Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

@ohio + @Okkaby : Jeg spurte megler om han har prøvd båten og til det fikk jeg ikke noe svar, jeg ønsket også generell informasjon om tilstand altså ubindende men det var det heller ikke svar på bare man måtte undersøke selv.

Så det skal jeg gjøre hvis den er fortsatt til salgs når det er praksis i Stavanger. Og hvis det ser ut at den fungerer så ber jeg med mekaniker til undersøkelsen. Men det er rart at megler ikke kan si ubindende hva han tror fungerer utifra å ha prøvd det da når megler skal ha båten rett utenfor kontoret.

Angående motorene fikk jeg svar at de starter men altså ikke om båten faktisk går eller har blitt prøvd.

Uansett det brenner ikke med denne båten til en helt normal pris, jeg ser etter flere nye men i det siste har det ikke kommet noe 40+ fot av typen Princess, Fairline, Storebro eller lignende med flyingbridge.

PS. Jeg sjekket litt i utgåtte og solgte annonser. Altså for 1,5 mill solgte folk 3 fot kortere båt enn Princess 55 men 10 år yngre altså fra 1999. Så 1,5 mill er absolutt ikke noe løp og kjøp pris https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=260530850

Link to post
Share on other sites

@Marida Altså den er 10 år yngre, folk beregner dette her på forumet til å være verdt mye mer enn 1 mill. Ellers har sett annonser en liten Princess 42 koster over 2 millioner om den er 10 år yngre. Og en Princess 45 opp mot 3 millioner når den er 10 år yngre.

Selvfølgelig er dette utgangspriser og kanskje noen legger på en mill ekstra når de drømmer seg bort hvor mye noen skal betale for båten deres. Men altså poenget er at båten var 10 år yngre så dette var kuppris når den ikke var 1 mill dyrere som de pleier å være.

Så hvis prisen er ikke løp og kjøp så er det jo ikke noe vits å løpe, da kan man ta seg god tid og hvis ikke annet dukker opp sjekke det når man har anledning uten at det er ekstra kostnader knyttet til å dra til Stavanger før man drar med mekaniker dersom ved første øyekast det ser ut at alt fungerer.

Link to post
Share on other sites

@Martine29f + @Hekri Jeg skjønner ikke hvorfor noen prøver å skynde på meg midt på vinteren når man bruker båt vanligvis om sommern og jeg tenker at jeg kanskje har D5L til våren. Hadde noen solgt ett kupp så hadde det jo vært kjøpt allerede og jeg hadde sikkert vært på brygga med 5 andre kjøpere. Når jeg kjøpte Alicraften var det 3 andre kjøpere på brygga, jeg fikk kjøpt den fordi jeg sa at jeg kjøper her og nå, imens de andre ville undersøke fordi de fikk ikke se den før da den var til salgs 1gangen.

Selvfølgelig når det er snakk om mer enn 10 ganger høyere sum så vil jo alle undersøke men det hadde vært 3 mekanikere på brygga der og 3 kjøpere om det var et kupp. Jeg ser jo at alle båter til skikkelig kupp pris blir merket solgt veldig raskt også båter over 50 fot som den Princess 52 til 1,5 uten MVA utropspris. De andre båtene som ikke hadde kuppris er oftest merket som "utløpt" og ikke solgt.

Altså jeg skal sjekke båten i Stavanger når jeg skal dit uansett. Det virker ikke som det er noe hast og jeg har jo ikke som mål at det skal være akkurat den båten?

PS. Jeg tror ikke megler legger så mye hardt arbeid i det salget som å lese båtforum, det ville jo være enklere å bare gi noen opplysninger om hva han tror om båten. Virker litt mer som "her er det en båt sjekk den og kjøp den om du vil", har også fått per mail noen andre annonser fra megler det interessante var den Presidenten men altså det blir definitivt for mye ukjente i ligningen om pris ikke stemmer overens med norsk pris og båten må hentes osv. osv. Da er det bedre å kjøpe noe som er ferdig i Norge eller eventuelt Danmark/Sverige.

Og dersom megler leser forumet så skriver jeg jo bare ting som de er og ærlig forteller hva forskjellige meglere gir av informasjon om det de selger.

PS. Jeg ringte D5L kurs i Stavanger men de skal ikke ha noe kurs helt frem til høsten neste år så må finne noe annet bra kurs.

P.PS. Da ble det Oslo Kystskipperskole med nettkurs men de skal jo ikke ha båt på vannet før påske så riktig god tid til å bestå teorien før man får praksis på båten. Altså ikke noe D5L før Påske altså veldig god tid på å kjøpe båt. Så må jeg jo ha D5LA etterpå slik at Polen må godta det også.

Link to post
Share on other sites

Meglere selger båter. De verken tester dem eller sjekker alt av utstyr og gir deg tilstandsrapport. Så det kan du ikke forvente her heller. Om du er interressert så ville jeg ha tatt turen og sett over den. Hvis ikke er det bare å glemme den og stsrte søket når sertifikatet er i boks. Båter er vanligvis ikke billigere på vinteren, det er bare færre på markedet.  

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

@index Vel det finnes vel forskjellige da antar også at de tar forskjellig lønning for hva de gjør siden som sagt var helt annerledes med megler av Princess 435. Det er ikke viktig altså hvis den i Stavanger forblir usolgt så drar jeg dit med mekaniker engang.

Ellers å blir det en langsom affære med D5L siden de har jo ikke båt på vannet før Påske i Oslo og i Stavanger har de ikke kurs før til neste høst. Så uansett må vente til Påske før jeg kan kjøre båt over 50 fot (i hvert fall i Norge så er det D5LA etterpå slik at jeg kan i hele EU).

 

Link to post
Share on other sites

@pipe Jeg stiller meg sterkt tvilende til at noe som helst (med mindre man er alvorlig kriminell da skal straffen være mild og snill) som er utenfor loven er greit i Norge. Så vil helst ikke finne ut av hva staten har av gleder for noen som fører båt over 50 fot uten D5L?

Selv om kanskje med båt er Norge ikke så strenge da. Folk i andre land sier "hæ?" på samme måten når de hører at man kan bli bura inn for 160 km/h på 4-felt (er jo 140 km/h andre land utenfor norden eller fri fart i Tyskland) men samtidig ha 0,8 i promille og føre båt under 15 meter helt lovlig (i Polen er det rett i buret om det er over 0,5 på båt og de diskuterer ikke dette altså man kan diskutere mye i Polen men ikke fylleføring av noe som helst det er de strenge på pga. ulykker på veien)

Men uansett for båt over 15 meter er det som i andre land 0,2 men gledelig at man kan ta "lappen" uten å studere teori i 2 år som man aldri skal bruke (istedet for praksis som ikke finnes i f.eks Polen) slik de f.eks vil i Polen.

Så nei har ikke tenkt tanken om at noe er greit i Norge, i Polen kan man diskutere med politiet eventuelt i noen tilfeller er de fortsatt mottagelige for "belønninger" i tilfeller av offerløs "forbrytelse". Men altså i Norge så tror jeg ikke det finnes noe rom for "skjønn". Så skal ta "lappen" først og styre båten over 15 meter etterpå.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 4 timer siden:

@Martine29f + @Hekri Jeg skjønner ikke hvorfor noen prøver å skynde på meg midt på vinteren når man bruker båt vanligvis om sommern og jeg tenker at jeg kanskje har D5L til våren. Hadde noen solgt ett kupp så hadde det jo vært kjøpt allerede og jeg hadde sikkert vært på brygga med 5 andre kjøpere. Når jeg kjøpte Alicraften var det 3 andre kjøpere på brygga, jeg fikk kjøpt den fordi jeg sa at jeg kjøper her og nå, imens de andre ville undersøke fordi de fikk ikke se den før da den var til salgs 1gangen.

Selvfølgelig når det er snakk om mer enn 10 ganger høyere sum så vil jo alle undersøke men det hadde vært 3 mekanikere på brygga der og 3 kjøpere om det var et kupp. Jeg ser jo at alle båter til skikkelig kupp pris blir merket solgt veldig raskt også båter over 50 fot som den Princess 52 til 1,5 uten MVA utropspris. De andre båtene som ikke hadde kuppris er oftest merket som "utløpt" og ikke solgt.

Altså jeg skal sjekke båten i Stavanger når jeg skal dit uansett. Det virker ikke som det er noe hast og jeg har jo ikke som mål at det skal være akkurat den båten?

PS. Jeg tror ikke megler legger så mye hardt arbeid i det salget som å lese båtforum, det ville jo være enklere å bare gi noen opplysninger om hva han tror om båten. Virker litt mer som "her er det en båt sjekk den og kjøp den om du vil", har også fått per mail noen andre annonser fra megler det interessante var den Presidenten men altså det blir definitivt for mye ukjente i ligningen om pris ikke stemmer overens med norsk pris og båten må hentes osv. osv. Da er det bedre å kjøpe noe som er ferdig i Norge eller eventuelt Danmark/Sverige.

Og dersom megler leser forumet så skriver jeg jo bare ting som de er og ærlig forteller hva forskjellige meglere gir av informasjon om det de selger.

PS. Jeg ringte D5L kurs i Stavanger men de skal ikke ha noe kurs helt frem til høsten neste år så må finne noe annet bra kurs.

P.PS. Da ble det Oslo Kystskipperskole med nettkurs men de skal jo ikke ha båt på vannet før påske så riktig god tid til å bestå teorien før man får praksis på båten. Altså ikke noe D5L før Påske altså veldig god tid på å kjøpe båt. Så må jeg jo ha D5LA etterpå slik at Polen må godta det også.

Båten du søker vil vel nødvendigvis bli i kategorien "prosjekt" der veldig mange ting må gås igjennom og muligens utbedres før båten trygt kan brukes. Tre fire måneder går raskt når man først begynner å rense opp i gamle tanker og elektriske anlegg +++. Hvis det er viktig før deg å ha båt på vannet til sommeren tror jeg du burde tenke om litt. Når det gjelder sertifikat har jeg forstått det slik at du nå bor større delen av året i Polen? Da ville det muligens bli enklere og rimeligere å ta et tilsvarende sertifikat der?

Link to post
Share on other sites

@Kallethekid Absolutt vil det aldri i verden være bedre å ta det i Polen der er det 2 år med teori og all verdens pomp og prakt som om man skulle bli kaptein på et skip. Altså teorien fordi praksis er ikke eksisterende, i Norge er det i hvert fall litt praksis. For øvrig har jeg allerede båtførerprøven i Norge og bevis, noe som jeg hadde måttet ta på nytt i Polen (de godtar det norske for å bruke båt men ikke for "videreutdanning" )

Norge har det beste systemet angående teoridelen kun ett kurs og eksamner. Altså jeg skal ikke navigere båten etter stjernene, den dagen alt fra utstyr i båten, telefoner og PCe osv. osv. har "dævvet" samtidig så tror jeg også båten er "sunket" og derfor så har alt uavhengige utstyret tatt kvelden på samme moment. Men det blir morsomt å lære ting selvfølgelig men uten at man overdriver slik Polen gjør når det gjelder teori og hav. 

Jeg synes det burde være mer praksis, men er det ikke så er det ikke. Da får man egentrene med noen som kan det når man kjøper båten. I tillegg er teorien nettbasert så er det bare å skrive eksamen i Oslo + praksis på båt. Deretter bare vise eierskapet på over 3 år av Alicraften + underskrifter av de gode hjelperne på at jeg har brukt den.

PS. Noen som vet om jeg må ha noe betalt helsesjekk i Norge eller holder det med internasjonal EASA Class 1 medical for flyvning for å få D5L og D5L(A)

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 2 timer siden:

@index Vel det finnes vel forskjellige da antar også at de tar forskjellig lønning for hva de gjør siden som sagt var helt annerledes med megler av Princess 435. Det er ikke viktig altså hvis den i Stavanger forblir usolgt så drar jeg dit med mekaniker engang.

Ellers å blir det en langsom affære med D5L siden de har jo ikke båt på vannet før Påske i Oslo og i Stavanger har de ikke kurs før til neste høst. Så uansett må vente til Påske før jeg kan kjøre båt over 50 fot (i hvert fall i Norge så er det D5LA etterpå slik at jeg kan i hele EU).

 

Det der er bare tull. D5L kan du ta når som helst! Jeg kjører praksis helt fram til lille julaften og rett over nyttår om nødvendig. Det eneste som stopper båter fra NMKS innerst i Oslofjorden er is. 
Jeg synes du rører i vei ganske bra. 
Ta deg en tur til Stavanger ig se på den fra dødsboet. Det bygger du grunnlag for å mene noe om båten og mulig prutningsmonn. Det gor det også noe å sammenligne med når du ser på neste båt. Du trenger breddekunndkap for å vite hva som er et godt kjøp. 
Denne tråden er ikke lenger en tråd med gode råd. Snarere ganske så mye gjentagelser og ærlig talt vås. 
Når det gjelder pris på båter mellom 40-45 fot så ligger de høyt i pris pga høyere etterspørsel. Det er flere mennesker som vil ha båt i dette segmentet enn i 50 fot +.

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 11 minutter siden:

@Kallethekid Absolutt vil det aldri i verden være bedre å ta det i Polen der er det 2 år med teori og all verdens pomp og prakt som om man skulle bli kaptein på et skip. Altså teorien fordi praksis er ikke eksisterende, i Norge er det i hvert fall litt praksis. For øvrig har jeg allerede båtførerprøven i Norge og bevis, noe som jeg hadde måttet ta på nytt i Polen (de godtar det norske for å bruke båt men ikke for "videreutdanning" )

Norge har det beste systemet angående teoridelen kun ett kurs og eksamner. Altså jeg skal ikke navigere båten etter stjernene, den dagen alt fra utstyr i båten, telefoner og PCe osv. osv. har "dævvet" samtidig så tror jeg også båten er "sunket" og derfor så har alt uavhengige utstyret tatt kvelden på samme moment. Men det blir morsomt å lære ting selvfølgelig men uten at man overdriver slik Polen gjør når det gjelder teori og hav. 

Jeg synes det burde være mer praksis, men er det ikke så er det ikke. Da får man egentrene med noen som kan det når man kjøper båten. I tillegg er teorien nettbasert så er det bare å skrive eksamen i Oslo + praksis på båt. Deretter bare vise eierskapet på over 3 år av Alicraften + underskrifter av de gode hjelperne på at jeg har brukt den.

PS. Noen som vet om jeg må ha noe betalt helsesjekk i Norge eller holder det med internasjonal EASA Class 1 medical for flyvning for å få D5L og D5L(A)

Igjen rører du i vei. 
D5L er 130 klokketimer teori med 6 eksamener og en lang dag praksis (13 timer.Du må ha ordinær helsesjekk hos lege i Norge tilsvarende  tung bil og korrekt fargesyn. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

@Chilli Solbris Hvis du driver med D5L kurs så hvorfor har du ikke informert om dette tidligere?

Nå har jeg jo allerede fått login og passord hos Oslo kystskipperskole. De har nettbasert teori også skal praksis være når de setter båten sin inn på vannet til påske. Altså de bruker sin egen båt og ikke din båt i dette kurset så derfor er den tilgjengelig først når de setter den ut på vannet.

Men jeg visste jo ikke at du også drev med samme kurs og holdt på om vinteren?

Aner ikke om jeg kan annullere kurset ennå dersom du også har kurs som er raskere og kanskje bedre? Kurset i Stavanger skulle i hvert fall ikke på nytt organiseres før neste høst. Prøvde dette først siden folk sa at det er best av alle.

PS. D5L i Norge er 130 klokketimer eller 120 klokketimer som jeg fikk beskjed om per telefon da. Men jeg fortalte hvordan det ser ut i Polen og hvorfor jeg ikke skal ta det der siden i Polen må man nesten ta sjøskole utdanning med full bachelorgrad som om man skulle styre ett skip og bli skipsoffiser med mannskap.

Takk for svar angående helsesjekk. Bare lurte på om jeg må ta dobbelt om jeg hvert år fornyer EASA Class 1 medical for fly. Men antar dette skal betales og tas på nytt i Norge uansett selv om EASA sin er mye mer krevende enn for tung lastebil eller båt.

P.PS. På nettsiden din ser jeg bare en butikk med båtprodukter og stor reklame av filter ikke noe om D5L kurs.

Dersom du driver med kurs og har båt om vinteren til praksis så ber jeg om snarlig informasjon slik at jeg kan i tide resignere fra det jeg har meldt meg på siden der skal de først ha båt til påske for praksis biten.

// Fant korrekt nettside altså ikke den i signaturen:
www.solbris.net sendte melding der angående kurs.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 2 timer siden:

Kurset i Stavanger skulle i hvert fall ikke på nytt organiseres før neste høst. Prøvde dette først siden folk sa at det er best av alle.

Hvis det er Båtskolen Poseidon du tenker på kan jeg virkelig anbefale ham (Jan Welde), tok D5L der vinteren 2021-2022. Dyktig å lære fra seg, med mange gode historier som var med å satt ting i perspektiv. Praksisturen var utvidet og inkluderte overnatting i Bekkjarvik før vi gikk tilbake til Stavanger. Med andre ord navigering både i dagslys og mørke. Svært lærerrikt. Og kjekt å få manøvrere 72-fots isbryter, det er litt av en opplevelse. Selv fikk jeg snirkle meg gjennom Smedasundet i Haugesund, og tror du ikke jeg måtte gjennom et smalt sund mellom mange småbåter i tillegg, var rimelig fokusert og svett da ja:giggle: Men mestringsfølelsen var stor!
 

Helsesjekken tok jeg hos fastlegen min, da de også hadde liggende ei slik blokk med Ishihara fargesynsttest (de har en sjømannslege på samme legekontor). Ellers var det vel vanlig synstest og generelle helsesjekk, kjapt og greit gjort egentlig. 


Tidligere har Jan/Poseidon også hatt kursing på våren, men han har nok litt å gjøre, så vil tro han derfor holder D5L kursene på høsten/vinteren, for så å holde andre kurs på våren. Får du tilbud om kurs hos Chilli Solbris allerede nå, og planlegger båt allerede til sommeren, hadde jeg nok vurdert å slå til hos ham var jeg deg. Det er vel også en del nærmere, kan jeg geografien min rett.

Link to post
Share on other sites

@Hakkannen Altså det er kurs via Norsk Maritimt Kurssenter og ikke Solbris som har kurset. Han har bare praksisdelen og jeg trenger teorien og eksamnene først.

Så jeg må ringe dem i morgen og finne ut av om den prisen de har er for hele kurset og hvordan det er planlagt med tanke på dato osv. Også håper jeg at jeg kan avbestille dette Oslo kurset selv om jeg fikk login og passord.

Jeg vil jo ikke vente til at Oslo kystskipper skole putter båten på vannet først til påske.

PS. Hadde tatt det i Stavanger ved Poseidon skolen men det blir for lenge å vente til høsten.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 9 timer siden:

@Hakkannen Altså det er kurs via Norsk Maritimt Kurssenter og ikke Solbris som har kurset. Han har bare praksisdelen og jeg trenger teorien og eksamnene først.

Så jeg må ringe dem i morgen og finne ut av om den prisen de har er for hele kurset og hvordan det er planlagt med tanke på dato osv. Også håper jeg at jeg kan avbestille dette Oslo kurset selv om jeg fikk login og passord.

Jeg vil jo ikke vente til at Oslo kystskipper skole putter båten på vannet først til påske.

PS. Hadde tatt det i Stavanger ved Poseidon skolen men det blir for lenge å vente til høsten.

Kurs igangsettes hver helg. Det er moduler som du kan delta på flere ganger om du ønsker. Det er ingen begrensning. Eksamen tar du så fort du er ferdig med en modul i NMKS sine lokaler på Holmlia. Eller i eksamenslokaler i det området av landet man bor i. 
Hvor fort du vil bli ferfig er helt og holde T opp til deg selv. Du ha sertifikatet i februar om du starter nå. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

14 hours ago, XardasKSP said:

@Chilli Solbris Hvis du driver med D5L kurs så hvorfor har du ikke informert om dette tidligere?

 

Du ble tipset om solbris i fredrikstad for ca 20 sider siden

 

On 11/24/2023 at 2:41 PM, Komodo said:

 

Enten så leser du ikke det jeg skriver, ellers å bommer du rett og slett bare.

 

Nå har jeg opp til flere ganger tatt deg i forsvar overfor de som forsøker å sable deg ned, med at du er interessert i å tilegne deg kunnskapene som skal til for å føre denne P55. 

 

Jeg har ikke påstått at det er bedre med et langt teoretisk kurs, enn et kurs som har både teori og praksis. Det jeg sier er at du kan ta et teoretisk kurs og få det formelle på plass, og så lære deg praktisk båtkjøring et annet sted. Jeg har også forsøkt å få fram at det er forskjell på et kurs som går over et helt skoleår og et intensivkurs som man tar på en helg. Du gir uttrykk for at det passer deg dårlig å ta kurset på Poseidon båtskole som ligger i Stavanger, og da har jeg tipset deg om @Chilli Solbris som holder til i Fredrikstad. Båten du da får lære å kjøre er i tillegg i samme klasse som en P55 når det gjelder størrelse, motorer etc, det er også en fordel for deg kontra Poseidon. Og jeg tror ganske sikkert at dersom du lærer deg å manøvrere en Storebro på 52 fot i strømmen i Glomma og blant alle holmer og skjær i Hvalers skjærgård, da er du godt rustet til å manøvrere en båt de fleste steder. 

 

Virker som du endel ganger ikke får med deg hva folk skriver. 

Du har feks fått mange tilbakemeldinger på at du ser deg blind på pris og ikke tar til deg alle rådene om at det ofte er grunn til at en båt er "billig" og at den fort kan ende opp med å bli det dyreste og mest frustrende kjøpet. Store, gamle båter i middelhavet er kjent for å være ukkurrant da frakt utgjør mye penger samt at de ofte har stort rep og oppgraderingsbehov og eiere som ikke har har hatt tid og økonomisk ryggrad til å holde de istand.

 

Spesielt for en som ikke har erfaring, kunnskap  og ikke er veldig nevevnyttig med gode bekjentskaper innen båtbransjen kan slike prosjekter ende opp som mareritt.  Det er ikke bare motorer som kan dævve i sin helhet, og det er ikke bare å heise inn nye motorer og vri om nøkkelen. Det er hundrevis av andre ting som krever konstant vedlikehold, rep og utskiftinger. Hadde du giddet å lest de trådene som er linket til tidligere i tråden tror jeg du hadde forstått mer og antagelig blitt vaksinert mot å kjøpe gammel, stor båt billig. 

 

Folk vil deg vel og det er derfor du gjentatte ganger blir rådet til å finne en båt som har minst sannsynlighet for å ende opp som ett totalt restaureringsprosjekt og penge/ tidssluk uten sidestykke. 

 

Megler i Stvg er en av de mer erfarne på båter over 40 fot i landet. De hr holdt på i 30 år og også vært Fairline forhandler tidligere. Han vet garantert mye mer om den båten. Det at du ikke har fått han i tale er antagelig for at fremgangsmåten din er "uvanlig" og at han (rett eller galt) ikke anser deg som en det er verdt å bruke tid på. Det er grunn til at han skriver, se, prøv og sjekk først", så bud og prat. Han gjør etter min mening klokt i det, da man skal være veldig forsiktig med å selge/ megle slike båter til "feil" person. Blir bare masse hodepine for selger og ett megler. 

 

En annen båt som det finnes endel av som er ganske lik P55 er Fairline 50. Mange blander de da er veldig like. Ingen på finn nå, men de dukker opp av og til. Nesten like stor også, men registrert under 15 meter som regel. Du sier du skal ta D5L uansett, men poenget er at det vanskeligere å bli kvitt båter rett over 50 fot som krever D5L enn de som er under 14,99 som ikke krever sertifikat.

 

Slenger inn et bilde av hvordan et typisk 30 år gammelt motorrom ser ut etter at motorene er heist ut. Ikke bare å heise inn nye og kjøre avgårde. Bak veggen på hver side sitter tankene, som som regel var laget i svartstål på den tiden og er langt over forventet levetid. Ryker de så må motorer ut først. Og det er bare 1 av mange andre ting. 

 

Det ikke mange ting som er viktigere enn å finne en båt i best mulig stand i kategorien +40 fot/  +25 år selv om den ikke er billigste på finn. Har tilbrakt hele livet med og i båt og fulgt med disse båtene siden den gang de var nye. Helt ærlig kan jeg si for egen del at jeg får grøssninger av tanken på å eie noe slikt i dag. Har sett for mye gjennom årene til det. Men folk er forskjellige :yesnod:

IMG_2008.JPG

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@sap_2000 Altså jeg forstod det som at man kunne få opplæring i hvordan komme inn i båsen med en stor båt men ikke at Solbris hadde D5L kurs noe som viste seg også å være rett da han har bare praksis biten av D5L kurs. Så må melde meg inn via NMKS.

Altså jeg ser på dette slik:

1. Gi opp ikke kjøpe noe båt putte penga i noe investering og vente til man blir moden for gammelhjemmet for å deretter kjøpe båt til 20 mill og dævve fra den så ett nytt dødsbo kan selge fungerende nesten ny båt.

2. Kjøpe en båt som vil behøve vedlikehold og utgifter og ha glede av den før man er moden for gammelhjemmet og akseptere risikoen for at motorer sier takk for seg og prislappen kan bli 3 mill.

Også hvis man går for løsning nr.2 så aksepterer man at det kommer til å dævve så hvorfor bruke mest mulig penger på noe som vil dævve og kreve likedyr motorreparasjon likevel? Ellers er det jo enda en grunn til å ta D5L dersom båtene er billigere bare fordi folk ikke gidder litt teori som burde jo være interessant når man liker båter.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, XardasKSP said:

2. Kjøpe en båt som vil behøve vedlikehold og utgifter og ha glede av den før man er moden for gammelhjemmet og akseptere risikoen for at motorer sier takk for seg og prislappen kan bli 3 mill.

Også hvis man går for løsning nr.2 så aksepterer man at det kommer til å dævve så hvorfor bruke mest mulig penger på noe som vil dævve og kreve likedyr motorreparasjon likevel?

 

Det har blitt gjentatt sikkert hundre ganger at det gjelder å finne den båten som som har best forutsetninger for minst mulig problemer/ utgifter og ende opp som prosjekt.

 

Du ser bare på på kjøpspris. Her på forumet har du fått mange tips og råd fra folk med kompetanse og erfaring med gamle, større båter, men du argumenterer mot nesten alt som blitt sagt utifra dine egne teorier og logikk. Problemet er bare at det ikke fungerer slik i vikeligheten.

 

En ting er pengene. En annen er at en slik båt kan bli et mareritt av et prosjekt i praksis om man kjøper feil båt. 

Og nei, noen garanti vil du aldi få med mindre du kjøper ny eller nyere båt og betaler tilsvarende. Det handler om sannsynlighet og minimere risiko for de store tingene.

 

Du sier prislapp 3 mill worst case. Det er i så fall bare om kun motorene byttes og du kjøper nye, store VP. Det er tusenvis av andre ting som kan kreve tid og penger på slike båter i tillegg til bare motorene så kan man slenge på en god del til av både penger og frustrasjon, samt tidsbruk (selv som prosjektleder) om man setter bort det meste av jobben til andre.

 

Å bruke millioner i tillegg til kjøpspris på en 35 år gammel båt vil mange mene kvalifiserer til lobotomering. Har aldri sett noen som gjør slikt bortsett fra veldig velstående folk av nostalgiske grunner. Feks en riking som vil bruker 3 mill på å kjøpe tilbake og få restaurert sin første ungdomsbil til 100% nystand.

 

Det var en Fairline 50 1991 modell som 10 år gammel (båten var kanskje verdt 2 mill den gangen) som ble totalt oppgradert for langt mer enn den kostet av en eier med mer enn nok penger som ikke likte designet på nyere båter. Nye motorer, alt interiør byttet ut fra matt teakfiner til høyglans valnøttre, teknisk, samt moderne plattform osv. Helt unik båt som det er brukt en formue på opp gjennom årene.

 

Den har ligget til salgs tidligere og jeg kjenner noen som var seriøst interesrt i den. Problemet var at den ligger i Spania (men norske avgifter betalt) og at selger hadde en litt "spesiell" holdning. 

 

Men du kan jo ta en kikk på annonsen. Gitt at den er i så god stand som det blir sagt kan den være et godt kjøp selvom du sikkert mener den er 1 mill for dyr :giggle: 

Om du tar kontakt, så hadde jeg vært forsiktig med å prutte før du har sett båten om du ikke vill ha en skuddpremie på hodet ditt :wink::lol:

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=168735217

217_1237800934.jpg

217_1911491833.jpg

217_500946796.jpg

217_1844386585.jpg

217_470548972.jpg

217_447866744.jpg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 3 timer siden:

@Chilli Solbris Jeg ringte det nummeret som du sendte meg per mail men det er ingen som tar dette. Skal jeg bare ringe NMKS på deres nummer på den offisielle nettsiden og da får jeg samme kurset?

Skulle først finne ut av at dere har kurs og når det er før jeg avbestiller det ved Oslo kystskipperskole.

Bare å tinge skolens nummer som du finner på NMKS.no.  Altså nr 22 62 21 22

 

Det er ikke lov med aktiv reklame på forumet og jeg har blitt slaktet for dette før. Mener det blir reklame for andre kan jeg vel nevne NMKS uten for mye støy. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

@Chilli Solbris Men da ringer jeg dem håper folk tar Polsk nummer fordi jeg kan bare ringe folk med norsk nummer om kvelden siden morra mi har telefonen sin med seg på jobb og jeg har bare polsk telefon :lol: Ellers er det jo ikke reklame for deg siden du bare utfører praksis biten av noe som ett helt firma som det ser ut driver med. Altså antar at du ikke holder teorikurset.

@sap_2000 Utifra annonsen ser det ut som at båten er som 2001 modell altså restaureringen skjedde for 22 år siden og at den har motorer fra 1991. Ellers er vel den ikke til salgs eller er den bare utløpt? Uansett det virker som at man må betale mye for at båten er fin innvendig men motor er fortsatt fra 1991?

Ellers av en eller annen grunn virker den båten på bilder og oppgitt vekt mer lignende en Princess 45 enn en Princess 55 i størrelse eller det er kanskje et slikt inntrykk man får. Ellers hvis den er fortsatt til salgs så er det vel fordi eier skal ha 2 mill uten pruting fordi han mener det er verdt det men folk mener ikke det siden ingen kjøpte det.

Altså poenget er at om jeg skal bruke 2 mill så kan jeg allerede planlegge båt til neste vinter og ikke båt nå eller til sommeren. Og for 2 mill kjøper jeg heller en Storebro Royal Cruiser av typen: https://no.yachtworld.com/yacht/1991-storebro-500-8709504/

 

Altså uansett hvor meget skinnseter og annet fyren har putta i Fairline så er Storebro mye penere i mine øyne selv om det ikke skulle være totalrenovert i 2001.

Ellers har jeg tidligere linket en annonse til en Princess 52 som ble solgt for 1,5 mill fra 1999 altså inklusive motorer fra 1999 synes det var bedre kjøp enn en Fairline for 2 mill som ble renovert i 2001. Men den 52 båten ble solgt da siden folk mente vel det samme som meg at det var bra kjøp.

 

Quote

Å bruke millioner i tillegg til kjøpspris på en 35 år gammel båt vil mange mene kvalifiserer til lobotomering. Har aldri sett noen som gjør slikt bortsett fra veldig velstående folk av nostalgiske grunner. Feks en riking som vil bruker 3 mill på å kjøpe tilbake og få restaurert sin første ungdomsbil til 100% nystand.

 

 

Altså med andre ord sier du at dersom motor på en gammel båt dævver så bør man heller hive båten og kjøpe en ny en istedet for å bruke millioner på å få motor med garanti. Alternativet er jo som sagt å ikke kjøpe båt i det hele tatt før man er moden for gammelhjemmet og har spart opp 20 mill.

Siden hvis man skal bruke la oss si 4,5 mill på en båt så får man fortsatt ikke yngre enn 20 år gammel minst ergo kanskje 10 år mer før motorene er i samme tilstand som de er på 30 år gammel båt.

Selvfølgelig kan man kjøpe en annen liten båt vil noen si, men det blir som å si til noen som skal kjøpe Jaguar XJR at vedkommende burde kjøpe en ny Fiat 500 siden det er mye klokere og den har garanti og bruker mindre drivstoff. Poenget er at personen vil ikke ha en Fiat 500 hvis vedkommende har drømt om en limousin. Blir nesten samme som noen som mener man bør kjøpe fabrikkny halvelektrisk BMW 3 serie istedet for 6 år gammel BMW Alpina B7 med 608 HK.

Altså jeg er klar over at hvis jeg kjøper en bitteliten båt til å kjøre ut på fjorden med for 1,5 mill som nesten ny så vil den ikke dævve. Men poenget er at jeg vil ikke ha bitteliten båt siden jeg vil dra ut på Skagerrak og hvis jeg måtte kjøre Fiat 500 så hadde jeg tatt bussen istedet.

PS. For øvrig liker jeg å lære av at båt blir "oppgradert/fikset" når Alicraften ble det så var det en hobby å være der og prøve å lære noe nytt. Altså mer morsomt enn dataspill og MYE billigere enn å ha dame :giggle: Ja jeg har kanskje fritidsproblemer når jeg synes det er morro med båt også når den fikses samt å finne ut av hvordan alt fungerer og hvordan det fikses.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...