Båtfører12345 Startet 11.November.2016 Del på Facebook Startet 11.November.2016 Hei, tok båten opp for en del uker siden, så for meg at den skulle bli brukt igjen, men er bare stått. glemte etter vært helt ut å ferskvannskjøre den og nå er minusgradene ankommet. tiltet motoren ned idag for å ferskvannskjøre da det har vært 5 pluss. har ikke vært noen form for stormkulde men har ligget rundt 5-6 minus om nettene. rant da ut en del vann fra motoren og det slo meg da at dette kan ha skadet motoren innvendig? er jo saltvann, men det fryser jo dette også bare det blir kaldt nokk. motoren gikk helt fint da jeg ferskvannskjørte den og så ingen tein til lekkasje rundt selve motoren, men det er vel ikke alt som er synlig heller. så spørsmålet mitt er vel egentlig om jeg trenger og bekymre meg eller om det er andre tips som kan hjelpe meg for å finne en eventuell skade på motoren?? er en Yamaha 75pro 2-takt utenbords motor :) på forhånd takk for alle svar :) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 11.November.2016 Del på Facebook Svart 11.November.2016 Ganske lite trulig at noe er skadet. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 11.November.2016 Del på Facebook Svart 11.November.2016 Det hjelper lit å bekymre seg nå. slapp heller av og håp på dedt beste så lenge du ikke merker noen skader. Sannsynligvis har saltvannskretsen ikke tatt skade. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Dinamo Svart 12.November.2016 Del på Facebook Svart 12.November.2016 Eg har ikkje noka vitenskapelig holdepunkt, berre eit inntrykk, av at sjøvatn i motsetning til ferskvatn, blir slushaktig før det frys solid. Dette gjer i so fall at mykje av sprengeffekten i denne frysinga blir borte, at vatnet simpelthen i større grad finn veien ut av motoren uten å sprengja. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 12.November.2016 Del på Facebook Svart 12.November.2016 Saltvann har lavere frysepunkt enn ferskvann, hvor mye lavere kommer an på hvor mye salt det er i vannet. Vann kan holde maksimalt 23% salt, og ved så mye salt er frysepunktet rundt -21 grader. Sjøvann har generelt rundt 3.5% salt. Grunnen til at saltvann ofte ikke fryser helt med en gang, er noe forenklet forklart fordi saltet ikke er helt jevnt blandet ut. Den delen av vannet som ikke inneholder nok salt fryser først, mens det vannet som inneholder mer salt, fryser senere, og derfor får man en litt sørpete konsistens inntil det blir så kaldt at vannet fryser unisont. Hvorvidt en motor overlever -5-6 grader stående med saltvann er umulig å svare på, sannsynligvis har det gått bra, men det er ingen som har noe fasitsvar på det, uten å kontrollere motoren. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 14.November.2016 Del på Facebook Svart 14.November.2016 Nå går jeg ut i fra at du har lagret motoren i stående stilling, dvs den har ikke ligget i vannrett stilling... Da har alt vann fra motorblokka rent ned og ut undervannshuset, det som eventuelt kan være igjen av vann er i selve pumpa og litt i eksosutløpet. Jeg vil tro at ved - 5 grader så har ingen skade skjedd. Det er jo bare å starte opp å se om alt fungerer. Jeg bruker hver høst å pumpe eller å renne gjennom 5 liter med frostvæske slik at undervanshuset er tomt for ferskvann. Kobler slange til vannutløpet oppe på motoren og lar falltrykket ordne resten, enkelt og greit uten noe styr. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Tikkakjell Svart 14.November.2016 Del på Facebook Svart 14.November.2016 Er de igjennon kontrollstråle slangen du lar de renne igjennom motoren då?? Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 14.November.2016 Del på Facebook Svart 14.November.2016 Ja, noen motorer har Gardenetilkobling der, bruk denne. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.