Jump to content

Erfaringer med oppvarmings tid v.v.bereder?


Eimo

Recommended Posts

Har en 40-liters Isotemp. Spiralen inni må være ganske stor, fordi vannet i tanken blir like fort varmt som motorens kjølevann. Når motorens temperaturmåleren viser 75 grader er vannet i tanken også 75 grader. Det hele tar under 20 minutter på halv fart.

 

16mm slangdiameter på sløyfa.

 

Med en 50 liters tank? Legg til et minutt eller to.

 

Regneeksempel:

Med en 100kW avgitt motoreffekt, genereres 150kW med varme hvis virkningsgraden er 40%. Og 40% er en god virkningsgrad.

 

Man trenger 4,2kW i et sekund for å varme en liter vann en grad. Du skal varme 40 liter vann 55 grader. I teorien skulle du da bruke ca et eneste minutt på å varme tankens innhold til 75 grader.

 

Siden masse varme forsvinner via kjølevannet og eksosen og omgivelsene, får du kanskje bare 20% varme via varmesløyfen hvis termostaten din lukker og åpner som den skal. Det er fortsatt godt over 30 kW. Da tar det 5 minutter å varme opp. Legg så til 10 minutter for å varme motoren opp samtidig du bare kjører for halv fart og du ender med 20 minutter for å få ditt kokheite vann.

 

Regnestykket inneholder noe helt vannvittig mye synsing, men fasitsvaret er likevel 20 minutter. :smiley:

 

Lotus.

Link to post
Share on other sites

Har selv erfaringer med en 80 liters vannvarmer, 30 min og vannet holler 75 grader. Jeg ville gått for størst mulig bereder, da du har mye mer å bruke etter du har stoppet av. Med normalt forbruk (håndvask og oppvask) så har jeg vann i 2-3 dager uten at motor har vært i gang. :wink:

Hei og hå

 

Regent

Link to post
Share on other sites

Om du erfarer lang oppvarmingstid vil det hjelpe dramatisk å sette på en sirkulasjonspumpe på vannsløyfen mellom motor og bereder. På min forrige båt gikk der timevis å få full beredertemp og med pumpe var berederen varm omtrent når motoren var varm.

 

Jog koblet pumpen direkte til dynamoen, før skillediodene, via sikring. Da går pumpen så lenge dynamoen lader og jeg slipper å tenke på den. Dette virker bare om du har skilledioder.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...