Jump to content

Lage distansestykke til hekktruster

Kronidiot

Recommended Posts

2,5 cm tykke vegger holder rikelig. Det er mange mattelag. Men eg klarer ikkje heilt sjå ut frå skissa korleis du har tenkt å feste det til hekken, er planen å bolte innifra båten og skru / gjenge boltene inn i veggen på distansestykket? Det kan i så fall bli svakt punkt.

Med forbeholdt om at eg ikkje oversåg noko på skissa. Tungvindt å bla tilbake på mobil når man har begynt å skrive.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Bredden på flensen, eller tykkelsen som du skriver, ser ut til å være stor nok. Det du må se på er hvor mye materiale som er igjen etter at du har borret hull til skruene. Det er friksjonen mellom flaten på flensen og skroget og hekktrusteren som hindrer bevegelse sidelengs når trusteren arbeider. Sidelengs bevegelse vil du ikke ha. Totalfriksjonen som hindrer denne bevegelsen skapes av størrelsen på flaten og strekken i boltene.

Har du vurdert å plaste flensen fast i skroget. Det vil gi veldig høy styrke og kun en pakning.

2,5 cm tykke vegger holder rikelig. Det er mange mattelag. Men eg klarer ikkje heilt sjå ut frå skissa korleis du har tenkt å feste det til hekken, er planen å bolte innifra båten og skru / gjenge boltene inn i veggen på distansestykket? Det kan i så fall bli svakt punkt.

Med forbeholdt om at eg ikkje oversåg noko på skissa. Tungvindt å bla tilbake på mobil når man har begynt å skrive.

Tanken er gjennomgående bolter.

Bredden på flensen, eller tykkelsen som du skriver, ser ut til å være stor nok. Det du må se på er hvor mye materiale som er igjen etter at du har borret hull til skruene. Det er friksjonen mellom flaten på flensen og skroget og hekktrusteren som hindrer bevegelse sidelengs når trusteren arbeider. Sidelengs bevegelse vil du ikke ha. Totalfriksjonen som hindrer denne bevegelsen skapes av størrelsen på flaten og strekken i boltene.

Har du vurdert å plaste flensen fast i skroget. Det vil gi veldig høy styrke og kun en pakning.

Har vurdert å plastre den fast, men tror det blir for omfattende for meg. Gjennomgående bolter og rikelig med sika var planen.

Hvilken dimensjon tror dere boltene bør ha?

Dersom du ikke allerede har en form ville jeg vurdert å runde alle hjørner og hulkiler ala do-rull radius så vill du trolig kunne gå ned i tykkelse. Med radius er det også lettere å få hjørnene sterke og pene. Ville ikke boret klaring for boltene i flensen. Ville også brukt store skiver. Mye av kreftene vil kunne taes opp av en sterk sica/Tec7/? forbindelse. Ville brukt A4-70/80 bolter og muttere. M8 er en fornuftig dimensjon.

Har du cross-aksial matte vil du vel kunne vinne noe styrke på å legge det i topp og bunn vegg siden denne kun får krefter sideveis.

Så etter brukerveiledning men kunne ikke finne noe.

Men prisen må det ha skjedd noe med.... :

Biltema   829kr

Maritim 1299kr

Det får jeg ikke til å stemme

Biltema, 10 kg, 829,- kr (83 kr/kg)

http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Polyester-og-Epoksy/Polyester-2000017196/

Maritim, 10 kg, 799,- kr (80 kr/kg)

https://www.maritim.no/polyester-norpol-10-kg#.WCuTV00zWkY

Sea Sea, 20 kg, 1199,- kr (60 kr/kg)

http://www.seasea.no/Plast-Glassfiber/Polyester_Epoxi/Polyester_1-100_Kg

De har også 20 kg. isopolyester til 1295,-. Se forøvrig kilosprisen på glassfibermatter på Sea Sea i forhold til BT!

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...