Jump to content

Ukjent "tilkobling" etter dieselfilter, hva er den til?

Kenneth Finsås

Recommended Posts

Må innrømme at jeg husker ikke helt konfigurasjonen på den motoren. Men etter husken er fødepumpen en stempelsak. Husker ikke hvordan trykkreguleringen er på den. Men på dette systemet finnes det ikke fnugg av selvlufting. En sak som også er uvanlig, er at filteret sitter oppstrøms fødepumpen. Jeg hadde en maken motor en gang i forrige årtusen, og den gikk som en klokke. Burde være plenty med monteringsanvisninger/beskrivelser på nett.

Enig med  Hulda.

Det fungerer til den dagen du får motor stopp P.G.A luft , da må du lufte filter H.T. pumpe løsne på to dyserør ( noen H.T. pumper liker ikke motrykk for å begynne å ta etter at det er tomt for diesel) og ha masse strøm til kining av motor, for å komme i gang igjen. Og stille vær så en ikke driver på land, 

Må i båten 

her er manualer

https://www.scribd.com/doc/25333757/Om636-Manual

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jeg spør igjen for sikkerhetsskyld jeg, før du lager hull i tanken, men du er helt sikker på at det ikke går et rør fra returen på alle dysene som skal inn på dette røret, tilbake til filteret.

Disse motoren skal ha banjokoblinger på dysene som tar seg av overskuddsdiesel, det høres merkelig ut at det skal gå et rør fra filteret til tanken for overskuddsdiesel, filteret sitter jo før pumpa?

Du kan ta den røde prikken og flytte den ned til bunnen av tanken. Om alle er fornøyd tviler jeg på. Jeg er i hvert fall fornøyd.

Det du ikke skjønner er at om du får luft inn i dieselreturen, så skal denne luften boble opp til overflaten inne i tanken. Der gjør den ingen skade. Kobler du deg inn på sugeledningen, så suger du denne luften gjennom systemet og tilbake til filteret. Dieselsystemet ditt har (tilnærmet) null luftekapasitet. Derfor. På mitt system kan det fise gjennom flere kubikkmeter luft i året. Hos deg er det tilnærmet null toleranse for luft, slik er ditt system designet. Og kommer det en og annen liten boble, så er det en sikkerhetsrisiko å ha den vandrende rundt i systemet. Motoren din er en bilmotor, den er himla driftssikker. Så lenge den ikke får luft i dieselen. Og akkurat den 'designsvikten' der er vel også grunnen til at dieselfilteret er plassert oppstrøms (på trykksiden) fødepumpen.

Men for all del, gjør som du vil.

Du kan ta den røde prikken og flytte den ned til bunnen av tanken. Om alle er fornøyd tviler jeg på. Jeg er i hvert fall fornøyd.

Det du ikke skjønner er at om du får luft inn i dieselreturen, så skal denne luften boble opp til overflaten inne i tanken. Der gjør den ingen skade. Kobler du deg inn på sugeledningen, så suger du denne luften gjennom systemet og tilbake til filteret. Dieselsystemet ditt har (tilnærmet) null luftekapasitet. Derfor. På mitt system kan det fise gjennom flere kubikkmeter luft i året. Hos deg er det tilnærmet null toleranse for luft, slik er ditt system designet. Og kommer det en og annen liten boble, så er det en sikkerhetsrisiko å ha den vandrende rundt i systemet. Motoren din er en bilmotor, den er himla driftssikker. Så lenge den ikke får luft i dieselen. Og akkurat den 'designsvikten' der er vel også grunnen til at dieselfilteret er plassert oppstrøms (på trykksiden) fødepumpen.

Men for all del, gjør som du vil.

Da er jeg med på tankegangen din, måtte bare få det inn med teskje.... :) Skjønner fortsatt ikke helt hvor denn lufte evt. skulle komme fra, men ser problemet om den kommer inn. Skal få sveist inn en ny stuss til returen en av dagene, takker for god hjelp. Lærer noe nytt hver dag. :thumbsup:

Redigert av Kenneth Finsås (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...