Jump to content

Yamaha 75pro 2-takt, sprekker i kjølesystemet etter frost?


Båtfører12345

Recommended Posts

Hei, tok båten opp for en del uker siden, så for meg at den skulle bli brukt igjen, men er bare stått. glemte etter vært helt ut å ferskvannskjøre den og nå er minusgradene ankommet. tiltet motoren ned idag for å ferskvannskjøre da det har vært 5 pluss. har ikke vært noen form for stormkulde men har ligget rundt 5-6 minus om nettene. rant da ut en del vann fra motoren og det slo meg da at dette kan ha skadet motoren innvendig? er jo saltvann, men det fryser jo dette også bare det blir kaldt nokk. motoren gikk helt fint da jeg ferskvannskjørte den og så ingen tein til lekkasje rundt selve motoren, men det er vel ikke alt som er synlig heller. så spørsmålet mitt er vel egentlig om jeg trenger og bekymre meg eller om det er andre tips som kan hjelpe meg for å finne en eventuell skade på motoren?? er en Yamaha 75pro 2-takt utenbords motor :) på forhånd takk for alle svar :) 

Link to post
Share on other sites

Eg har ikkje noka vitenskapelig holdepunkt, berre eit inntrykk, av at sjøvatn i motsetning til ferskvatn, blir slushaktig før det frys solid. Dette gjer i so fall at mykje av sprengeffekten i denne frysinga blir borte, at vatnet simpelthen i større grad finn veien ut av motoren uten å sprengja.

Link to post
Share on other sites

Saltvann har lavere frysepunkt enn ferskvann, hvor mye lavere kommer an på hvor mye salt det er i vannet.

 

Vann kan holde maksimalt 23% salt, og ved så mye salt er frysepunktet rundt -21 grader. Sjøvann har generelt rundt 3.5% salt.

 

Grunnen til at saltvann ofte ikke fryser helt med en gang, er noe forenklet forklart fordi saltet ikke er helt jevnt blandet ut.

Den delen av vannet som ikke inneholder nok salt fryser først, mens det vannet som inneholder mer salt, fryser senere, og derfor får man en litt sørpete konsistens inntil det blir så kaldt at vannet fryser unisont.

 

Hvorvidt en motor overlever -5-6 grader stående med saltvann er umulig å svare på, sannsynligvis har det gått bra, men det er ingen som har noe fasitsvar på det, uten å kontrollere motoren. 

Link to post
Share on other sites

Nå går jeg ut i fra at du har lagret motoren i stående stilling, dvs den har ikke ligget i vannrett stilling...

Da har alt vann fra motorblokka rent ned og ut undervannshuset, det som eventuelt kan være igjen av vann er i selve pumpa og litt i eksosutløpet. Jeg vil tro at ved - 5 grader så har ingen skade skjedd. Det er jo bare å starte opp å se om alt fungerer.  

 

Jeg bruker hver høst å pumpe eller å renne gjennom 5 liter med frostvæske slik at undervanshuset er tomt for ferskvann. Kobler slange til vannutløpet oppe på motoren og lar falltrykket ordne resten, enkelt og greit uten noe styr.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...