Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

Man kan treffe ting som tømmerstokker, fortøyninger kan slite seg, andre folk kan gjøre feil og kræsje i deg, båter kan delaminerer etter at man har kjørt for hardt i god sjø, kjernemateriale kan bli fuktig og råtne pga skruehull for eks som ikke er tette, glassfiber kan delaminere pga fuktighet og frost. Jeg har jobba med støping i noen år og har sett utrolig mange forskjellige skader og hørt mange forskjellige grunner til at skadene har oppstått. 

 

Alt er ikke svart eller hvitt, gråsona er stor og det er ufattelig mange kontraster imellom svart/hvitt 

Link to post
Share on other sites

@Eika Klart det kan skje noe (om noen "seiler" på meg så er det vel både min kasko eller vedkommendes ansvarsforsikring som betaler dyreste håndverker i hele landet siden det betales ikke av meg da :giggle: ) men anså ikke skroget som det som vil spise en halv mill per år. Det er vel motorn med tilbehør som blir så dyr med mindre jeg ikke har fått med meg andre skikkelig dyre "fornøyelser" man kan få med båten.
 

Link to post
Share on other sites

Da vil jeg heller ta ett kontantoppgjør og fikse skaden selv, jeg har selv jobba på noen av Norges største opplag og plastverksteder og må si jeg heller vil ta jobben selv enn og sette den vekk, for jeg vet at jobben jeg selv gjør, blir mer enn bra nok (det er ingen som bryr seg mer om min båt, enn det jeg selv gjør). Og jeg er vel faktisk en av de dyreste man kan bruke (1370 + moms) 

 

Andre skikkelig dyre fornøyelser er jo total shining av gelcoat, plansliping, vannsliping, rubbing og polering, så en skikkelig overflatebehandling som voks/kjeramiske/glass coating til slutt sånn at den holder seg pen  Det er lett og bruke 100k bare for og få båten blank og fin, hvis den er stor nok 

 

Det går glassfiberbåter på fjorden som begynner og nærme seg 80år, de har sikkert 150års levetid igjen hvis de blir passa på. 

Link to post
Share on other sites

@Eika Om noen "seiler" i meg (forhåpentligvis vil ikke jeg komme til å "seile" i noen :giggle: ) så skal jeg be forsikringsselskapet om at de benytter deg til reparasjonen. Men altså selv kan jeg det ikke, men man trenger jo ikke å være en håndverker selv for å kunne realisere en båtdrøm vel, det blir bare dyrere eller man finner alternative muligheter (som en håndverker som ikke vil betale men gjerne bruke en slik båt og kan ta seg av arbeid). Ellers så lærer jeg jo gjerne ting som av en bekjent mekaniker som hjalp til med Alicraften men det var jo småting under den skattefrie grensa på 6000.

Er vel ikke skroget som er første tingen som feiler på 30 år gammel båt, det er derfor alle tanker går til motor.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 6 minutter siden:

@Eika Om noen "seiler" i meg (forhåpentligvis vil ikke jeg komme til å "seile" i noen :giggle: ) så skal jeg be forsikringsselskapet om at de benytter deg til reparasjonen. Men altså selv kan jeg det ikke, men man trenger jo ikke å være en håndverker selv for å kunne realisere en båtdrøm vel, det blir bare dyrere eller man finner alternative muligheter (som en håndverker som ikke vil betale men gjerne bruke en slik båt og kan ta seg av arbeid). Ellers så lærer jeg jo gjerne ting som av en bekjent mekaniker som hjalp til med Alicraften men det var jo småting under den skattefrie grensa på 6000.

Er vel ikke skroget som er første tingen som feiler på 30 år gammel båt, det er derfor alle tanker går til motor.

 

Får se hvor båten din evt kommer inn da, hvis den kommer til sildeberget så er det vel ken eller Geir som får jobben, hvis det er større skader så går den kansje over på andre siden av bukta og da er det Petter, Roger eller ludvik på wector som tar jobben. Den er i gode hender uansett. Selv om jeg liker og gjøre ting på min måte og ikke alltid er enig med de om hva som er beste løsning, så gjør de alle gode jobber. 

Link to post
Share on other sites

Et eksempel på dævving :saint: Når vi 100 sider før helga?

 

btgrunn.jpg.5f9622b2dda594d87175157cb096ca10.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

for noen år siden var det en video her, viste en stor motorbåt som forliste etter å ha fått noen bølger inn i hekken. Som jeg husker det hadde båten fått motorstopp utenfor Jæren et sted, og mer skulle det ikke til før skuta måtte forlates. Noen som husker saken og kan finne videoen? For meg var det en god illustrasjon på at store motorbåter har sine fordeler når de er godt fortøyd. Virker som et meningsløst båtvalg for å pilke utaskjærs...

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

6 hours ago, Teerex said:

Et eksempel på dævving :saint: Når vi 100 sider før helga?

 

btgrunn.jpg.5f9622b2dda594d87175157cb096ca10.jpg

Til og med Fenderne har prøvd å forlate skipet pga. en idiot til skipper! :giggle:

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev 43 minutter siden:

for noen år siden var det en video her, viste en stor motorbåt som forliste etter å ha fått noen bølger inn i hekken. Som jeg husker det hadde båten fått motorstopp utenfor Jæren et sted, og mer skulle det ikke til før skuta måtte forlates. Noen som husker saken og kan finne videoen? For meg var det en god illustrasjon på at store motorbåter har sine fordeler når de er godt fortøyd. Virker som et meningsløst båtvalg for å pilke utaskjærs...

 

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev 49 minutter siden:

for noen år siden var det en video her, viste en stor motorbåt som forliste etter å ha fått noen bølger inn i hekken. 

 

Stemmer, en Sunseeker 62. Fra motoren stoppet gikk det 10 minutter til båten måtte evakueres. Så det er ikke alltid størrelsen hjelper...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Framtia skrev 53 minutter siden:

for noen år siden var det en video her, viste en stor motorbåt som forliste etter å ha fått noen bølger inn i hekken. Som jeg husker det hadde båten fått motorstopp utenfor Jæren et sted, og mer skulle det ikke til før skuta måtte forlates. Noen som husker saken og kan finne videoen? For meg var det en god illustrasjon på at store motorbåter har sine fordeler når de er godt fortøyd. Virker som et meningsløst båtvalg for å pilke utaskjærs...

 

Det er ikke uten grunn at de fleste fiskecampene rundt i landet her, bruker småbåter som flyter som en dupp. De ligger bare å skvalper oppå bølgene, istedenfor å ligge nedi sjøen med bølger som slår over osv 

 

Selv liker jeg kaasbøll båtene godt til sportsfiske, arvor 215 for eks også er gode til dette hvis man liker litt mer komfort og skal fiske plasser der det er kaldt eller regner mye. 

 

alt til sitt bruk. Det og ha 1 båt, som er god til alt har jeg innsett at ikke er en realiserbar drøm, den perfekte båt finnes rett og slett ikke. 

 

 

Link to post
Share on other sites

7 minutes ago, index said:

 

Stemmer, en Sunseeker 62. Fra motoren stoppet gikk det 10 minutter til båten måtte evakueres. Så det er ikke alltid størrelsen hjelper...

De fleste campingcruisere har jo ikke vantette skott! store utette motorrom og store stikklugarer som er katastrofe ved fylling. det er heller ikke dørterskeler å snakke om, så selv om båten koster 15 mill så er ikke sikkerhet fokusert på noe særlig

 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 11 timer siden:

En annen ting jeg ikke skjønner, er din motvilje mot å ta prøven/opplæring i en stor stålbåt.

 

En stor stålbåt med kun en aksel å evt en truster fremme, er mye mer læring enn en storebro med 2 aksler å truster fremme.

Lære du å mestre å legge til med stålbåten, ja da klare du det også fint med storebro. Men ikke nødvendigvis moitsatt.

 

Har sjøl vokst opp med fiskekutter i Danmark. da var det ikke noe bowtruster, men kun et stort dieseldyr i bunnen akter.

Da måtte du lære på gammeldags måte å legge til mellom andre båter i tettpakket havn, både tom å med 50ton med industrifisk ombord. Er sådan du lære å håndtere båt. ikke med å lese på nett. 

Enig! Men nå skal det sies at min trøster ikke virker når jeg har kurs ombord. Den er slått av!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev 57 minutter siden:

De fleste campingcruisere har jo ikke vantette skott! 

 

Nei, og de fleste kjøpere av slike båter vil heller ikke ha det! Det fører med seg små døråpninger, høye terskler og mindre rom med mulighet til tetting mellom. Ikke spesielt praktisk for fritidsbruk  som hytte på sjøen. Disse båtene er laget for bruk langs land, ikke til havs. Men Sunseekeren her hadde vel i tillegg en uoriginal ombygging av luftinntak til motorrom som ikke var spesielt heldig....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Selv runda jeg lista (hente tur fra Bergen til Porsgrunn) samme helga som alle ferjene blei innstilt pga uvær, i en liten Askeladden p80 og opplevde det som udramatisk, så det at en en 62fots båt gikk ned i samme området under samme forhold, viser bare at størrelsen er en falsk trygghet. Vi hadde sjøen fra siden hele veien fra haugesund til lista, så sjøen bakfra fra lista til langesund. Jeg personlig, er glad i små, lettvekts båter som flyter som en dupp.

 

Screenshot_2024-01-09-11-12-52-677_com.android.chrome.jpg.d8acb540557c304d91c91dfe56430e85.jpg

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 24 minutter siden:

Enig! Men nå skal det sies at min trøster ikke virker når jeg har kurs ombord. Den er slått av!

Du må ha nerver av stål og ett skikkelig sett med baller, la ukjente folk kjøre båten din og attpåtil uten trøster 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 15 minutter siden:

Du må ha nerver av stål og ett skikkelig sett med baller, la ukjente folk kjøre båten din og attpåtil uten trøster 

 

Eller bare en god forsikringsavtale..:giggle:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Chilli Solbris said:

Enig! Men nå skal det sies at min trøster ikke virker når jeg har kurs ombord. Den er slått av!

La til med 120fots båt på 160tonn, klarte det helt fint på første forsøk. Hadde ikke baugpropell.  Har baugvisp på min lille 24foter og, men skjelden jeg har bruk for den med V6-300HK

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

@Teerex Det var vel det jeg mente jeg kan ikke forestille meg at den båten endte opp på land uten at skipper hadde mer enn 0,8 promille for båt under 50 fot :giggle: Hvis skipper var edru så er det kanskje en visitt hos øyelegen som er nødvendig.

Ellers er sunseeker båter som jeg aldri har følt noe lyst på å eie siden de alle ser ut som forstørra speedbåt og ikke "som et lite skip". Altså selv jeg uten noe særlig kunnskap får en følelse at de er veldig utsatt for bølger som kommer inn ifra akter på båten. I tillegg så var den vel ombygd til å bli verre enn hvordan fabrikken mente å bygge den.

Antar en annerledes bygd båt som f.eks den Alalunga Caliari 80 som kosta 2 mill ikke hadde gått ned dersom motorene dævva pga. bølger akterifra.

PS. Ellers så ønsket jo Storebroen fordi en stålbåt til påske det var jo inkludert i det første kurset jeg valgte før jeg bytta til nmks etter mange råd herfra + den vanlige "gjør det nå/kjøp det nå" gjeng som pleier å sjeldent gi noe råd annet enn å skrive "nååå". Så når jeg har betalt noen ekstra tusen kroner for nmks kurs istedet så hvorfor ikke ta den med den fineste båten som ligner mest på den båt jeg vil kjøpe.

Men er den ikke der så tar jeg bare det som er der, det dukka opp S/Y Damy i Oslo for 4 mars men dessverre vil ikke google fortelle meg hvordan båten ser ut. Men navnet tilsier det er en seilbåt og ikke en motorbåt så det blir noe helt annet enn det jeg skal bruke (har aldri tenkt å seile med seilbåt).

P.PS.

Quote

Når vi 100 sider før helga?

 

Altså om det er så viktig hvor stor tråden er for noen så kan jeg gjerne den dagen jeg kjøper den endelige drømmebåten printe ut hele greia så lage en forside med stort bilde av min båt. Så kan jeg sende den til alle som oppgir adressa som "minneverdig reise fra Alicraft til gammel Princess/Fairline/President/Storebro (stryk unødvendige navn) ". :lol::giggle:

Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev 32 minutter siden:

Akkurat, ok.

Jeg skjønner at han ikke har lyst på sunseeker, for det er ikke en båt jeg heller drømmer om. men jeg skjønner ikke grunnen. Pene båter med pene linjer. Men som plastmann, så ser jeg noen ting jeg ikke liker med de, men det går igjen på flere engelske båter som begynner og dra på årene. Men som jeg har skrevet over: den perfekte båten finnes ikke 

Link to post
Share on other sites

@Eika + @Førstefender Altså en 80 foter kan jo være helt annerledes enn en forstørra "speedbåt" den kan jo være et mini skip: https://itboat.com/models/8136-nordhavn-80 som det der f.eks og jeg vil tro at selv om motorer dævver på den så vil den ikke gå ned om den så får 4 meters bølger fra akterenden.

Det kan også være litt raskere og smidigere som det her f.eks: https://no.yachtworld.com/yacht/2006-princess-25m-8236891/ og fortsatt trolig tåle mer vil jeg tro enn det en Sunseeker gjør.

Det eneste problemet med disse båtene er at Eurojackpot har ikke ringt :giggle: Selv om den andre kunne kanskje kjøpes av en 70 åring som har spart og investert hele livet men jeg foretrekker å være halvparten så gammel og kjøpe en mye billigere båt istedet :lol:

Men jeg så jo noe slikt til en pris for vanlige dødelige https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=261414635 selv om jeg er klar over at det sikkert hadde kosta 1 mill per år å holde den i live men man lever jo bare engang det er jo ikke slik at hvis jeg må hive båten eller bruker årlig innkomst på båt så går jeg konkurs. Jeg har jo fortsatt simulatorer og fly som fortsetter å tjene penger som forsvinner ikke pga. et stort økonomisk tap på båt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...