Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

@Eika Kommer jo lenger med større båt, altså 20 fots snekka snudde rundt allerede ved Langøytangen. Alicraften klarte seg fint over der altså de samme bølgene var helt greit med en større båt.

En dag det var virkelig flatt dro jeg ut til Jomfruland kunne sikkert den dagen dra til 10 gradern men siden det var med folk i familien som hadde lyst å se øya så forsøkte jeg å finne fisk utenfor der istedet.

Så dersom 10 fot mer gjorde så stor forskjell på hva båten tåler (den var 150 % lengde av snekka) da tenker jeg 200 % lengde av Alicraften eller nesten det vil gjøre enda mer forskjell på hva båten tåler og hvordan den oppfører seg med litt bølger. Ergo kommer langt lengre ut og har man først kommet seg helt ut så er det jo likegreit å dra på langtur om været holder seg. Er jo veldig sjeldent værvarsel tar så feil at de predikerer supervær også blir det super storm istedet og det i løpet av 10-20 timer fra de planla en hel uke med topp vær.

@Martine29f Når motorene dævver så kan man vel bare ringe redningsselskapet om man er på havet, selv om de kanskje får det tungt å tauue en svær båt men det burde jo gå.

Link to post
Share on other sites

Det som var noe av poenget mitt, er at erfaring er viktigere enn størrelsen på båten. Erfaring er ikke noe man får ved å lese å drømme om på baatplassen.no. man får det heller ikke ved å safe når det er flatt vann, men ved å være ute i røff sjø, det er da du finner ut hva båten er god for og hvordan den oppfører seg. Ce klasse ditt eller datt, har mindre og si enn erfaring 

 

En erfaren kaptein vil få deg til å føle deg tryggere i en 20foter enn en uerfaren vil få deg til å føle i en 80foter, i samme bølgehøyde. Du kan bli med meg ut i en liten 18foter til våren, så får du se hvordan 1.5-2m bølger føles ut i såpass liten båt, med en kaptein som har 1000 timer bak spakene i den lille båten og kjenner den like godt som sin egen bukselomme. Da skjønner du at du burde fokusere mer på deg selv og bli kjent med båten, enn størrelsen på båten. 

 

Og hvis jeg har lest rett, så sleit du med å legge til med en 30foter og måtte trene masse på sildeberget, da er du alt annet enn klar for en 80foter. Sier til deg som man sier til barn: man må lære seg å gå før man løper 

Link to post
Share on other sites

@nn- Jeg har jo hatt båt fra Januar 2017 til april 2021...... du har vel trolig ikke lest noe som helst i tråden og ikke sett bilde av Alicraften engang.

@Eika Altså 30 foteren var faktisk enklere enn 20 foteren fordi 30 foteren hadde motorkraft nok til å stoppe når man tok den i revers. Men den hadde altså ikke baugpropell, det hjelper kanskje å ha baugpropell på en større båt. Det blir trolig en 50-60 foter og ikke 80 foter. Men altså det som det blir det blir det for utifra hva folk skriver her så kommer det til å koste "gull og grønne skoger" å reparere og vedlikeholde båten. Ergo er det båten som blir værende for evig og alltid den jeg kjøper til 1 eller 2 mill.

Selvfølgelig er jo mye avhengig av kapteinen men jeg tror ikke verdens beste kaptein hadde hatt lyst å ta 20 fots herwa snekka ut på Skagerrak altså. Jeg vil jo få mer erfaring når jeg skaffer meg båten men som sagt tidligere jeg vil jo ha den båten som blir for evig og alltid. Siden om utgiftene er såpass svære så vil det jo aldri bli penger til en annen båt om den jeg skaffer spiser opp alle sammen :giggle:

Link to post
Share on other sites

Hør på de her inne du, ang priser og råd. Enkelte av folka her inne har hatt båter lenger enn jeg og deg har levd til sammen. Jeg jobber i båtbransjen og vet hva som faktureres ut, på jobbene jeg og andre gjør. Det og få løfta en 50-60foter på land, stilt den på plass, for å jobbe en uke eller to, koster fort 15-20k, så kommer alt det andre i tilegg. Skal du ha en som meg til å fikse gelcoat eller glassfiber skader så koster det 1370 + moms i timen + materialkostnad, skal du ha mekanikere ombord så koster det fort 1050 + moms i timen + delene. 

 

Og mr kowalski, han ville jeg ikke hatt ombord, for han er spesialist både innen glassfiber, mekanikk og elektronikk, men i realiteten så er han ikke spesielt flink til noen av tingene og du ender opp med å måtte betale en som virkelig kan sakene sine for å fikse opp i snarveiene han andre har tatt. 

 

Reality check er viktigt. Lær deg og kjør båten du har, finn ut hva den tåler av sjø, før du kjøper deg noe større som er vannskligere å håndtere i de fleste situasjoner 

Link to post
Share on other sites

@Eika Jeg har ikke noe båt per dags dato solgte jo Alicraften i 2021 siden jeg visste jeg ikke kom til å bruke den noe særlig da jeg var opptatt med å utvikle min business i Polen. I tillegg var jeg opptatt av å hive penger ut vindu på ting som man VIL ANGRE den dagen man forhåpentligvis som gammel mann dør bort. Altså heller bruke en halv mill i året på båt vedlikehold eller bil eller en annen drøm enn å bruke det på dame som sparker mannen uansett når hun finner ut av at man er altfor kjedelig og forutsigbar og en arbeidsløs halvveis alkoholiker/narkoman full av fantasi det er rette mann  som hun slipper å kjede seg med :giggle:

Men nå har jeg til og med skaffa 2 motors fly som skal forhåpentligvis få snitt innkomsten til 150 000 - 200 000 NOK per måned etter skatt (etter dagens flotte NOK kurser) og jeg har bestemt meg for å aldri mer forsøke å stifte familie. Så tiden bør være inne for å realisere livsdrømmer, om båten må hives så må den hives man får ikke langvarige emosjonelle skader av det. Og å ha eid den blir jo ikke noe man angrer på med mindre man drømmer å bli den rikeste mannen på gamlehjemmet som dør bort fra pengene eller kjøper seg båt som 70 åring og da har råd til ny fungerende 50 foter. 

PS. Ellers takk for 18 foter i 2 meters bølger altså målet er ikke å bli behandla for PTSD om man overlever turen. Med mindre dette skal være kuren for å ikke ha lyst på båt og hav noe mer i livet :giggle:

Link to post
Share on other sites

Imponerende refleksjoner må jeg si over noe så banalt som å skaffe seg en båt. Og politikere har virkelig noe å hige etter når det gjelder å bruke masse ord uten å komme til poenget. Men tråden nærmer seg 100 sider uten at det er all verden som skjer. Og grunnen er jo at mange av oss kommer med kommentarer i hytt og pine bare for å holde liv i dette som nok blir et laaaangt lerret å bleke.  En her inne spurte om dette var bare en fantasitråd uten å få svar... Men du har blitt flinkere til å uttrykke deg på norsk, det skal du ha.

Link to post
Share on other sites

@Martine29f Vel jeg håper å skaffe meg båt fra noen som uten noe refleksjon selger den billig siden det er ikke noe vits å tenke eller å vente på å selge den dyrere :giggle:

Personen som spurte fikk ikke med seg at jeg har hatt båt i mellomtiden og at tråden fikk liv på nytt i Oktober/November 2023 siden jeg skal ha båt igjen. Men fordi denne gangen er det ikke snakk om 100 000 men om 1 mill eller kanskje 2 mill (dersom det blir til høsten) så vil det ikke ta 3 måneder å skaffe båt som forrige gang men litt lenger.

Det er for øvrig ingen plikt til å delta i tråden og det deles ikke ut noe her heller, med mindre noen har lyst på båttur den dagen jeg har kjøpt båten :lol:

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 20 minutter siden:

@EikaPS. Ellers takk for 18 foter i 2 meters bølger altså målet er ikke å bli behandla for PTSD om man overlever turen. Med mindre dette skal være kuren for å ikke ha lyst på båt og hav noe mer i livet :giggle:

 

Ptsd av og kjøre en skikkelig rigga båt i god sjø ? Vil heller kalle det lærdom jeg, hva båter er gode for hvis man rigger de skikkeligt og man kjenner båten godt og vet hvor grensene går. Samme båtene, gjorde det godt i offshore 3b for noen år siden

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev Just now:

@Eika Altså ifølge CE så er båten på 18 fot ment å gå ned i 2 meters bølger med mindre det er en utrolig spesiell 18 foter. Jeg forestilte meg 2 meters bølger med 20 fots Herwa snekka da.

 

Det er en 250hk med en liten båt montert foran den. Men med en kaptein som kjenner skuta, så er det mye tryggere enn en 80fots båt med en uerfaren kaptein 

IMG_20220501_182939.jpg

Link to post
Share on other sites

@Eika Altså det der ser ut som det går ned med akterenden først pga. motorn alene uten bølger. Du får ta video av at den overlever 2 meters bølger først :giggle:

PS. En 80 fots båt kan mest sannsynlig ligge å drive ut på havet i 2 meters bølger med kapteinen sovende uten å gå ned siden den er bygget for å tåle 4 meter minst vel.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 7 minutter siden:

@Eika Altså det der ser ut som det går ned med akterenden først pga. motorn alene uten bølger. Du får ta video av at den overlever 2 meters bølger først :giggle:

PS. En 80 fots båt kan mest sannsynlig ligge å drive ut på havet i 2 meters bølger med kapteinen sovende uten å gå ned siden den er bygget for å tåle 4 meter minst vel.

 

Der kom uvitenheten frem, den båten flyter på en luftpute som gjør at den har kjøreegenskaper som overgår det meste annet. Havets svar på wrc rallybiler. Da hadde du fått sett hva forskjellige design og erfarene kapteiner kan gjøre. Men du velger heller og svare med uvitenhet 

 

Prøv og ligg i 2m bølger med en 80foter, når du får bølgene fra siden så gynger det noe helt sykt i de også, alt ombord blir bare kasta rundtomkring. Som sagt, erfaring er undervurdert og man kan heller ikke lese seg frem til det eller drømme seg til erfaring. Life aint like sunshine and rainbows, its more like a jar of jalapenos, what you eat today might burn your ass tomorrow. 

 

96sider med drømmer og tørrprat, der du avblåser fakta helt og takker nei til tilbud du faktisk kan lære noe av

Link to post
Share on other sites

Tror jeg er 110% sikker på hvilken kaptein jeg velger turen i både 2 å 4m bølger med hehe 

 

PS: Har gått rundt Eigerøy i mye mer enn 2m bølger med en Hansvik 550 prof, å kom sikkert i land.

Men så har ikke jeg lest meg til erfaring heller, mne vokst opp på fiskebåt.

 

Glad jeg ikke kommer på disse østlandske kanter med båten. så slipper å møte denne drømme båten på sjøen.

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

@Eika Altså om den er spesialbygd til å ha sånn motor så kanskje, men jeg har jo aldri hørt om at 18 fotere er bygd for 250 HK motor eller at de skal i 2 meters bølger. Kan ikke du ta en video når du drar ut med den lille båten i noe slikt så uvitende folk som meg kan se at det faktisk går an?

Avblåser jo ingen fakta har jo fått mange gode råd her og implementert dem både til Alicraften og til båtsøket nå. Altså folk sier jo det kommer til å koste enormt med vedlikehold og reparasjoner så da må man jo kjøpe en båt som man vil ha og bli værende med. Er det noe rart at jeg bruker tid på å finne en båt da?

PS. En 80 foter er jo bredere enn en 18 foter er lang da.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 25 minutter siden:

@Eika Altså om den er spesialbygd til å ha sånn motor så kanskje, men jeg har jo aldri hørt om at 18 fotere er bygd for 250 HK motor eller at de skal i 2 meters bølger. Kan ikke du ta en video når du drar ut med den lille båten i noe slikt så uvitende folk som meg kan se at det faktisk går an?

Avblåser jo ingen fakta har jo fått mange gode råd her og implementert dem både til Alicraften og til båtsøket nå. Altså folk sier jo det kommer til å koste enormt med vedlikehold og reparasjoner så da må man jo kjøpe en båt som man vil ha og bli værende med. Er det noe rart at jeg bruker tid på å finne en båt da?

PS. En 80 foter er jo bredere enn en 18 foter er lang da.

Du trur virkelig jeg prioriterer å filme når jeg må konsentrere meg om kjøringa ? For dette er ikke sånn båt man sitter med 1 hånd på rattet og en hånd på telefon. Begge hendene på rattet, beinet på gasspedalen, har lift og trim brytere på rattet, fokuset ligger kun på hvordan man skal legge seg og hvordan man skal ta de neste bølgene, alt annet er ett forstyrrende moment som stjeler oppmerksomhet og konsentrasjon

 

Den båten er spesialbygd for fart, den stabiliserer seg først i 60knop og har en marsjfart på 60-65knop, med en toppfart på langt over 80knop, enn så lenge. Håper og få passert 90knop til sommeren. 

 

Men jeg må bare spørre deg @XardasKSP, hvor mange timer har du kjørt båt ? Og hvordan båter har kjørt ? 

 

Her kan du se en lik 18foter, men med 300hk

 

 

Dette er min, 80+knop i 30cm sjø

 

Jeg har samme båt som disse også (c55-c91), de holder godt driv ut langesund i relativt snill sjø

 

 

Men det er denne, som er "my precious". Den båten har vunnet svært mange offshore VM og EM 

bloggare_Motorseglarna_Nynas_3c_world_m_bengtsson_1.jpg.619d610c093f1fb682f4549287dd8e05.jpg

Link to post
Share on other sites

@Eika Men da er det tydelig dette er en speedbåt som er ment for å gå raskt. Altså om du gjør noe feil i en 2 metersbølge så vil den mest sannsynlig gå under da. Mitt poeng er å ha en båt som klarer seg til tross for at jeg gjør en feil da.

Jeg har hatt en Herwa snekke på 20 fot da jeg var rundt 16 år og den var helt ubrukelig for å komme seg ut på Skagerrak men den var helt fint brukelig i breviksfjorden. Men når den skulle havnemanøvrere, vel det hjalp ikke å sette den i revers forover gikk den i flertallige meter uten å stoppe. Da var faktisk 30 fotern mye enklere siden man kun måtte konsentrere seg på å svinge den inn riktig da den stoppa ganske rask når man satte den i revers.

Det var da altså Alicraften som har både bilder og filmer i denne tråden og som jeg har hatt fra Januar 2017 til April 2021. Og den gynga jo fint ut på langesundsbukta, skulle engang over til Åbyfjorden i en skikkelig sommer solbris siden den brisen gjorde det umulig å posisjonere seg over seien for å fiske den litt så tenke istedet på å fiske noen makrell. Da var det jo bølger fra siden, for meg gikk det fint men altså daværende dama som først synes båt var festlig greier gikk over til å mene at det var siste turen siden hun holdt seg da fast i båten og var forskrekka. En 50+ foter hadde jo sikkert gynga festlig den også men ikke like meget som 30 foteren.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 1 minutt siden:

@Eika Men da er det tydelig dette er en speedbåt som er ment for å gå raskt. Altså om du gjør noe feil i en 2 metersbølge så vil den mest sannsynlig gå under da. Mitt poeng er å ha en båt som klarer seg til tross for at jeg gjør en feil da.

Jeg har hatt en Herwa snekke på 20 fot da jeg var rundt 16 år og den var helt ubrukelig for å komme seg ut på Skagerrak men den var helt fint brukelig i breviksfjorden. Men når den skulle havnemanøvrere, vel det hjalp ikke å sette den i revers forover gikk den i flertallige meter uten å stoppe. Da var faktisk 30 fotern mye enklere siden man kun måtte konsentrere seg på å svinge den inn riktig da den stoppa ganske rask når man satte den i revers.

Det var da altså Alicraften som har både bilder og filmer i denne tråden og som jeg har hatt fra Januar 2017 til April 2021. Og den gynga jo fint ut på langesundsbukta, skulle engang over til Åbyfjorden i en skikkelig sommer solbris siden den brisen gjorde det umulig å posisjonere seg over seien for å fiske den litt så tenke istedet på å fiske noen makrell. Da var det jo bølger fra siden, for meg gikk det fint men altså daværende dama som først synes båt var festlig greier gikk over til å mene at det var siste turen siden hun holdt seg da fast i båten og var forskrekka. En 50+ foter hadde jo sikkert gynga festlig den også men ikke like meget som 30 foteren.

 

Det kommer helt ann på hvordan man tar bølgene det :) som sagt, erfaring er ikke noe man kan lese seg til. Disse båtene leker seg gjerne oppå bølgene, ikke nedi bølgene som tradisjonelle båter. 

 

Det er flere ulykker i året med 30-50fotere i god sjø enn det er med speedbåter. 

 

Men kan du ikke svare på hvor mange timer du har bak rattet og spakene på båter iløpet av livet ditt ? Ikke bare at du hadde en alicraft i 4 år og en herwa når du var 16. Breviksfjorden ? 

Link to post
Share on other sites

@Eika Jeg aner jo ikke har aldri telt timene, har først nå på D5L fått høre at det er en god idee å føre en logg for båten :giggle:

Fjorden heter vel både Langesundsfjorden og Breviksfjorden altså det er den som går helt fra der Skiens elva (som heter også Porsgrunns elva) ender og opp mot Langesund. Der var det greit med 20 fots Herwa snekke men ikke lenger enn Langøytangen, snekka forlot denne verden da motorn dævva siden da jeg var 16 hadde jeg ikke råd å betale mer for motor enn selve båten kosta. Alicraften kunne fint bevege seg lenger ut og den fungerte faktisk fint og motor dævva ikke men fikk jo hjelp av bekjent mekaniker så det er vel bare derfor.

Når det gjelder ulykker så antar jeg det er vel ikke fordi en 50 foter går under men fordi den brenner eller noen kjører opp på land med den. Altså noen av ulykker som skjer virker det som at folk ikke beholdt 0,8 promille grensa for under 50 fot og i hvert fall ikke 0,2 grensa for over 50 fot når man ser hvordan båt havna på land.


 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev Just now:

@Eika Jeg aner jo ikke har aldri telt timene, har først nå på D5L fått høre at det er en god idee å føre en logg for båten :giggle:

Fjorden heter vel både Langesundsfjorden og Breviksfjorden altså det er den som går helt fra der Skiens elva ender og opp mot Langesund. Der var det greit med 20 fots Herwa snekke men ikke lenger enn Langøytangen, snekka forlot denne verden da motorn dævva siden da jeg var 16 hadde jeg ikke råd å betale mer for motor enn selve båten kosta. Alicraften kunne fint bevege seg lenger ut og den fungerte faktisk fint og motor dævva ikke men fikk jo hjelp av bekjent mekaniker så det er vel bare derfor.

Når det gjelder ulykker så antar jeg det er vel ikke fordi en 50 foter går under men fordi den brenner eller noen kjører opp på land med den. Altså noen av ulykker som skjer virker det som at folk ikke beholdt 0,8 promille grensa for under 50 fot og i hvert fall ikke 0,2 grensa for over 50 fot når man ser hvordan båt havna på land.


 

Porsgrunns elva renner ut i friern, så er den innom breviksstrømmen, det kan du velge om du skal kjøre inn i eidangerfjorden eller ut langesundfjorden

 

Du vet vel sånn ca antall timer ?

 

Jeg vet at jeg har ca 20k timer iløpet av de 35årene jeg har hatt båter, iløpet av de årene har jeg hatt 30-40 båter og kjørt 200-250 forskjellige båter. Minste er en 8fot pioneer med 3.5 Yamaha og største er en technomar tb546 med 3x seatek 850, totalt 2550hk og det beistet gjorde 63knop men da hadde vi fortsatt 150rpm og gå på 

Link to post
Share on other sites

@Eika Har faktisk ingen anelse i hvert fall ikke for Herwa snekka hvor mange ganger jeg var på fisketur, ikke med Alicraften heller egentlig var jo maaange dager men hvor mange? Og det var jo som oftest ikke mer enn 1 time faktisk "seiling" og 7 timer pilking ut på med reposisjonering rundt seistimen. Om høsten var det taggmakrell istedet som bet på og om sommern var det mest vanlig makrell.

Jeg ser at du har en utrolig stor erfaring med båt men du liker vel mer speedbåter og ikke saktegående store båter for å kose seg ut på havet med så det vel noe annet som vi ser på som "drømmebåt".

Denne hadde kanskje vært fin for begge både størrelse og fart: https://www.superyachttimes.com/yachts/ermis2 eneste problemet er at de ikke ringer fra eurojackpot når det er opp mot 100 mill euro å vinne :giggle: (tror de solgte den for 8,5 mill euro som bruktbåt)

Link to post
Share on other sites

Alt til sitt bruk, men jeg stiller ett krav til båter jeg skal eie, det er at de er laget i kompositt, for da kan jeg ta alt av skader selv (med mindre jeg tar Eurojackpot'n og da kan jeg ha en stålbåt for da har jeg råd til og sette vekk alt arbeid)

 

Liker mye forskjelligt jeg, både åpene trekogger med en fiskekasse full av is og pils ombord, så innom skjærdgårdsjeeper som er gode å fiske ifra, så til speedbåter som gjør 100+knop, vidre til turbåter ala Marex holiday/scand Baltic/sunseekere/princess'r men drømmen er en stor bering eller Fleming man kan bo ombord og løfte en speedbåt opp på dekk, eller ennå bedre, sette den i "garasjen". Men jeg hadde ikke klaga over en fountaine eller lagoon seilkatamaran som man kunne fulgt etter sola med, rundt ekvator der man aldri trenger å tenke på snø igjen 

 

Men favoritten, det er hurtiggående katamaraner som har en helt utrolig sidestabilitet og ett skikkeligt løft der man ligger på en luftpute. Krever litt mer med tanke på manøvrering, men det lærer man seg etter endel timer.

Link to post
Share on other sites

En annen ting jeg ikke skjønner, er din motvilje mot å ta prøven/opplæring i en stor stålbåt.

 

En stor stålbåt med kun en aksel å evt en truster fremme, er mye mer læring enn en storebro med 2 aksler å truster fremme.

Lære du å mestre å legge til med stålbåten, ja da klare du det også fint med storebro. Men ikke nødvendigvis moitsatt.

 

Har sjøl vokst opp med fiskekutter i Danmark. da var det ikke noe bowtruster, men kun et stort dieseldyr i bunnen akter.

Da måtte du lære på gammeldags måte å legge til mellom andre båter i tettpakket havn, både tom å med 50ton med industrifisk ombord. Er sådan du lære å håndtere båt. ikke med å lese på nett. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

@Eika Pleier båter så ofte å få skader på skroget når man ikke går på grunn og eneste mulighet er ved havnemanøvre dersom noe går virkelig feil?

Alicraften var av glassfiber og det skjedde ikke noe med skroget på 4 år så tenker nok at det er motor som er kostnadsbomben på alle mulige måter selv om i Alicraftens tilfelle så var den upåklagelig og det var drevet som var problemet pga. undervanns trestokk.

@Okkaby Tenkte bare fordi jeg hadde lyst å prøve en Storebro + båten min vil ligne på den og ikke på stålbåten. Men altså er det bare stålbåt så tar jeg jo praksisen i stålbåt men da får jeg jo ikke prøvd Storebroen med mindre jeg kjøper en til senhøsten. Men det er jo mer sannsynlig at det blir et utrolig tilbud på en annen båt lenge før jeg har spart meg opp til å kunne kjøpe en Storebro som den i Sverige (og den var jo prisa til 2,5 og ikke 2 mill også).

Uansett det jeg skrev om tilgjengelige båter var for å bringe virkeligheten til folk som opprørte seg over at jeg ikke øyeblikkelig tar ett kurs som har båt som venter allerede i Januar. Jeg tok jo det kurset og foreløpig er det ikke noe tilgjengelig båt siden den stålbåten er fullbooket allerede som er tilgjengelig til påske.

Jeg haster jo ikke men ville bare vise at realiteten er ikke alltid slik som noen her skriver "raskere, raskere, kjøp noe nå da". Altså ikke engang med D5L båt tilgjengelighet var det så raskt som folk trodde det var.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...