Kronidiot Posted November 8, 2016 Share Posted November 8, 2016 Skal lage en plugg for å støpe meg en kasse i glassfiber og polyester. Pluggen lager jeg i treverk. Hvordan behandler jeg trevirke slik at det slipper når jobben er gjort? Bør jeg i tillegg mette treverket med polyester, slik at det ikke suger til seg når jobben starter? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
pacuare Posted November 8, 2016 Share Posted November 8, 2016 Sparkle, pusse og vokse ville jeg gjort. Må være glatt. Kommer an på hvor bra det må være. Kan holde å legge plastikk på utsiden (byggplast). Men det blir røfft i hjørnene. Flere som har mye erfaring som sikkert kommer med bedre råd. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Posted November 8, 2016 Share Posted November 8, 2016 jeg tenkte også på plastfolie Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Bestefar Posted November 8, 2016 Share Posted November 8, 2016 Som Pacuare skriver så må du sparkle, pusse og vokse. Overflaten på kassen blir like bra, eller dårlig, som overflaten på pluggen. Er overflaten på pluggen ujevn så kan det bli vanskelig og skille pluggen fra glassfiberkassen uten å ødelegge pluggen. Det kan også være lurt å lage pluggen litt kon. Da er det lettere å skille plugg og kasse. Får du tak i slippmiddel så vil jeg anbefale å bruke det. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Kronidiot Posted November 8, 2016 Author Share Posted November 8, 2016 Hva med at treverket vil suge opp polyester? Eller hindrer voksing dette? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
pacuare Posted November 8, 2016 Share Posted November 8, 2016 Treverk vil suge opp polyester, og du vil få en permanent binding. Du må få en glatt vanntett flate før du starter. Derfor jeg anbefaler sparkle, pusse vokse. Tar du på nok voks slik at polyesteren ikke trenger gjennom kan det funke, men har aldri prøvd det. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bestefar Posted November 8, 2016 Share Posted November 8, 2016 Jeg glemte å nevne At har lakket med billig spraylakk før jeg har vokset og lagt på slippmiddel. Det er pluggen som avgjør hvor bra det blir. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
tb55 Posted November 8, 2016 Share Posted November 8, 2016 Jeg lakker altid med formelV lakk; vannfortynnet interiørlakk. Så voks..... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Trønderbygger Posted November 8, 2016 Share Posted November 8, 2016 Tapetlim og plastfolie gaffa til hjørnene og så litt voks for sikkerhets skyld Lim plast på alle flater og teip hjørnene med gaffa så vokser du ivei ? gjorde sånn på store deler av en 13 foter Kan også bruke plexiglass om du vil støpe plater og så støpe sammen til kasser etc ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ster Posted November 8, 2016 Share Posted November 8, 2016 Vanlig brun pakketape fungerer veldig bra til dette. 2-3 lage med tape og ikke noe mere. Lag gjerne pluggen så du kan skru den fra hverandre etterpå. Gjør avformingen litt enklere. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Kronidiot Posted November 8, 2016 Author Share Posted November 8, 2016 Takk for gode tips og råd! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Vrod Posted November 9, 2016 Share Posted November 9, 2016 Det er kjempe fint og bruke de brune forskalings platene da kan du bare stryke på slippmiddel og så blir flatene helt glatte og fine så du kan også begynne med gelcoat i bunnen så blir overflaten helt gull. Lykke til med prosjektet. Quote Nå kommer sommeren? Link to post Share on other sites More sharing options...
Mons Olav Posted November 9, 2016 Share Posted November 9, 2016 Puss over å klin på. Quote Båt med fjernkontroll Link to post Share on other sites More sharing options...
Riddar4 Posted November 10, 2016 Share Posted November 10, 2016 Det spørs om du skal støpe inni eller utenpå. Hvis du støper utenpå pluggen/forskalingen, er det lurt å ha litt koning i forma for å løsne lettere som noen har nevnt. Støper du inni, kan forma være skrudd sammen og takes fra hverandre. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts