Alexnilsen90 Posted November 14, 2016 Share Posted November 14, 2016 Hei , jeg har gått til innkjøp av en båt med amerikansk landstrømsanlegg. Dette er på 110v. og i vinter tenkte jeg å gjøre om til 220v, forrige eier har byttet ut varmtvannsbereder og de andre tingene som skal gå på 220v. men ifra inntaktet til landstrømskabelen, bør jeg sette en sincsaver på jordingen, og fra den skal jordingen inn til en jordfeilsbryter ? og deretter videre til stikkkontakter og det andre som trengs ? eller har jeg misforstått? Vet ikke helt hvem jeg skal kontakte for å få litt svar på dette, så håper noen her har noen gode tips til meg ! Ja, jeg vet at jeg må se om ledninger og sikringer er belaget til 220V. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Vrod Posted November 14, 2016 Share Posted November 14, 2016 Elektrikker er lurt i forhold til sikkerheten. Quote Nå kommer sommeren? Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Posted November 14, 2016 Share Posted November 14, 2016 Elektrikker er lurt i forhold til sikkerheten. Ikke nødvendigvis. Tror ikke mange elektrikere er spesialister på strøm i båt. Det sikreste er ofte å gjøre tingene selv forutsatt at du vet hva du gjør. Quote Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Alexnilsen90 Posted November 14, 2016 Author Share Posted November 14, 2016 Jeg kommer til å gjøre det selv. eneste jeg er usikker på er dette med sincsaver og jordfeilbryter.. Koblinger og ledninger osv er ikke noen problem å gjøre ordentlig :-) Har lagt opp nytt i en annen båt tidligere, men han ville ikke ha sincsaver.. er det noe vits med denne sincsaveren ? eller holder det med jordfeilsbryter?? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Posted November 14, 2016 Share Posted November 14, 2016 (edited) Eneste lovlige 220V en kan legge opp selv er Defa. http://www.defa.com/en/automotive/powersystems/accessories/main_cabinets/main_cabinet_variant_2/ En kan jo spørre en elektrikker om han vil skrive ut en Samsvarserklæring og dokumentasjon når du legger opp 220 V selv, det skal en ha.. Edited November 14, 2016 by roger-jo (see edit history) Quote Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøfare Posted November 14, 2016 Share Posted November 14, 2016 Dimensjonsmessig er de amerikanske ledningene mest sannsynlig store nok. Isolasjonsmessig kan det være i grenseland. Begge deler må sjekkes. Ved tvil: røsk ut og legg opp nytt så du vet hva som ligger der. Om det fortsatt er enpolte sikringer der: røsk ut og erstatt med topolte. Jordingen skal ikke kobles til jordfeilbryter. Denne er "sumstrøm styrt", dvs den slår ut hvis den ene fasen leder mer strøm enn den andre. Er det noe amerikansk enpolt jordfeilbryter med jordtilkobling: røsk ut og erstatt med norsk 2 polt 30 mA jordfeilbryter Få gjerne elektriker til å ta en kikk, som nevnt Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Alexnilsen90 Posted November 14, 2016 Author Share Posted November 14, 2016 ok, tusen takk for gode råd sjøfare. ! Men da kan egentlig jordingen bare gå til en skinne, som da deler ut jordledninger til stikk kontaktene og vv.berderen da? :) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøfare Posted November 14, 2016 Share Posted November 14, 2016 Jepp. Og evt zinksaver før skinnen da. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Alexnilsen90 Posted November 14, 2016 Author Share Posted November 14, 2016 ok, er denne zinksaveren et must ? iogmed det blir jo jordfeilbryter. har forstått det slik at det er ikke så mye hjelp å få av denne zinksaveren ? .. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Dinamo Posted November 14, 2016 Share Posted November 14, 2016 Ikke nødvendigvis. Tror ikke mange elektrikere er spesialister på strøm i båt. Det sikreste er ofte å gjøre tingene selv forutsatt at du vet hva du gjør. Det er vel ikkje mange elektrikere som kan dette med strøm i båt, men å bruka elektrikar er det einaste lovlige, utenom dette Defa plug'n pray Eneste lovlige 220V en kan legge opp selv er Defa. http://www.defa.com/en/automotive/powersystems/accessories/main_cabinets/main_cabinet_variant_2/ En kan jo spørre en elektrikker om han vil skrive ut en Samsvarserklæring og dokumentasjon når du legger opp 220 V selv, det skal en ha.. Tja, hvis elektrikeren er dum nok til å skriva ei slik erklæring. For hvis der likevel er noko graverande i anlegget, so kan autorisasjonen ryka for elektrikaren som skriv, Magne Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Posted November 14, 2016 Share Posted November 14, 2016 Er det skilletrafo i systemet? Skal du bringe landjord om bord, eller skal landjord klippes? Hvor har du i så fall tenkt å fikse båtjord? Som skrevet over, så er blant annet DEFA og liknende lov å sette opp selv. Du kan jo lese deg litt opp på forumet her om dette med 220 V om bord. Blant annet ligger det noen referanser til DSB som også er greit å lese. Vil anbefale å bruke 2-polede personvernautomater på 30 mA alle kurser. I Hulda la jeg opp anlegget selv. Elektriker kom om bord, han var nesten fornøyd, korrigerte en kobling og skrev ut samsvarserklæring. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Posted November 14, 2016 Share Posted November 14, 2016 ok, er denne zinksaveren et must ? iogmed det blir jo jordfeilbryter. De har to forskjellige funksjoner. -Zincsaver, Galvanisk skille etc. beskytter mot galvaniske strømmer i jordkabelen fra landstrømsanlegget. Spenning under 1 volt. For beskyttelse mot høyere spenning må man ha skilletrafo. -Jordfeilbryter beskytter slik at man ikke blir skadet om det oppstår feil på elektrisk utstyr ombord som medføre berøringsfare. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Posted November 14, 2016 Share Posted November 14, 2016 http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/El_Laddning/Batteriladdare_Landstrom/Omformare_Inverter/TRANSFORMATOR_230-110V?id=05360 dette er aners en vanlig løsning i amerikanske båter her i Europa. men du skriver att varmvannsbereder reden er utbytt................. Quote S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Posted November 15, 2016 Share Posted November 15, 2016 Skrev noe om temaet her: Jording av 220V Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.