Kenneth Finsås Startet 10.November.2016 Del på Facebook Startet 10.November.2016 Gjelder varmeveksler på en Mercedes OM636. Utgående flens er dessverre veldig dårlig, og jeg har lyst å skjære den av å sveise på en ny. Lurer på om det er en kurant sak å sveise på veksleren, eller om det er noe slags støpegods som krever spesiell behandling? Jeg har tilgang til å så skjært ut flenser, og tenker å få skjært ut en i aluminium til å sveise på, samt en i syrefast stål som skal benyttes til eksosbendet. Ser at det originalt har vært en slags rund "ring" som pakning her, vil det være lurt å belage seg på å benytte en slik som "pakning" fremover også, eller kan det være like lurt å banke/skjære ut en ny flat pakning med samme fasong som flensene, i et material som er egnet? Spør med tanke på om jeg må dreie spor i flensene for denne ringen, eller om jeg kan beholde de flate. Bilder kommer om litt. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth Finsås Svart 10.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.November.2016 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.November.2016 Del på Facebook Svart 10.November.2016 (redigert) Opplegget ditt har et opplagt korrosjonspotensiale. Gjør så: Bank ut en vanlig flatpakning som tåler varmen (Biltema har denslags pakningsmateriale) Bank ut så du tar med deg hele 'firkanten' på varmeveksleren med bolthullene. Monter pakningen med høytemp silicone (Biltema har også denslags). Lag en motsvarende flens for eksosrøret, eller bare planslip/fil den som du har på nederste bilde. Skru sammen så tettemassen flyter hele veien. Da har du utført en utmerket og varig jobb til minimum av kostnader. Den runde pakningen som har vært benyttet ser ut som en miniutgave av 'Flexitallic'. Pakningen kan være av rustfritt stål der tettemiddelet er carbon ©. Pakningen er utmerket for å sette av galvanisk tæring. Ikke bruk noe slikt en gang til. Lager du eksosrør i rustfritt stål mot manifolden i aluminium, øker du korrosjonspotensialet betydelig. Redigert 10.November.2016 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth Finsås Svart 10.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.November.2016 (redigert) Takker for godt svar. Høres ut som dette kan være en grei løsning, så lenge silikonen/massen som benyttes ikke blir "blåst ut" med tanke på skaden i flensen. Tenker å benytte syrefaste bolter til å skru dette sammen, mener å ha lært at syrefast og aluminium er bedre venner enn stål og aluminium. Eller mener du alt burde vært lagt i alu? Redigert 10.November.2016 av Kenneth Finsås (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.November.2016 Del på Facebook Svart 10.November.2016 (redigert) Hvis det er tørt kan du gjerne bruke bolter i A4 (rustfritt). Er området fuktig, bruk isolasjonssett. Rustfritt er mer aggresivt mot alu sort jern. Sett inn boltene med alu.pasta (Biltema). Guffa blir ikke blåst ut, garantert. Bruk flatfil med fin smergel på til å plane flatene. Kjør vannet nedover i eksosrøret, ikke la det sprute oppover mot manifolden. Redigert 10.November.2016 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth Finsås Svart 12.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.November.2016 Godkjent? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.November.2016 Del på Facebook Svart 12.November.2016 Nei, blir ikke bra uten Carlsberg Sort Guld. (Det er godkjent). Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 12.November.2016 Del på Facebook Svart 12.November.2016 (redigert) Litt kort, bedre nu ?? Redigert 12.November.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Kenneth Finsås Svart 12.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.November.2016 Sort guld får bli når jeg skal lage den lange versjonen.... ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.