Jump to content

Bytte fra Bly til LiFePo4 batterier


MR Swe

Recommended Posts

dennrick skrev for 9 timer siden:

Takk for praten og god informasjon idag, Becker.

 

Tenkte jeg bare ville oppsummere konklusjonen, kanskje til fordel for flere: Dynamoene mine (Mitsubishi 115A) er ikke laget for oppgaven jeg har prosjektert. De må ut av båten og noe mer egnet må inn. F.eks Balmar AT 165A. Det fordyrer prosjektet mitt en del.

 

Et godt eksempel på at det ikke finnes snareveier, men prosjektet skal få leve videre. Må bare planlegges enda bedre.

 

Der tok jeg feil, blandet nok 2 dynamoer :giggle:

Helt enig i at det ikke finnes noen snarveier til LFP.  Selv så var jeg i fjor i startgropa for LFP men valgte som deg å planlegge dette nøyere. Resultatet ble at jeg i fjor oppgraderte laderegimet med en AT-165 og diverse andre ting. Denne dynamoen er så sinnsykt effektiv at jeg stresser overhodet ikke med å få LFP i alle fall ikke i år. Nå kjører jeg dynamoen bare på ‘tomgang’ med bare ca 60% og bly/syre, men det er en helt annen verden. Neste gang batteriene går så er det bare å sette inn LFP, gjøre noen innstillinger og thats it. Balmar og AT serien er noen helt utrolige dynamoer og velger du å gå for dem så er jeg helt sikker på at du ikke kommer til å angre. Og velger du å bruke Jørg, så står han hele tiden parat til å hjelpe. Jeg stod fast et par ganger, men han var veldig rask med å svare på enten Mail eller telefon. Jeg har i alle fall ikke angret et sekund :thumbsup:

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Haddock_ skrev for 4 timer siden:
Sitat

Jørg - du virker ha erfaring av flere typer av generator, har du noen erfaring av de generator som VP KAD300 har originalt? Tror disse er på 65A maks for lading av LiFePO4? Mine er montert slik att både ladder gemensamt både banker via dioder. Hva sker då de får lade på maks...overheating?

Hei Haddock.

 

Original (men i alle fall veldig ofte) ble det nok montert 60A Paris Rhone,
som tilsvarer mer eller mindre effektkurven av Valeo 50/60 som ble brukt flest på
Volvo Penta før 115AMitsubishi ble introdusert.

I enkle tilfelle fantes det også noen andre, som kom og forsvant.

 

For deg, som for alle andre (inkl. large frame dynamoer), gjelder:
- Med stor belastning på (enten det er batterier, eller stor forbruk) blir dynamoene antakeligvis
  enten helt for varme, eller sliter både unødvendig og for lenge.
- Det gjelder også for dynamoer med meget god kjøleevne når den drives under ugunstige forhold.
 

Før det nå dykker opp mange andre med liknende spørsmål:

Det finnes fortsatt >3.500 forskjellige dynamoer på markedet og de fleste har unike egenskaper.
I tillegg varierer miljøet fra båt til båt, derfor er det ikke mulig å overføre et forhold til en annen

så sant det ikke er storserier vi snakker om.

 

Det du (og alle andre) bør gjøre er å undersøke temperaturutviklingen veldig nøye.

Jeg anbefaler å bruke termografi (kamera), istedenfor punktmåling (f.eks. laser),

siden det avslører nesten alle svakheter.

 

Så en gang til:

  • Dynamoer er ikke beregnet for å bli stekt konstant (bl.a. er det isolerlakk, lagere, smøremiddel i lagerne og halvledere som sliter).
  • Det gjelder også fysisk største dynamoer, som jo ikke velges for moro skyld men pga. bestemte behov.
  • Gode regulatorer kan brukes for å verne også verste dynamoer (ved å bruke strømbegrensning).
     
  • God regulator + god dynamo = eneste mulighet for adaptiv & effektiv lading med mye strøm
    uten at dynamoen havner i grenseland i bestemte effektområder eller t.o.m. henretting.
  • Strømbegrensning mellom dynamo og batterier / forbrukere (f.eks. BB.-ladere) er også en mulighet.
    Men da må man ta hensyn til ugunstige forhold,
    dvs. velge laderen mht. verst situasjon
    - med f.eks. for lav effekt ved lav turtall,
    - eller fortsatt for høy effekt og evt. høy temperaturutvikling pga. lav turtall og dermed ueffektiv kjøling.
    Ofte er det da teknisk bedre og velge en annen regulator som tilbyr linear strømbegrensning isteden,
    selv om montering av en BB-lader er enklere.


 

Sitat

(ursäkta svorsk, jag er svensk men forsöker tilpasse meg)

 

Dette klarer du fint, Haddock.

Og den norske båtbefolkningen er mega-multi-lingual og ønsker å forstå uansett.

 

En stor del her tåler også enda mer, nå,
etter noe nok så hard og ubarmhjertig trening med Beckernorsk over så mange år :yesnod:

Så, ingen bekymring men kos deg på Båtplassen.no !

 :seeya:
Jørg

 

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Var i båten idag, og har sjekket litt nærmere.

 

Ut av nysgjerrighet, og læring: Kreves det mye av en motor for å drive dynamoen ? Målt i hestekrefter? Bakgrunnen for spørsmålet er at som nevnt over så er det styrbord dynamo her som lader det meste, mens babord dynamo bare lader et startbatteri. 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Det er bl.a. avhengig både type dynamo, turtall og hvordan dynamoen drives.

Men det trengs nok gjennomsnittlig ca 1 hk / 0,75kW motoreffekt per 25 Ampere.

:seeya:

Jørg

 

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg var også i båten i dag og vasket i 5 timer(Puh). Brukte for øvrig et nytt vaskeprodukt med svamp som var helt rått på å fjerne sørgerender etter vinteren: https://maritimstart.no/produkt/kraftvask-med-4-magic-svamper/  (har vanligvis måttet polere bort disse).

 

Vel, det var ikke tema her, her var det dynamo og lading. Jeg var veldig nysgjerrig på hvilken varian av Delco jeg hadde og ble positivt overrasket over størrelsen(trodde jeg hadde en liten dynamo siden QSB Cumminsen er den med minst kraft av alle 5.9 literne), her var det etter hva jeg kan skjønne 160A kapasitet.

 

5ad254e91b9b9_DynamoCummins.jpg.082b077173f5fbd4a047bb5037a4cd29.jpg

 

Når jeg ser på dymanoen min på bildet her under og sammenligner med de som finnes, må det være en Delco 21SI eller 22SI jeg har. https://www.sbmar.com/articles/identifying-the-alternator-on-the-qsb-5-9/

5ad254c2c8930_Dynamo2Cummins.jpg.d8df0b28683892391ad3815700c87d1f.jpg

 

Jeg ser at @Joerg Becker har nevnt at det er så mange forskjellige dynamoer og installasjoner at det er vanskelig å si om den enkelte dynamo er kapabel til å lade en større bank med batterier, men jeg prøver med spørsmålet likevel.

I dag har jeg 3 x 230 amp åpen blysyre til start og trøstere/vinsjer + 3 x 200 amp AGM til forbruk.

Jeg har en Victron Centaur 50 amp til å lade start/vinsj/truster batteriene(som jeg nesten aldri bruker) og en Multiplus 120/3000 lader/inverter som lader AGM banken. Det er også koblet en Victron Blue Solar til AGM banken som jobber med 200 watt solceller.

Motorrommet skal være en trivlig arbeisplass for en dynamo da det er god plass og hyggelig temperatur der. Jeg har en motorrom vifte, men den benyttes aldri da det ikke blir mer enn toppen 25 grader der. Spørsmålet fra min side blir egentlig, tror du det er mulig å sette på en ekstern regulator på denne dynamoen Joerg, eller er den ikke egnet til lading av LFP batteibank når den også skal lade 3 x 230 amp åpne blysyre ? Hadde satt pris på om du hadde noen tanker rundt dette om du kjenner Delco dynamoen som benyttes.

 

Cummins.jpg.24e78f36cbec84fed179f59e3d2cb201.jpg

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser ikke noe problem å bruke denne dynamoen så sant den får ordentlig regulering.

Den er jo kraftig nok også når den begrenses litt for å holde temperaturene i sjakk.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Takker så mye for svar @Joerg Becker.

Da hører du nok fra meg når det blir aktuelt, men vi får slite litt til på AGM-banken da den går inn i sitt 5. år nå og fremdeles er i topp kondisjon.

Kjøres som regel ikke under 70% restkapasitet(måler med en Victron BMV).  Har en Onan 7kw som får jobbe litt ved behov.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Velkommen her når det passer.

 

Men bare at det er sagt, en ekstern regulator kan også være bra for AGM.

Særlig siden du har kapasitet.
 

-----------------------------------------------------------

Lørdag...

 

Lørdag.... ? 

Lørdag !!   :fishing:

Jeg må komme til bunns av "noe".   :smiley: 

 

:seeya:

Jørg
 

 

 

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg satt å tenkte på det da det totalt er 1290 amp med batterier som skal lades.

Jeg bytta flatreima for 2 år siden, men ser at det har blitt mye reimstøv alt. Det kan jo tyde på at den jobber tungt.

Jeg får ikke sett hva den gir på de åpne blysyre batteriene, men på AGM banken lades det med ca. 65 amp. når det er behov for påfyll.

Skal bytte reima i år igjen.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Flatreim sliter normalt ikke stort.
Støving er da et sikkert tegn at noe ikke stemmer.

 

Start og baug bør nøye seg med et parr Ampere etter noen minutter.

3x 200Ah AGM derimot burde kunne svelge omtrent 150 - 250A avhengig SOC og temperatur.
65A er da mer noe å  :smiley: av og trolig første grunn for å vurdere ekstern regulering.

Forutsatt at dynamoen er ok.

 

Hvis reimen drar på vannpumpa også da bør du sjekke om den går lett.
 

Sjekk i alle fall om hjulene ligger riktig til hverandre, med flatreim finnes det 0 toleranse.

Gjøres forresten best med laser.

 

:seeya:

Jørg


 

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Det er 2 flatreimer på denne motoren. Det sitter et hub-hjul i senter hvor det går en flexi-flatreim bort til vannpumpa. Den som, går på dynamoen er stum og går via et strammehjul. Dette hub-hjulet er en svakhet på disse motorene da lageret kan ryke etter mindre enn 1000 timer.

Skal sjekke om det går lett rundt. Ellers har den alltid produsert reimstøv, men det kan jo være som du sier at det ikke er 100% in-line.

Litt usikker på hvordan man benytter laser for å sjekke dette, men skal høre med SAP_2000 om han har gjort det noen gang, han er jo litt over middels interessert i at alt skal være 100% og har samme motor.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Joerg Becker said:

Det er bl.a. avhengig både type dynamo, turtall og hvordan dynamoen drives.

Men det trengs nok gjennomsnittlig ca 1 hk / 0,75kW motoreffekt per 25 Ampere.

:seeya:

Jørg

 

A-ha... Leste også de siste utvekslingene over her om lading. Litt mer bakgrunn for spørsmålet mitt er at styrbord motor "jobber" mer enn babord. Litt høyere drivstoffforbruk og litt lavere turtall på max (ca. 50 rpm). Kan dette ha noe å gjøre med at styrbord dynamo gjør hele jobben, mens babord bare er passasjer, startbatterier eliminert ?

 

1 hk/25 A? Mente du da en hest til 25 Amp med lading? Eller mente du, i mitt tilfelle, 4,6 hester på en 125 A dynamo (115/25) ?

 

(Jeg har en 700Ah AGM forbruksbank)

 

God lørdagskveld:smiley:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

:thumbsup: Litt artig, jeg kjøper alltid Gates reimer, da må man jo ha laser fra Gates også :giggle:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev 14 minutter siden:

 

A-ha... Leste også de siste utvekslingene over her om lading. Litt mer bakgrunn for spørsmålet mitt er at styrbord motor "jobber" mer enn babord. Litt høyere drivstoffforbruk og litt lavere turtall på max (ca. 50 rpm). Kan dette ha noe å gjøre med at styrbord dynamo gjør hele jobben, mens babord bare er passasjer, startbatterier eliminert ?

 

1 hk/25 A? Mente du da en hest til 25 Amp med lading? Eller mente du, i mitt tilfelle, 4,6 hester på en 125 A dynamo (115/25) ?

 

God lørdagskveld:smiley:

Takk, også en fin lørdag kveld. :smiley:
Riktig, ca. 4ognoe hester som dynamoen drar når den arbeider med maks last.

4ognoe hester mer trenger per time litt mer mat enn 4ognoe hester mindre.
Hvor mye det blir realistisk kan jeg ikke si, men Watt er Watt og når dette skal produseres da koster det drivstoff.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

VannTro skrev 11 minutter siden:

:thumbsup: Litt artig, jeg kjøper alltid Gates reimer, da må man jo ha laser fra Gates også :giggle:

 Hallo... har du ikke enda?  :nonod:

 

Jeg er jo conti-vennlig, derfor bruker jeg akkurat det samme verktøy bare med emblem fra Continental.
Men siden Conti er kr. 1000,- dyrere enn Gates må den selvfølgelig også være bedre enn Gates.

Er jo vel logisk, eller, fordi bare det som er dyrt er også godt. :jollyroger:

 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

:lol::lol::lol: Jo, det er bare det at jeg ikke kjenner benevnelsen på reimene til Conti for Cummins QSB, så da må jeg bruke Gates og bytte stadig vekk da de kaster av seg gummi. Billig dritt :lol:

 

Ganske pinlig at jeg ikke alt har skaffet en laser for å rette inn reimhjul. Vil tro alle båteiere har dette :giggle:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Slik ser opplegget ut på QSB. Reima til høyre i bildet går til vannpumpa. Det er ikke så mye som bør være ute av linje her, det eneste komponentet som er skrudd på er jo dynamoen.

QSB_Front_Tensioner.jpg.8f33bc0c042cebc759d6991451b7b73a.jpg

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

:smiley:
Gates er nok helt ok.

 

Flatreim ha mange fordeler, men bare den ene ulempen og det er justering.
Slik må gå temmelig rett fram, uten vinkel og sving.

Bare undersøk ordentlig, da ordner det seg.

:thumbsup:
J
 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

VPhar jo  laget litt hvitt også, så du har vel egentlig kjøpt båt med for små VP til å nyte det hvite  :drink:

:lol::lol::lol:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...