MR Swe Posted November 11, 2016 Share Posted November 11, 2016 Hei, Har i dag en Vp Tamd-31p motor med orginal dynamo og 1*115 bly til start og 2*115 bly til forbrukere. I tillegg til dette er den en Sterling prosplit som fordeler strømmen til batterierne. Og skal ha en 100w solcellepanel montert til sommaren med en Mppt regulator.. Om jeg skal bytte forbruker batterierne mot LifePo4 batterier er det bare bytte eller er det massa annet man må ha i tillegg da. feks ekstern regulator m.m? Og er de batterierne så bra som reklamen sier ? Quote Link to post
Chiwas Posted November 11, 2016 Share Posted November 11, 2016 Jeg måtte ikke bytte mye, jeg måtte bytte strømmåler da jeg hadde en NASA. Byttet til victron som kunne lese av amp bruket riktig. Så fjernet jeg strømfordeler mellom start og forbruk. Satte en ny strømfordeler fra dynamo til start og forbruk. Kan hende det er noe forskjell fra LiFePo4 batterier til batterier, det veit jeg ikke. Men jeg er veldig fornøyd :) Kjøpte mine batterier hos makspower.no. Fikk veldig bra service Quote Link to post
pacuare Posted November 11, 2016 Share Posted November 11, 2016 Hva med landstømladeren? Googet litt på dette i høst, og fant at det er forskjellige spenninger på ulike batterier. Quote Link to post
MR Swe Posted November 11, 2016 Author Share Posted November 11, 2016 hva for stromfordeler bytte du i fra og til? Og hvorfor? Er fra maxpower jeg sett på Quote Link to post
Servicemannen Posted November 11, 2016 Share Posted November 11, 2016 WhisperPower har en lader som kan lade forskjellige batterityper samtidig, eks. Lithium på utgang 1 og AGM på 2 og 3. Den slår seg av når batterier er fulle og båten ikke er i bruk. Den kan kjøpes hos Maritim i Slependen, hos meg og på flere steder. Quote http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Chiwas Posted November 11, 2016 Share Posted November 11, 2016 hva for stromfordeler bytte du i fra og til? Og hvorfor? Er fra maxpower jeg sett på Den jeg hadde ladet ikke så bra, blei mye bedre ladning fra dynamoen ( victron form for skillerelle, elektronisk). Jeg byttet også alt det jeg hadde (hadde ikke behov for det, men noe jeg ønsket) over til victron. Victron laderen lader lipo veldig bra. Ikke noe problem der. De fleste nye batteriladere tror jeg ikke er noe problem ( pris og kvalitet henger litt sammen her da, hvilken justeringer man kan gjøre). Quote Link to post
MR Swe Posted November 11, 2016 Author Share Posted November 11, 2016 Så man må ha en speciell lader og. Har en waeco 1235 som er til bly/gel/agm Quote Link to post
MR Swe Posted November 11, 2016 Author Share Posted November 11, 2016 ok chiwas.. idag sitter det en volvo skillerele i båten min som blir byttet ut med Sterling pro split som jeg har meget god erfaring fra tidligere. Har du 2 eller 1 Lifepro4 batterier? Kansje 1 holder om man har solcellpanel i tillegg? Quote Link to post
Chiwas Posted November 11, 2016 Share Posted November 11, 2016 (edited) Så man må ha en speciell lader og. Har en waeco 1235 som er til bly/gel/agm Sendte deg en pm. Den ville jeg ha byttet, den har litt høy volt på float og end charging http://www.dometic.eu/product/waeco-perfectcharge-mca-1235/ hvis det er denne du har Edited November 11, 2016 by Chiwas (see edit history) Quote Link to post
Chiwas Posted November 11, 2016 Share Posted November 11, 2016 (edited) jeg har 2 stk 200 amp. Det er ikke noe i veien mener jeg å bare prøve den skillerelen du har. Har du for lite strøm nå? altså veldig mye for lite? Edited November 11, 2016 by Chiwas (see edit history) Quote Link to post
tor_ef Posted November 11, 2016 Share Posted November 11, 2016 Jeg måtte ikke bytte mye, jeg måtte bytte strømmåler da jeg hadde en NASA. Byttet til victron som kunne lese av amp bruket riktig. Er det slik å forstå at det er noe ved NASA måleren som gjør at den ikke kan måle forbruk/lading til LiFePo4 batterier? Quote Link to post
Chiwas Posted November 11, 2016 Share Posted November 11, 2016 Er det slik å forstå at det er noe ved NASA måleren som gjør at den ikke kan måle forbruk/lading til LiFePo4 batterier? Ja, den greier ikke å lese amp riktig. Viser riktig volt da :) Tror det bare er victron sin 700 og 7002 og en til(som jeg ikke kjenner noe til ) som klarer det (værtfall som jeg veit om). Quote Link to post
Servicemannen Posted November 11, 2016 Share Posted November 11, 2016 Monitor har program som setter den til 100% når lading går under antall prosent av kapasitet, men til at den kan brukes til Lithium bør den også klare det ved stopping av lading nærme 100%. Fleste monitorer har slik program, men NASA er litt enkel variant. Quote http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
MR Swe Posted November 11, 2016 Author Share Posted November 11, 2016 Ja er den lader Chivas... Den kan steller inn til 13,5 på float og 14.4 på End-of-charging voltage. Takk for pm chivas.. muligt jeg tar kontakt :-)Jeg akkurat byttet båt og det satt 2*115 bly fra 2007 i den så. i den gamle hadde jeg 3*110amp agm Victron BmW-702 har jeg i den nye så.. Quote Link to post
Chiwas Posted November 11, 2016 Share Posted November 11, 2016 Da slipper du å bytte den værtfall :) Float på 13.5 er greit. litt usikker på 14.4, men tror kanskje det også går Quote Link to post
Cral Posted November 11, 2016 Share Posted November 11, 2016 LiFePo4 vil vel helst ha 14,6V for topp lading. Quote ~Cral Link to post
Chiwas Posted November 11, 2016 Share Posted November 11, 2016 (edited) LiFePo4 vil vel helst ha 14,6V for topp lading. De sier helst ikke over 14.4v http://makspower.no/index.php/contact/batteriskolen-1. Husker ikke hva jeg har, tror jeg har litt lavere. tror jeg ligger på rundt 14.2 Edited November 11, 2016 by Chiwas (see edit history) Quote Link to post
StorStas Posted November 11, 2016 Share Posted November 11, 2016 Mr. Swe, hvis du har temp.sensor på den laderen så bør du koble fra sensorkabelen hvis du skal lade LiFePo4, ellers kan du få for høy ladespenning på kalde dager. LiFePo4 skal for øvrig ikke lades under 0 grader C. 14.4V ladespenning skal gå helt fint, selv om den gjerne kunne vært lavere også. Chiwas, det er en kraftig batteribank du har skaffet deg. Ser du har Bavaria seilbåt, har du 115A dynamoen? Hva ligger ladestrømmen på når batteriene er godt nedtappet? Jeg har 360Ah LiFePo4 i tillegg til AGM om bord (dvs. 2 forbruksbanker), men har ikke tatt sjansen på å koble LiFePo4 banken mot dynamoen før jeg får montert en skikkelig regulator. Er redd for å overbelaste dynamoen, disse batteriene tar imot så mye som dynamoen kan levere, i time etter time. Bruker den banken foreløpig bare som "range extender" til AGM banken, med landstrømslading. Quote Link to post
Servicemannen Posted November 11, 2016 Share Posted November 11, 2016 Det er ikke noe som heter absorbtion og float i lading av Lithium, det er kun jevn lading. Om man har prismatiske celler pakket inn i tykk aluminium kapsling kan man lade dem med spenn opp til 14,6v, men man skal uansett ikke gå over 14v uten at det er speciale produkter. Disse lommelykt cellene som brukt er til batteriene hos Maxpower har ikke mange år i levetid med spenn over 14,2v. Quote http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Chiwas Posted November 11, 2016 Share Posted November 11, 2016 Det har jeg egentlig ikke sjekket ennå, men har kjøpt ny regulator. Den er det et potimeter på som jeg skal bruke til å få ned volten på rundt 14.1-14.2 tenkte jeg. Ja, tror det var 110 amp jeg har. Skal sjekke hva jeg har i volt jeg Quote Link to post
Chiwas Posted November 11, 2016 Share Posted November 11, 2016 (edited) Det er ikke noe som heter absorbtion og float i lading av Lithium, det er kun jevn lading. Om man har prismatiske celler pakket inn i tykk aluminium kapsling kan man lade dem med spenn opp til 14,6v, men man skal uansett ikke gå over 14v uten at det er speciale produkter. Disse lommelykt cellene som brukt er til batteriene hos Maxpower har ikke mange år i levetid med spenn over 14,2v. Victron bruker værtfall float på sine ladere på Litium oppsett. Og ser de har satt volten rundt 14.2 på standard. Edited November 11, 2016 by Chiwas (see edit history) Quote Link to post
Chiwas Posted November 11, 2016 Share Posted November 11, 2016 Servicemannen: ja er jo forsåvid sant. Den gir jo max amp inn til det så og si er fult. Men det står nå der alikevell Quote Link to post
Servicemannen Posted November 11, 2016 Share Posted November 11, 2016 Med slik spenn trenger du mer kostbare batterier, jeg skulle ikke kjøre mer en 14v inn på batteri cellene Maxpower bruker. Det blir ikke noe raskere topplading ved 14,2/14,4 eller ved 13,8. Om BMS er av billig versjon kan den ødelegge cellene med overlading og der bør lader og regulator på dynamo beskytte batteriet med å kjøre float ned i 13,3v som er under hvilespenn på cellene. Dette er bare spørsmål om man bygger et skuddsikkert system, eller man går ut ved bakdøren i sikkerhet. Quote http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Chiwas Posted November 11, 2016 Share Posted November 11, 2016 14,1 er volten. Stemmer det at det ikke blir fortere ladet. Skulle det stemme det du sier så er jo det reklamasjon. Ser ikke at det er noen som har klaget på det du sier. Hvis det stemmer, så får en kjøpe nye. Så langt er jeg uansett veldig fornøyd. Quote Link to post
Servicemannen Posted November 11, 2016 Share Posted November 11, 2016 14,1v er ok, 14,2v er maks på slike celler. Jeg ser at regulator inne på siden hos Maxpower har 14,4v i absorbtion og 13,8 i float. Tror at grunnen er at dem er opptatte av lading til blybatteri som brukes til start/thruster og dem går der ut i kant i sikkerhet. Om det er kun 1stk dynamo skulle jeg brukt dc/dc lader til lading av start/thruster batterier og fokusere på hva er sunt til Lithium. Quote http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.