Kjetil.j Startet 7.November.2016 Del på Facebook Startet 7.November.2016 I forbindelse med toppakningbytte på en Volvo kad 43 ble det oppdaget lekkasje i ladeluftkjøler. Ny innmat er bestilt (svindyr). Om det er tæring eller frostsprengning på ladeluftkjøleren vites ikke. Båten har ligget i sjø hver vinter hos forrige eier og jeg tenker også å bruke båten hele året. da jeg jobber turnus er jeg borte i perioder på 3 uker så jeg har tenkt på om det kan være en fordel å drenere ladeluftkjøler når jeg er borte, da det er plugg i bunnen på den for å hindre frostsprengning på den. Tenkte jeg ikke skulle ha varme på mens jeg er borte. Eller kan det være en ide å fylle på med litt frostvæske i sjøvannsfilteret og starte motoren noen sekunder ? Takker for alle gode innspill. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 7.November.2016 Del på Facebook Svart 7.November.2016 Du kan jo kjøre inn ferskvann sammen med frostvæske. Jeg kjører alltid gjennom skikkelig godt med ferskvann og til sist miks med frostvæske i kjølesystemet før jeg setter båten i hus for vinteren. I tillegg til drenering av Halyard pottene etc. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 8.November.2016 Del på Facebook Svart 8.November.2016 Du kan jo ta av inn og ut slangene og fylle på 50% frostveske etter å ha drenert (og satt inn tappepluggen igjen ) Så kan du tappe av når du skal bruke båten. Slik kan du bruke samme den samme frostveska om og om igjen.... skikkelig miljøvennlig Også lurt er vel å tette luftinntak for å øke temperaturen i motorrommet så mye du kan.... Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 8.November.2016 Del på Facebook Svart 8.November.2016 Går å sette på kran der derneringspluggen er,da blir det enkel drenering.Om du setter på slange på kranen går det vel å fylle frostveske den veien om ønsklig.Går jo an å bruke frostveska om igjen Sitér dette innlegget Link to post
OddArild Svart 8.November.2016 Del på Facebook Svart 8.November.2016 Radiatorservice fikset innmaten på en ladeluftkjøler for oss for 1 år siden etter frosten tok den. Ble god som ny :) Har du prøvd de? Holder til i Stavanger Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil.j Svart 8.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.November.2016 Nå skal det sies at jeg ikke bar bunnkran i båten så jeg har ikke noe mulighet til å stenge, så hvis jeg monterer en ventil på avtappningen på intercooleren så kan jeg jo fylle på frostvæske der for det vil vel fordele seg nedover i kjølevannsystemet, men blir vel vanskelig å gjenbruke da. Man kan jo bruke en billig frostvæske akkurat på sjøvannssiden åsså heller bare budsjettere med dunke annenhver måned Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil.j Svart 8.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.November.2016 Odd Arild det ble montert en ny en, men skulle kanskje ha sjekket litt mer rundt først ang. Reparasjon av intercooleren. Men jeg vet ivertfall at den holder noen år nå. Forferdelig pris på innmaten. 17800 for en liten radiator. Noen tjener penger her ja... Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 8.November.2016 Del på Facebook Svart 8.November.2016 Går greit å bruke ei 12v lensepumpe koble slangen i sb hull i sjøvannsfilter,for så å kjøre frostveske blanding igjennom.Da får du med alle kjølerene untatt den på servo Sitér dette innlegget Link to post
OddArild Svart 8.November.2016 Del på Facebook Svart 8.November.2016 Ja husker at prisene var tett oppunder 20.000kr. Mener på han endte opp med og betale 1500kr, da demonterte de den, skiftet rørene som var kaputt og loddet den på ny. Bare som tips om du ikke har kvittet deg med den gamle :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.