Roger jo Svart 15.November.2016 Del på Facebook Svart 15.November.2016 (redigert) Ca. 100.000 mener du vel? Vi snakker drift pr år, ikke etablering. Jo nyetablering, med rask hoderegning fikk jeg 20 000 nye båtplasser for 611mil det burde ta unna alle ventelister. Redigert 15.November.2016 av roger-jo (see edit history) Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Komodo Svart 15.November.2016 Del på Facebook Svart 15.November.2016 Og som nevnt tidligere, først er man heldige å bo i en sjønær kommune, Det er fritt fram å flytte til en kommune som grenser til sjøen. Vi valgte å flytte til Hvaler for å bo nærme sjøen. Trives godt med det selv om jeg har lengre vei å kjøre på jobb. Jobber mye i Oslo. Tilsvar på dette om at da er det for dyrt å ha opera eller teater gidder jeg ikke å kommentere! Nei det er klart, kan jo bli litt leit å argumentere for. Pinkvin: Noen svar på spørsmålene i innlegg #34? Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.November.2016 Del på Facebook Svart 15.November.2016 I båtforeninger brukes vel ikke offentlige midler? De driver seg selv, og får ikke penger av det offentlige. De har ikke lov å drive kommersielt, og skal ikke tjene penger. Alle kan stå på venteliste, og der jeg ligger er det folk fra kommuner som ikke har grense til sjøen, nettopp for at disse også skal ha mulighet for å få rimelig båtplass. Snakker ikke om konkrete pengeoverføringer men ulike "fordeler" som en kommersiell aktør måtte betalt krone for krone for. Alt fra gratis til billig "lån" av eiendom, til at andre tjenester på ulike måter er "regnet inn" eller betalingen under ordinær pris som kommersielle aktører ville måtte betale for. Samlet sett noe som gir rimelige, noen ganger svært rimelige plasser. -------- Leste vedtekter i en båthavn hvor det var tilgang for de fra kommuner uten kyst, men så lenge de fra egen kommune er forfordelt i samme vedtektene og det er venteliste så blir det ikke slik i praksis. --------- I mitt hode er det et sykdomstegn og bevis på at prisen er "for lav" når ventelistene er uendelige og folk går til alle tenkelige rare løsninger for å beholde en plass selv når de ikke bruker båt, samtidig som båser ligger tomme hos kommersielle aktører. Resultatene snakker for seg selv, noe er galt og noe bør gjøres. -------- En kan jo legge sin lit til markedet og la de kommersielle som ikke klarer konkurransen godt nok gå til hundene. Men er det rimelig at de skal konkurrere med havner som har særavtaler med kommuner som gjør de ekstremt konkurransedyktige? Da er det bare deler av havnene som reelt er med i et fungerende marked. Resten sitter med sine lave priser og lange ventelister, uberørt av hva som måtte skje i resten av markedet. Hva med å heller fjerne konkurransehindringene og få en sunn og god konkurranse med like vilkår som kommer alle til gode? Link to post
Komodo Svart 15.November.2016 Del på Facebook Svart 15.November.2016 Jeg skal gi deg rett i en ting Pinkvin. I Fredrikstad Motorbåtforening hvor vi har båtplass leier foreningen arealene av kommunen. Hva foreningen betaler for dette vet jeg strengt tatt ikke (om det er noe i det hele tatt), men tipper det er langt under markedspris. Dette er vilkår som en privat aktør aldri vil få. Jeg ser jo at dette er et dilema, men det er også en hundreårig tradisjon med en båtforening som er opparbeidet av arbeidsfolk i en tid da folk måtte stå sammen for å få til noe. http://www.f-mf.no/ I vår lokale båtforening (hvor vi også har plass), leier foreningen arealene av lokale grunneiere. http://listrandabat.net/ Leste vedtekter i en båthavn hvor det var tilgang for de fra kommuner uten kyst, men så lenge de fra egen kommune er forfordelt i samme vedtektene og det er venteliste så blir det ikke slik i praksis. Og sånn bør det være. Hvis ikke må du fjerne lokalt selvstyre i kommunene, og legge om skattepolitikken slik at alle kun betaler skatt til staten. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 15.November.2016 Del på Facebook Svart 15.November.2016 En kan jo legge sin lit til markedet og la de kommersielle som ikke klarer konkurransen godt nok gå til hundene. Men er det rimelig at de skal konkurrere med havner som har særavtaler med kommuner som gjør de ekstremt konkurransedyktige? Da er det bare deler av havnene som reelt er med i et fungerende marked. Resten sitter med sine lave priser og lange ventelister, uberørt av hva som måtte skje i resten av markedet. som nevnt i en annen tråd så har jeg fått smake "komersielle båthavners" grådighet og undres om det finnes så mye positivt for den driftsformen med unntak av for eiers lommebok. Om en skal bekjempe foreningsstyrte båthavner som drives av dugnad og medlemmenes innsats, fordi en privat aktør ikke oppnår den gevinst han ønsker seg virker feil på meg. Link to post
Chiefengineer Svart 15.November.2016 Del på Facebook Svart 15.November.2016 Snakker ikke om konkrete pengeoverføringer men ulike "fordeler" som en kommersiell aktør måtte betalt krone for krone for. Alt fra gratis til billig "lån" av eiendom, til at andre tjenester på ulike måter er "regnet inn" eller betalingen under ordinær pris som kommersielle aktører ville måtte betale for. Samlet sett noe som gir rimelige, noen ganger svært rimelige plasser. -------- Leste vedtekter i en båthavn hvor det var tilgang for de fra kommuner uten kyst, men så lenge de fra egen kommune er forfordelt i samme vedtektene og det er venteliste så blir det ikke slik i praksis. --------- I mitt hode er det et sykdomstegn og bevis på at prisen er "for lav" når ventelistene er uendelige og folk går til alle tenkelige rare løsninger for å beholde en plass selv når de ikke bruker båt, samtidig som båser ligger tomme hos kommersielle aktører. Resultatene snakker for seg selv, noe er galt og noe bør gjøres. -------- En kan jo legge sin lit til markedet og la de kommersielle som ikke klarer konkurransen godt nok gå til hundene. Men er det rimelig at de skal konkurrere med havner som har særavtaler med kommuner som gjør de ekstremt konkurransedyktige? Da er det bare deler av havnene som reelt er med i et fungerende marked. Resten sitter med sine lave priser og lange ventelister, uberørt av hva som måtte skje i resten av markedet. Hva med å heller fjerne konkurransehindringene og få en sunn og god konkurranse med like vilkår som kommer alle til gode? Sett deg litt inn i havneloven så finner vel også du ut hvem sin oppgave det er å drive/tilrettelegge for båtfolk og sjøfarende uten å gå veien om en masse tullprat. Link to post
Shore Svart 15.November.2016 Del på Facebook Svart 15.November.2016 Pensjonskostnadene for operaen er i år på svimlende 138 millioner kroner. Den var i 2011 ca 50 millioner, hva den er om nye 5 år kan vi bare gjette. Kanskje ikke så rart når en ballettdanser pensjoneres med livslang pensjon ved hele 41 år. Hva er pensjonsalderen for en båtplass? Operaen hadde i 2015 et besøkstall på drøyt 321.000 publikummere. Til sammenligning trakk gratiskonserten med Aha i Frognerparken, ca 120.000 mennesker på 1 dag. Synes forøvrig Erik hadde et meget godt poeng i innlegget lenger opp, siterer: "PS : Det er cirka like langt for Ante å dra til Operahuset i Oslo som for Winche-Lanche å dra til Italia og gå på Opera der." Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
deepblue Svart 15.November.2016 Del på Facebook Svart 15.November.2016 Enten er vel trådstarter misunnelig på rimelige båtplasser eller så ønsker vel trådstarter å betale mye mer for båtplassen. Men hvorfor man starter en tråd om det er uklart. Ps. Det er ingen kommunale båtplasser i f.eks Oslo som noen kunne hentyde... Link to post
tuffff Svart 15.November.2016 Del på Facebook Svart 15.November.2016 Leste vedtekter i en båthavn hvor det var tilgang for de fra kommuner uten kyst, men så lenge de fra egen kommune er forfordelt i samme vedtektene og det er venteliste så blir det ikke slik i praksis. Det er nok gjerne de utenbysboende som er forfordelt i så fall. Norsk sprog er ikke så likefrem hele tiden. Link to post
Håp Svart 15.November.2016 Del på Facebook Svart 15.November.2016 Ps. Det er ingen kommunale båtplasser i f.eks Oslo som noen kunne hentyde... Ikke det? http://www.oslosurf.com/innhold/6513.php Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.November.2016 Del på Facebook Svart 15.November.2016 (redigert) Sett deg litt inn i havneloven så finner vel også du ut hvem sin oppgave det er å drive/tilrettelegge for båtfolk og sjøfarende uten å gå veien om en masse tullprat. Ok, jeg leser Havneloven så leser du reglene for sitering her inne ;-) 2. Sitering: Sitér kun det som er nødvendig for forståelsen av svaret ditt. Normalt er det unødvendig å sitere fra siste innlegg. Å sitere et innlegg 100% er forbudt ------------ Men hvilke paragrafer tenkte du på som relevant til mitt innlegg, kan det være denne: § 45.Alminnelige regler Kommunen kan velge organisasjonsform for egne havner, herunder etablere foretak til å forestå virksomheten i havnen, med mindre noe annet følger av § 46. Kommuner og private kan delta i foretak hvis formål er investeringer, utvikling og drift av havnen. Redigert 15.November.2016 av Avmønstret# (see edit history) Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.November.2016 Del på Facebook Svart 15.November.2016 (redigert) Ikke det? http://www.oslosurf.com/innhold/6513.php Og Sandefjord kommune oppgir at de eier og drifter ti småbåthavner: http://www.sandefjordhavn.no/?CatID=1160 Tjøme har sine 148 kommunale båtplasser i Krukehavn: http://www.sandosund-batforening.com/ Vestby er nevnt tidligere, med sine plasser som lå 30% + under markedspris. Sikker flere også på andre siden av fjorden for den som gidder å google. ------------ Og jammen har noen i den kulørte pressen lagt merke til noe (2014): http://www.budstikka.no/okonomi/nyheter/nyheter/na-er-det-hundrevis-av-ledige-batplasser/s/2-2.310-1.8354695 "Oksenøya Marina har 150 båtplasser som står uten leietagere." " Det er litt ugrei konkurranse all den tid de er subsidiert av Asker kommune til både anlegg og grunn, mener Henning Hexeberg." ------------ Men greit, det er altså en god del som syns det offentlige skal drive med båtplasser for lystbåter. Jeg syns ikke det er hverken riktig eller nødvendig i områder hvor tilbudet helt klart kunne vært dekket kommersielt. Men der det ikke er grunnlag for kommersiell drift, eller ikke mulig å få til småbåthavn på annen måte, ja der bør det offentlige kunne trø til. Redigert 15.November.2016 av Avmønstret# (see edit history) Link to post
Komodo Svart 15.November.2016 Del på Facebook Svart 15.November.2016 ... reglene for sitering her inne ;-) 2. Sitering: Sitér kun det som er nødvendig for forståelsen av svaret ditt. I mangel på svar får jeg sitere meg selv Pinkvin: Noen svar på spørsmålene i innlegg #34? Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
deepblue Svart 15.November.2016 Del på Facebook Svart 15.November.2016 Ikke det? http://www.oslosurf....nnhold/6513.php Det er mange båt foreninger i Oslo men ingen kommunale........ som listen tyder.... Bra jobba :) Fordel å kunne lese.... Link to post
deepblue Svart 15.November.2016 Del på Facebook Svart 15.November.2016 Et hint kunne kanskje vært at det hadde vært et "høyre" byråd i Oslo de siste 20-25 årene med noen korte avbrudd på 90 tallet...... for de som trodde det var mye kommunalt i Oslo. At oksenøya ikke hadde leietagere i 2014 var vel ikke så rart med prisene de har... eller det faktum at Strand båtforening gikk fra nettopp en forening til en privat eier som skrudde opp prisene 5000% men allikevel var billigere enn oksenøya.... så leietagerne flytta ikke så langt. ;) Link to post
Mizar Svart 16.November.2016 Del på Facebook Svart 16.November.2016 (redigert) Det er en ting jeg har lurt på gjennom hele denne tråden: Hva slags båtplass har du selv, Pinkvin? A. Kommunal plass (din plass leies ut av kommunen), B. Privat båtforening (din plass leies ut av et non-profit foretak C. Kommersiell plass (av privat aktør med utleie av båtplass som forretningside) Uten at du trenger å gi private opplysninger: Hvis du har generell info vedr. pris og ventetid om hva du ser som alternativ i din situasjon, så er det kanskje også av interesse for flere som har bidratt -eller kan bidra med gode tips? Som politisk samfunnsdiskusjon er vel det meste sagt i denne tråden allerede. Redigert 16.November.2016 av Propell1 (see edit history) Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Mouche Svart 16.November.2016 Del på Facebook Svart 16.November.2016 I 2017 koster Den Norske Opera staten 611 400 000 kroner. Man får mange båtplasser for 600 millioner ? For ikke å snakke om oppgraderte sykehjemsplasser eller tilrettelegging for funksjonshemmede, bedre tilbud til kronisk syke, større lærertetthet osv osv osv Subsidierte båtplasser er en meget lite gunstig måte rent økonomisk å tilrettelegge for bedre folkehelse etter mitt syn. Opparbeide kyststi og badeplasser på den annen side er fornuftig, men igjen ser man at enhver er selv nærmest, eller egoister som det ellers kalles! Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Komodo Svart 16.November.2016 Del på Facebook Svart 16.November.2016 Hva mente du nå, at operaen er å tilrettelegge for folkehelse? Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mouche Svart 16.November.2016 Del på Facebook Svart 16.November.2016 Kulturen er også en del av folkehelsen. Hvis du googler litt vil du finne en masse dokumentasjon på dette. Dette har vært kjent allerede fra antikken, gått litt i "glemmeboken", men nå tilbake i fokus. Helt tilbake i middelalderen var det f.eks. en forutsetning ved flere medisinske fakultet at for å kunne studere medisin måtte man først (!) ha studert musikk. Litt å finne om noe av dette f.eks her: http://www.helsefrem.no/ Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Shore Svart 16.November.2016 Del på Facebook Svart 16.November.2016 (redigert) Det å bringe helse via kultur til 320.000 besøkende for 600 millioner årlig, med et katastrofalt stigende kostnadspotensiale, som grunnet beliggenhet og konsentrasjon ikke når ut til folk som kanskje trenger det mest, mener jeg må være dårlig disponerte penger. Bare det å oppmuntre folk til å utdanne seg til en karriere som medfører pensjonstilværelse ved fyllte 41 år, burde være forbudt. Her burde verneombudet nedlagt forbud, for det kan ikke være riktig at man skal plage kroppen så mye i et yrke. Gode gamle Bruce Sprigsteen på 67 år, trekker 100.000 lydhøre mennesker på en lynvisitt, uten å belaste kulturbudsjett eller pensjonskasse. Er ikke det vel så helsebringende som en gruppe tågjengere som uansett dyktighetsnivå, kun gleder et fåtall mennesker i et meget begrenset antall år? Depresjon er et klassisk problem blandt pensjonister. Tenker med gru på hvor mange år en person som pensjoneres når vedkommende er 41 år, har til å påføres langvarig depresjon. Helsefrembringende, sa du? Redigert 16.November.2016 av Shore (see edit history) Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Mouche Svart 16.November.2016 Del på Facebook Svart 16.November.2016 Igjen så setter man det "ene" opp mot det "andre" så her ville nok Trump ha fått noen stemmer og ikke bare FrP! Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Komodo Svart 16.November.2016 Del på Facebook Svart 16.November.2016 Også kalt å prioritere. Men det er kanskje ingen grunn til å prioritere så lenge skattekista er bunnløs... Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Zitt Svart 16.November.2016 Del på Facebook Svart 16.November.2016 Igjen så setter man det "ene" opp mot det "andre" så her ville nok Trump ha fått noen stemmer og ikke bare FrP! Synes å huske at du kom drassende med den gamle slitte platen om forholdene på gamlehjem tidligere i tråden, med andre ord satte det ene opp mot det andre. Når det gjelder kunst og kultur, så ble nettopp "Pikene på broen" av Edvard Munch nettopp solgt for 456 millioner, så der står det tydeligvis bra til. Link to post
Shore Svart 16.November.2016 Del på Facebook Svart 16.November.2016 (redigert) Igjen så setter man det "ene" opp mot det "andre" så her ville nok Trump ha fått noen stemmer og ikke bare FrP!En ting skal Trump ha, han har øket størrelsen på argument med mer enn 100%. Før var det bare Frp, noe som gjorde argumentet litt kort, når vi nå får Trump i tillegg blir liksom argumentasjonen mer fyldig. De mest ivrige fyller i tillegg på med skjortefarge, noe som selvsagt nærmer seg rene avhandlingen, men der er heldigvis ikke du. Dette er en sikker vinner i egnede kretser. Redigert 16.November.2016 av Shore (see edit history) Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Fjordgubbe Svart 16.November.2016 Del på Facebook Svart 16.November.2016 Synes å huske at du kom drassende med den gamle slitte platen om forholdene på gamlehjem tidligere i tråden, med andre ord satte det ene opp mot det andre. Når det gjelder kunst og kultur, så ble nettopp "Pikene på broen" av Edvard Munch nettopp solgt for 456 millioner, så der står det tydeligvis bra til. Merka meg og den! Link to post
Recommended Posts