mateco Svart 13.November.2016 Link til dette innlegget Svart 13.November.2016 Heisann ! Her fant jeg en skisse som jeg har benyttet i en tidligere tråd som kan være litt opplysende. Enkelte brennstoffsystemer har en restriksjon på toppen av fin filteret for automatisk lufting. Spesielt på eldre bil motorer hvor tilkomst til filteret kan være kronglete og komme til for lufting. Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Kenneth Finsås Svart 13.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2016 Takker for skissen, var oversiktlig og grei denne. Har vurdert filter mellom tank og fødepumpen, bør dette stå nærme tanken eller motoren, eller er det av mindre betydning? Er dette i så fall et bra filter: https://www.maritim.no/vannutskiller-cav-296-komplett#.WCh-PlmUlTc Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.November.2016 Link til dette innlegget Svart 13.November.2016 Filteret med vannutskiller kan sitte hvor som helst mellom tank og fødepumpe. CAV er vel et av de dårligere. Separ eller det Volvo (husker ikke navnet) bruker er blant de bedre. Sitér dette innlegget Link to post
evenR4u Svart 13.November.2016 Link til dette innlegget Svart 13.November.2016 (redigert) Hei. Husker ikke noe av dette, er vel 6-7 år siden jeg hadde om636. Men, tror jeg har manualene fortsatt. Send e-post adresse på IM så sender jeg pdf filene. //even Redigert 13.November.2016 av evenR4u (see edit history) Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
Roger jo Svart 14.November.2016 Link til dette innlegget Svart 14.November.2016 (redigert) Vannutskiller settes der den er lett å komme til så en som er enkel å drenere uten søl OG det viktige antall liter gjennom-strømming. Har du laget drenering i bunnen så det er lett å sjekke den for vann? Angående Returdieselen har sett mange fabrikktegninger og alle har returen i toppen av tanken uten stigerør til bunn??. Redigert 14.November.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
NilsPils Svart 14.November.2016 Link til dette innlegget Svart 14.November.2016 Litt på siden, men kanskje aktuelt før du gjør ferdig tanken. Ut fra bildene kan det se ut som du har uttak fra tanken veldig nær tankbunnen(?). Da vil du eventuelt dra med deg vann og skitt som samler seg i bunnen av tanken. Og så har du selvfølgelig lagd mulighet for å tappe ut det som måtte samle seg i bunnen. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 14.November.2016 Link til dette innlegget Svart 14.November.2016 Angående Returdieselen har sett mange fabrikktegninger og alle har returen i toppen av tanken uten stigerør til bunn??. Tilsvarende mange spesifiserer retur til under det til en hver tid rådende dieselspeil. Dette for at den del (kanskje spesielt selvluftende systemer) kan få luft inn i høytrykkspumpen 'bakveien'. Tror ikke dette gjelder OM636, men det er ingen grunn til å børse med det. Å ha returen under dieselspeilet kan ikke bli feil, uansett. Sitér dette innlegget Link to post
LENB Svart 14.November.2016 Link til dette innlegget Svart 14.November.2016 Jeg hadde ikke stigerør under dieselspeil på retur på en motor jeg installerte, men det er god praksis og kan neppe bli feil. Jeg hadde satset på det om jeg skulle sette inn ny maskin!?? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 14.November.2016 Link til dette innlegget Svart 14.November.2016 Tilsvarende mange spesifiserer retur til under det til en hver tid rådende dieselspeil. Dette for at den del (kanskje spesielt selvluftende systemer) kan få luft inn i høytrykkspumpen 'bakveien'. Du har sikkert rett, må ha oversett at mange spesifiserer stigerør til bunn. en tegning er bare en skisse.. en er jo på trykksiden tenkte jeg. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Kenneth Finsås Svart 21.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November.2016 Litt på siden, men kanskje aktuelt før du gjør ferdig tanken. Ut fra bildene kan det se ut som du har uttak fra tanken veldig nær tankbunnen(?). Da vil du eventuelt dra med deg vann og skitt som samler seg i bunnen av tanken. Og så har du selvfølgelig lagd mulighet for å tappe ut det som måtte samle seg i bunnen. Tanken er ikke lagd av meg, var med prosjektet jeg kjøpte. Jeg har bare montert dieselmåler og lakkert den. Beholder eksisterende tilkobling som tankdrenering, og sveiser inn to nye stusser til tur og retur. Disse går 5-10cm inn i tanken, og jeg slipper da å få vann og skit til motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 21.November.2016 Link til dette innlegget Svart 21.November.2016 Er ikke returdiesel varmere enn dieselen som går mellom tank og motor også?-og man også av den grunn ikke skal kjøre denne direkte inn på filteret, fordi dieselen inn på motor da blir varmere og varmere ? ( synes å ha lest det en plass) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.November.2016 Link til dette innlegget Svart 22.November.2016 Du har sikkert rett, må ha oversett at mange spesifiserer stigerør til bunn. en tegning er bare en skisse.. en er jo på trykksiden tenkte jeg. Husker ikke, og gidder egentlig ikke å finne ut av det. Jeg har så mye oppi hue som egentlig ikke har noen link bakover til opphav. Men det kan være at spec.'en linker til spesielle pumper (eks. rotasjon slik som Stanadyne 8). Mulig at jeg har sett det hos Volvo, GM, Merc. eller andre. Husker ikke. Men det gjelder helt sikkert ikke Common Rail. Uansett, det blir ikke noe problem ved å legge returen under dieselspeilet. Og med dieselreur til filter, så skjer akkurat det at returen går under dieselspeilet. Så lenge det ikke kommer noen luftbobler sigende. Har slåss noe med Mercedes 180D da jeg sprang rundt i kortbukse. Når det gjelder varm diesel: Her er det forskjellig på de forskjellige motorene. På noen motorer brukes dieselen til kjøling. Og returdieselen går gjennom egen kjøler. På andre motorer kommer det bare noen drypp sigende nå og da. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.