Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

Dette blir veldig juridisk, og kanskje bare for spesielt interesserte @Komodo , men kan kanskje ha noe interesse for TS og denne trådens følgere. Litt klipp fra jussen:

 

Undersøkelsesplikten er et utslag av den alminnelige lojalitetsplikten, på samme måte som opplysningsplikten. Kjøper eller annen kontraktserverver har således en plikt til å undersøke kontraktsgjenstanden, så langt det er mulig og rimelig, og så snart man har rimelig anledning til å undersøke levert ytelse. Undersøkelsesplikten har sitt naturlige motstykke i opplysningsplikten fra den annen part, og rekkevidden av begge plikter vil ta utgangspunkt i aktsomhetsnormer ut fra muligheter og omstendigheter ved inngåelse av avtale, levering, oppdagelse av mangler osv. Videre er det i teorien uttalt at den ene parts opplysningsplikt kan modifiseres ved den annens undersøkelsesplikt, men at opplysningsplikten må anses å slå igjennom overfor misligholdt undersøkelsesplikt.

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

ohio skrev 1 minutt siden:

Pipe Har ikke du heller lest annonsen du uttaler deg på feil grunnlag 

Nei har ikke lest annonsen men baserer meg på TS som har spurt megler som ikke vet noe som helst om objektet han selger.
Så kommer du inn og ber TS å spørre megler.
Skjønner jo det er noe jeg ikke har fått med meg.

Skal lese annonsen i morgen ....nå er det julebord som må unnagjøres 

Link to post
Share on other sites

Det er på høy tid at meglere må ta mer ansvar for hva de selger, også i båtbransjen. NAF har klart å etablere NAF test som en slags standard for tilstand på bruktbil og alle seriøse bilselgere bruker denne, eller gjør tilsvarende undersøkelser og stiller tilsvarende garantier ved eget verksted, denne praksisen gir kjøp via megler/forhandler merverdi/ trygghet  for både kjøper og selger. Noe lignende bør båtbransjeorganisasjonene arbeide for og båtkjøpere etterspørre.  I trådstarters tilfelle vet jeg ikke om megleren i Stavanger er en fordel eller ulempe, det som er helt sikkert er at det er 8-10 tusen båter som ikke står på finn.no nå og som kommer tilbake til markedet til våren, jeg har ingen fasit men jeg er temmelig sikker på at det fryser i helvete før disse digre gamle utgiftsslukene går opp i pris. Du kan trygt vente, men da har du naturligvis heller ikke båt. Det er bare unntaksvis at en kommer over en deal som en bare må slå til på umiddelbart, som regel kan du få samme avtale uken etter og uken etter der igjen. Båten i Stavanger er åpenbart ikke interessant nok til å dra å se på nå, og da er den nok like uinteressant til sommeren

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Martine29f skrev 15 minutter siden:

Ingen andre som kjøper denne båten allikevel,

Det er det mye sant i.....siste kommentar for nå må jeg virkelig komme meg på julebordet.
Julebord eller Båtplassen? velger heller det siste men noen ganger må man bare gjøre plikten sin og svelge unna akevitten
Inkludert å late som de gamle dragene på regnskap like pene som de selv tror etter de har tatt noen akevitter

Link to post
Share on other sites

@husky dane 85 Men litt vekk fra båten i Stavanger som jeg får se på når jeg tar en D5L praksis der borte, så lurte jeg på den "forlatte" Princess 45 som du snakket om. Har du noe mer informasjon om det og hvor det er? For kanskje det er noen som faktisk vil bare selge den og det kan bli en fin pris for en "midlertidig båt"?

 

Link to post
Share on other sites

Tenk å kalle en Princess 45 for en "midlertidig båt"....sikkert ikke mange her inne som har båt i den størrelsen som "endelig båt". Er selv stolt eier av en 30 foter fra 93. Så noen bør nok etterhvert stikke en viss finger i jorda og bli litt realitetsorientert, mener nå jeg da.

Link to post
Share on other sites

Martine29f skrev 29 minutter siden:

Tenk å kalle en Princess 45 for en "midlertidig båt"....sikkert ikke mange her inne som har båt i den størrelsen som "endelig båt". Er selv stolt eier av en 30 foter fra 93. Så noen bør nok etterhvert stikke en viss finger i jorda og bli litt realitetsorientert, mener nå jeg da.

Greit om du nettopp fikk med Jackpot fra Euro lotto. Men ellers er det nok rimelig på tryna.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

@Martine29f + @Okkaby: Det er jo folk her som har sagt at såpass gammel båt kommer til å dævve osv. osv. Og at det bør helst være max 20 år gammelt og helst koste over 2 mill for en 45 foter.

Også plutselig kommer folk med eurojackpot og hele pakka når det er snakk om båt til 500 000 - 750 000 (Princess 414, Princess 45 og Princess 435 priser som jeg anser som rimelige hvorav Princess 414 som eldre skal helst være under 500 000). Og tidligere så sa de at hvis en slik båt dævver så må den trolig kondemneres da man ikke får reparert motorn. Det er jo fra den ene ytterligheten til den andre ytterligheten.

PS. Helt vanlig offentlig lege etter å ha blitt loppa for 47 % av lønninga får 100 000 per måned uten noe firma eller investering, imens allmennlege med privat praksis får fra 2x til 3x dette. Hvis man er i utlandet så loppes man kun med 19 % lineær skatt på næringsvirksomhet. Er det så utrolig rart å tjene 100 000 per måned da, ideen med nye flyet er å prøve å doble det eller i hvert fall ha 1,5 ganger mer fortsatt mindre enn privatpraktiserende lege i Norge.


Og folk fra å si at man kjøper et vrak som må kondemneres bytta mening til at man må være miliærdar for å kjøpe en båt til 1,5 mill om ikke det var 15 måneder.

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke at du ikke kliner til å kjøper en spritt nye P50. Så slipper du noe Dævver de første år. Penger er jo ikke noe problem høres et ut som, tar så klart bare litt tid å føre over 20mill med 10k om dagen. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

@Okkaby Jeg tror ikke du leser noe av det jeg skriver altså 20 mill ville tatt med nåværende innkomst nesten 17 år å spare opp (hvis man ser bort ifra reinvestering i eiendom, fly, maskiner osv). Jeg skrev jo engang tidligere at jeg skal ikke ha båt når jeg blir moden for gammelhjemmet men skulle ha den litt tidligere.

Altså om jeg skulle f.eks kjøpt den Princess 414 som var til salgs med engang så hadde jo ikke den blitt "thats it" båten men en midlertidig båt som enten hadde dævva eller blitt solgt om 2,5 år. Jeg hadde ikke brukt flere mill å putte inn nye motorer i en slik båt men heller brukt de nye pengene på en større båt.

Det virker som at du tror at den dagen jeg kjøper en båt så har livet slutta og man kommer aldri til å tjene noe mer, eller er ideen at båten kommer til å koste 100 000 per måned å eie så man aldri vil kunne spare noe :lol:

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 2 minutter siden:

@Okkaby Jeg tror ikke du leser noe av det jeg skriver altså 20 mill ville tatt med nåværende innkomst nesten 17 år å spare opp (hvis man ser bort ifra reinvestering i eiendom, fly, maskiner osv). Jeg skrev jo engang tidligere at jeg skal ikke ha båt når jeg blir moden for gammelhjemmet men skulle ha den litt tidligere.

 

Jo har lest. Å du vil på ingen måte ta til deg hva folk med erfaring forteller. Så er faktisk totalt bortkastet å gi deg råd.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

@Okkaby Alle sier jo noe annet hele tida og har forskjellige meninger så jeg er veldig takknemlig for alle rådene siden det utvider min horisont av kunnskap. Og en ting er i hvert fall helt sikkert at ingen vet noe helt sikkert da enhver emne har folk med forskjellige meninger.

Det eneste folk er enige om er at det blir dyrt med vedlikehold av båt, og det er jo derfor jeg bruker så mye tid på å kjøpe en båt. Fordi når jeg skal bruke enormt med penger på båten så vil jeg gjerne at den skal være akkurat det som jeg ønsket meg. Jeg har lenge siden skaffet meg slik bil som jeg ønsket meg så nå står båten for tur å bruke penger på.

Link to post
Share on other sites

pipe skrev On 9.12.2023 at 17.13:

Er det ikke det han har gjort? 

Når ikke megler kan svare på om motorene går eller når sist båten var i bruk så hjelper det lite å spørre når det ikke finnes svar på de enkleste ting.

Når du ringer til megler å starter med å spørre om laveste pris den går for, samt evt slrnger ut skambud, og megler har skrevet klart i annonsen at bud kun mottas etter inspeksjon ombord. Ja da ber du faktisk om at megler ikke gidde svare deg. Han setter deg automatisk i kategorien useriøse time wasters.

 

Megler vet helt sikkert om motorer går.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...