Jump to content

Eldre Yanmar 33hk, hvordan, og hvor ofte, skifte anoder?


tekniker3

Recommended Posts

Lurte på om noen har skiftet anoder på en slik motor, er det mye stress?

 

Hvor er disse gjemt inni motoren?

 

Bestilte 3 stk. fra england å ha liggende til neste sommer. Det var sett på 2 og 3 så jeg bestilte 3...

 

Lurte på hvor ofte disse må byttes, om vi antar motoren har ligget i ro på vannet i 2 år...

 

Tæres disse med GLYKOL i motoren i vinterlagring?

 

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Vedlikehold YANMOR motor 33hk, eldre type ANODER i motor hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.

Kommentar fra moderator: Store bokstaver er ikke tillatt brukt i emnetitler. Se også Etikette.
Link to post
Share on other sites

Hadde en Yanmar 3GM (22,5hk) sjøvannskjølt som jeg skitet anoder på. Mener å huske at der var 3stk anoder i blokka på den ene siden som kunne skrues ut med en slik "firkant bolt". Disse satt veldig fast, så jeg måtte bruke noen store nøkler, i tillegg til ei kjempestor rørtang for å få løsnet dem. Den en var noe bort-hjemt og vanskelig å få skruet ut, men ellers selve utskiftingen er jo fort gjort, etter at de har løsnet. Kan jo naturligvis være noe annerledes på din 33 hesters Yanmar.

Link to post
Share on other sites

Da kommer 1000 kroners spørsmålet: Er den ferskvannskjølt, eller saltvannskjølt ??

Jeg regner med at det dreier seg om en 3QM30 motor, i og med at du skriver 33hk.

I den saltvannskjølte er det 3stk. og i den ferskvannskjølte skal det være èn. Disse skal sjekkes/byttes èn gang i året.

 

Sender med oversikt for overnevnte motor

 

bilde

bilde

I've learned - that no matter how thin you slice it, there are always two sides.  :yesnod:

Hasla 26 - Yanmar 3QM30K / Sjømann 22 - VP MD2B

Ørnvik 690 Bowrider - Suzuki DF140

Link to post
Share on other sites

Der var disse små rakkerne gjemt ja! Det jeg har blitt fortalt er at jeg vil få lite problemer bare disse byttes.

 

Leser diverse skrekk historier om denne motoren, men la oss håpe det skyldes manglende vedlikehold!

 

Gjelder å bestille alle mulige deler og bygge opp et lite ekorn lager av melk og brød, så slipper jeg lange kjøreturer til byen senere...

Edited by tekniker3 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De to i toppen er som regel ikke noe probl. (som regel :saint: ) Her kan du skru av hele lokket (4 skruer) og ta det med å feste det i ei skrustikke.

Den nedre kan være ett helv.... å få løs. På min måtte jeg ta det lille røret (det i den grønne ringen) da fikk jeg skrudd ut hele koblinga. (den i den store røde ringen) Tok den med inn og festa den i ei solid skrustikke

og ved hjelp av en voksen rørtang, og et par rapp med hammeren måtte den gi opp :smash:

 

                          bilde

I've learned - that no matter how thin you slice it, there are always two sides.  :yesnod:

Hasla 26 - Yanmar 3QM30K / Sjømann 22 - VP MD2B

Ørnvik 690 Bowrider - Suzuki DF140

Link to post
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...