MegaTrondy Startet 16.November.2016 Link til dette innlegget Startet 16.November.2016 Har kjøpt meg en brukt håndholdt vhf og holder på med kurs hjemme. Skulle gjerne ha testet om den virker. Noen tips til kanaler? Fått inn noe på kanal 16 av og til, men jeg bor et par kilometer fra sjøen på en fjellkanaus. vet ikke om det har noe å si? Må jeg på sjøen for å teste den optimalt? Jeg kan vel ikke anrope noen uten å ha lisens først? Sitér dette innlegget Link to post
Geir Kallevik Svart 16.November.2016 Link til dette innlegget Svart 16.November.2016 Du roper opp radiostasjonen ( eksempelvis Rogaland Radio ) på arbeidskanal som oppgitt for området ( VHF kanalplan ) og ber de lese signalet ditt. ( Radio sjekk ) Gjør selv dette flere ganger I løpet av sesongen, for å verifisere at alt er ok. Sitér dette innlegget Link to post
Murphy's law Svart 16.November.2016 Link til dette innlegget Svart 16.November.2016 Jeg kan vel ikke anrope noen uten å ha lisens først? Jepp, først lisens OG kallesignalet! Men, tar en avtale med ein båtkompis og bruker kan 15/17 og sjek radio'n.... Ikkje lovlig men ...men.... Sitér dette innlegget VHF, LRC, D5L/A Link to post
HansO Svart 17.November.2016 Link til dette innlegget Svart 17.November.2016 Lisensen får du for noen kroner på nettet. Trenger ikke VHF sertifikat for lisens. http://www.kystradio.no/nb-no/store/catalog/26/category/250/product/L001/vhf-sertifikat-og-lisensabonnement/vhf-src-lisensabonnement-for-fritidsbaat Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 17.November.2016 Link til dette innlegget Svart 17.November.2016 (redigert) Trenger ikke VHF sertifikat for lisens. Nå ble jeg usikker. Du kan ikke bruke det uten SRC-sertifikat ihvertfall. Redigert 17.November.2016 av shipahoy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HansO Svart 17.November.2016 Link til dette innlegget Svart 17.November.2016 Nå ble jeg usikker. Du kan ikke bruke det uten SRC-sertifikat ihvertfall. Det er riktig. Men med lisensen på radioen får du kallesignal og MMSI nummer. Jeg har aldri blitt avkrevd å opplyse sertifikat nummeret til kystradioen. Å ta sertifikatet gjør du også enkelt på nettet. Der finner du også en simulator du kan trene på. En kjempefin oppvarming til sesongen starter om noen få måneder . http://www.kystradio.no/privat/sertifikat/test-deg-selv/norsk-vhf-simulator/ Sitér dette innlegget Link to post
SIR DAY Svart 17.November.2016 Link til dette innlegget Svart 17.November.2016 Det er ikke lov å bruke VHF på land, mener jeg. Så du må nok ned til båten og teste derfra om du vil være lovlig :-P Sitér dette innlegget --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- "Båter" er av TRE.... ;-) SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!) Link to post
Mulligan Svart 17.November.2016 Link til dette innlegget Svart 17.November.2016 Lever den til en skipsradioforhandler. Han setter på en dummy-load istedetfor antenna. Han har også utstyr til å måle utgangseffekt og om den ligger riktig på kanalene. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 19.November.2016 Link til dette innlegget Svart 19.November.2016 For å være 'litt' provo: Ta det J@... sertifikatet fordi: 1: Det kan redde livet ditt (!!) 2: Det er lett! 3: Det er billig! Og: 1: Da kan du teste VHF-en på en enkel måte, 2: Du er aldri i tvil om bruken. 3: Den trygghetsfølelsen er god. OG: Du kan lett hjelpe andre i nød ved å være 'mellommann' (mayday relay) osv. Osv. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.November.2016 Link til dette innlegget Svart 20.November.2016 Kanskje du har en bekjent i nærområdet du kan spørre om å radioteste med ? Bra du holder på med kurs :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Poseidon Svart 20.November.2016 Link til dette innlegget Svart 20.November.2016 For å være 'litt' provo: Ta det J@... sertifikatet fordi: 1: Det kan redde livet ditt (!!) 2: Det er lett! 3: Det er billig! 4. Du bidrar til bedre sikkerhet på sjøen 5. Du kan redde andres liv! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
HansO Svart 20.November.2016 Link til dette innlegget Svart 20.November.2016 Marwin / Poseidon: Tiltredes Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.