Jump to content

Ukjent "tilkobling" etter dieselfilter, hva er den til?


Kenneth Finsås

Recommended Posts

Gjelder en Mercedes OM636. Jeg vil tro at jeg har koblet til diesel tilførsel på rett plass, før "nikkepumpen". Men det er også en tilkobling for slange på andre siden av motoren, som kommer fra toppen av dieselfilteret. Jeg lurer dermed på hva dette er til, om den må kobles til noe eller blendes?

 

 

 

bilde

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

Dette er nok ein retur som skal til tanken, og ja her vil det komme disel på ein del motorer blir det pumpet rundt så mykje disel at det kommer meir i returrøret enn det motoren forbruker

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg misforstår det du skriver. Forstod det slik at du har en ledig tilkobling på filteret og en (avbildet) ut fra motoren. Har du bare denne siste, skal den tilbake til tank. Og den skal kobles slik at det bestandig er diesel i slangen for at det ikke skal komme luft inn bakveien. Bare å bite i eplet.

Link to post
Share on other sites

Jeg tipper grovt, men kommer dette røret fra filteret?

 

I så fall, sitter det ikke banjokoblinger på injektorene for retur av overskuddsdiesel, og skal ikke røret fra injektorene kobles inn på det røret fra filteret for returen, altså tilbake til filteret igjen ?

Link to post
Share on other sites

Må innrømme at jeg husker ikke helt konfigurasjonen på den motoren. Men etter husken er fødepumpen en stempelsak. Husker ikke hvordan trykkreguleringen er på den. Men på dette systemet finnes det ikke fnugg av selvlufting. En sak som også er uvanlig, er at filteret sitter oppstrøms fødepumpen. Jeg hadde en maken motor en gang i forrige årtusen, og den gikk som en klokke. Burde være plenty med monteringsanvisninger/beskrivelser på nett.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om jeg blir klokere i dag, men det er i utgangspunktet ok.. Om jeg legger retur til tank, må denne komme inn i toppen på tanken, eller kan den komme inn i bunnen, dvs. linjen til motor, slik at den går i "runddans"?

Link to post
Share on other sites

Vil det fungere om jeg setter inn et T-stykke før kranen ut av tanken (i bunn), og kobler returen hit? Sparer meg i så fall for en del arbeid.. ☺

 

Denne slangestussen kommer både fra topp på filteret, samt dysene ja. Er kun denne åpningen, ikke en til på filteret, det bildet var kun å vise hvor røret kom fra.

Link to post
Share on other sites

Enig med  Hulda.

Det fungerer til den dagen du får motor stopp P.G.A luft , da må du lufte filter H.T. pumpe løsne på to dyserør ( noen H.T. pumper liker ikke motrykk for å begynne å ta etter at det er tomt for diesel) og ha masse strøm til kining av motor, for å komme i gang igjen. Og stille vær så en ikke driver på land, 

 

Må i båten 

her er manualer

https://www.scribd.com/doc/25333757/Om636-Manual

Edited by roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Vil anbefale at du lager et  mannlokk for rengjøring og tilgang til koblinger på tanken din før du monterer den i båten. For å koble på "returen" monterer du en 90 graders nippel med slangestuss på toppen av tanken der det passer best. Eller en rett stuss på siden.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Enig i mannlokk. Men returen må være egen gjennomføring og den må alltid ha et dieselspeil over seg. Skal du sette inn en nippel på toppen, må det gå et rør innvendig ned til bånn av tanken.

Link to post
Share on other sites

Om man da flytter de påtegnede nippenel ned til ca bunn av tanken, da er vel alle fornøyd? Da blir igjen mitt dumme spørsmål; hvorfor kan jeg ikke koble meg inn der uttaket for kranen er? Er det noe jeg ikke skjønner? :confused:

Litt usikker på om jeg skal gidde å laga mannhull i denne omgangen, men jeg skal vurdere det. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Jeg spør igjen for sikkerhetsskyld jeg, før du lager hull i tanken, men du er helt sikker på at det ikke går et rør fra returen på alle dysene som skal inn på dette røret, tilbake til filteret.

Disse motoren skal ha banjokoblinger på dysene som tar seg av overskuddsdiesel, det høres merkelig ut at det skal gå et rør fra filteret til tanken for overskuddsdiesel, filteret sitter jo før pumpa?

Link to post
Share on other sites

Du kan ta den røde prikken og flytte den ned til bunnen av tanken. Om alle er fornøyd tviler jeg på. Jeg er i hvert fall fornøyd.

 

Det du ikke skjønner er at om du får luft inn i dieselreturen, så skal denne luften boble opp til overflaten inne i tanken. Der gjør den ingen skade. Kobler du deg inn på sugeledningen, så suger du denne luften gjennom systemet og tilbake til filteret. Dieselsystemet ditt har (tilnærmet) null luftekapasitet. Derfor. På mitt system kan det fise gjennom flere kubikkmeter luft i året. Hos deg er det tilnærmet null toleranse for luft, slik er ditt system designet. Og kommer det en og annen liten boble, så er det en sikkerhetsrisiko å ha den vandrende rundt i systemet. Motoren din er en bilmotor, den er himla driftssikker. Så lenge den ikke får luft i dieselen. Og akkurat den 'designsvikten' der er vel også grunnen til at dieselfilteret er plassert oppstrøms (på trykksiden) fødepumpen.

 

Men for all del, gjør som du vil.

Link to post
Share on other sites

...dieselfilteret er plassert oppstrøms (på trykksiden) fødepumpen.

 

Aha, så filteret sitter på høyttrykksiden, og det røret fra filteret går sammen med røret fra dysene, og så tilbake til tanken.

Da er jeg helt enig med Hulda, som vet hva han driver med, som vanlig.

Link to post
Share on other sites

Ikke dra den siste konklusjonen for langt. Jeg har en rekke ganger kommet godt ut av en bløff. Andre ganger med buksa på knærna.

 

Alternativet her er å sørge for at dieselspeilet i tanken ALLTID er over toppen på fødepumpen. Da er originaloppkoblingen grei. Men heller ikke mer.

Link to post
Share on other sites

Bra man vil være sikker.  :thumbsup:  Røret bak denne stussen deles i 2, der det ene løpet går til dysene, og det andre løpet går til topp på dieselfilteret. Jeg ser det ikke kom frem så godt på bildene mine.......

Link to post
Share on other sites

Du kan ta den røde prikken og flytte den ned til bunnen av tanken. Om alle er fornøyd tviler jeg på. Jeg er i hvert fall fornøyd.

 

Det du ikke skjønner er at om du får luft inn i dieselreturen, så skal denne luften boble opp til overflaten inne i tanken. Der gjør den ingen skade. Kobler du deg inn på sugeledningen, så suger du denne luften gjennom systemet og tilbake til filteret. Dieselsystemet ditt har (tilnærmet) null luftekapasitet. Derfor. På mitt system kan det fise gjennom flere kubikkmeter luft i året. Hos deg er det tilnærmet null toleranse for luft, slik er ditt system designet. Og kommer det en og annen liten boble, så er det en sikkerhetsrisiko å ha den vandrende rundt i systemet. Motoren din er en bilmotor, den er himla driftssikker. Så lenge den ikke får luft i dieselen. Og akkurat den 'designsvikten' der er vel også grunnen til at dieselfilteret er plassert oppstrøms (på trykksiden) fødepumpen.

 

Men for all del, gjør som du vil.

 

Da er jeg med på tankegangen din, måtte bare få det inn med teskje.... :) Skjønner fortsatt ikke helt hvor denn lufte evt. skulle komme fra, men ser problemet om den kommer inn. Skal få sveist inn en ny stuss til returen en av dagene, takker for god hjelp. Lærer noe nytt hver dag. :thumbsup:

Edited by Kenneth Finsås (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...