Fjordgubbe Svart 14.November.2016 Del på Facebook Svart 14.November.2016 (redigert) Opera og teater er tilgjengelig for alle, bare å kjøpe billett det? Når det gjelder opera så koster billetter alt fra 100 til rundt 800 kroner per sete, men blir vel subsidiert med noen tusen per billett. Jeg vil tro at uten denne subsidieringen så vil mye av norsk kulturliv måtte stenge dørene, og jeg er klar over at det for noen vil være å anse som en fordel (?), men kanskje litt synd i et større bilde mht å bevare vår kultur og kulturlivet i det hele tatt. Jeg mener i alle fall det. Tror at denne subsidieringen først og fremst gjøres av staten mens båthavner i kommunen må tas fra frie midler for vi skal vel ikke innføre dobbeltrom for alle på gamlehjem slik at båtfolket skal få billige plasser og subsidiert bensin/diesel? Greitt at alle kan kjøpe desse bilettane sidan dei over skattesedelen er kraftig subsidiert. Alt det andre av subsidiering me her snakkar om er som lummerusk å rekne. (At trådstartaren har vanskar med å kome med fakta er no so, me terpar ikkje meir på det.) Men rimelege hamneprisar grunna dugnad og gratisarbeid er ikkje det samme som subsidiering. Fint me har ein Opera for dei som bur nær til, me andre må nøye oss med å betale, men det var ikke det som var poenget. ("Fiffen", som har god råd, vert subsidiert av det ganske land.) Det synest eg ikkje er like greitt, men lite å gjere noko med, men dei kunne vel ha betalt noko meir? Og so konkurerer dei mot private konsertar, det er vel ikkje like greitt. Men kvenn har høve til å bruke desse kulturinstutisjonane? Ikkje eg i alle høve. Eg bur på Vestlandet, andre har lenger reiseveg, men likevel, ei dagsreise kvar veg pluss overnatting. Det går glatt 5000 berre her. Andre har ikkje bil eller bur lenger vekke. Og du snakkar om at det berre er å kjøpe bilett? Og ein ting til: Om subsidieringa vert gjort av stat eller kommune går vel ut på det samme? Det er felleskapet som må betale, ikkje berre den einskilde. Og medan eg er i slaget; er du ikkje snart ferdig med den subsidierte diesel/bensinen? Me andre har vanskar med å finnne den. Fortel! Redigert 14.November.2016 av Fjordgubbe (see edit history) Link to post
Chiefengineer Svart 14.November.2016 Del på Facebook Svart 14.November.2016 (redigert) En båteier har skattet for inntekten og betaler moms på båten. I tillegg betaler han kaileie, strømutgifter etc., alt med betydelig moms/avgiftsandel til staten. For ikke å snakke om avgiftsbeleggingen av dieselkostnadene. Hvem subisidierer hvem her? Kaller du det offentlig subsidiering bare fordi kostnadene faller ned mot driftsutgiftene? Det er forøvrig slått fast at havneutgifter etc., skal drives for selvkost. Det er ikke anledning for en kommune til å tjene penger på disse tjenestene. Dette følger av havneloven. http://www.vol.no/nyheter/article9491061.ece http://www.banett.no/nyheter/article11250122.ece http://www.an.no/reiseliv/samferdsel/hurtigruten/mener-dommen-er-sa-urimelig-at-den-ma-ankes/s/5-4-326335 https://www.nrk.no/sognogfjordane/hurtigruten-krev-att-pengar-1.12094755 Redigert 14.November.2016 av Chiefengineer (see edit history) Link to post
adeneo Svart 14.November.2016 Del på Facebook Svart 14.November.2016 Ok, siden ikke kommunale båtplasser finnes i Tønsberg kommune og jeg ikke vet om andre steder rundt Oslofjorden der man tar kontakt med kommunen får å få båtplass. Du skal ikke lengre enn til Åsgårdstrand, som driftes av Horten Havnevesen, som man også kan ta kontakt med for plass. Det er dog neppe snakk om finansiering over skatteseddelen, tvert i mot, Horten Havnevesen går med store overskudd hvert eneste år, og båteierne er nok heller med på å finansiere andre ting i kommunen. Link to post
Komodo Svart 14.November.2016 Del på Facebook Svart 14.November.2016 Ganske langt unna statlig finansiering altså Ellers så venter jeg fremdeles på svar på spørsmålene mine i innlegg nr. 34 Pinkvin. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ida Marie III Svart 15.November.2016 Del på Facebook Svart 15.November.2016 Subsidieringen av teater og opera gjøres vel for at tilbudet skal være tilgjengelig for andre enn bare fiffen? Ellers interessant at de som hevder å aldri oppsøke slike steder vet hvem som går der! Poenget var vel at event. subsidiering av båtplasser ikke er noe verre en subsidiering av opera billetter.. PS, ikke alle bor i Oslo, så tilgjengeligheten for Ante på vidda er ikke den samme som for kreti og pleti i Oslo.. Og vet du hvem som oppsøker hva ??? litt forutinntatt her, eller ?? Link to post
Mouche Svart 15.November.2016 Del på Facebook Svart 15.November.2016 Greitt at alle kan kjøpe desse bilettane sidan dei over skattesedelen er kraftig subsidiert. Som sagt kan alle kjøpe en subsidiert billett, vedtatt av et stort flertall av de folkevalgte (er det noen som stemmer i mot det?). På samme måte som rikskonserten reiser rundt i landet, skolene blir oppsøkt av kunstnere betalt av fellesskapet slik at man kan tilføre alle litt av vår kultur, også subsidiert (eller rettere sagt betalt i sin helhet av fellesskapet). Billetter til kunstutstillinger, permanente eller midlertidige, som kun gir et lite bidrag til de reelle kostnader. Joda, vet at enkelte tar til orde for at ingenting skal subsidieres med mindre det er noe jeg personlig ut ifra ren egennytte (egoisme) kan ha glede av, men slik er det nå en gang å være del av noe større, et samfunn eller fellesskap, at alle skal i rimelig grad tas hensyn til. Enkelte kan ikke av forskjellige grunner "bare" kjøpe en billett, men trolig er en del av disse i en livssituasjon som gjør at de får noen form for støtte av fellesskapet? Stikkord NAV. Kanskje en søknad til NAV om hjelp til billig båtplass kan være verdt et forsøk? Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Tom Rør Svart 15.November.2016 Del på Facebook Svart 15.November.2016 Jeg ser at saken dreier mot subsidiering av teater eller operabiletter, men hva med trådstarters påstand om subsidiering av båtplasser? Det er ikke lagt fram konkrete beviser for at dette eksisterer :-) Link to post
Erik Svart 15.November.2016 Del på Facebook Svart 15.November.2016 Hmm.. Så de importerte kunstformene Opera og teater er det viktig at vi verner om her i steinrøysa, mens den unike særnorske kystkulturen der hvermansen kan holde seg båt og komme seg på sjøen, nei den kan vi fritt overlate til kapitalkreftene ? PS : Det er cirka likelangt for Ante å dra til Operahuset i Oslo som for Winche-Lanche å dra til Italia og gå på Opera der. Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Mouche Svart 15.November.2016 Del på Facebook Svart 15.November.2016 ........., mens den unike særnorske kystkulturen der hvermansen kan holde seg båt og komme seg på sjøen, nei den kan vi fritt overlate til kapitalkreftene ? For egen del applauderer jeg de mange kommuner som legger til rette for at båthavner kan etableres, og det gjøres i stor grad mange steder, men da på en slik måte at det ikke går ut av den enkelte kommunes såkalte frie midler. Den subsidiering som Pinkvin hevder kjenner jeg ikke til, heldigvis. At ikke alle skjønner verdien og betydning av at vi har et samfunn hvor kunst og kultur inngår som et ikke helt uvesentlig element noterer jeg meg nok en gang, men har sluttet å undre meg over. Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Erik Svart 15.November.2016 Del på Facebook Svart 15.November.2016 At ikke alle skjønner verdien og betydning av at vi har et samfunn hvor kunst og kultur inngår som et ikke helt uvesentlig element noterer jeg meg nok en gang, men har sluttet å undre meg over. Personlig har jeg ingen motforestillinger mot å ta vare på noen av de ulike kunst og kultur former, men må man prioritere (ja må man egentlig det ?) så tenker jeg at de kulturformene som ingen andre ivaretar kanskje bør prioriteres først. Gammeldans og hardingfele og norsk kystkultur er nok ett større kulturarv ansvar for oss her i steinrøysa enn det Opera er i så måte, for ingen av de kan man reise til utlandet for å oppleve. Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Roger jo Svart 15.November.2016 Del på Facebook Svart 15.November.2016 (redigert) For egen del applauderer jeg de mange kommuner som legger til rette for at båthavner kan etableres, og det gjøres i stor grad mange steder, men da på en slik måte at det ikke går ut av den enkelte kommunes såkalte frie midler. Den subsidiering som Pinkvin hevder kjenner jeg ikke til, heldigvis. Det skal ikke bli lett å finne Hold i at Den subsidieringen finner sted tvert om, kommer det det penger inn i kommunekassa ihvertfall i Grenland. Synes dette er skremmende Kikker en litt til Det Grønne Oslo ser en i programmet at en må legge til rette for å få flere biler ut i marka det er god helsepolitikk, nåja ser for meg økende puls hos enkelte, bilkøen går for sakte og den blir ikke bedre av at en må gå 200m for å få på skiene og det hoper seg opp under turen katter. hunder, unger og gamle tanter er veien, helse sa du med flere biler ut i marka.. Er det slutt på å ta trikken for å komme ut i marka??? I samme program ikke et ord om hvor helsebringende det er med et bra båtlivet. Men det er forslag på at skal en bruker de såkalte ”kommunale båtplassene” til boligbygging så kan en bli KVITT 3000 stinkende båtrer og få plass til 15000 leiligheter ? bare en bygger høyt nok 16 etasjer minst. Og da skal en vel ha plass til 20250 biler også . Miljø sa du. Redigert 15.November.2016 av roger-jo (see edit history) Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Gudrun Svart 15.November.2016 Del på Facebook Svart 15.November.2016 Da båthavnen her ble anlagt på dugnadsbasis og hjelp fra kommunen var det omtrent null fritidstilbud til de som ikke ville løpe etter en ball på en gammel og ujevn grusbane. Det ble anlagt div byggefelt rundt forbi og behovet for rekreasjon meldte seg så snart folk kom seg i hus. Etter båthavnene ble etablert ser vi stadig at selgere av tomter og hus bruker kort vei til båthavn i salgsargumentene. Bilder og prospekt av det samme er ofte fremhevet for å lokke potensielle kjøpere til kommunen. Ikke mindre enn to båtverksted rettet mot fritidsflåten har og dukket opp med x antall nye arbeidsplasser. Vil tro det er en vinn vinn situasjon for alle. Link to post
dieselfan Svart 15.November.2016 Del på Facebook Svart 15.November.2016 At en kommune stiller egnet grunn til rådighet for en båtforening som drives på selvkostprinsippet synes jeg er fornuftig bruk av areal. Det gir en fornuftig mulighet for tilnærmet alle å kunne ha en enkel båt. Et gode og en kvalitet for et stort antall innbyggere i kommunen. At slike rimelige båtplasser gjør det vanskeligere for "luksus-marinaer" har jeg for egen del liten sympati for.... Link to post
Fjordgubbe Svart 15.November.2016 Del på Facebook Svart 15.November.2016 (redigert) "Kanskje en søknad til NAV om hjelp til billig båtplass kan være verdt et forsøk?" Ja, kanskje det, for dei som har "finkultur" som hobby slepp dette, for den er subsidiert i bøtter og spann. Eg vil påsta at frluftsliv/båtliv er mykje, mykje viktigare en DNO, berre for å ta det mest ekstreme. Det som er det merkelege med denne karen er at finkultur er greit, sjølvt om bilettane i hovudsak vert betalt over skattesedelen. Her er me litt samde. (Ser heller ikkje bort frå at han er ein ivrig brukar, men det har lite med saka å gjere.) Ein kultur som båtliv derimot, som betyr langt meir for folk flest i det ganske land, meiner han skal vere med på å subsidiere, ja nettopp denne "finkulturen". Det er her eg ikkje greier fylja med. Sjå berre tidlegare innlegg på brennstoffavgifter som aldri blir høge nok. Som sagt, eg og synest det er greitt med desse nasjonale kulturelle institusjonane, sjølv om bilettane kunne vore noko høgre. Men når det samstundes blir påstått at desse institusjonane reiser land og strand rundt og brukar mykje pengar på nett dette, synest eg han er heilt på jorde. Sant nok blir det besøk i ny og ne til utvalde stader, kanskje og so mykje som kvart skotår. Me er ikkje veldig storforlangande, men me vil helst ikkje vere med å subsidiere denne kulturen over avgifter på båtlivet. Redigert 15.November.2016 av Fjordgubbe (see edit history) Link to post
Fjordgubbe Svart 15.November.2016 Del på Facebook Svart 15.November.2016 For egen del applauderer jeg de mange kommuner som legger til rette for at båthavner kan etableres, og det gjøres i stor grad mange steder, men da på en slik måte at det ikke går ut av den enkelte kommunes såkalte frie midler. Den subsidiering som Pinkvin hevder kjenner jeg ikke til, heldigvis. At ikke alle skjønner verdien og betydning av at vi har et samfunn hvor kunst og kultur inngår som et ikke helt uvesentlig element noterer jeg meg nok en gang, men har sluttet å undre meg over. Her er vel problemet meir det at ikkje alle skjønner verdien av båtlivet? (Finkulturen er viktigare). Nokon vil til og med avgiftsbellege det. Det har ikkje eg slutta å undre meg over! Link to post
dieselfan Svart 15.November.2016 Del på Facebook Svart 15.November.2016 Her er vel problemet meir det at ikkje alle skjønner verdien av båtlivet? (Finkulturen er viktigare). Nokon vil til og med avgiftsbellege det. Det har ikkje eg slutta å undre meg over! Nå har vi vel betalt "veiavgift" på drivstoff i mange år her i landet så det er vel iverksatt..... ? Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.November.2016 Del på Facebook Svart 15.November.2016 Men, men, men. Om et offentlig tilbud skal gis så bør det vel i det minste være tilgjengelig for flest mulig? Er diskriminering basert på (mildt sagt flytende) kommunegrenser riktig? Og som nevnt tidligere, først er man heldige å bo i en sjønær kommune, dernest sørger kommunen for rimelige båtplasser. Om det er båtplasser det brukes offentlige ressurser på så burde de vel heller vær for alle, evt for de som ikke engang bor i en kommune som grenser til sjøen og har egne plasser for sine beboere? ------ Link to post
Fjordgubbe Svart 15.November.2016 Del på Facebook Svart 15.November.2016 Nå har vi vel betalt "veiavgift" på drivstoff i mange år her i landet så det er vel iverksatt..... ? Heilt rett, men eg tenkte meir på nivået no framover, og spesielt for dieselen. Fullt klar over den urettferdige vegbruksavgiften på bensinen. Link to post
dieselfan Svart 15.November.2016 Del på Facebook Svart 15.November.2016 ...var ganske sikker på at jeg skjønte hva du mente men klarte ikke la muligheten gå til å nevne det... den slags byråkrat-produsert-jallaskatt er ikke helt etter min smak eller logikk... Link to post
adeneo Svart 15.November.2016 Del på Facebook Svart 15.November.2016 (redigert) Men, men, men. Om et offentlig tilbud skal gis så bør det vel i det minste være tilgjengelig for flest mulig? Er diskriminering basert på (mildt sagt flytende) kommunegrenser riktig? Og som nevnt tidligere, først er man heldige å bo i en sjønær kommune, dernest sørger kommunen for rimelige båtplasser. Om det er båtplasser det brukes offentlige ressurser på så burde de vel heller vær for alle, evt for de som ikke engang bor i en kommune som grenser til sjøen og har egne plasser for sine beboere? Mange hypotetiske problemstillinger her? Et hypotetisk svar må vel være at dersom du bor i en innlandskommune, så har du heller ikke betalt kommuneskatt til den kommunen som tilrettelegger for båthavnen, og skulle du fått lik mulighet til å benytte den båthavnen som de har som betalt for den, ville du jo snyltet på andres skattepenger, noe du ser ut til å være veldig redd for når pengene går andre veien. Du står fritt til å flytte ! Redigert 15.November.2016 av adeneo (see edit history) Link to post
Mouche Svart 15.November.2016 Del på Facebook Svart 15.November.2016 Ja, friluftsliv er viktig for folkehelsen og båtlivet er helt klart et element i så måte, men å subsidiere en båtplass for et enkelt medlem av samfunnet eller en liten familie er en meget dyr måte å gjøre dette på. Tilsvar på dette om at da er det for dyrt å ha opera eller teater gidder jeg ikke å kommentere! Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
adeneo Svart 15.November.2016 Del på Facebook Svart 15.November.2016 Tilsvar på dette om at da er det for dyrt å ha opera eller teater gidder jeg ikke å kommentere! I 2017 koster Den Norske Opera staten 611 400 000 kroner. Man får mange båtplasser for 600 millioner ? Link to post
Roger jo Svart 15.November.2016 Del på Facebook Svart 15.November.2016 (redigert) I 2017 koster Den Norske Opera staten 611 400 000 kroner. Man får mange båtplasser for 600 millioner ? Ja ca. 20 000 Redigert 15.November.2016 av roger-jo (see edit history) Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Tom Rør Svart 15.November.2016 Del på Facebook Svart 15.November.2016 Men, men, men. Om et offentlig tilbud skal gis så bør det vel i det minste være tilgjengelig for flest mulig? Er diskriminering basert på (mildt sagt flytende) kommunegrenser riktig? Og som nevnt tidligere, først er man heldige å bo i en sjønær kommune, dernest sørger kommunen for rimelige båtplasser. Om det er båtplasser det brukes offentlige ressurser på så burde de vel heller vær for alle, evt for de som ikke engang bor i en kommune som grenser til sjøen og har egne plasser for sine beboere? ------ I båtforeninger brukes vel ikke offentlige midler? De driver seg selv, og får ikke penger av det offentlige. De har ikke lov å drive kommersielt, og skal ikke tjene penger. Alle kan stå på venteliste, og der jeg ligger er det folk fra kommuner som ikke har grense til sjøen, nettopp for at disse også skal ha mulighet for å få rimelig båtplass. Link to post
Håp Svart 15.November.2016 Del på Facebook Svart 15.November.2016 Ja ca. 20 000Ca. 100.000 mener du vel? Vi snakker drift pr år, ikke etablering. Link to post
Recommended Posts