Jump to content

Maritim gummibåt planer ikke med 2 voksne


MegaTrondy

Recommended Posts

Jeg har en Maritim Gummibåt med en lett 5/6 hk Suzuki 4 takt som slepejolle. Med to voksne i planer den ikke. Den går bare i 5-6 knop. Ser denne videoen på youtube, der er det en maritim gummibåt med 2 voksne på samme størrelse som oss som bruker den. Der planer den med 6 hk. Er Suzuki motoren min svakere enn denne Mercury motoren? I følge spesifikasjoner skal Suzuki motoren ha noe større slagvolum enn Mercury motoren (123 mot 138 cc), så skulle jo egentlig tro det var en lett sak for Suzuki motoren?

Vil legge til at vi ikke har noe ekstra vekt i båten og bruker motorens interne tank.

https://www.youtube.com/watch?v=80tA90kGdkM

Link to post

Propell? Hvilken stigning, oppfatter du at motoren klarer å skyve bra?

 

På video er det en kvinne/jente og en mann/gutt. VEKT har alt å si! Så to voksne er ikke sikkert at går. Det kommer en på om voksen er tung eller om voksen er lett. Men en under 60 kg og en under 75 kg så (kan) går dette.

 

Samt at man må lure den i plan over lang tid med at begge flytter seg forover, men en heeelt foran og mulig legger seg frem over baugen. På video ser du at en sitter på pontong i baug, mens den som styrer sitter noe lengre frem enn midt i mellom akter og baug!

Link to post

Det er meg og min samboer som bruker båten, så det skal være ganske likt uten at jeg vet vekten på personene i videoen. Føler motoren har grei kraft. Klarer å plane med en 14 fot stor askeladden med oss to oppi. Den går ikke så fort (8-10 knop), men den planer.

 

Forsøker å legge vekten forover, men hjelper ikke så mye. Forsøkt også å justete vinkel på motor.

Redigert av MegaTrondy (see edit history)
Link to post

Skal vel noe til å få dette i plan med to voksne.

Blir for kort vannlinje i forhold til 14 foteren pluss at du mister litt kraft p.g.a. bevegelse i akterspeilet.

Og som nevnt er vekt helt avgjørende.

Noen ganger er det ikke mer enn halv eller full tank som blir avgjørende.

Så det blir umulig og kun anta vektforskjellen.

Blir veldig små marginer med denne kombinasjonen jolle/ motor.

Sørg også for at jolla er pumpet steinhard.

Redigert av Scand Baltic (see edit history)
Link to post

Hvis den er på grensa til å plane så kan smart tabs være et alternativ. Er mange tråder om det her inne. Jeg fikk god effekt av det i kombinasjon med en minitrimming av min blytunge Yamaha 6hk 4-takt til en slags 8 hk. Evt også endre propellstigning, samt utforske om det er et trimmingspotensial på motoren. Er den feks lik 8 hk eller lignende?

Link to post

kan være stor innbyrdes forskjell mellom gummibåter.  Har hatt 3stk i størrelsen 2.60 - 2.70 , alle med samme motor yamaha 4hk. Achilles LS4 gikk lett , Aquaquick MS-265 , ikke i nærheten av å plane , og nåværende West 270,planer såvidt det er. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Kan prøve å hive en mercury viking 10 (15) hk på. Den må gjøre biffen tenker jeg. Minuset er at ekstern tank stjeler mer plass i en alt liten gummibåt. Beste blir å gjøre noen grep for å få den opp i plan med motoren som er på nå (hvis det går), eller å vurderer å bytte av gummibåt til en som planer lettere.

Link to post

Håper du også tenker på at den gummibåten vel kun er godkjent for ytelse på 9.9hk og ikke 15hk. Særlig om du skal ha andre med deg i båten. Også er det er kaldt i sjøen nå. Svikter akterspeilet på en gummibåt så blir konsekvensen fort fatal.

Det vet jeg alt om. Sant og si så er jeg litt usikker på om den er 10 hk eller 15.Uansett kjører jeg ikke hardt. Kjørte en eldre gummibåt med en tung 10 hk som var trimmet til 15 hk en gang. Det siste fant jeg ut sener... Da røk akterspeilet slik du sa, så etter det har jeg alltid tatt det pent. Redigert av MegaTrondy (see edit history)
Link to post
  • 2 uker senere...
Guest Avmønstret#

Har samme jolla og 5hk 2t. Planer med ca 150kg ombord. Etter det blir det vanskelig. Viktig å ha godt med luft i kjølen og ellers ha båten hardt pumpa opp. 

 

Har en litt lettere propell enn standard på motoren så den makser ut på sånn ca 12 knop ish når jeg er alene i jolla. 

Link to post

Båten graver seg veldig ned bak selv om vi flytter all vekten forover i båten. Jeg har også en 4t motor, så den veier nok litt mer enn en 2 takter. Ser at en del skriver varmt om smart tabs og slike finner til å ha på motoren. Derfor lurer jeg på om noen har erfaring med det, og om det vil fungere på min båt? Ser at man bare får smart tabs fra 8 hk og oppover. Vil en 5/6 hk motor bli for knapt? Hva med slike finner som man fester på kavitasjons platen?

Smart tabs er selvjusterende, men finnene er ikke det. Er riktig nok svært enkelt å justere trim på motoren min etter hvor mye folk og bagasje det er i båten. Finnene er billigere men det krever at det borres hull i kavitasjons platen. Tilsvarende må det lages hull i akterspeilet for å montere smart tabs. 

bilde

Redigert av MegaTrondy (see edit history)
Link to post
  • 1 måned senere...

Fikk testet jollen i dag med 10 (15)hk. I motsetning til 5/6 hk Suzuki 4 takt motoren jeg brukte før, så planer den lett med 2 stykker i båten med denne motoren. Trenger ikke mer enn 1/4 gass. Lurer på om det er vits med smart tabs på den? Måtte jutere trim på motoren på det nederste hakket for at propellen ikke skal kavitere når den planer. Selv da er den såvidt under. Syns egentlig motoren jeg prøvde i dag er for kraftig til båten. Med halv gass hopper og spretter båten sånn at det føles litt uforsvarlig å gi mer gass. Hadde jeg fått den til å plane med en liten og lett motor hadde det vært bedre. Tror dere smart tabs er løsningen, eller skal jeg bytte ut 4 takt motoren med en 2t i stedet?

Filmet i dag med 10(15) Mercury Viking

Redigert av MegaTrondy (see edit history)
Link to post

Jeg hatt samme jolle, med 4 hk 2-takt yamaha. Den planer greit med 150 kg ombord. Har du riktig trykk i kjøl - og forsikret deg om at bunnen er satt ordentlig på plass? Jeg syns personlig at 10/15 hk er altfor mye på en sånn båt. Det blir som en go-cart med 2 liters motor  :giggle:  :giggle:  Har testet det noen ganger - men ender alltid om men de rask samtale  :pray:  :pray:  :pray:  :pray:  og så monterer jeg på 4 hestern igjen...

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Har selv kjørt en maritim gummibåt med 8hk 2-takt og da gikk den greit i plan og hadde en grei toppfart.  

Så hvis en 10/15hk er for kraftig til ditt bruk ville jeg kanskje vurdert å gå litt ned igjen i motorstørrelse/ byttet 4-takteren i en  6-8hk 2-takt for eksempel som ikke veier mer enn 25-27kg avhengig av motormerke.  :smiley:​ 

Link to post
  • 4 uker senere...

Spandert på meg noen smart tabs for liten gummibåt nå. Gleder meg til å teste den ut med 5/6 hk motoren. Noen som vet om det er plass til jul på båten selv om det er tabs på? Ser ikke ut som det er så mye plass med motor og tabs på. Skulle hatt en lettere måte å dra den opp og ned av sjøen alene. Ser at det er kommet noen små stygge skraper under.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...