Jump to content

Glass til lanterne


Sebaldus

Recommended Posts

Fant en gammel lanterne i boden for en tid tilbake. Den er ganske skabbete, men det hadde vært artig å se om denne kunne bli litt fin igjen. Den ser bedre ut enn på bildene i virkeligheten, dessuten har den litt afeksjonsverdi  :smiley:.

 

Problemet er at den mangler glass. Har en mistanke om at dette ikke er verdens letteste ting å få tak i til en fornuftig (og akseptabel) pris, men jeg legger nå ut noen bilder i tilfelle noe skulle ha tips!

 

Har kun hatt digitalkamera noen få timer, men etterhvert kommer det nok flere bilder fra meg på baatplassen!

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Har ikke peiling, men jeg kan da slenge ut noen forslag - lampa ser kul ut den. Mål ut radien på glasset som skulle vært der og sjekk med f.eks. Maritim hva slags radie det er på lampene deres. Kanskje det går ann å få delt et slik glass så det passer? Eller kontakte en glassblåser? Dette er sannsynligvis det enkleste. De lager jo det utroligste.

Link to post
Share on other sites

Har ikke peiling, men jeg kan da slenge ut noen forslag - lampa ser kul ut den. Mål ut radien på glasset som har sittet der og sjekk med f.eks. Maritim hva slags radie det er på lampene deres. Kanskje det går ann å få delt et slik glass så det passer? Eller kontakte en glassblåser? Dette er sannsynligvis det enkleste. De lager jo det utroligste.

Har tenkt tanken. Vil helst ikke ha noe plastgreier og jeg antar at skreddersøm blir dyrt.

 

På større skip har de jo skikkelige lanterner med glass. Mon tro om det finnes en stor, fin katalog med hundrevis av lanterneglass for skipsfarten? Hadde vært noe....

 

Ellers blir det nok å satse på at jeg snubler over noe. Ellers ender lanternen opp som hylle og ikke som lanterne  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det er en flott lanterne du har der, den er tydeligvis produser i Tyskland - av Heinrich Helms fra Delmenhorst - fra krigens dager, kanskje?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Kan den være produsert her tro ? http://www.heinrich-helms.de/

 

Denne fabrikken ligger i Bremen, men hvor er Delmerhorst?

Mener Delmerhorst ligger bare 14 km fra Bremen så det er vel ikke usansynlig?

Artig! Har prøvd å søke litt på nettet selv, men den siden fant jeg faktisk ikke. Tipper nok den har gått ut av assortementet der. Modellen heter forresten 611.

Link to post
Share on other sites

Det er en flott lanterne du har der, den er tydeligvis produser i Tyskland - av Heinrich Helms fra Delmenhorst - fra krigens dager, kanskje?

Er ikke helt sikker. Tror den har sittet på en liten lasteskøyte som min bestefar hadde frem til 60 tallet. Før den tid stammer den muligens fra en tysk båt som gikk ned ved Mandal, men dette er jeg litt usikker på.

 

Uansett hadde det vært artig å hatt den som veggpryd (eller enda bedre som lanterne om jeg noen gang får en båt den kan passe på)

 

Kan også nevne at den desverre har vært hvitmalt, men jeg har skrapet det av.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...