R.O Posted November 13, 2016 Share Posted November 13, 2016 Noen som har denne selv? jeg overtar en båt til våren med nevnte plotter. Planlegger nå mulige oppgraderinger, og plotter er et viktig verktøy. 8år er mye i elektronikk verden, eller er dette fortsatt en god plotter dersom man primært er ute etter basic funksjoner..? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Frissy Posted November 13, 2016 Share Posted November 13, 2016 Hei. Kjenner ikke lowrance men litt om noe som kanskje er sammenlignbart. I båten jeg kjøpte stod en raymarine a65 fra 07. Denne virket OK og det var greit til å se på kartet. Opplevde brukergrensesnittet som svært gammelt og var ikke mulig å legge en rute uten å ha veeeeeldig god tid. Men tenker jo at hvordan du skal bruke plotteren som vil være avgjørende. Jeg prøvde en sesong med den som stod i, men byttet ut da det ble "tilbud" på nytt. Men anbefaler deg å prøve den til ditt bruk og se om det holder. Kanskje er det også mulig å oppdatere software så ting virker kjappere? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaskazi Posted November 13, 2016 Share Posted November 13, 2016 En åtte år gammel plotter kan fungere aldeles utmerket. Nye plottere er som regel en del raskere i oppdateringen av kart osv. Det har betydning hvis du har hurtiggående båt. Tilkobling av radar kan være et problem. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
R.O Posted November 14, 2016 Author Share Posted November 14, 2016 Den får vel testes før et ev bytte. Fikk god omtale i en test fra 2009, men mye har skjedd siden det... radar etc er ikke aktuelt. Enkle kart funksjoner, ruter etc, samt godt brukergrensesnitt er det viktigste... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
HansO Posted November 14, 2016 Share Posted November 14, 2016 Har hatt en HDS-5 i forrige båt. Knallgod. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
anonym123456 Posted November 14, 2016 Share Posted November 14, 2016 Jeg har en hds8, den fungerer veldig bra synes jeg. Har ikke så mye å sammenligne med da den eneste andre jeg har brukt er en Garmin fra rundt årtusenskifte. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Cral Posted November 15, 2016 Share Posted November 15, 2016 Lowrance HDS er nå i 3dje generasjon. En modell fra 2007 er gen 1 (Oftest blå tekst på HDS (modellnr) på luka til minnebrikken) Gen 2 kommer i samme size, og er vesentlig kjappere. Kom også en gen 2 med touch, men da i widescreen.Gen 3 kommer kun widescreen og touch, men fikk også knapper i tillegg til touch. Har du en hurtiggående båt, vil en nyere modell oppdatere kartet bedre. De nye zoomer også sømløst. Ikke noe venting på at hele kartet skal tegnes på nytt hele tiden. Anbefalt kart er Navioncs. Cmap er enda tregere.Er plotteren kjøpt i Norge/Europa, og du kun befinner deg innenfor Moss-Horten ligger det et litt eldre navioncskart gold som bakgrunnskart. Quote ~Cral Link to post Share on other sites More sharing options...
blueline Posted November 15, 2016 Share Posted November 15, 2016 Raymarine A65 bør vel ikke sammenlignes med noen andre. Hadde en slik fra 2009 og den var tregere enn min gamle Garmin 176c fra 2002. Prøv Lowrancen. Du får helt sikkert nok å bruke pengene på. Min erfaring er at første sommeren går med til å gjøre seg kjent med båten og finne ut hva man skal oppgradere først. Vi får vel heller ikke glemme at det ikke er lenge siden man syntes det var Wow å lese uten posisjon fra gps`n som man kunne sette ut uten å regne om(Decca).(Skjønner at jeg begynner å bli gammel). Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
R.O Posted November 15, 2016 Author Share Posted November 15, 2016 Raymarine A65 bør vel ikke sammenlignes med noen andre. Hadde en slik fra 2009 og den var tregere enn min gamle Garmin 176c fra 2002. Prøv Lowrancen. Du får helt sikkert nok å bruke pengene på. Min erfaring er at første sommeren går med til å gjøre seg kjent med båten og finne ut hva man skal oppgradere først. Vi får vel heller ikke glemme at det ikke er lenge siden man syntes det var Wow å lese uten posisjon fra gps`n som man kunne sette ut uten å regne om(Decca).(Skjønner at jeg begynner å bli gammel). Når jeg kjøpte min første seilbåt i 1996 var det "ingen" som hadde plotter. Etter to sesonger kjøpte jeg en Magelan som kun viste koordinater - det var wow for min del... kun enkelt lese av koordinater fra cockpit, så var det bare å løpe ned til kartbordet, finne frem rintig kart og en parallell forskyveren, og vips hadde jeg possisjonen...:) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Posted November 15, 2016 Share Posted November 15, 2016 Har hatt HDS7 i to båter, Yamarin 76DC og Buster XXL. Har fungert helt utmerket og problemfritt. I over 40 knop litt treig noen ganger. Men ytterst sjelden at en ferdes i slike hastigheter. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
R.O Posted November 15, 2016 Author Share Posted November 15, 2016 Har hatt HDS7 i to båter, Yamarin 76DC og Buster XXL. Har fungert helt utmerket og problemfritt. I over 40 knop litt treig noen ganger. Men ytterst sjelden at en ferdes i slike hastigheter. Var det 1.genrasjon..? i så fall høres det ut som et bytte er unødvendig. Ser at nye plottere har mange funksjoner jeg aldri kommer til å bruke på en 22foter, radar tilkobling, autopilot osv osv... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Posted November 15, 2016 Share Posted November 15, 2016 Den første ble kjøpt i 2009, den andre i 2013. Hvilken generasjon vet jeg ikke. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
abbor Posted November 20, 2016 Share Posted November 20, 2016 Da har du en første og en andre generasjons HDS. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts