Jump to content

Drenering av ladeluftkjøler ved lengre opphold i sjø vinterstid.

Kjetil.j

Recommended Posts

I forbindelse med toppakningbytte på en Volvo kad 43 ble det oppdaget lekkasje i ladeluftkjøler. Ny innmat er bestilt (svindyr). Om det er tæring eller frostsprengning på ladeluftkjøleren vites ikke. Båten har ligget i sjø hver vinter hos forrige eier og jeg tenker også å bruke båten hele året. da jeg jobber turnus er jeg borte i perioder på 3 uker så jeg har tenkt på om det kan være en fordel å drenere ladeluftkjøler når jeg er borte, da det er plugg i bunnen på den for å hindre frostsprengning på den. Tenkte jeg ikke skulle ha varme på mens jeg er borte. Eller kan det være en ide å fylle på med litt frostvæske i sjøvannsfilteret og starte motoren noen sekunder ? Takker for alle gode innspill.

Du kan jo ta av inn og ut slangene og fylle på 50% frostveske etter å ha drenert (og satt inn tappepluggen igjen :wink: )

Så kan du tappe av når du skal bruke båten.

Slik kan du bruke samme den samme frostveska om og om igjen.... skikkelig miljøvennlig :clap:  

Også lurt er vel å tette luftinntak for å øke temperaturen i motorrommet så mye du kan.... :pray:

Nå skal det sies at jeg ikke bar bunnkran i båten så jeg har ikke noe mulighet til å stenge, så hvis jeg monterer en ventil på avtappningen på intercooleren så kan jeg jo fylle på frostvæske der for det vil vel fordele seg nedover i kjølevannsystemet, men blir vel vanskelig å gjenbruke da. Man kan jo bruke en billig frostvæske akkurat på sjøvannssiden åsså heller bare budsjettere med dunke annenhver måned

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...