Jump to content

Beneteau 423 seilbåt som bobåt, hvilken Dickinson ovn?


Wannabe

Recommended Posts

Hei,

har kjøpt en 42 fots (423) Beneteau seilbåt som jeg skal bo i hele året. Hvilken Dickinson bør jeg kjøpe, Newport/Alaska (disse er vel like) eller Antarctic? Det er plass til begge størrelsene. Hvilken pipetopp, rund eller H-topp? Ligger i Rogaland, men skal farte litt opp og ned kysten (blir nok mest på vår/sommer/høst det da).

Link to post

Kjenner ikke så mye til Dickinson selv, men har en Glembring som går ut på samme prinsipp, en såkalt pottebrenner. Bor i en Oceanis 443. Min ovn er på 4kw og holder til mitt formål som stort sett blir traktene rundt Stavanger. Ville ikke valgt under 4kw, greit å ha litt å gå på. Selv bruker jeg stort sett laveste innstilling (1kw), men skrur opp til 2 og 3 hvis veldig kaldt. Kjører elektrisk i tillegg, så så lenge jeg ligger i hjemmehavn går Glembringen på nivå 1. Forbrenningsluft tas innenfra båten og ovnen sørger med dette for lav luftfuktighet og et greit klima ombord.

 

Har du mulighet for litt isolering der du kommer til vil dette føre til mindre oppvarmingsbehov og merkbart lunere båt. Jeg brukte en god del av Maritims skrogisolasjon (før de doblet prisen :headbang: ), men har forstått at blant annet Armaflex er vel så bra og har grei kvadratmeterpris. Den ene siden har lim og isolasjonen er grei å kutte til og få klistret på plass. Har isolert opp under dekk der jeg kom til, bak skaper, under sofabenken i salongen ut mot skroget, under køyene og andre steder der det har vært greit å komme til. Litt arbeid (og kostnad), men angrer ikke.

 

Når det gjelder pipe; gå for H-pipe. På grunn av den utjevnende konstruksjonen skal det langt mer til før eventuelle nedslag i pipa (noe du absolutt ikke ønsker, båten kan bli røykfylt, du risikerer en CO-fest uten sidestykke som kan ende med en alt for tidlig slutt på ditt jordiske liv). CO/karbonmonoksid alarm er et must! Hadde først den runde typen pipehatt da jeg flyttet ombord for gode fem år siden. Var plaget med nedslag fra visse vindretninger og følte meg ikke trygg på å sove med fyr i peisen (for å si det mildt). Etter jeg byttet til H-pipe har ovnen brent jevnt i inntil storm vindstyrke uten nedslag. Faktisk, glemte slukke ovnen ei jul det var meldt sterk storm (flyktet til lands i jula). Var daglig bortom havna og sjekket fortøyninger, fendrer, osv., men gikk ikke ombord. Opplevde denne stormen som den verste som har vært så lenge jeg har bodd i båt. Etter stormen hadde stilnet skulle jeg innom og hente noe og oppdaget at ovnen brant fint og greit enda, som den aldri skulle ha gjort noe annet :thumbsup: Hvordan den brant akkurat da det stormet som verst vet jeg jo ikke, men det hadde i alle fall ikke slått ned slik at flammen slukket, på tross av voldsom vind. Så kan med det anbefale H-pipe på det sterkeste :yesnod: Nå ser jeg Dickinson sine H-piper er noe mindre fysisk enn Glembrings variant, men det utjevnende prinsippet blir det samme. Gå for sikkerhet, selv om pipa blir noe større enn den sylindriske varianten.

 

Et tips når du skal til å montere og tenker plassering av pipa er at den ikke kommer i konflikt med ting som beveger seg når du seiler. Hos meg plasserte forrige båteier pipa slik at den kommer i konflikt med kicken ved for stort utslag på storseilbommen, så H-pipa må av hvis jeg skal seile med storseilet. Forsåvidt et overkommelig problem når man er klar over det, men tenker du litt gjennom slikt på forhånd unngår du problemet.

Link to post

Jeg har en Newport med H rør, som jeg er veldig fornøyd med. Brenner jevnt og fint, er enkel å fyre opp, lite/ingen koksing. De tre du nevner, har samme effekt, så det handler om hvilken som passer best plasseringsmessig. Tror du kan få de med vannsløyfe også, ved behov. En annen ting som er verdt å vurdere, er varmeveksler på røykrøret http://dickinsonmarine.com/product/heatex-chimney-heat-robbing-system/. Dickinson har dette i sortimanentet, og det fungerer bra, synes jeg. Hos meg blåser den varmluft til akterkabin og forpigg. Fin til fordeling av varme.

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Link to post

Hei

 

Me har Dickinson Newport i salongen til vår cat.

Denne salongen er nok mindre enn salongen din.

Me slit med at det blir for varmt.

Fleire av omnane til Dickinson har same "innmat". Då er det plassering og design som avgjer.

Dersom det er ulik effekt på omnane, rår eg til å kjøpa den minste.

Omnen skal kanskje brukast på normale sommarkveldar òg?

 

Me har separat tank (påhengsmotortank frå C.O.), og køyrer omnen med parafin.

Det brenn mykje reinare, og pga. fall slepp me pumpa.

Eg rår til ei slik løysing.

 

Lykke til.

 

 

Ask

Link to post

Ligger i Stavanger og har Dickinson Newport i vår Bavaria 37 cruiser.  Ovnen er montert ved siden av kartbordet og gir god varme i hele båten året rundt.  Litt mindre varmt i lugar foran, men det er ok.  Er montert med regulator i bakkant av ovnen slik at den kan brukes under seilas.  Vi har normalt ikke "peisen" i gang under seil, da  tar jeg av pipelengden  over dekk og setter på Dickinson sitt lokk for å unngå konflikt med storseilskjøtet.

 

Det å ha ovnen ved kartbordet gir god varme både på bad og opp under kalesjen - det er tørt og varmt uansett hvor mye det regner på kalesjen..

 

Når det gjelder størrelse så holder Newport til grei temperatur ombord ned til ca 10 minus.  Jeg har ikke isolert noe ekstra, så det er nok et ganske stort varmetak opp i dekket.   Når det er så kaldt går peisen nesten på full effekt.  Jeg har ikke koblet strøm på vifta, så jeg har litt å gå på hvis jeg kobler til vifta og får inn mer luft.  Altså - med vifta litt igang kan ovnen forbrenne mer diesel og gi mer varme.

 

Jeg ser at Dickinson nå oppgir samme effekt på både 3 tommers og 4 tommers modeller.  Det tror jeg er en feil på nettsida deres, når jeg kjøpte newport husker jeg at det var stor forskjell på maks varmeeffekt på den og de større modellene.   

 

God fornøyd med ovnen, mikuni varmeren som var montert i båten originalt har ikke vært i bruk på over 5 år - og jeg har kappet luftkanalen under kartbordet og bruken den for å få inn luft under Newporten..

Link to post

Har fått båten nå og ser der pipa skal gjennom taket. Det er ikke mulig å ta bort noen takplater, derfor må jeg borre gjennom innertaket og yttertaket (om dere skjønner :wink: ). Vet dere om det bare er "luft" i mellomrommet her, eller er det noen slags forsterking i området rundt masten (evt isolasjon?), pipa kommer opp 30-40 cm til side for masten? 

 

Mvh

-Kai

Link to post

Hos meg (Oceanis 443, 1992-mod.) er det såvidt jeg husker luft mellom innerlineren og dekk. Du har sikkert noen dekksbjelker som viser på innsiden av båten? Der er det rimelig massivt hos meg, hullet til pipa er mellom to av disse og er vel i overkant av 40 cm fra pipa. Hvis du banker på innerlineren/takplata hører du fort om det er hult på oppsiden.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...