Wannabe Posted November 8, 2016 Share Posted November 8, 2016 Hei, har kjøpt en 42 fots (423) Beneteau seilbåt som jeg skal bo i hele året. Hvilken Dickinson bør jeg kjøpe, Newport/Alaska (disse er vel like) eller Antarctic? Det er plass til begge størrelsene. Hvilken pipetopp, rund eller H-topp? Ligger i Rogaland, men skal farte litt opp og ned kysten (blir nok mest på vår/sommer/høst det da). Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Posted November 8, 2016 Share Posted November 8, 2016 Hvorfor ikke Gass Er veldig fornøyd med denne , http://www.go2marine.com/item/20009/dickinson-marine-newport-propane-lpg-boat-heater-fireplace-p9000-00-new-p9000.html eller denne http://www.go2marine.com/item/78148/dickinson-marine-newport-propane-lpg-boat-heater-fireplace-p12000-00-new-p12000.html Quote Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hakkannen Posted November 8, 2016 Share Posted November 8, 2016 Kjenner ikke så mye til Dickinson selv, men har en Glembring som går ut på samme prinsipp, en såkalt pottebrenner. Bor i en Oceanis 443. Min ovn er på 4kw og holder til mitt formål som stort sett blir traktene rundt Stavanger. Ville ikke valgt under 4kw, greit å ha litt å gå på. Selv bruker jeg stort sett laveste innstilling (1kw), men skrur opp til 2 og 3 hvis veldig kaldt. Kjører elektrisk i tillegg, så så lenge jeg ligger i hjemmehavn går Glembringen på nivå 1. Forbrenningsluft tas innenfra båten og ovnen sørger med dette for lav luftfuktighet og et greit klima ombord. Har du mulighet for litt isolering der du kommer til vil dette føre til mindre oppvarmingsbehov og merkbart lunere båt. Jeg brukte en god del av Maritims skrogisolasjon (før de doblet prisen ), men har forstått at blant annet Armaflex er vel så bra og har grei kvadratmeterpris. Den ene siden har lim og isolasjonen er grei å kutte til og få klistret på plass. Har isolert opp under dekk der jeg kom til, bak skaper, under sofabenken i salongen ut mot skroget, under køyene og andre steder der det har vært greit å komme til. Litt arbeid (og kostnad), men angrer ikke. Når det gjelder pipe; gå for H-pipe. På grunn av den utjevnende konstruksjonen skal det langt mer til før eventuelle nedslag i pipa (noe du absolutt ikke ønsker, båten kan bli røykfylt, du risikerer en CO-fest uten sidestykke som kan ende med en alt for tidlig slutt på ditt jordiske liv). CO/karbonmonoksid alarm er et must! Hadde først den runde typen pipehatt da jeg flyttet ombord for gode fem år siden. Var plaget med nedslag fra visse vindretninger og følte meg ikke trygg på å sove med fyr i peisen (for å si det mildt). Etter jeg byttet til H-pipe har ovnen brent jevnt i inntil storm vindstyrke uten nedslag. Faktisk, glemte slukke ovnen ei jul det var meldt sterk storm (flyktet til lands i jula). Var daglig bortom havna og sjekket fortøyninger, fendrer, osv., men gikk ikke ombord. Opplevde denne stormen som den verste som har vært så lenge jeg har bodd i båt. Etter stormen hadde stilnet skulle jeg innom og hente noe og oppdaget at ovnen brant fint og greit enda, som den aldri skulle ha gjort noe annet Hvordan den brant akkurat da det stormet som verst vet jeg jo ikke, men det hadde i alle fall ikke slått ned slik at flammen slukket, på tross av voldsom vind. Så kan med det anbefale H-pipe på det sterkeste Nå ser jeg Dickinson sine H-piper er noe mindre fysisk enn Glembrings variant, men det utjevnende prinsippet blir det samme. Gå for sikkerhet, selv om pipa blir noe større enn den sylindriske varianten. Et tips når du skal til å montere og tenker plassering av pipa er at den ikke kommer i konflikt med ting som beveger seg når du seiler. Hos meg plasserte forrige båteier pipa slik at den kommer i konflikt med kicken ved for stort utslag på storseilbommen, så H-pipa må av hvis jeg skal seile med storseilet. Forsåvidt et overkommelig problem når man er klar over det, men tenker du litt gjennom slikt på forhånd unngår du problemet. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Posted November 9, 2016 Share Posted November 9, 2016 (edited) Jeg har en Newport med H rør, som jeg er veldig fornøyd med. Brenner jevnt og fint, er enkel å fyre opp, lite/ingen koksing. De tre du nevner, har samme effekt, så det handler om hvilken som passer best plasseringsmessig. Tror du kan få de med vannsløyfe også, ved behov. En annen ting som er verdt å vurdere, er varmeveksler på røykrøret http://dickinsonmarine.com/product/heatex-chimney-heat-robbing-system/. Dickinson har dette i sortimanentet, og det fungerer bra, synes jeg. Hos meg blåser den varmluft til akterkabin og forpigg. Fin til fordeling av varme. Edited November 9, 2016 by Gullfisk (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Posted November 9, 2016 Share Posted November 9, 2016 Jeg har DENNE pipehatten. Fordelen er at den bygger lite eksos og luftinntak er over dekk, dobbelt rør. Bak-delen er at jeg ikke før brukt peisen når det er fare for overvann i litt sjø. Da må jeg ha på denne HATTEN så en ikke risikerer å få inn sjøvann, Quote Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Wannabe Posted November 10, 2016 Author Share Posted November 10, 2016 Mye bra her folkens. Gullfisk; Antarctic er vel 1 kW større effekt, ser sånn ut på nettsiden? Skal se mer litt på plasseringen Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Ask Posted November 10, 2016 Share Posted November 10, 2016 Hei Me har Dickinson Newport i salongen til vår cat. Denne salongen er nok mindre enn salongen din. Me slit med at det blir for varmt. Fleire av omnane til Dickinson har same "innmat". Då er det plassering og design som avgjer. Dersom det er ulik effekt på omnane, rår eg til å kjøpa den minste. Omnen skal kanskje brukast på normale sommarkveldar òg? Me har separat tank (påhengsmotortank frå C.O.), og køyrer omnen med parafin. Det brenn mykje reinare, og pga. fall slepp me pumpa. Eg rår til ei slik løysing. Lykke til. Ask Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
JGH Posted November 10, 2016 Share Posted November 10, 2016 Verd å sjekke ut Sail Life på youtube. Han har installert pottebrenner i båten han bor i nå og holder på å montere i sitt nye prosjekt også. Quote BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post Share on other sites More sharing options...
klk Posted November 10, 2016 Share Posted November 10, 2016 Har hatt en Dickinson Newport ombord i 15 år, montert på skott. Alaska er lik men beregnet for montering på dørk. Tar diesel fra hovedtank, pumpe. Varme nok, 35 fots båt. Skal du bruke ovnen under seiling, må regulatoren stå langskips. Ellers vil ovnen slukke på den ene halsen og flomme over på den andre. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Posted November 10, 2016 Share Posted November 10, 2016 Mye bra her folkens. Gullfisk; Antarctic er vel 1 kW større effekt, ser sånn ut på nettsiden? Skal se mer litt på plasseringen På dickinsonmarine er alle tre oppgitt til High: 16250 BTU, men det er mulig det er forskjell. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
spk Posted November 11, 2016 Share Posted November 11, 2016 Ligger i Stavanger og har Dickinson Newport i vår Bavaria 37 cruiser. Ovnen er montert ved siden av kartbordet og gir god varme i hele båten året rundt. Litt mindre varmt i lugar foran, men det er ok. Er montert med regulator i bakkant av ovnen slik at den kan brukes under seilas. Vi har normalt ikke "peisen" i gang under seil, da tar jeg av pipelengden over dekk og setter på Dickinson sitt lokk for å unngå konflikt med storseilskjøtet. Det å ha ovnen ved kartbordet gir god varme både på bad og opp under kalesjen - det er tørt og varmt uansett hvor mye det regner på kalesjen.. Når det gjelder størrelse så holder Newport til grei temperatur ombord ned til ca 10 minus. Jeg har ikke isolert noe ekstra, så det er nok et ganske stort varmetak opp i dekket. Når det er så kaldt går peisen nesten på full effekt. Jeg har ikke koblet strøm på vifta, så jeg har litt å gå på hvis jeg kobler til vifta og får inn mer luft. Altså - med vifta litt igang kan ovnen forbrenne mer diesel og gi mer varme. Jeg ser at Dickinson nå oppgir samme effekt på både 3 tommers og 4 tommers modeller. Det tror jeg er en feil på nettsida deres, når jeg kjøpte newport husker jeg at det var stor forskjell på maks varmeeffekt på den og de større modellene. God fornøyd med ovnen, mikuni varmeren som var montert i båten originalt har ikke vært i bruk på over 5 år - og jeg har kappet luftkanalen under kartbordet og bruken den for å få inn luft under Newporten.. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Wannabe Posted November 14, 2016 Author Share Posted November 14, 2016 Har fått båten nå og ser der pipa skal gjennom taket. Det er ikke mulig å ta bort noen takplater, derfor må jeg borre gjennom innertaket og yttertaket (om dere skjønner ). Vet dere om det bare er "luft" i mellomrommet her, eller er det noen slags forsterking i området rundt masten (evt isolasjon?), pipa kommer opp 30-40 cm til side for masten? Mvh -Kai Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hakkannen Posted November 14, 2016 Share Posted November 14, 2016 (edited) Hos meg (Oceanis 443, 1992-mod.) er det såvidt jeg husker luft mellom innerlineren og dekk. Du har sikkert noen dekksbjelker som viser på innsiden av båten? Der er det rimelig massivt hos meg, hullet til pipa er mellom to av disse og er vel i overkant av 40 cm fra pipa. Hvis du banker på innerlineren/takplata hører du fort om det er hult på oppsiden. Edited November 14, 2016 by Hakkannen (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Wannabe Posted November 14, 2016 Author Share Posted November 14, 2016 Ok, jeg får banke meg rundt omkring der å kjenne om det er bjelke, eller ikke Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.