tekniker3 Startet 10.November.2016 Link til dette innlegget Startet 10.November.2016 Lurte på om noen har skiftet anoder på en slik motor, er det mye stress? Hvor er disse gjemt inni motoren? Bestilte 3 stk. fra england å ha liggende til neste sommer. Det var sett på 2 og 3 så jeg bestilte 3... Lurte på hvor ofte disse må byttes, om vi antar motoren har ligget i ro på vannet i 2 år... Tæres disse med GLYKOL i motoren i vinterlagring? Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Vedlikehold YANMOR motor 33hk, eldre type ANODER i motor hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".Alle må vennligst lese disse før man poster. Kommentar fra moderator: Store bokstaver er ikke tillatt brukt i emnetitler. Se også Etikette. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 10.November.2016 Link til dette innlegget Svart 10.November.2016 Hadde en Yanmar 3GM (22,5hk) sjøvannskjølt som jeg skitet anoder på. Mener å huske at der var 3stk anoder i blokka på den ene siden som kunne skrues ut med en slik "firkant bolt". Disse satt veldig fast, så jeg måtte bruke noen store nøkler, i tillegg til ei kjempestor rørtang for å få løsnet dem. Den en var noe bort-hjemt og vanskelig å få skruet ut, men ellers selve utskiftingen er jo fort gjort, etter at de har løsnet. Kan jo naturligvis være noe annerledes på din 33 hesters Yanmar. Sitér dette innlegget Link to post
Brutus5 Svart 11.November.2016 Link til dette innlegget Svart 11.November.2016 Da kommer 1000 kroners spørsmålet: Er den ferskvannskjølt, eller saltvannskjølt ?? Jeg regner med at det dreier seg om en 3QM30 motor, i og med at du skriver 33hk. I den saltvannskjølte er det 3stk. og i den ferskvannskjølte skal det være èn. Disse skal sjekkes/byttes èn gang i året. Sender med oversikt for overnevnte motor Sitér dette innlegget I've learned - that no matter how thin you slice it, there are always two sides. Hasla 26 - Yanmar 3QM30K / Sjømann 22 - VP MD2B Ørnvik 690 Bowrider - Suzuki DF140 Link to post
tekniker3 Svart 12.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2016 (redigert) Der var disse små rakkerne gjemt ja! Det jeg har blitt fortalt er at jeg vil få lite problemer bare disse byttes. Leser diverse skrekk historier om denne motoren, men la oss håpe det skyldes manglende vedlikehold! Gjelder å bestille alle mulige deler og bygge opp et lite ekorn lager av melk og brød, så slipper jeg lange kjøreturer til byen senere... Redigert 12.November.2016 av tekniker3 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brutus5 Svart 12.November.2016 Link til dette innlegget Svart 12.November.2016 De to i toppen er som regel ikke noe probl. (som regel ) Her kan du skru av hele lokket (4 skruer) og ta det med å feste det i ei skrustikke. Den nedre kan være ett helv.... å få løs. På min måtte jeg ta det lille røret (det i den grønne ringen) da fikk jeg skrudd ut hele koblinga. (den i den store røde ringen) Tok den med inn og festa den i ei solid skrustikke og ved hjelp av en voksen rørtang, og et par rapp med hammeren måtte den gi opp Sitér dette innlegget I've learned - that no matter how thin you slice it, there are always two sides. Hasla 26 - Yanmar 3QM30K / Sjømann 22 - VP MD2B Ørnvik 690 Bowrider - Suzuki DF140 Link to post
tekniker3 Svart 24.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November.2016 https://baatplassen.no/bildearkiv/56/56925/motor2.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/56/56925/motor1.jpg Ved nærmere ettersyn er det ikke noen tvil hvor disse er plassert, det er en rød klistrelapp på hver eneste en! 3 nye anoder ligger på lur til neste sesong! Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 24.November.2016 Link til dette innlegget Svart 24.November.2016 Husk at dersom det er kobberpakning på selve bolten, så bør den skiftes. Ellers blir det utett. Det er det på min yanmar, dog annen modell. Bare nevner det... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.