Jump to content

MB OM636, bytte flens på varmeveksler, lage nytt eksosbend, tips?


Kenneth Finsås

Recommended Posts

Gjelder varmeveksler på en Mercedes OM636. Utgående flens er dessverre veldig dårlig, og jeg har lyst å skjære den av å sveise på en ny. Lurer på om det er en kurant sak å sveise på veksleren, eller om det er noe slags støpegods som krever spesiell behandling? Jeg har tilgang til å så skjært ut flenser, og tenker å få skjært ut en i aluminium til å sveise på, samt en i syrefast stål som skal benyttes til eksosbendet. Ser at det originalt har vært en slags rund "ring" som pakning her, vil det være lurt å belage seg på å benytte en slik som "pakning" fremover også, eller kan det være like lurt å banke/skjære ut en ny flat pakning med samme fasong som flensene, i et material som er egnet? Spør med tanke på om jeg må dreie spor i flensene for denne ringen, eller om jeg kan beholde de flate. Bilder kommer om litt.

Link to post
Share on other sites

Opplegget ditt har et opplagt korrosjonspotensiale. Gjør så:

  1. Bank ut en vanlig flatpakning som tåler varmen (Biltema har denslags pakningsmateriale)
  2. Bank ut så du tar med deg hele 'firkanten' på varmeveksleren med bolthullene.
  3. Monter pakningen med høytemp silicone (Biltema har også denslags).
  4. Lag en motsvarende flens for eksosrøret, eller bare planslip/fil den som du har på nederste bilde.
  5. Skru sammen så tettemassen flyter hele veien.

Da har du utført en utmerket og varig jobb til minimum av kostnader. Den runde pakningen som har vært benyttet ser ut som en miniutgave av 'Flexitallic'. Pakningen kan være av rustfritt stål der tettemiddelet er carbon ©. Pakningen er utmerket for å sette av galvanisk tæring. Ikke bruk noe slikt en gang til.

 

Lager du eksosrør i rustfritt stål mot manifolden i aluminium, øker du korrosjonspotensialet betydelig.

Edited by Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for godt svar. Høres ut som dette kan være en grei løsning, så lenge silikonen/massen som benyttes ikke blir "blåst ut" med tanke på skaden i flensen. Tenker å benytte syrefaste bolter til å skru dette sammen, mener å ha lært at syrefast og aluminium er bedre venner enn stål og aluminium. Eller mener du alt burde vært lagt i alu?

Edited by Kenneth Finsås (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis det er tørt kan du gjerne bruke bolter i A4 (rustfritt). Er området fuktig, bruk isolasjonssett. Rustfritt er mer aggresivt mot alu sort jern. Sett inn boltene med alu.pasta (Biltema). Guffa blir ikke blåst ut, garantert. Bruk flatfil med fin smergel på til å plane flatene. Kjør vannet nedover i eksosrøret, ikke la det sprute oppover mot manifolden.

Edited by Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...