Kronidiot Startet 8.November.2016 Del på Facebook Startet 8.November.2016 (redigert) Skal lage et distansestykke til hekktruster for å få den langt nok ut bak, da rorstamme kommer i veien. Støper med glassfiber og polyester. Pga plassen på akterspeilet får jeg nok ikke lagd den større enn at det blir 2,5 cm tykkelse på veggene. Holder det, eller blir det i minste laget? Redigert 8.November.2016 av trampeklapp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 8.November.2016 Del på Facebook Svart 8.November.2016 2,5 cm tykke vegger holder rikelig. Det er mange mattelag. Men eg klarer ikkje heilt sjå ut frå skissa korleis du har tenkt å feste det til hekken, er planen å bolte innifra båten og skru / gjenge boltene inn i veggen på distansestykket? Det kan i så fall bli svakt punkt. Med forbeholdt om at eg ikkje oversåg noko på skissa. Tungvindt å bla tilbake på mobil når man har begynt å skrive. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bestefar Svart 8.November.2016 Del på Facebook Svart 8.November.2016 Bredden på flensen, eller tykkelsen som du skriver, ser ut til å være stor nok. Det du må se på er hvor mye materiale som er igjen etter at du har borret hull til skruene. Det er friksjonen mellom flaten på flensen og skroget og hekktrusteren som hindrer bevegelse sidelengs når trusteren arbeider. Sidelengs bevegelse vil du ikke ha. Totalfriksjonen som hindrer denne bevegelsen skapes av størrelsen på flaten og strekken i boltene. Har du vurdert å plaste flensen fast i skroget. Det vil gi veldig høy styrke og kun en pakning. Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 8.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.November.2016 2,5 cm tykke vegger holder rikelig. Det er mange mattelag. Men eg klarer ikkje heilt sjå ut frå skissa korleis du har tenkt å feste det til hekken, er planen å bolte innifra båten og skru / gjenge boltene inn i veggen på distansestykket? Det kan i så fall bli svakt punkt. Med forbeholdt om at eg ikkje oversåg noko på skissa. Tungvindt å bla tilbake på mobil når man har begynt å skrive. Tanken er gjennomgående bolter. Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 8.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.November.2016 Bredden på flensen, eller tykkelsen som du skriver, ser ut til å være stor nok. Det du må se på er hvor mye materiale som er igjen etter at du har borret hull til skruene. Det er friksjonen mellom flaten på flensen og skroget og hekktrusteren som hindrer bevegelse sidelengs når trusteren arbeider. Sidelengs bevegelse vil du ikke ha. Totalfriksjonen som hindrer denne bevegelsen skapes av størrelsen på flaten og strekken i boltene. Har du vurdert å plaste flensen fast i skroget. Det vil gi veldig høy styrke og kun en pakning. Har vurdert å plastre den fast, men tror det blir for omfattende for meg. Gjennomgående bolter og rikelig med sika var planen. Hvilken dimensjon tror dere boltene bør ha? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.November.2016 Del på Facebook Svart 8.November.2016 Med det antallet ville jeg gått for M8. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bestefar Svart 9.November.2016 Del på Facebook Svart 9.November.2016 Jeg er enig med Komodo. M8 tåler mye mer "strekk" enn f.eks. M6. Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 9.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2016 M8 høres fornuftig ut. Noen som vet hvor lenge polyester fra Biltema kan herde før man må slipe mellom neste lag? Sitér dette innlegget Link to post
Trønderbygger Svart 9.November.2016 Del på Facebook Svart 9.November.2016 Noen som vet hvor lenge polyester fra Biltema kan herde før man må slipe mellom neste lag? Om jeg ikke husker rett er det 48 timer eller 24t ? Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 9.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2016 Om jeg ikke husker rett er det 48 timer eller 24t ? Prøvde kundeservice (chat) hos bt, ikke mye hjelp og få der... Mulig det står på boksen, har ikke handlet inn enda. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.November.2016 Del på Facebook Svart 9.November.2016 10 kg er billigere på Maritim, og da får du Norpool polyester Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kronidiot Svart 9.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2016 (redigert) 10 kg er billigere på Maritim, og da får du Norpool polyester ➕ porto... Sån er det når man bor i distriktet ?? Redigert 9.November.2016 av trampeklapp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bestefar Svart 9.November.2016 Del på Facebook Svart 9.November.2016 Husk avfetting og sikaprimer på både skrog og flens. Da sitter sikaen bedre. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 9.November.2016 Del på Facebook Svart 9.November.2016 Dersom du ikke allerede har en form ville jeg vurdert å runde alle hjørner og hulkiler ala do-rull radius så vill du trolig kunne gå ned i tykkelse. Med radius er det også lettere å få hjørnene sterke og pene. Ville ikke boret klaring for boltene i flensen. Ville også brukt store skiver. Mye av kreftene vil kunne taes opp av en sterk sica/Tec7/? forbindelse. Ville brukt A4-70/80 bolter og muttere. M8 er en fornuftig dimensjon. Har du cross-aksial matte vil du vel kunne vinne noe styrke på å legge det i topp og bunn vegg siden denne kun får krefter sideveis. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 9.November.2016 Del på Facebook Svart 9.November.2016 10 kg er billigere på Maritim, og da får du Norpool polyester Så etter brukerveiledning men kunne ikke finne noe. Men prisen må det ha skjedd noe med.... : Biltema 829kr Maritim 1299kr Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 11.November.2016 Del på Facebook Svart 11.November.2016 Er det en ide å støpe på 10-15mm tykke celleplater ala divinycell ? (ikke i flensene) Hvor lang skal denne forlengeren være ? Kanskje en ide å legge skivene vått i siste laget på flensen for å oppnå mindre knusning ? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 11.November.2016 Del på Facebook Svart 11.November.2016 Eg trur han planlegger å støpe uten flenser og bore igjennom heile beten. Som eit firkantrør med 25mm tykk vegg. Sikkert ikkje så lang sak det er snakk om. Kanskje eg har missforstått Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
dieselfan Svart 11.November.2016 Del på Facebook Svart 11.November.2016 Tror det er meg som har bomma, takk for oppklaringa Sæbø, da skal jeg slutte å trykke på med "feil" råd..... Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 12.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.November.2016 Eg trur han planlegger å støpe uten flenser og bore igjennom heile beten. Som eit firkantrør med 25mm tykk vegg. Sikkert ikkje så lang sak det er snakk om. Kanskje eg har missforstått Det er helt korrekt oppfattet, Sæbø! Ideelt sett bør saken være 15 cm lang for å komme langt nok ut. Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 12.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.November.2016 Kanskje en ide å legge skivene vått i siste laget på flensen for å oppnå mindre knusning ? Ja, jeg har tenkt tanken. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 15.November.2016 Del på Facebook Svart 15.November.2016 Så etter brukerveiledning men kunne ikke finne noe. Men prisen må det ha skjedd noe med.... : Biltema 829kr Maritim 1299kr Det får jeg ikke til å stemme Biltema, 10 kg, 829,- kr (83 kr/kg) http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Polyester-og-Epoksy/Polyester-2000017196/ Maritim, 10 kg, 799,- kr (80 kr/kg) https://www.maritim.no/polyester-norpol-10-kg#.WCuTV00zWkY Sea Sea, 20 kg, 1199,- kr (60 kr/kg) http://www.seasea.no/Plast-Glassfiber/Polyester_Epoxi/Polyester_1-100_Kg De har også 20 kg. isopolyester til 1295,-. Se forøvrig kilosprisen på glassfibermatter på Sea Sea i forhold til BT! Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 16.November.2016 Del på Facebook Svart 16.November.2016 Beklager Komodo, jeg forvekslet med 10kg Gelcoat, takk for at du oppklarte. https://www.maritim.no/gelcoat-norpol-gs-2000-10kg#.WCyFvnF9600 Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 29.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.November.2016 Skal prime distansestykket med epoxy for å få det vanntett. Kan jeg like gjerne bruke lamineringsepoxy til dette, eller må jeg gå for epoxyprimer? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.