Kronidiot Startet 8.November.2016 Link til dette innlegget Startet 8.November.2016 Skal lage en plugg for å støpe meg en kasse i glassfiber og polyester. Pluggen lager jeg i treverk. Hvordan behandler jeg trevirke slik at det slipper når jobben er gjort? Bør jeg i tillegg mette treverket med polyester, slik at det ikke suger til seg når jobben starter? Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 8.November.2016 Link til dette innlegget Svart 8.November.2016 Sparkle, pusse og vokse ville jeg gjort. Må være glatt. Kommer an på hvor bra det må være. Kan holde å legge plastikk på utsiden (byggplast). Men det blir røfft i hjørnene. Flere som har mye erfaring som sikkert kommer med bedre råd. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.November.2016 Link til dette innlegget Svart 8.November.2016 jeg tenkte også på plastfolie Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bestefar Svart 8.November.2016 Link til dette innlegget Svart 8.November.2016 Som Pacuare skriver så må du sparkle, pusse og vokse. Overflaten på kassen blir like bra, eller dårlig, som overflaten på pluggen. Er overflaten på pluggen ujevn så kan det bli vanskelig og skille pluggen fra glassfiberkassen uten å ødelegge pluggen. Det kan også være lurt å lage pluggen litt kon. Da er det lettere å skille plugg og kasse. Får du tak i slippmiddel så vil jeg anbefale å bruke det. Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 8.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November.2016 Hva med at treverket vil suge opp polyester? Eller hindrer voksing dette? Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 8.November.2016 Link til dette innlegget Svart 8.November.2016 Treverk vil suge opp polyester, og du vil få en permanent binding. Du må få en glatt vanntett flate før du starter. Derfor jeg anbefaler sparkle, pusse vokse. Tar du på nok voks slik at polyesteren ikke trenger gjennom kan det funke, men har aldri prøvd det. Sitér dette innlegget Link to post
Bestefar Svart 8.November.2016 Link til dette innlegget Svart 8.November.2016 Jeg glemte å nevne At har lakket med billig spraylakk før jeg har vokset og lagt på slippmiddel. Det er pluggen som avgjør hvor bra det blir. Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 8.November.2016 Link til dette innlegget Svart 8.November.2016 Jeg lakker altid med formelV lakk; vannfortynnet interiørlakk. Så voks..... Sitér dette innlegget Link to post
Trønderbygger Svart 8.November.2016 Link til dette innlegget Svart 8.November.2016 Tapetlim og plastfolie gaffa til hjørnene og så litt voks for sikkerhets skyld Lim plast på alle flater og teip hjørnene med gaffa så vokser du ivei ? gjorde sånn på store deler av en 13 foter Kan også bruke plexiglass om du vil støpe plater og så støpe sammen til kasser etc ? Sitér dette innlegget Link to post
ster Svart 8.November.2016 Link til dette innlegget Svart 8.November.2016 Vanlig brun pakketape fungerer veldig bra til dette. 2-3 lage med tape og ikke noe mere. Lag gjerne pluggen så du kan skru den fra hverandre etterpå. Gjør avformingen litt enklere. Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 8.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November.2016 Takk for gode tips og råd! Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 9.November.2016 Link til dette innlegget Svart 9.November.2016 Det er kjempe fint og bruke de brune forskalings platene da kan du bare stryke på slippmiddel og så blir flatene helt glatte og fine så du kan også begynne med gelcoat i bunnen så blir overflaten helt gull. Lykke til med prosjektet. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
Mons Olav Svart 9.November.2016 Link til dette innlegget Svart 9.November.2016 Puss over å klin på. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Riddar4 Svart 10.November.2016 Link til dette innlegget Svart 10.November.2016 Det spørs om du skal støpe inni eller utenpå. Hvis du støper utenpå pluggen/forskalingen, er det lurt å ha litt koning i forma for å løsne lettere som noen har nevnt. Støper du inni, kan forma være skrudd sammen og takes fra hverandre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.