Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

@Okkaby Da hadde det stått solgt om det var til den pris, megler har tidligere fortalt at noen ville by 1 150 000 så de har kanskje akseptert dette eller holder på å gjøre det men venter om noen sier noe mer.

Uansett jeg kan jo ikke by mer enn det jeg har på konto så jeg kunne bare by 1 mill, da måtte noen "gitt bort båt" altså en til 4 mill for 2 mill f.eks om jeg skulle lånt penger av foreldra og ikke banken selvfølgelig. Men da hadde det nok vært kjøpere på brygga som hold på å tråkke hverandre ihjel om noen solgte ett slikt kupp i høy prisklasse også.

@Martine29f Det der var løp og kjøp: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=261414635 dersom alt virkelig fungerte og ikke var "dævva" så var det en båt i utgangspunktet til 4 mill som noen gikk ned til 2 mill med (fulgte annonsen). Holdt i September på å la være å investere men jeg tenkte meg om at enda en liten investering så når den fungerer i sin helhet dobles kanskje innkomsten per måned og da blir det mer for fremtiden.

Det der var løp og kjøp for den prisen har aldri i livet sett en fungerende 80 fots yacht til 2 mill. De pleier å være minst rundt 5 mill uansett hvor gamle de er så lenge alt fungerer i salgsmomentet.

 

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 8 timer siden:

@Okkaby Da hadde det stått solgt om det var til den pris, megler har tidligere fortalt at noen ville by 1 150 000 så de har kanskje akseptert dette eller holder på å gjøre det men venter om noen sier noe mer.

Uansett jeg kan jo ikke by mer enn det jeg har på konto så jeg kunne bare by 1 mill, da måtte noen "gitt bort båt" altså en til 4 mill for 2 mill f.eks om jeg skulle lånt penger av foreldra og ikke banken selvfølgelig. Men da hadde det nok vært kjøpere på brygga som hold på å tråkke hverandre ihjel om noen solgte ett slikt kupp i høy prisklasse også.

@Martine29f Det der var løp og kjøp: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=261414635 dersom alt virkelig fungerte og ikke var "dævva" så var det en båt i utgangspunktet til 4 mill som noen gikk ned til 2 mill med (fulgte annonsen). Holdt i September på å la være å investere men jeg tenkte meg om at enda en liten investering så når den fungerer i sin helhet dobles kanskje innkomsten per måned og da blir det mer for fremtiden.

Det der var løp og kjøp for den prisen har aldri i livet sett en fungerende 80 fots yacht til 2 mill. De pleier å være minst rundt 5 mill uansett hvor gamle de er så lenge alt fungerer i salgsmomentet.

 

 

Har en kompis som var og så på den båten i Bergen. Det er en grunn til at han kom hjem igjen uten båt! Det var langt unna noen løp og kjøp båt!!! Dra og se på båter! Dra og se og få erfaring på hvilken tilstand de forskjellige er i i forhold til pris! Du har skrevet nok nå! På tide med praksis!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 24 minutter siden:

Har en kompis som var og så på den båten i Bergen. Det er en grunn til at han kom hjem igjen uten båt! Det var langt unna noen løp og kjøp båt!!! Dra og se på båter! Dra og se og få erfaring på hvilken tilstand de forskjellige er i i forhold til pris! Du har skrevet nok nå! På tide med praksis!

Men det koster jo penger å dra å se, når en må ha med mekaniker. TS har jo en egen ide om hvordan båter skal handles. Da han jo mener alt av etablerte metoder/prosedyre for handel av storbåt er bare tull. Så blir nok å fortsette med online befaring, å tråden her vil passere mange hundre sider.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Okkaby said:

Ser det er tilføyet Reservert på den iStavanger igår. Så da er den nok solgt. er nok kun betaling/finansiering som gjenstår å  få gjennomført.

 

Kanskje Xardas´en, etter et lite dypdykk i juleakevitten gjorde opptelling i stresskofferten og tok et av skoleflyene bortover til Stavanger i romjulen?  :cheers_wine: :giggle:

 

Den P55´en der tror jeg er den med med minst katastrofe-potensial hittil av båter som TS faktisk kunne tenkt seg. Nr 2 på lista er den Fairline 50 (om TS skjønner verdien i det som er gjort, hvordan båten er holdt, og at det faktisk ikke er er for liten båt til litt stangfiske :giggle:).

 

Og som man nå ser ser så vurderes det det et bud på tross av at seger ikke ville gi noen "siste pris, kompis" over telefon uten at kjøper har sett båten....

Jeg tror det nå er noen som er i ferd med å få seg en stor båt til forholdsvis lav pris borti Stavanger og at de ga det budet på bakgrunn av besiktigelse og prøving. 

 

Godt nyttår :flag_bp::fireworks3:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@Okkaby Jeg ser jo interessante båter i nærområdet ellers så hvis jeg skal reise langt så må jeg vite alt jeg kan på forhånd også ta med mekaniker. Ellers så ser jo ikke jeg det som kompisen til @Chilli Solbris da han sikkert kunne noe mer om motor enn det grunnleggende som står i D5L boka (altså motorn er dau om grunleggende ting ikke fungerer, men om den fungerer så er det vel bare mekaniker eller noen som kan det som vil kunne si noe mer).

Ellers hvorfor skulle jeg haste unna når det kommer nye båter hele tida det eneste som haster er når kronekursen har en dipp å ta ut valuta fra valutavekslingskontoret når man har det. Ellers er det jo ingen hast med mindre noe løp og kjøp dukker opp. Det er midt på vintern og jeg ser ingen grunn til å løpe og kjøpe hva som helst om ikke prisen er slik at kjøperne tråkker ihjel hverandre på brygga men da starter vel selger budrunde med utgangspris som alle ville betale og ser hvem gir mer.

Uansett så skal jeg ha båt til slutt slik jeg kjøpte Alicraften men hvis det ikke dukker opp noe som den (den var virkelig løp og kjøp, jeg fikk faktisk igjen en liten del av hva jeg oppgraderte den for når jeg solgte den) så skader det jo ikke å ha penger til neste vinter og kjøpe en Storebro Royal Cruiser 500 til 2 mill++ om det så skulle være i Sverige. Er vel en av de få båter hvor hvis motorer dævver og man putter inn nye så vil den stige i verdi (hvis man ser på annonser av oppgraderte til 5 mill) siden folk liker slik båt mer enn Princess og Fairline siden Storebroene er vel penere synes til og med jeg.

Men kanskje det dukker opp noe som den yachten i Bergen, så blir vedlikeholdet redusert av at sjøskole i Polen kan bruke noe over 20 meter som ikke er seilbåt. Det er jo folk der som er rike og vil kjøre båten selv men har ikke tenkt å seile og en yacht captain der holder jo til hvor stor båt de bare vil ha og er gyldig i middelhavet og hvor som helst så lenge den har Polsk flagg. Forskjellige båter gir forskjellige muligheter, er båten mindre er det ikke noen som vil være med på vedlikehold med mindre det finnes mekanikere uten penger som kan tenke seg å bruke en båt mot jobben de gjør på den.

@sap_2000 Utifra hva jeg hørte fra megler før så vurderte dødsbo eiere bud på 1 150 000 men var ikke overbevist så de ble kanskje det når de hørte om ny lov fra 01.01.2024 og antar at megler i Stavanger er siste megler som finner lysten til grundig egenundersøkelse av båt så trolig vil eiere som selger via megler måtte stå for nye loven siden staten anser kjøp fra megler som forbrukerkjøp. Men det er jo mulig meglere mot høyere honnorar finner lysten til å undersøke båter de skal selge da.

Uansett det haster ikke med båt det er en forlystelse som er ment å tape masse penger så hvorfor skulle man haste? Ett fly som skal tjene penger der har jeg venta i 3 måneder og ringer jo hver dag og spørr om det holder på å bli kjøpt men altså om man skal ha bra DA-42 bruktfly så tar det tid med bra kjøp selv om det haster for dem også siden de også skal tjene penger på det. Så hvorfor i all verden skulle man på død og liv skynde seg med båt når det eneste som skjer om man kjøper den litt senere er at man taper penger litt senere :giggle:

Godt Nytt båt år folkens!

Link to post
Share on other sites

21 minutes ago, XardasKSP said:

Utifra hva jeg hørte fra megler før så vurderte dødsbo eiere bud på 1 150 000 men var ikke overbevist så de ble kanskje det når de hørte om ny lov fra 01.01.2024 og antar at megler i Stavanger er siste megler som finner lysten til grundig egenundersøkelse av båt så trolig vil eiere som selger via megler måtte stå for nye loven siden staten anser kjøp fra megler som forbrukerkjøp. Men det er jo mulig meglere mot høyere honnorar finner lysten til å undersøke båter de skal selge da.

 

En megler vil aldri kunne sette seg dypt inn i en båt uten å selv bruke den over tid og mange timer og gitt han har kompetanse på alt som skal vurderes. 

Blir som en eiendomsmegler. De støtter seg på takster og egenerklæringer fra eier.Problemet i båtverden er at det ikke finnes noe apparat man kunne satt bort oppdraget til og fått en komplett vurdering på alt man potensielt kan måtte stå til ansvar for flg loven. 

De fleste eiere er også langt fra kompetente nok til å kunne vurdere det samme. 

 

På meg så virker det helt på trynet at man skal risikere å hefte noe som helst på en båt som hvor alt er langt utenfor enhver fabrikkgaranti, reklamasjon og forventet levetid for mange år siden bare fordi den bytter eier. 

 

 

11 minutes ago, XardasKSP said:

Så hvorfor i all verden skulle man på død og liv skynde seg med båt når det eneste som skjer om man kjøper den litt senere er at man taper penger litt senere

 

Ikke skynde seg, men slå til når rette båten er til salgs. 8-9 av 10 slike båter hadde jeg ikke vurdert å kjøpe uansett pris. 

 

Det er nemlig slik at det er relativt få av disse båtene, og enda færre i det man kan kalle god stand som en ukyndig kjøper  forutsetninger for å kunne eie i noen år uten å gå på de største smellene.

Den F50 nede i Spania kan du vente 20 år til uten at det dukker opp en til i tilsvarende stand.

 

Noen ganger er det et stykke mellom teori og praksis. Spesielt om teorien ikke er bygget på bakgrunn av en viss kunnskap og erfaring. 

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@sap_2000 Altså bilforhandlere selger 20 år gamle biler som også er langt utenfor noe som helst garanti osv. De selger også gjerne ukurante biler som ikke er lettsolgt som Ferrari, Lamborghini osv. osv. men likevel så sjekker de bilen og når de selger den så garanterer de for sin sjekk ovenfor kjøper. Derfor punger kjøper ut med alt fra 30 000 til 100 000 mer enn om det var fra en privatperson.

Jeg kan ikke se årsaken til at en båtmegler ikke skal gjøre samme som en bilforhandler gitt at vedkommende får lignende honnorar per solgte objekt. Dersom en båtmegler ikke er båtkyndig hva skal kjøper og selger med en megler som ikke er båtkyndig? Selger kan jo lett som bare det skrive at han vet ingenting, og båten selges etter kjøpsloven som ikke nærmere undersøkt reparasjonsobjekt og tilstand må kjøper finne ut av men selger tror at reparasjonsobjektet er rimelig bra i forhold til alder osv. osv. men altså tror på samme måte som folk gjør i kirka.

Så kan båt selges via megler hvor da kjøper må betale mer men får samme tjenesten som hos bilforhandler altså full informasjon om tilstand på bilen og i dette tilfellet båten. Altså ikke garanti at det kommer til å fungere i fremtiden men at det fungerer i dag og informasjon om tilstanden hva er bra hva er litt dårligere osv osv. og hva som eventuelt ikke fungerer. Jeg vet ikke hva eiendomsmeglere i Norge gjør men i Polen undersøker de ting de skal selge og skriver opp tilstanden og hvis man som kjøper ringer og spørr om noe spesifikt så sier de at de ikke vet men skal sjekke det opp eventuelt ved hjelp av fagmann istedet for å si "nei det får du finne ut av selv". Det er en del av meglertjenesten, ellers selger jo folk hus og leiligheter selv "som de er" til litt lavere pris. Men kanskje i Norge er det annerledes så derfor bruker bilforhandler som eksempel da det er veldig likt.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 1 minutt siden:

@sap_2000 Altså bilforhandlere selger 20 år gamle biler som også er langt utenfor noe som helst garanti osv. De selger også gjerne ukurante biler som ikke er lettsolgt som Ferrari, Lamborghini osv. osv. men likevel så sjekker de bilen og når de selger den så garanterer de for sin sjekk ovenfor kjøper. Derfor punger kjøper ut med alt fra 30 000 til 100 000 mer enn om det var fra en privatperson.

Jeg kan ikke se årsaken til at en båtmegler ikke skal gjøre samme som en bilforhandler gitt at vedkommende får lignende honnorar per solgte objekt. Dersom en båtmegler ikke er båtkyndig hva skal kjøper og selger med en megler som ikke er båtkyndig? Selger kan jo lett som bare det skrive at han vet ingenting, og båten selges etter kjøpsloven som ikke nærmere undersøkt reparasjonsobjekt og tilstand må kjøper finne ut av men selger tror at reparasjonsobjektet er rimelig bra i forhold til alder osv. osv. men altså tror på samme måte som folk gjør i kirka.

Så kan båt selges via megler hvor da kjøper må betale mer men får samme tjenesten som hos bilforhandler altså full informasjon om tilstand på bilen og i dette tilfellet båten. Altså ikke garanti at det kommer til å fungere i fremtiden men at det fungerer i dag og informasjon om tilstanden hva er bra hva er litt dårligere osv osv. og hva som eventuelt ikke fungerer. Jeg vet ikke hva eiendomsmeglere i Norge gjør men i Polen undersøker de ting de skal selge og skriver opp tilstanden og hvis man som kjøper ringer og spørr om noe spesifikt så sier de at de ikke vet men skal sjekke det opp eventuelt ved hjelp av fagmann istedet for å si "nei det får du finne ut av selv". Det er en del av meglertjenesten, ellers selger jo folk hus og leiligheter selv "som de er" til litt lavere pris. Men kanskje i Norge er det annerledes så derfor bruker bilforhandler som eksempel da det er veldig likt.

Greit nok at du ikke kan se det! Men Line fullt, slik ER det!

Båtmegler og bilselger er to forskjellige univers! Fram til nå har båtmegler kunnet fraskrive seg ethvert ansvar for objektet han megler for. Det kan ikke en bilselger gjøre. En gammel Ferrari eller Lamborghini er et samleobjekt nesten uansett tilstand. Det finnes ikke Lamborghini eller Ferrari i båtmarkedet. Altså samleobjekter! Vel, altså, sånn rent bortsett fra Storebro!😁😁😁

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

@Chilli Solbris Jeg ser jo at det er annerledes, men staten så vel dette også og tenkte seg å fikse på det trolig etter EU regler. Ikke lenge til antar jeg før også husmeglere må faktisk vite det meste om huset (men de pleier å gjøre det også i Norge, har ikke hørt husmegler som forteller at dette får man finne ut av selv) ifølge loven og ikke bare fordi det hjelper med salget.

Så nå vil båtmeglere vel måtte finne ut av informasjon om objekter de selger på samme måte som bilforhandlere. Så blir det opp til kjøpere om hvor mye høyere pris de mener denne informasjonen er verdt. Det ble jo diskutert her og foreslått at noe slik kan koste ca. 50 000 å få bra informasjon om en båt. Så er vel det man kan forvente meglere skal ha + det de tok tidligere for salget.

Har jo også sett meglere som allerede forsøker å skaffe skikkelig informasjon som med Princess 435 men altså der er fortsatt prisen såpass høy at det ikke ser ut som verdt tilleggsinformasjonen altså heller en med utgangspris 900 000 og 50 000 til båtsjekk. Så om den var grundig sjekket ville attraktiv utgangspris være 950 000. Ellers tror jeg ikke det hjelper salget at pris i Norge er over 50 000 mer enn pris annonsert i yachtworld. Det viser jo potensielle kjøpere at her er ikke pris så nøye så man må enten vente eller kjøre inn med noe "skambud" (pris før COVID betraktes jo som skambud i dag av en eller annen grunn selv om COVID er ferdig) i forhold til utgangspris.

@sap_2000 Jeg er klar over at båt må ikke være i samme tilstand som Fairline 50 i Spania, men altså det finnes jo et hav av båtmerker og det må ikke være en Fairline 50 nødvendigvis. Som jeg sa dersom det ikke dukker opp noe super kupp så kan det hende jeg venter til jeg har råd å punge ut over 2 mill og kjøpe en Storebro som de i Sverige. De pleier å se ganske i vare tatt ut og det virker som om man bytter en motor på en Storebro så får man en del av pengene i verdiøkning hvis man ser på pris på båt som f.eks har motorer fra 2007 og folk skal ha over 4 mill og vår gode Storebro eier mente de måtte bruke mye mer penger enn det her men kommer altså til å få en del tilbake av hva de har brukt.

 

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev On 31.12.2023 at 17.02:

En gammel Ferrari eller Lamborghini er et samleobjekt nesten uansett tilstand. Det finnes ikke Lamborghini eller Ferrari i båtmarkedet. Altså samleobjekter! Vel, altså, sånn rent bortsett fra Storebro!

 

Nå må du ikke glemme gamle racere, folk blir helt ville og er villige til og gå over lik, hvis de heter argocat, Twister, Phantom, marshan, Hydrolift t20/r20/sc22 

 

Ennå værre er det hvis det står en mercury med 15 eller 20 offshore stamme og ett sportmaster girhus montert 

Link to post
Share on other sites

I mellomtiden fortsetter D5L kurset med navigasjon fra i dag inklusive hele helga, så håper jeg samleobjektet dukker opp i det nye online systemet som NMKS kurs har laget fra nyttår slik at jeg kan være rask og trykke på "Gå til booking".

Foreløpig er det kun kommet praktisk bit med "MS Bragdøya" i Kristiansand og det først i slutten av mars, men det vil vel mer ligne på båten jeg skal bruke med det flotte Storebro samleobjektet. Tipper flere som er på kurs fra hele området rundt som vil booke det, er vel de fleste som skal bruke båt som ligner mer på Storebroen enn på stålbåtene. Men antar kapteinene på stålbåtene har lavere puls når kursantene gjennomfører havne manøver øvelsene  :giggle:

Link to post
Share on other sites

Dersom personen som bydde 1 150 000 kjøpte den så var det kanskje bra kjøp, men ikke noe å tenke på. Hadde det vært denne og noen andre kjøpte det så hadde det vært noe annet spesielt som 8 år yngre: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=54159134

 

Altså båter har alltid gått ned i pris i takt med inflasjonen altså holdt samme pris til tross for høyere alder helt til COVID kom, men COVID er ferdig og de går sakte tilbake til pris før COVID noe som f.eks Princess 414 fikk før den ble øyeblikkelig solgt. Å betale 200 % av pris 8 år siden er ikke attraktivt men om personen kjøpte det til 1 150 000 så blir det noe annet. Uansett måtte jo bydd mer enn vedkommende for å kjøpe og da venter jeg heller til rett tilbud kommer.

Det er jo hipp som happ om det er Princess, President, Fairline osv. det er kun Storebro 500 som er spesielt fint i mine øyne (finere enn de andre).

Link to post
Share on other sites

Legger du til moms og transport på den i utlandet så vil den til slutt koste det samme som 55 i Stavanger og jeg vet at den i Stavanger ble solgt for litt under prisantydning og ikke 1150000 man får ikke Princess 55 i grei stand til den prisen hverken her hjemme eller i utland 

Link to post
Share on other sites

@ohio Fikk kun beskjed av megler at noen bydde 1 150 000 og dødsboet tenkte på det ,men personen hadde ikke pengene uansett med engang sa megler. Så om jeg skulle by så måtte det vært 1 200 000 men jeg hadde bare MAX 1 mill i momentet (måtte vel skrapt ut reserver for mekaniker sjekk, drivstoff til Sildeberget/Stathelle, båtplass, forsikring osv.). Og jeg låner ikke penger av foreldra med mindre det er noe "løp, kjøp og lukk døra til brygga med eget lås før de andre kjøperne kommer seg på brygga" :giggle:

PS. Jeg må ikke ha båt med norsk MVA da jeg er utflytta Norge (og kan få 2 år i Norge av tollvesnet for EU båt), det er bare det at de er rimeligere i Norge per dags dato enn andre steder og jeg trenger ikke EU moms for å ha den i Polen (bare en tur per 6 måneder). Det er kun Norge som er strenge med MVA.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 13 timer siden:

drivstoff til Sildeberget/Stathelle, båtplass, forsikring osv.). 

Hva slags båtplass har du på Sildeberget? Det er max 50fot på normal plassene, men ligger et par på 55 og 58 på utsiden..

Link to post
Share on other sites

@Førstefender Har fått beskjed at de har ledige plasser også ved betong brygge. Så har de vel plasser som er 6 meter bredde eller mer. Ved Stathelle har de longside. Undersøkte jo om jeg har en plass å leie/kjøpe før jeg så på båt. Nytter jo ikke å ha båt uten plass.

Og jeg vil jo ha den så nærme havet som mulig men i Langesund så har de jo aldri plass så Stathelle og Sildeberget er nærmest. Altså plass kan være dyrere om det er nærmere havet man sparer jo det inn på drivstoffet og forbruk av motor. Men de har ikke plass i det hele tatt i Langesund.

@a3cy Den var uten motor så er vel derfor noen ikke ville ha den når de fant ut at 3,5 mill er prislappen på motor. Båt uten motor er jo så å si verdiløs med mindre det er en Storebro eller noe som er så fint at man ønsker å putte nye motorer i den.

Link to post
Share on other sites

Jeg har 6m bredde, men maks er uansett 50fot. Men det er flere muligheter i fjorden, men ikke flust av plasser for båter over 50.. Longside på Stathelle marina er fullt nå og med den strømmen som er ytterst på betongbrygga ville jeg tenkt meg to ganger før jeg signerte kontrakt. 

Men er vel ikke så stor sjang for at du har noen båt på denne siden av 2025.

Wector var så og si full for store båter i 23, hvordan det blir i år vet ikke jeg.

Link to post
Share on other sites

@Førstefender Skulle bare kjøpt den 414 til 500 000 så hivd den når motorene sier takk for seg egentlig. Men det blir jo for tungt å bare "hive" 500 000 så da bruker man istedet 1++ mill på å redde 500 000 så har man hivd 1 mill++. Og da ender man opp med den båten man kjøper at det blir den for evig og alltid.

Det er det jeg ressonerte meg frem til av alt info fra forumet og derfor tar det så lang tid istedet for å skaffe båt. Altså at den båten man kjøper må man ønske å ha for evig og alltid og forberede seg på å putte millioner inn i den for at den skal fortsette å fungere.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...