt på alle mulige måter, så det er jo helt naturlig at den trenger "noe oppgradering".

Det er mye treverk og tepper i en slik båt og det kan jo være slike ting også, som for mange er bagateller.

 

Forøvrig noe upraktisk at man må gå opp og ned den relativt bratte trappa hver gang man skal ut og inn av båten.

Samme med skrå dør bak, bør helst ikke stå oppe når det regner.

En båt uten akterkabin og med vanlig loddrett dør ut bak er jo langt mere praktisk på alle måter.

 

Bare 20 knop med over 500 hk betyr en del drivstoffkostnader....

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg har en slik båt selv med like motorer. Bruker ca 17 liter i timen - men da går det jo mye i kosefart. Ut i fra bildene forstår jeg at det ikke er den dyreste av sitt slag - men jeg synes heller ikke den ser så dårlig ut. Tradisjonelt har ikke F36T vært billigere enn 414 i bruktmarkedet, så jeg synes ikke dette ser så veldig galt ut (uten å ha sett båten eller kjenne den).

 

Men som Kjetil1 skriver: det er nok noen andre enn trådstarter som stikker av med denne ut i fra de resonnementene trådstarter setter opp..... Nå refereres det til en annen 414 som gikk billigere - det er jo en annen prosjekttråd her som viser at også den båten blir utsatt for litt oppgraderinger :-)

 

Med mindre båten til 395' stinker innvendig, eller viser seg å være i veldig dårlig forfatning, ser det ut til å være en slik mulighet trådstarter egentlig har brukt denne tråden til å beskrive at vedkommende leter etter?

Link to post
Share on other sites

 

 

Uansett rimelig rart at megler ikke fortalte når han skal besiktige båten og gi komplett informasjon, men istedet ber kunden finne ut av selv. Må være en koselig jobb å legge ut en båt til salgs, ikke underskrive kontrakten i firmaets navn (uten ansvar) og ikke ha særlig lyst å lage tekniske beskrivelser av salgsobjektene.

 

Men skal tenke dypt over denne siden det er sånn i grenseland mellom drømmebåt og overgangsbåt, men ganske fristende tilbud.

Megler ønsker ikke å vite tilstanden på den båten. Ber deg finne ut av det selv, for selv å slippe ansvar. enkelt og greit.

 

En slik Fairline 36 kan sikkert være et godt kjøp, og det er ikke sikkert du får så mye mer feil og utgifter på en gammel båt i forhold til en ny. Saken er at om du kjøper en slik stor båt så blir det store utgifter, enten båten er fra 1984, 1998 eller 2004. Det er bare det at utgiftene på 84 modellen alltid vil oppleves som større, da spesielt i forhold til kjøpsprisen/verdien.

Link to post
Share on other sites

Jeg håper at du dersom du skulle ende opp med en slik 35- 44 fot skute har med erfaren båtfører som kan lære deg trinn for trinn hvordan du skal håndtere båten. Ikke bare på en solskinnsdag med lite vind. Å legge en slik i båsen med sterk vind er ikke lett de første gangene. Når panikken tar deg er du ute å kjører og andre båter rundt deg er prisgitt egen forsikring dersom du påfører skade. Jeg har ingen problemer med å forstå at det er en drøm å kunne cruise avgårde i solskinn med gjester på flybridge, men det krever altså sin mann å eie, vedlikeholde å håndtere en slik båt.

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg da av de som mener Princess 414 > Fairline 36 Turbo og generelet Princess > Fairline  (og enkelte Storebro modeller er dobbelt så flotte som dem begge for øvrig). Derfor virker det ikke for meg som en åpenbaring den prisen, da det dukker nok opp en Princess 414 rundt 500 000 før eller senere også dersom jeg ikke rekker å få sett på denne Fairline før den blir solgt.

 

Når det gjelder døra bak og akterdekket så er den bedre på drømmebåten siden man kan få med et plasttak også ikke bare en kalesjetak over døra: http://www.boatshop24.co.uk/motorboat/princess-435/12601 for øvrig må sende dem en mail og finne ut av hva de mener med "VAT included" på noen av båtene de annonserer. Om det ikke er det samme som at VAT kan fradras og da vil det si at båten har samme pris i Norge som i kjøpslandet og da virker plustselig prisen "som ellers" altså rundt 900 000 før eventuelle rabatter.

 

En Princess 435 er drømmebåten (hvis det av økonomiske årsaker ses bort fra Storebroer på 50 fot til 2 mill før MVA)  siden akterdekket på toppen av aktercabin blir et ekte dekk på denne båten og alt av problemer de øvrige modeller kunne ha med vann inn døra blir borte ved å legge på et tak over uteplassen.

Link to post
Share on other sites

@Mouche: Altså det stod på noen båter VAT included og på øvrige not included og på noen stod det ikke noe i det hele tatt. Derav tanken om å spørre dem om de har noen båter som det kan fradras VAT på akkurat slik det kan gjøres på firmabiler fra Tyskland. Det kan jo hende at en eller annen Princess har vært eid av en firma som representasjonsbåt eller fordi sjefen fikk mindre skatt av å registrere båten på selskapet sitt og bruke den privat likevel elns. (kjenner ikke til skattesystemet i UK) men VATen har de som i EU. Så dersom den kan fradras vil den utgjøre cirka det samme som momsen som pålegges til den summen uten VAT. Altså til syvende og sist får båten med fradratt VAT og pålagt MVA samme pris som utropspris med VAT.

 

@Viking28-79: Nå er båtplassene ved Stathelle litt skjermet så det blir ikke mye bølger og vind der selv om det blåser vilt på langesundsfjorden, kanskje de ved salen båthavn er mer utsatt. Men tanken er uansett at man skal helst slippe å parkere med "døde motorer" siden da ringer jeg redningsselskapet ingen håp i havet "å padle" en 35-44 fot båt vil jeg tro. Men dersom motorer fungerer og drar godt i revers så burde det ikke være veldig problematisk å manøvrere inn i båtplassen. Når jeg snakket om den lille båten jeg hadde for 13 år siden så ble den manøvrert "feilfritt" inn i plassen det var bare det at den tapte ikke fart når den ble satt i revers og dermed stoppet i brygga heldgvis uten skade på brygge. Men dette var fordi snekka hadde for svak motor i revers og ble senere nærmest "padlet inn" siste metern. Antar at 500 HK eller mer klarer fint å stoppe fra sakte fart fremover ganske raskt ellers så hadde man allerede lest mange artikler i avisa "brygge delt i to av kræsjet flybridgebåt som klarte ikke å bremse i tide".

 

Når det gjelder forsikring så skal jeg selvfølgelig ha ansvarsforsikring jeg er ikke fullstendig gærn. Hvis motorn "dævver" i båthavna f.eks elns. også drifter man rett i en splitter ny Princess 60+++ f.eks og slår høl i sida på den.... blir gjeldsslave ut livet da uten ansvarsforsikring og kaskoforsikring skal jeg sikkert også ha siden dette er ikke svindyrt på båt. Forsikring skal jeg selvfølgelig ha.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da tror jeg du skal sette deg inn i dette.  Forhåpentligvis og mest sannsynlig har denne 60 foten egen forsikring med full dekning. Men dersom du forårsaker skade på en "eldre" båt uten full forsikringsdekning er det sannsynlig at du ikke har erstatningsplikt og eier må dekke tapet selv. Ansvarsforsikring på båt kan ikke likestilles med tilsvarende på kjøretøy.

Link to post
Share on other sites

@Viking28-79: Må vel lese om dette fordi det høres jo helt vilt sprøtt ut. Altså gjelder ikke reglene om vikeplikt fra båtførerprøve boka for forsikringsselskapet? Altså hvis en båt i båthavn driver inn i en annen så har eier av den som kjører på den andre intet ansvar for skaden? Altså alle må ha kaskoforsikring da?

 

Høres jo helt sprøtt ut, like sprøtt ut som å ikke ha ansvarsforsikring hørtes ut for meg siden hvis man ved uhell drifter i siden og senker en båt til 7 mill så trodde jeg at man fikk resten av livet til å jobbe for å betale på erstatningskravet med mindre man hadde ansvarsforsikring.

 

PS. Altså mener du noe sånt ikke går på skipets ansvarsforsikring:

 

?

 

Nå var da denne litt større enn 35-44 fot da :lol:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Er da like sprøtt at du betaler forsikring på min bil i tilfelle du bulker den, dvs at vi forsikrer andre sine biler gjennom ansvarsforsikring...

 

Ansvarsforsikring vil også fordre obligatorisk båtregister.

 

Se det litt i perspektiv.

 

Frivillig forsikring og ansvar for egen skade er en helt ok løsning.

Link to post
Share on other sites

Det finnes ingen fulldekkende ansvarsforsikring til sjøs. Alle må forsikre seg selv.

 

https://www.nrk.no/ostfold/_-blir-lurt-av-ansvarsforsikring-1.7657925

 

"Du har ikke objektivt ansvar til sjøs, det betyr at hvis du selv ikke er skyld i å ha rent en annen båt i senk, at det for eksempel er noe teknisk som ryker som du selv ikke kan stilles til ansvar for, så dekkes ikke skaden av forsikringsselskapet med ansvarsforsikring, som de annonserer så voldsomt, sier Syvertsen til NRK.no."

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Riktig som det skrives over, Når du får deg båt, og hvis noen andre skader den, så er det din kasko som må dekke dette, samme er det på hus og eiendommer, kjører en bil inn i husveggen din, så får du ikke dekket dette på ansvarsforsikringen til bilen. 

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Alle bør ha kaskoforsikring ja. Men ikke bland vikeplikt og uhell da, det er to forskjellige ting.

 

Sånn generelt: Hvis skaden skyldes grov uaktsomhet eller dårlig vedlikehold av utstyr, er du erstatningspliktig. Om derimot gearet svikter, en wire ryker eller annet selv om det har vært vedlikeholdt riktig og regelmessig og dette forårsaker skade på annen  manns eiendom er det et hendelig uhell, og ikke noe du som båteier er ansvarlig for. På samme måte som at du ikke er ansvarlig for at naboens hus brenner ned om ditt tar fyr og gnister antenner naboens. Sånn fungerer det I alle forsikringsforhold, unntatt bilforsikring. Så bil er unntaket, ikke regelen...

 

Det er en grunn til at ansvarsforsikring på båt er veldig billig, den dekker ikke stort...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jøss var ikke klar over at det er så rare forsikringsregler og at f.eks bil i husveggen ikke dekkes av bilens ansvarsforsikring siden det er bilfører som f.eks ikke avpasset farten etter forholdene og braste inn i huset. Men da skal jeg i hvert fall ha kasko på båten hvis det er "mitt ansvar" om en annen person kjører i båten min imens den står i boksen sin.

 

For meg høres det ganske vilt ut, for den logiske tankegangen er at det er jo ikke en båteiers feil at en annen vilt fremmed båt driver inn i båten. En fremmed båt er jo ikke et naturelement men noe som er der pga. den andre eieren selv om han ikke har skyld i at hans båtmotor "dævvet" så har jo den som har fungerende båt enda mindre skyld i at den andre båten driver inn i hans båt.

 

Men dersom forsikringa er som den er så er det bare å kjøpe kaskoforsikring i tillegg til ansvar og håpe at eiere av dyre båter har dette også. Så man slipper "hatbrev" etter en ulykke som ansvarsforsikringen nekter å dekke, for min egen kaskoforsikring dekker det vel heller ikke da? Så alle må ha en egen kasko for at det skal bli "trygt i båthavna" med tanke på motorer som sier takk for seg og båter som driver osv.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg håper at du dersom du skulle ende opp med en slik 35- 44 fot skute har med erfaren båtfører som kan lære deg trinn for trinn hvordan du skal håndtere båten. Ikke bare på en solskinnsdag med lite vind. Å legge en slik i båsen med sterk vind er ikke lett de første gangene. Når panikken tar deg er du ute å kjører og andre båter rundt deg er prisgitt egen forsikring dersom du påfører skade. Jeg har ingen problemer med å forstå at det er en drøm å kunne cruise avgårde i solskinn med gjester på flybridge, men det krever altså sin mann å eie, vedlikeholde å håndtere en slik båt.

 

Helt enig i at dette til tider kan være utfordringer. Å legge til denne longside alene med 10m/s fra land er så å si umulig alene. Har prøvd,

 

Det å ha båt i størrelse 35-40 fot koster penger. da mener jeg bestemt at kjøpet av selve båten ikke utgjør den største utfordringen fordi du da er klar over disse kostnadene. Hvis man da tar opp regnestykket med å eie en båt i denne størrelsen kan man til tider bli skremt. det er derfor vi til våre bedre halvdeler oppgir "båtpenger" i våre regnestykker. Når det koster over rundt 100 pr. fot for et lite løft på land kan man bare legge sammen, havneleie er en annen til når man da legger til det som ryker på en båt i denne størrelse, Det er over 15k for en propell blant annet. utstyr som varmer osv kommer til å ryke og må dimensjoneres til størrelse. Kalesje revner i vind. det er her det løper på som ikke inkluderes i regnestykket til trådstarter.

 

Hvis man ser litt på den P435 som det er linket til. VAT er vel slik jeg har forstått det momsen i det landet den ligger. Hvis VAT er ink, kan den sikkert ikke trekkes ut heller og da blir dette litt som følger:

 

Princess 435 til 89.950,- pund x 8.99 som er dagens kurs

Legger til ca 20.000 i frakt for å få den hjem, da får du en kostpris på dette totalt på 828.650,50 som da må tillegges norsk MVA på 25%

Den vil da koste 1.035.813,- ved brygga i Norge og det syntes jeg var en drøy pris for en eldre 435.'

 

Det derfor greit å sjekke litt på forhånd hva som påløper av driftskostnader. gikk vel en P55 som visstnok var delvis demontert for rundt 600K for en tid tilbake, men den koster å eie.

Link to post
Share on other sites

Mange båthavner krever også kasko for i heletatt ligge der, Dette grunnet evt bergningskostnader hvis båten skulle synke, Sank en båt i havna vår for et par år siden, å mener det kosta rundt 60 000 å få den på land, måtte leie en lekter med kran

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...