Jump to content

kullosforgiftning fra dieselvarmer.

bergetun

Recommended Posts

Hei, 

Leste en artikkel om kullosforgifting fra en Dieselvarmer i et seilmagasin og ble litt forundret.   (Her er artikkelen : http://www.sailmagazine.com/cruising/opinion/voe-a-faulty-heater-nearly-leads-to-tragedy/

Forstår ikke hvordan et lekk rør på forbrenningsluften kan forsake at det kommer CO2 inn i kabinen.   Er det noe jeg missforstår?

Of course we knew that carbon monoxide can come from a running engine or heater, but how did it get into the cabin?

The exhaust pipe was airtight, or so we thought until we found where a hole had melted in a portion of a plastic combustion air intake hose.

The melted plastic explained the smell, and the hole was probably where the gas leaked out.

Forbrenningsluft ble kanskje forvekslet med oppvarmingsluft, eller at inntaket til brenneren ikke har friskluft slik at det hovedsaklig er resirkulasjon av luft.

Luftinntak skal alltid være fra friskluft samt at det må være ventiler for utlufting hvis man skal være sikker på å unngå høy CO konsentrasjon.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Journalister har som regel ikke kunnskap om det de skriver om. Uansett greit å sjekke eksosslangen av og til. Opplevde at eksosslangen ble tæret hull i etter 6-7 sesonger. Det var en kombinasjon av for dårlig klamring slik at vibrasjon og korrosjon ga lekkasje. Hadde den gangen også hentet friskluft fra utsiden av skroget for oppvarmingsluften. Det vil jeg anta gir så bra overtrykk at konsentrasjonen ikke blir farlig, men ubehagelig. Ulempene med å hente luft ute er lavere virkningsgrad og praktiske problemer med å finne monteringssted for beslag pga. eksos fra båt og evt. sjøprøyt. Fordelene er større sikkerhet, frisk, ren og tørr luft i båten. Jeg er skikkelig gæærn og sover godt med varmeren på om natten.

I det siste britiske båtbladet jeg kjøpte var det omtalt to ulike dødsulykker i båt som følge av kullos. Så jeg har fremdeles for stor respekt for det til at jeg sover med varmer på. Riktignok gjaldt den ene ulykken eksoslekkasje fra et dieselaggregat, den andre ulykken var årsaken foreløpig ikke slått fast.

Har også opplevd knekt eksosslange på varmer. Observerte da at eksosslange kjøpt løst var veldig mye tynnere enn den originale som fulgte med ny Eber. Så det er nok en del kvalitetsforskjeller ute å går.

Ikke nødvendigvis trygt å hente luften på utsiden - synes rett som det er naboens eksos blåser rett i min innluft, så det ville jeg ikke lagt meg til å sove med.

Skulle ikke være mulig om varmeren er i orden. Installasjonsanvisningen på min Eber D4 anbefaler at forbrenningsluft tas utenfra eller fra godt ventilert rom. Jeg fulgte i utgangspunktet ikke anbefalingene. Konsekvensen var at det bredte seg en beinsur stank i båten. Tok forbrenningsluften utenfra og problemet var løst. Hulda er ingen 'gjennomtrekkbåt', den er designet for å kunne rulle rundt uten å søkke.

Jeg har 3 CO-varslere ombord, så jeg føler meg rimelig trygg og sover med varmeren på.

Men, CO-varslerene har visst ikke godt av fuktig eller kald luft, og det er det jo ofte ombord, og jeg har aldri lest noe annet enn "000 ppm" på de ... fungerer varslerne?

Jeg har også kostet på meg tre co-varslere om bord, en i hver lugar og en i stua. Jeg fikk ufrivillig testet mine da jeg tomgangskjørte motorene og eksos trakk inn. Da steg ppm nivået oppover, dog uten at det ble noe fare. Jeg kjøpte disse på eBay, og prisen var omkring tusenlappen for alle tre.  Med batteri som varer i sju til ti år (Honywell). Det er det verdt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...