Jump to content

Hva bør jeg behandle trevirke med før støping med polyester?

Kronidiot

Recommended Posts

Skal lage en plugg for å støpe meg en kasse i glassfiber og polyester. Pluggen lager jeg i treverk. Hvordan behandler jeg trevirke slik at det slipper når jobben er gjort? Bør jeg i tillegg mette treverket med polyester, slik at det ikke suger til seg når jobben starter?

Sparkle, pusse og vokse ville jeg gjort. Må være glatt. Kommer an på hvor bra det må være. Kan holde å legge plastikk på utsiden (byggplast). Men det blir røfft i hjørnene. Flere som har mye erfaring som sikkert kommer med bedre råd.

jeg tenkte også på plastfolie 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Som Pacuare skriver så må du sparkle, pusse og vokse. Overflaten på kassen blir like bra, eller dårlig, som overflaten på pluggen. Er overflaten på pluggen ujevn så kan det bli vanskelig og skille pluggen fra glassfiberkassen uten å ødelegge pluggen. Det kan også være lurt å lage pluggen litt kon. Da er det lettere å skille plugg og kasse. Får du tak i slippmiddel så vil jeg anbefale å bruke det.

Treverk vil suge opp polyester, og du vil få en permanent binding. Du må få en glatt vanntett flate før du starter. Derfor jeg anbefaler sparkle, pusse vokse. Tar du på nok voks slik at polyesteren ikke trenger gjennom kan det funke, men har aldri prøvd det.

Tapetlim og plastfolie gaffa til hjørnene og så litt voks for sikkerhets skyld

Lim plast på alle flater og teip hjørnene med gaffa så vokser du ivei ? gjorde sånn på store deler av en 13 foter

Kan også bruke plexiglass om du vil støpe plater og så støpe sammen til kasser etc ?

Vanlig brun pakketape fungerer veldig bra til dette. 2-3 lage med tape og ikke noe mere.

Lag gjerne pluggen så du kan skru den fra hverandre etterpå.

Gjør avformingen litt enklere.

Det er kjempe fint og bruke de brune forskalings platene da kan du bare stryke på slippmiddel og så blir flatene helt glatte og fine så du kan også begynne med gelcoat i bunnen så blir overflaten helt gull. Lykke til med prosjektet.

Nå kommer sommeren?

Det spørs om du skal støpe inni eller utenpå. Hvis du støper utenpå pluggen/forskalingen, er det lurt å ha litt koning i forma for å løsne lettere som noen har nevnt. Støper du inni, kan forma være skrudd sammen og takes fra hverandre.